Aivojumppaa! Yksi tehtävä kerrallaan

  • 48 241
  • 293

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tällainen ketju on ehdottomasti tarpeellinen, sillä aivot tarvitsevat voimistelua toimiakseen.

Että ketju ei menisi täysin sekaisin, toivoisin että uutta pähkinää ei laiteta kehiin ennenkuin joku on ratkaissut edellisen!


Tässäpä ensimmäinen:

Kolme duracellpupua ovat kuun pohjoisnavalla. Heillä on mukanaan viisi täyttä (100% lataus) akkua. Yhdellä akulla/latauksella pääsee puoli kierrosta kuun ympäri. Puput voivat kantaa vain yhtä akkua kerralla mukanaan. Puput voivat siirtää omasta akusta energiaa kaverille, mutta luonnollisesti omat tehot vähenevät saman verran kun mitä kaverille annetaan.

Tehtävänä on että yhden pupun on kierrettävä kuun ympäri etelänavan kautta. Kaikkien pupujen on palattava pohjoisnavalle, siis kukaan ei saa jäädä matkan varrelle!

Onko tämä edes mahdollista, jos on, niin miten?
 
Viimeksi muokattu:

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Äkkiseltään näin: Kaikki puput lähtee kiertämään myötäpäivään,
kello yhdessä pupu1 tankkaa kakkosen ja kolmosen ja palaa pohjoiseen.
Kakkonen ja kolmonen jatkaa itään, jossa kakkonen tankkaa kolmosen.
Kolmonen jatkaa täyden latauksen turvin länteen ja kakkosella riittää happi
palaamaan kello yhteen. Pupu1 ottaa pikku santsin ja noutaa kakkosen kotiin.
Näin ollaan tilanteessa jossa kaksi kaveria on pohjoisessa ja yksi lännessä,
kaikilla akku tyhjä. Jäljellä melkein kaksi akullista, jotka riittää hinaamaan
kolmosen kotipesään em. metodilla.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Onko kuussa edes magneettisia napoja? Jos ei niin etelänapahan voi olla vaikka vieressä...?

Edit. Ilmeisesti kuullakin on napa-alueet.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jäljellä melkein kaksi akullista, jotka riittää hinaamaan
kolmosen kotipesään em. metodilla.
Jääkö tuolla metodilla jopa 1/6 akullista ylimääräistä? Pikaisella laskulla näin olisi.

EDIT: eipä tietenkään! Kaksi on kello kahdessatoista ja yksi kello yhdeksässä, kun jäljellä on 1 5/6 akullista.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten niin ei oikein?
Kyllä se noin ratkeaa.

Edit: Tarkoititko ettei ratkaisutapa miellytä, vai laskinko väärin?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tarkoititko ettei ratkaisutapa miellytä, vai laskinko väärin?
Pensa ei riitä loppuun asti tuolla menetelmällä niinkuin Mr.Fox jo totesi.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rautalangasta:
1 5/6 akkua jäljellä, pupu3 klo ysissä, muut klo kahdessatoista.

pupu1 tankkaa täydet, pupu2 5/6.
Molemmat jolppii klo 11:een jossa pupu1 tankkaa kakkosen.
Tilanne pupu1 3/6, pupu2 6/6, pupu3 0/6.

Kakkonen hiihtelee ysiin ja luovuttaa kolmoselle 2/6.
Tilanne pupu1 3/6, pupu2 2/6, pupu3 2/6.

Kakkonen ja kolmonen siirtyy ykkösen kaveriksi klo 11:een.
Tilanne pupu1 3/6, muut sipissä.

Ykkönen antaa kavereille 1/6 per ristiturpa ja kaikki kalppii himaan.

Missä meni väärin?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pensa ei riitä loppuun asti tuolla menetelmällä niinkuin Mr.Fox jo totesi.
Itse asiassa enpä ole sittenkään niin varma.

En nyt laske kokonaan alusta, jos tämä tilanne on hyväksytty. Kaksi kello kahdessatoista, yksi kello yhdeksässä. Kaikilla tankit tyhjät, mutta kello kahdessatoista on 1 5/6 tankillista.

Molemmat lähtevät kello kahdestatoista kello yhteentoista. Kello yhdessätoista toisella on 4/6 tankillista toisella 5/6 tankillista. Suurempi tankkaa pienemmän täyteen, joka lähtee kello yhdeksään. Näin ollen kello yhdeksässä on kaksi, joilla on yhteensä 4/6 tankillista sekä kello yhdessätoista yksi, jolla on 3/6 tankillista. Kello yhdeksässä tankit jaetaan veljellisesti, jolloin kummallakin on 2/6 tankillista. Niillä molemmat pääsevät kello yhteentoista, jossa odottaa kaveri, jolla on vielä 3/6 tankillista jäljellä. Näillä rippeillä kaikki pääsevät kello kahteentoista.

Right?
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vähän kiirusta pitää nyt, joten en ehdi loppuun saakka järkeillä ja laskea, mutta tuli vaan mieleen että kannattaisikohan kahden pupun lähteä vastaan toista kautta ja neljän edetä ja palata toista kautta?

Old TJ
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Missä meni väärin?
Näköjään ei missään! Nyt olen laskenut niin monta kertaa että uskon itsekin tuohonkin ratkaisuun! Tähän on olemassa siis kaksi ratkaisua, toisessa jaetaan kuu kahdeksaan osaan.
Vähän kiirusta pitää nyt, joten en ehdi loppuun saakka järkeillä ja laskea, mutta tuli vaan mieleen että kannattaisikohan kahden pupun lähteä vastaan toista kautta ja neljän edetä ja palata toista kautta?
Nyt en ymmärrä?
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Näköjään ei missään! Nyt olen laskenut niin monta kertaa että uskon itsekin tuohonkin ratkaisuun!

