Aikuisten oikeasti

• 10 370
  • 73

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nämä käännöshokemat "niinku" = "liksom", "tietsä/tiätsä" = "you know" sekä "miettikääpä sitä" = "consider this" (okei, se olisi sananmukaisesti miettikääpä tätä) ovat melko säälittäviä.

Aikuisten oikeasti saattaa olla kotimainen keksintö, ainakaan suppealla empiirisellä googletu(tkimu)ksella ei löytynyt englanninkielistä vastaavaa sanontaa.

Aika onneton on minusta myös sanonta "aikas paljon" tms.

Kuka vielä muistaa, kun pääkaupunkiseutulaiset tunnisti joka rakoon livautetusta kommentista "just joo"? Sitä ennen oli koko Suomessa kovassa käytössä "ei todellakaan".

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Aikuisten oikeasti kuulostaa aikuisten oikeasti kamalalta. Onnekseni olen ollut aika hyvin onnistunut olemaan poissa suomen kielen vaikutuspiiristä viime aikoina, joten en ole koskaan tuohon livenä törmännyt. Kirjallisessa muodossa taas on esiintynyt vähän liikaa.

Viestin lähetti finnjewel
Nämä käännöshokemat "niinku" = "liksom", "tietsä/tiätsä" = "you know" sekä "miettikääpä sitä" = "consider this" (okei, se olisi sananmukaisesti miettikääpä tätä) ovat melko säälittäviä.
Enpä tiedä, mistä nämä lopulta aina putkahtavat, mutta voisi kuvitella näiden niinku-juttujen olevan melko universaaleja. Yhtälailla englannissa hoeataan likeä jne...

Aika onneton on minusta myös sanonta "aikas paljon" tms.
Jahas, jahas.. tässäkään ei ole pienintäkään hajua, mistä moiset tulevat, mutta itsekin survon ässää vähän joka sanan perään puhekielessä. En tosin osaa sanoa, onko noilla taas mitään yhteyttä.

Kuka vielä muistaa, kun pääkaupunkiseutulaiset tunnisti joka rakoon livautetusta kommentista "just joo"? Sitä ennen oli koko Suomessa kovassa käytössä "ei todellakaan".
Kappas, itse en justjoota ole huomioinut. "Todellakin" oli taas vastaisku jälkimmäiselle joitain vuosia sitten. Taisi kuulostaa hassultakin ensimmäisellä kerralla.

Shane

Jäsen
No entäs sitten sana "setti"? Ok setti, ihan jees setti jne.. Näin siis jotkut vastaavat kun kysytään mielipidettä jostain, vaikkapa tv:stä tulleesta elokuvasta.

Siis mikä helvetin setti?! Onko tämäkin kenties taas jossain Kummelissa tms. ö-luokan amistason viihdeohjelmassa hoettu juttu? Joka tapauksessa on kyllä niin maan vittumaisen raivostuttava sanonta.

Kakkosijalla tulee tuo saatanan "loppupelissä"..

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Peruja

Itse kuulin tuon "aikuisten oikeesti" ensimmäistä kertaa reilu vuosi sitten radiossa Nylon Beatin puhumassa mainoksessa, jossa muistaakseni Erin kysyy Jonnalta, että "voisitsä aikuisten oikeesti rakastua luuseriin?"

Itse en tajunnut silloin tuota ollenkaan. Mietin, että mikä sana siinä oli edessä. Ei sopinut ollenkaan....

Ärsyttävä kyllä. Monet ovat sitä tosiaan alkaneet käyttää.

Sen sijaan tuo "setti" ei ole lainkaan ärsyttävä, vaan mielestäni erittäin hyvä sana kuvaamaan moniakin asioita. Voin uskoa, että monia se ärsyttää, mutta minua jostain syystä ei. Se on todella monikäyttöinen sana. Jos on vaikka tullut ravintolasta syömästä, voi todeta, että oli muuten hyvää settii :) Tai nähnyt kadulla helvetin hyvännäköisen muijan. Siihen voi kaverille todeta, että hyvää settii. Tai: "hyvää juustoa", kuten eräs kaveri sanoisi.

Mistä setti sitten tulee? Arvelisin sen tulevan tenniksestä. First set, Agassi. Siinäkin se pitää sisällään monia pelejä ja palloralleja. Siten se sopii mielestäni entistäkin paremmin ilmaisemaan vaikkapa leffaa. Hyvä setti. Leffakin on osista rakentuva kokonaisuus, kuten tenniksessä erä. Ymmärrätkö? Shane?

Shane

Jäsen
Re: Peruja

Viestin lähetti Cannibal
Mistä setti sitten tulee? Arvelisin sen tulevan tenniksestä. First set, Agassi. Siinäkin se pitää sisällään monia pelejä ja palloralleja. Siten se sopii mielestäni entistäkin paremmin ilmaisemaan vaikkapa leffaa. Hyvä setti. Leffakin on osista rakentuva kokonaisuus, kuten tenniksessä erä. Ymmärrätkö? Shane?
Nojoo, mutta eipä se nyt ihan joka tilanteeseen mene tällä periaatteella. Ja vaikka menisikin, niin hyvin ärsyttävä muotisana joka tapauksessa.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kamalinta on huomata, kuinka haukkuu usein juuri niitä sanontoja ja sanoja, joita itse käyttää kokoajan.

Saatan sanoa että on helvetin ärsyttävää kun joku sanoo että "kelaa ny mitä se oli...." jne. Silti sanon itse tuota ihan kokoajan. Samoin "niinkuttelu" on ehdottomasti mun alaani.
Aikuisten oikeasti ei ole vielä tarttunut sanavarastooni, ja tuskin tarttuukaan. Mulla on jo helvetin ärsyttävä puhetyyli nytkin.

Tuamas

Jäsen
Kauheimpia sanoja nykysuomessa ovat ylivoimaisesti sanat pössis sekä mättö. Setti ja taaki ovat lähes yhtä naurettavia, varsinkin kun "maalla" nuoriso käyttää niitä vielä väärissä yhteyksissä.

Makuasioitahan nämä ovat.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Yksi tuttuni kayttaa sanaa "tyyliin" aivan raivostuttavan paljon.

TYYLIIN: "No jos sa soitat mulle tyyliin kolmen, neljan maissa, niin ma tuun heti ku kerkeen. Ostan varmaan jotain tyyliin 5 olutta ja..."

Raivostuttavaa!

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti V-man
Yksi tuttuni kayttaa sanaa "tyyliin" aivan raivostuttavan paljon.
Minä puolestani tunnen erään oululaisen, joka käyttää sanaa "Kärpät" tyyliin raivostuttavan paljon.

Ike

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Myös nämä lainasanat ja erisnimien vääntelyt coolimmiksi ovat myös hermoja raastavaa kuunneltavaa. Esim. ruotsin kaupunki (stad) sanasta tulee Suomen pääkaupungin kutsuma nimi (stadi).

öööö...morjens

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ööö

Myös nämä lainasanat ja erisnimien vääntelyt coolimmiksi ovat myös hermoja raastavaa kuunneltavaa. Esim. ruotsin kaupunki (stad) sanasta tulee Suomen pääkaupungin kutsuma nimi (stadi).

Oliko tämä vitsi? Periaatteessahan koko "stadin slangi" perustuu samaan. Kaipa sen silti yhtälailla murteeksi voisi laskea kuin nuo lukuisat muutkin, erittäin ärsyttävät, murteet. Kärjessä Turun ja Tampereen murteet.

"Tyyliin" on hieman ärsyttävä myös varsinkin liian usein käytettynä, mutta tuo "pössis" tai "pösis" on mielestäni helvetin hauska sana.

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aikuisten oikeasti kun minäkin käytän tuota sanayhdistelmää joskus. Tosin eniten vain hassutellessa. Tuota enemmän taidan tosin silloinkin käyttää sanoja "leikisti oikeesti" ja "oikeesti oikeesti" -toteamuksia.

Niinku-ihminen myönnän olevani ainakin silloin, kun selitän jotain vaikeampaa ja pidempää asiaa esimerkiksi tunnetiloihin liittyen. Siinä kun sitä niinku oikein yrittää kunnolla selittää ja saada asiaa aukeamaan toiselle, niin sitä niinku käyttää niinkua ja niinku vielä elehtii käsilläänkin. Niinku. Ja itseänihän ärsyttää, että niinkuttelen tuolloin.

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
vittua kuulee ihan saatanasti joka päivä eikä kukaan kyllästy käyttämään sitä.. vittujoo

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Eddie
vittua kuulee ihan saatanasti joka päivä eikä kukaan kyllästy käyttämään sitä.. vittujoo

Leipaa, perunaa, makaronia yms. syodaan paivittain, eika niihinkaan kyllastyta. Silti monia muuten todella hyvanmakuisia ruokia ei jaksaisi joka paiva syoda.

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Mua ärsyttää "ketä" sanan käyttö "kuka" sanan tilalla.
Millon tuo villitys on alkanut?

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Hamraan

Aah tämä on ehdottomasti ärsyttävyyksien ärsyttävyys. Jonkun murteen edustajat tätä ainakin käyttävät? Turkulaiset?

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Kaikki sanat on paskoja

Homo-sanan viljely ärsyttää tosi paljon. "Heitä homo femma" "painu helvettiin homo" "näpit irti homo", eikä tää ole pelkästään mun mielipide, vaan Hemppa tossa vieressä on ihan samaa mieltä.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Hamraan

Tuo todella ärsyttää. Sattuu korvaan joka kerta kun sen kuulee. Itse tosin olen varmaan vähintään yhtä ärsyttävä, sillä muistan joka kerta huomauttaa tuosta sanojalle ja mielellään vielä hiukan ivailevaan sävyyn.

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Teacup
Itse tosin olen varmaan vähintään yhtä ärsyttävä, sillä muistan joka kerta huomauttaa tuosta sanojalle ja mielellään vielä hiukan ivailevaan sävyyn.
Hehhee, samoin. Sama on tilanne tuon jo mainitsemani "setti"-sanan kanssa, aina kun joku sitä käyttää niin pitää muka ihmetellen kysyä, että "ai mitä?", "siis täh?" tms. :)

Tuosta "kuka = ketä" -hommasta tässä taannoin avauduinkin jo muistaakseni vitutusketjussa, ja silloin sain vastaukseksi, että se olisi ihan vaan murretta jossainpäin Suomea. Mutta enpä oikein tuota selitystä niele, kun ei tuohon tapaan aiemmin juuri törmännyt, ainakaan nykyisessä mittakaavassa. Tuntuu enemmän joltain ihmeelliseltä muoti-ilmiöltä..

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Hamraan

Ymmärrän hyvin. Itse saan ihottumaa aina kuullessani tai lukiessani, kuinka joku vetää johtopäätöksen. Ei johtopäätöksiä vedetä, niitä tehdään. Uistinta vedetään, tupakkia vedetään, junavaunuja vedetään, kät**nkin vedetään, mutta johtopäätöksiä tehdään.

Vellu Pirinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Henkilökohtaisesti minua ärsyttää tämä muoti tiedotusvälineissä käyttää siksi sanaa. Siksi sitä sun tätä, ei ole niin hienoa Suomen kieltä. Tosi muotia mediassa!

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti Maple Leaf
Ymmärrän hyvin. Itse saan ihottumaa aina kuullessani tai lukiessani, kuinka joku vetää johtopäätöksen. Ei johtopäätöksiä vedetä, niitä tehdään. Uistinta vedetään, tupakkia vedetään, junavaunuja vedetään, kät**nkin vedetään, mutta johtopäätöksiä tehdään.

Tupakkia vedetään? Perkele, tupakkia poltetaan imemällä. Sitä ei vedetä.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Nokkis
Whatever sanan käyttäminen ärsyttää. Vielä jos se lausutaan jotakuinkin "vatevöööör" tyyliin.
Samaan kastiin voidaan myös laskea "nevöhööd". Itseäni ainakin joskus ärsyttää about-sanan käyttö, esim. "about viis minuuttia".

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy