Tänään tuli taas kaksikon Aho & Virkkunen (Ilu Mikkolaa unohtamatta) niin paljon paskaa, että tässä menee viikkoja, että saa kaiken perkattua ja talletettua muistoksi tähän ketjuun. Aloitetaanpa vaikka nyt tästä fanituotekaupasta. Siitä huolimatta, ettei Kärppien fanituotteita tule juuri katukuvassa tai edes hallilla suuremmissa määrin vastaan, Virkkunen tiesi kertoa Petopodissa, että fanituotemyynti on suurin piirtein liigan kärkipäätä! Ei tuntunut olevan mitään paineita kehittää tätä(kään) osa-aluetta. Otetaanpa tähän alkuun vertailuksi muiden liigajoukkueiden fanishopit, olkaa hyvä:
- HIFK:
Frontpage - HIFK shop
- HPK:
Kerho-shop verkkokauppa - Hämeenlinnan Pallokerho
- Ilves:
Ilves-Kauppa – Viralliset kannattajatuotteet
- Jukurit:
Verkkokauppa
- JYP:
JYP-Fanshop
- KalPa:
KalPa
- KooKoo:
Kauppa
- Kärpät:
Kärppäkauppa
- Lukko:
Etusivu
- Pelicans:
Lahden Pelicans
- SaiPa:
SaiPa Shop
- Sport:
SportShop - Vaasan Sport
- Tappara:
Tappara-Shop | Tappara
- TPS:
Etusivu
- Ässät:
Ässät Kauppa
Omia huomioitani:
-
13/15 liigajoukkueesta tarjoaa fanituotekaupan osoitteeksi jonkun oman paikkakunnan osoitteen. Yleensä nämä olivat joko jäähalli tai toimisto, monella oli myös aukioloajat, milloin tuotteita voi käydä ostamassa paikan päältä.
2/15 homman ulkoistaneesta olivat...Oulun Kärpät ja Vaasan Sport. Sportin fanituotemyynti oli ulkoistettu jollekin ruotsalaiselle toimijalle ja kauppa oli kaikin puolin aneeminen. Oulun Kärppien fanituotemyyntiä pyörittää Espoossa sijaitseva Trexet Finland Ab. Yhteistyö on ollut Virkkusen mukaan erinomaista.
- Käytettävyyden ja visuaalisen ilmeen puolesta juuri Kärppien ja Sportin fanishopit ottivat ainakin itselleni negatiivisessa mielessä silmään. Kaikki muut olivat ulkoasultaan moderneja, hyvin mobiilioptimoituja sivustoja, joiden käyttö vaikutti lyhyellä selaamisella helpolta. Kärppien fanishop on näyttänyt samalta varmaan ainakin viimeiset 10 vuotta? Mitä nyt viime kaudella saatiin vihdoin vaihdettua taustakuvaksi sellaiset pelaajat, jotka pelaa nykyään vielä Kärpissä, Spede toki lopetti nyt, sitä ennen oli jotain monta vuotta sitten viimeksi pelanneita. Mobiililaitteella käytettävyys on heikkoa.
- Ajankohtaista -palstalla on kolme viimeistä päivitystä:
9.10.2021, 10.12.2020 ja 27.3.2020!!!!! Huijaussivustojen kulta-aikaa elävänä herää helposti kysymys, onhan tämä varmasti ajantasalla oleva ja aito luotettava kauppa, kun tuoretta eloa ei kävijän silmiin ole, eikä edes sivun alaosassa ole tuoretta päivämäärää copyrightin yhteydessä, kuten usein tapana on merkata.
- Fanituotevalikoimasta en viitsi edes aloittaa, mitään konkreettisia uusia juttuja tänne ei tule, valikoima on ollut samaa vuosikaudet ja harva tuote on kovin houkutteleva. Itseltäni löytyy säännöllisestä käytöstä vain huppari ja pipo. Ostaisin mielelläni lisää, jos olisi sopivia tuotteita.
Mitä sitten tekisin, jos olisin Tommina Tommin paikalla?
- Fanishopin sivut kuntoon! Sos, asap! Mobiilioptimoitu hyvin toimiva sivusto, selkeä ja raikas ulkoasu, helppo käytettävyys. Pitää houkutella kävijä heti selamaan sivuja ja tekemään tilaus!
- Ajantasaisuus ja houkuttelevuus! Säännöllisesti jotain uutta tuotetta, joka pitää mielenkiinnon yllä ja saa kävijät palaamaan sivulle. Kuukauden tuote, joka on ko. kuukauden ajan alennushinnalla myynnissä. Jos halutaan oikein värittää tätä, niin joku PELAAJA voisi valita OMAN SUOSIKKKITUOTTEENSA. Esim:
"Aten suosikkituotteeksi valikoitui Kärppä-huppari, joka sopii mainiosti niin urheilukäyttöön kuin kotona oleskeluun. Laadukas kangas pysyy hyvänä pesusta toiseen. Aten suosikkituote on LOKAKUUN KUUKAUDEN TUOTE, jonka saat lunastettua edulliseen tarjoushintaan 39,90e - vain lokakuun ajan! Ostohousut jalkaan ja tilauksia tekemään!" --> Okei innostuin, mutta sitten vielä "KAIKKI LOKAKUUN KUUKAUDEN TUOTETTA HALLILLA OTTELUSSA KÄYTTÄVÄT OSALLISTUVAT FANITUOTESETIN ARVONTAAN" ja sit Ilu Mikkola bongailee jokaisessa matsissa, keneltä löytyy ko. tuote ja käy ojentamassa jollekin kassin ja onnittelemassa. Ai että, kivaa pöhinää.
- Valikoima kuntoon! Kyselyä faneilta, mitä tuotteita kaivataan, kunnollista uudistusta valikoimaan, tutkikaa mitä muut tarjoaa ja kopioikaa, jos omat ideat ja kyvyt ei riitä. Jos samat tuotteet seisoo 30 vuotta, ei ne kiinnosta enää vuonna 2022. Ne on joko ostettu, tai sitten ne ei enää kiinnosta.
- Paikallinen toimija pyörittämään fanishopin valikoimaa ja myyntipiste sinne toimistolle vähintään, jos ei kunnon shoppia saada pystyyn. Toimistolle oli kuulemma suunnitteilla ottaa "jotain pientä valikoimaa" myyntiin. On ironista, että POHJOISEN, PUOLEN SUOMEN JOUKKUEEN fanituotemyyntiä pyöritetään jostain Espoosta.
P.S. Pakko muuten kertoa, että itse sain joululahjaksi tuon Kärppien kahvimukisetin (2 kpl mukeja, keltainen ja musta, kyljessä logo), harmi vain, että mustasta mukista puuttui kokonaan se Kärppien logo... En toki itse vaivautunut reklamoimaan asiasta, koska kyseessä oli lahja eikä itselläni ollut ostopaikasta tai kuitista tietoa, joten ajattelin ettei ehkä etene. Sattuneesta syystä ei ole tälle keväälle kiinnostellut pistää omia euroja kiinni tämän tason tuotteisiin. :)