Eli nyt kun ketjun sääntöjen mukaisesti ongelma on ratkennut, laitan seuraavan. Tämä taisi olla joskus aikoinaan Tieteen Kuivalehdessä:

"Toissa päivänä olin 18v ja ensi vuonna täytän 21v." Puhuuko henkilö potaskaa, vai onko ihan tosissaan? Eli mikä on tuon ratkaisu?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
"Toissa päivänä olin 18v ja ensi vuonna täytän 21v." Puhuuko henkilö potaskaa, vai onko ihan tosissaan? Eli mikä on tuon ratkaisu?

Nope. Henkilö on syntynyt 31.12, ja tuon jutun heittämisen aikaan on 1.1.
Eli syntynyt esim. 31.12.1988 ja sanoo tuon 1.1.2008, ja 21-vuotis syntymäpäivät ovat 31.12.2009.

Minä en osaa mitään arvoituksia, joten joku joka osaa olkaa hyvät.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Eli nyt kun ketjun sääntöjen mukaisesti ongelma on ratkennut, laitan seuraavan. Tämä taisi olla joskus aikoinaan Tieteen Kuivalehdessä:

"Toissa päivänä olin 18v ja ensi vuonna täytän 21v." Puhuuko henkilö potaskaa, vai onko ihan tosissaan? Eli mikä on tuon ratkaisu?

Tod.näk puhuu potashkaa. Kuka nyt olisi oikeasti syntynyt karkauspäivänä?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
"Toissa päivänä olin 18v ja ensi vuonna täytän 21v." Puhuuko henkilö potaskaa, vai onko ihan tosissaan? Eli mikä on tuon ratkaisu?
Henkilö täytti uudenvuodenaattona 19 ja nyt on uusi vuosi.

edit: hidas

Siirretään tämä nyt sitten tähän kun tuli kaksi tehtävää päällekkäin:

Seuraava pähkinä:

Jatka numerosarjaa: 0, 10, 11, 31, 42, 57...
 
Viimeksi muokattu:

Atte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Tampere United
Eli nyt kun ketjun sääntöjen mukaisesti ongelma on ratkennut, laitan seuraavan. Tämä taisi olla joskus aikoinaan Tieteen Kuivalehdessä:

"Toissa päivänä olin 18v ja ensi vuonna täytän 21v." Puhuuko henkilö potaskaa, vai onko ihan tosissaan? Eli mikä on tuon ratkaisu?

Jos on syntynyt vaikka 31,12 ja muistelee, 1,1, että oli 18 vuotta kaksi päivää aiemmin 30,12 ja täytti 31,12 -19 vuotta, niin silloin kuluvana vuonna hän täyttää 20 ja seuraavana 21. Eli totta puhuu.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Itsekin pähkäilin että tuo olisi oikein:

0, 10, 11, 31, 42, 57...

Selitys: 0, 10(+21), 11, (=)31, 42(+21), 57, (=)63
Juu, se mikä on mielenkiintoista numerosarjoissa on se että aina löytyy eri ratkaisuja. Tätä vaihtoehtoa valitettavasti yksivaltias tuomari ei hae :o)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itsekin pähkäilin että tuo olisi oikein:

0, 10, 11, 31, 42, 57...

Selitys: 0, 10(+21), 11, (=)31, 42(+21), 57, (=)63

Juu, se mikä on mielenkiintoista numerosarjoissa on se että aina löytyy eri ratkaisuja. Tätä vaihtoehtoa valitettavasti yksivaltias tuomari ei hae :o)
Nämä numerosarjat ei ole ikinä auenneet mulle. Joku Fibonacci Sequence nyt on selvä juttu, mutta tällaiset Mensa-tyyppiset sarjat.

Eli jos tämä +21 on yksi mahdollinen ratkaisu tähän, niin mistä tuohon sitten tulevat luvut 11 ja 57 ellei toinen lisättävä luku ole juuri 11? Lähdöt ovat 0 ja 10 eli 0+11=11, 10+21=31, 31+11=42, 42+21=63... jolloin mä en ainakaan löydä mitään järkevää selitystä mistä luku 57 tuonne tulee.

Tällaiseen mä haluan sitten todellakin tyhjentävän vastauksen ja mielellään lisääkin tämäntyyppisiä tehtäviä selityksineen. Ehkä ne joskus vielä mullekin avautuisivat.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Eli jos tämä +21 on yksi mahdollinen ratkaisu tähän, niin mistä tuohon sitten tulevat luvut 11 ja 57 ellei toinen lisättävä luku ole juuri 11? Lähdöt ovat 0 ja 10 eli 0+11=11, 10+21=31, 31+11=42, 42+21=63... jolloin mä en ainakaan löydä mitään järkevää selitystä mistä luku 57 tuonne tulee.
Juu, oikeassa olet että ratkaisu ontuu, en jaksanut vain kyseenalaistaa ratkaisua. Numerosarjassa on 100%:n logiikka.
Tällaiseen mä haluan sitten todellakin tyhjentävän vastauksen ja mielellään lisääkin tämäntyyppisiä tehtäviä selityksineen.
Tämä ei ole niin vaikea, ajatusmaailmaa pitää vain vähän avartaa. Silloin kun joku ratkaisee tehtävän niin huomaat kuinka helppo se on loppujen lopuksi.

Edit:
Lähdöt ovat 0 ja 10
Pienenä vinkkinä niin lähtö on ainoastaan nolla!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös