Ajatko autoa väsyneenä?

  • 2 040
  • 14

Ajatko autoa koskaan väsyneenä?

  • En ole ajanut, enkä tule ajamaan myöskään vastaisuudessa

    Ääniä: 6 13,6%
  • Olen ajanut ja tulen myös ajamaan vastaisuudessa

    Ääniä: 38 86,4%

  • Äänestäjiä
    44

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ajatko kännissä ketju antoi aiheen esittää myös tämän kysymyksen. Väsyneenä ajaminenhan on VÄHINTÄÄN yhtä vaarallista kuin pienessä maistissa! Siihen vain suhtaudutaan paljon liberaalisemmin. Jotkut jopa leveilevät sillä tyyliin: "Utsjoelta Helsinkiin yhtäsoittoa"...

Kuulen lähes päivittäin kun joku kertoo ajostaan silmät ristissä, pakkotilanteista pysähtyä tienvarteen "heräämään", pään ikkunasta ulos työnnöstä jne. Tälläiset kommentit saavat aikaan useimmiten vain pienen naurahduksen.

Yllämainitut tilanteet ovat varmasti tuttuja jokaiselle autoilijalle. Siitä huolimatta pienessä maistissa ajo tuomitaan paljon raaemmin, vaikkei pienessä maistissa oleva kuljettaja edes riskeeraa nukahtaa rattiin samalla tavalla kuin väsynyt kuljettaja.

Kaksinaismoraalia sanon minä! Väsynyt kuljettaja on liikenteessä paljon vaarallisempi kuin pienessä maistissa oleva. Väsyneenä ajavalla kuljettajalla ei ole yhtään varaa halveksia pienessä maistissa ajavaa. Hän on yhtä vaarallinen itselleen ja ympäristölleen.

1. Oletko sinä ajanut väsyksissä?
2. Ajatko usein väsyksissä ajaessasi autoa?
3. Oletko koskaan joutunut pysähtymään, koska silmäsi menevät väkisinkin kiinni?
4. Oletko koskaan "säikähtänyt" ajaessasi meinatessasi nukahtaa?
5. Lähdetkö ajamaan jos olet väsynyt?
6. Mitä teet jos olet todella poikki ja kotiin on vielä matkaa 300 Km, jatkatko ajamista?
7. Mitä mieltä perheen-isästä, joka on autolla liikkeellä vaimon ja kolmen lapsen kanssa - todella väsyneenä (lue: satoja tälläisiä tienpäällä joka viikonloppu)?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ajanut autoa väsyneenä ja tulen jatkossakin ajamaan väsyneenä, mutta en puolinukuksissa, johon ninjan teksti viittaa. Se on aivan eri asia asia hieman haukotella ratissa, kuin työntää päätään auton ikkunasta, jotta pysyisi hereillä.

Ikinä en tosin lähde ajamaan, jos epäilen etten pysyisi hereillä koko matkaa. Vähän kuin alkoholin käytössä, jokaisen pitäisi tietää rajansa, eli kuinka väsyneenä voi lähteä ajamaan autoa.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Pidän pääni vaikka tappaisitte

Hyvä ninja! Monet tutut ovat repineet pirteät silmät päästäni esittäessäni saman teorian. Luterilaisessa autuaan työn maassa itsensä väsyneenä loppuun ajaen saavuttaa taivaspaikan, nopeammin kuin arvaakaan. Vainaja muistetaan suoraselkäisenä ja rehtinä työmiehenä.

Teoriassa väsyneenä ajettaessa lisätään kaasua, jotta täpärät tilanteet pitäisivät hereillä ja toisaalta oltaisiin nopeammin kotona. Pienessä kiljukumarassa kyliltä kotiin köröteltäessä sen sijaan vauhti pidetään alkuun alle neljässä kympissä, koska ajokunto paranee vasta vähitellen ja olokin miellyttävä. Tämäkin siis teoriassa, ääliöt ovat toki asia erikseen.

No niin kukkikset, täällä olisi ruoskittavaa!

"Tuu sanoon sitte ku rattijuoppo ajaa sun tyttäres yli..." Huomauttaisin, että tässä ketjussa on kysymys väsyneenä ajamisen vaaroista, jotka eivät tietenkään poista juovuksissa ajamisen vaaroja. Kaikilla asioilla on kuitenkin erilaisia asteita, lieviä, vakavia tai sitten niitä karvalakkimalleja. Jos jaksaisin, kirjoittaisin vitutusketjuun aliarvostavani ns. "periaatteen miehiä", mutta todennäköisesti se tulee olemaan tässäkin kohtaa aivan paikallaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jep, ajatko kännissä ketjussa oli myös linkki, jossa sai nähdä rattijuopon aikaansaamia tuloksia. Olisiko sivu tehty, jos kyseessä olisi ollut kuljettaja, joka oli väsynyt ja ummisti silmänsä pariksi sekunniksi?

Onnettomuuden tapahduttua kuljettajan kunto testataan, useimmiten verikokeella. Väsynyttä kuljettajaa ei ole tosin yhtä helppo paljastaa, vaan hän seisoo poliisien edessä pirteänä (lue: juuri heränneenä). Kukaan ei voi todistaa sitä, että hänen kuntonsa ei soveltunut ajoneuvon ajoon.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti finnishninja
1. Oletko sinä ajanut väsyksissä?
2. Ajatko usein väsyksissä ajaessasi autoa?
3. Oletko koskaan joutunut pysähtymään, koska silmäsi menevät väkisinkin kiinni?
4. Oletko koskaan "säikähtänyt" ajaessasi meinatessasi nukahtaa?
5. Lähdetkö ajamaan jos olet väsynyt?
6. Mitä teet jos olet todella poikki ja kotiin on vielä matkaa 300 Km, jatkatko ajamista?
7. Mitä mieltä perheen-isästä, joka on autolla liikkeellä vaimon ja kolmen lapsen kanssa - todella väsyneenä (lue: satoja tälläisiä tienpäällä joka viikonloppu)?

Niin, omalta kohdaltani mainittakoon, että koska työmatkani on HML-tzzadi-HML päivittäin, niin on todettava että joskus väsyttää "niinsaatanasti".

Yleensä tulee siinä vaiheessa otettua pieni paussi, kun alkaa tulemaan sellaisia sätkyjä ja eteen alkaa ilmestymään tyhjästä rekan perävaloja.

Omalta kohdaltani iltapäivät töiden jälkeen ovat pahimpia.

On tosin mainittava, että yleensä pahiten väsyttää silloin kun ajaa yksin, eli on vain oma henki ja auto vaarassa.

Eli vastaukset

1. Kyllä
2: kyllä
3: Kyllä
4: Kyllä
5: Jos on pakko
6: Jos on pakko
7: Tämä on ajankäytön suunnittelulla ratkaistava ongelma.

Täältä tähän
 

Taasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat
Muutama vuosi sitten tuli kyllä ajettua enemmänkin väsyksissä kun oli duunissa sellainen vaihe että kotona käytiin ottamassa muutaman tunnin unet ja takaisin töihin. Onneksi se on nyt takanapäin. Mutta vastauksia:

1. Kyllä
2. Nykyään harvoin
3. En
4. Jeps, kerran taannoin ajoin partiotaitokilpailuista kotiin ja kun oli tullut valvottua 2 päivää putkeen niin automatkalla havahduin kun olin vastaantulijoiden kaistalla.
5. Jos on pakko
6. En tiedä, ei tuu ajettua noin pitkiä matkoja.
7. Miksi ei se nainen ajaisi?
 

LzR

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP Jyväskylä, Washington Capitals
1. Olen
2. Joka aamu kouluun :)
3. En sentään...
4. Harvemmin, mutta muutaman kerran noinkin on päässyt käymään
5. Totta kai, kyllä se väsymys helpottaa kun tulee muutama vaaratilanne eteen :p j/k
6. En taida jatkaa, pysähdyn nukkumaan ellei autossa ole virkeitä, ajokortin omaavia henkilöitä.
7. Mikäli isällä on kokemusta niin tuskin vaaratilanteita tulee ja uskon että tällaiset tapaukset kuitenkin tuntevat vastuunsa, eivätkä aja todella väsyneenä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Taasa
7. Miksi ei se nainen ajaisi?
Tämä ei ollut kysymyksen pointti...

Pari vastausta kysymyksiin 5 ja 6 ovat "Jos on pakko". Ajatko myös jos olet ottanut pari kaljaa?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti LzR
7. Mikäli isällä on kokemusta niin tuskin vaaratilanteita tulee ja uskon että tällaiset tapaukset kuitenkin tuntevat vastuunsa, eivätkä aja todella väsyneenä.
- Tähän en usko. Voisi verrata: Mikäli isällä on kokemusta, niin vaaratilanteita ei tule vaikka hän olisikin juonut pari lasillista viiniä.

Sunnuntai-ilta ja paluu mökiltä kotiin. Se vastuu jonka isä tuntee siinä vaiheessa on ajo kotiin. Sen keskeyttäminen ei tule kysymykseenkään. En ole ainakaan koskaan kuullut, että joku olisi keskeyttänyt ajon väsymyksen takia. Autoilija ei toimi niin. Hän tekee matkasuunnitelman pisteestä A pisteeseen B ja ajaa - huolimatta siitä miten väsynyt hän on. Luulisin että suurin osa autoilevista jatkoaikalaisista tunnistaa itsensä...
 
Viimeksi muokattu:

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kokemuksia on molemmista...siis väsyneenä ajamisesta ja laskuhumalassa ajamisesta. Jälkimmäisestä tosin vain yksi kokemus ja edellisestä enemmän. Kerron lyhyesti molemmista...

Ensin väsyneenä ajaminen. Aika harvoin on tullut väsyneenä ajettua, mutta kuitenkin riittävästi muodostamaan vahva mielipide. Ennen tarinan varsinaista tapahtumaa olin ajanut väsyneenä silloin tällöin ja useasti huomannut kuinka vaivihkaa alkaa pilkkiminen. Jännä juttu, koska sitä ei ajatellut missään vaiheessa kovin pahana asiana vaan aina hetkisen käväisivät silmät kiinni, mutta ei sen kummempaa. Yleensä ilmiö hävisi kun laittoi radion huutamaan korvien hajoitus volyymillä.

Muutama vuosi sitten olin jälleen kerran tulossa sunnuntai-iltana huonosti nukkuneena tuoreen tyttöystävän luota matkana reilut sata kilometriä, kun pilkkiminen taas alkoi. Tiedostin tilanteen, mutta silti annoin itselleni ikäänkuin "luvan" hetken lepuuttaa silmiä. Jälkeenpäin tietysti tuntuu oudolta, että hälytyskellot eivät päässä soineet. Muutaman kymmenen pilkkimiskerran jälkeen tuli pitempi nuokahdus, josta herään kovaan ääneen ja havaitsen sen tulevan vastaantulevan auton torvesta. Huomaan olevani täysin vastaantulevien kaistalla matkaa vastaantulevaan autoon n. 50 metriä ja vauhtia (oletettavasti) satanen. Joku reaktiotoimenpide saa vetämään rattia sekunnin tuhannesosassa oikealle ja pääsen takaisin omalle kaistalle juuri auton suhahtaessa ohitseni. Pumppu lyö jotain 7200 iskua sekunnissa ja väännän heti tilaisuuden tullen tien sivuun.

Jälkeenpäin on tullut monesti mietittyä, kuinka lähellä oli oman ja vastaantulevan auton matkustajien hengen lähtö. Onneksi oli kesä. Talvikeleillä olisi varmasti käynyt kylmät. Tämän jälkeen päätin, että yksin en enää lähde väsyneenä ajamaan. Yksi parhaita keinoja on todellakin ajaa useammalla hengellä, jossa kaikki ovat hereillä ja kuskiakin voi vaihtaa tarvittaessa.

Ja sitten siitä kännissä ajamisesta. Tapahtui ihan lähimenneisyydessä. Tulimme isolla porukalla kavereiden kanssa taksilla kaupungista. Taksissa alkoi kalvamaan elämää suurempi nälkä minulla ja yhdellä kavereistani. Kun hetken päästä saavuimme perille, lähtivät muut kotiin ja me kaverin kanssa pohtimaan, että mikä neuvoksi nälän suhteen. No, minun uskollinen peugeot oli siinä vieressä, joten päätimme lähteä sillä varovaisesti yön selkään n. klo 04.00:n aikaan ruokaa hakemaan. Humatila oli siinä vaiheessa molemmilla sama. Olimme juoneet illalla reilusti pohjia ja baarissa sitten muutamia oluita päälle. Humala oli selkeästi haihtumassa (eli olo suhteellisen normaali), mutta alkoholia oli luonnollisesti veressä.

Kun lähdimme siitä ajamaan, niin yllätyin itsekkin kuinka normaalilta ajaminen tuntui. Paikalliseen (lähimpään yöllä auki olevaan) pikaruokalaan oli n. 5 kilometriä. Päätimme ajaa ns. varovaisen hiljaisesti vaikka tiet olivat tyhjiä. Ajoimme koko matkan neljääkymppiä ja vastaan taisi tulla yksi tai kaksi autoa. Tilasimme ruuat, söimme ne ja ajoimme takaisin kotiin.

En yritä puolustella mitenkään tekoa(ni/mme), mutta harvemmin tulee ajettua noin turvallista matkaa. Luonnollisestikaan en ole ottanut tuota mitenkään tavaksi (ainoa kerta) jo sen takia, ettei kissalan pojat pääse yllättämään ja lätkäisemään helppoja sakkoja. Mutta sen sanon, että tuolloin väsyneenä ajaessani olin äärettömän paljon vaarallisempi liikenteelle. Kuten on jo edellisissä viesteissä mainittu, ei tilanne humalassa/väsyneenä ajamisessa ole niin mustavalkoinen kuin kaikkialla annetaan ymmärtää. Kaikki riippuu mielestäni siitä kuinka väsynyt/humalassa on lähtiessään ajamaan. Mutta kulttuurissamme tällä hetkellä ajatukset eivät vastaa omiani, vaan humalassa ajamista (riippumatta onko alkoholia veressä ei juuri lainkaan vai että elimistössä juoksee enää pelkkää viinaa) pidetään n. 100 kertaa pahempana asiana kuin väsyneenä ajamista.

Kokonaisuutena olen asiasta sitä mieltä, että parempi kun ei aja väsyneenä eikä humalassa vaan jättää ajohommat silloin muille.
 
Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1.Olen
2.Joskus
3.Joskus
4.En
5.Jos on tarvetta
6.Tuskin koskaan olen noin kaukana autolla,eihän minulla korttiakaan ole...
7.Räjähdysaltis
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti finnishninja
Kaksinaismoraalia sanon minä! Väsynyt kuljettaja on liikenteessä paljon vaarallisempi kuin pienessä maistissa oleva.

Olen siinä uskossa, että väsyneenä ajaminen on myös aivan yhtä laitonta. Luonnollisesti asian toteaminen on hankalampaa.
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
ajatko kännissä ketjussa oli myös linkki, jossa sai nähdä rattijuopon aikaansaamia tuloksia. Olisiko sivu tehty, jos kyseessä olisi ollut kuljettaja, joka oli väsynyt ja ummisti silmänsä pariksi sekunniksi?
Mutta jos tarttuu yhteen epäkohtaan, eli rattijuoppouteen, niin ei kai sitä nyt joka kerta tarvitse muistuttaa, että myös väsyneenä ajaminen, huumeissa ajaminen, kännykkään puhuminen ajon aikana jne jne on vaarallista?

Väsynyt kuljettaja on liikenteessä paljon vaarallisempi kuin pienessä maistissa oleva.
Hieman häilyvästi sanottu. Joku voisi kaivaa tähän vähän tieteellisemmänkin ilmaisun jostakin netin syövereistä, asiastahan on aina silloin tällöin tutkimustuloksia julkaistu. Kuinka väsynyt on niin väsynyt, että on auton ratissa vaarallisempi kuin "pienessä maistissa" oleva? Ja kuinka paljon promilleja on "pienessä maistissa" olevalla?

Omat kokemukset suurinpiirtein samat kuin visionilla.

Edellisiin kirjoituksiin on vielä pakko kommentoida sen verran, että vaikka väsyneenä ajamisen vaarallisuudesta puhutaankin paljon vähemmän kuin rattijuoppoilun vaaroista, ei tuota eroa pidä missään tapauksessa yrittää tasoittaa vähättelemällä humalassa ajamisen vaarallisuutta, päinvastoin. Väsyneenä ajaminen on vaarallista, mutta niin on humalassa ajelukin, sitä on turha kiistää. Todisteita saadaan joka päivä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shane
Mutta jos tarttuu yhteen epäkohtaan, eli rattijuoppouteen, niin ei kai sitä nyt joka kerta tarvitse muistuttaa, että myös väsyneenä ajaminen, huumeissa ajaminen, kännykkään puhuminen ajon aikana jne jne on vaarallista?
- Ei tietenkään. On tosin kiitollista käyttää kyseisiä ongelmia, verrattessa miten paljon niihin painotetaan - samalla kun joistakin asioista, jotka ovat vähintään yhtä vaarallisia ei puhuta ollenkaan...

Hieman häilyvästi sanottu. Joku voisi kaivaa tähän vähän tieteellisemmänkin ilmaisun jostakin netin syövereistä, asiastahan on aina silloin tällöin tutkimustuloksia julkaistu. Kuinka väsynyt on niin väsynyt, että on auton ratissa vaarallisempi kuin "pienessä maistissa" oleva? Ja kuinka paljon promilleja on "pienessä maistissa" olevalla?
- Pelkäsin että joku kysyy tätä. Vastaan: Tämän tietää jokainen, joka on joskus ajanut väsyneenä autolla.

Promilleista taas ollessa kysymys voi tietoa hakea monesta eri paikasta ja heti selviää miten negatiivisesti jo pieni määrä alkoholia vaikuttaa ihmisen reaktiokykyyn - ja miten pieni määrä alkoholia tekee ihmisestä kelvottoman ajoneuvon rattiin.

Sama väsymyksen yllättäessä. Kuljettaja on olevinaan täsmälleen yhtä hyvä kuljettaja, kuin pienessa maistissa oleva sellainen. Elikkä luottaa itseensä. Parin viinilasin jälkeen sitä jopa luulee olevansa parempi kuski, kun taas väsyneellä kuljettajalla ei ole joskus aavistustakaan siitä, miten kaukana todellisuudesta hän on ajaessaan.

Ei voi myöskään olla panematta merkille onnettomuuksia, joissa ajoneuvo on vaihtanut yllätten kaistaa vastaantulevien kaistalle. Syy on usein tuntematon. Mitenkähän usein syy on kuljettajan nukahtaminen?
 

raksipoi

Jäsen
Eikös sitä väsyneenä ajamista oo verrattu kahden promillen humalatilaan.....Mielestäni aivan yhtä vaarallista kun rattijuopumus ja kun vielä joskus kortin saan niin en tuu koskaan harrastaan tätä.Kyllä ihmiset on vastuuntunnottomia kun lähtee kännissä/väsyneenä ajelee
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös