Adressi Cmorelle/Telialle – Jatkoajan käyttäjät vaativat laadukkaampaa kuvaamista/ohjaamista

  • 5 581
  • 46
Mihin sitten perustuu se, että taso on romahtanut viime kaudesta? Enkä kettuile, vaan kysyn tiedonjanon johdosta, koska sinulla asiasta selvästi sisäpiirin tietoa ja kiinnostusta, koska kaikki viestisi täällä ovat koskeneet Teliaa/Cmorea.
Mikäli olet katsonu juurikin niiden paikkakuntien pelejä, joissa näitä uusia kuvaajia käytetään, niin silloinhan se kuvaamisen tason romahtaminen johtuu juurikin tästä. Olen ollut mukana Liiga-tuotannoissa tavalla tai toisella nelosen ajoilta asti ja en ole huomannut muissa tapauksissa kuvaamisen tason laskeneen juurikaan. Toki heikko ja sekava ohjaustyöskentely saattaa laksea kuvaajan työnjälkeä roimasti. Kuten IS:n artikkelissa kerrottiin, suurin osa kokeneista ohjaajista ja hidastajista on vaihtunut kokemattomiin tekijöihin. Kuvanlaadullinen heikkous taas johtuu varmasti palveluntarjoajien suoratoistopalveluista (poislukien TPS:n pelit, jossa hallia savustetaan savukoneilla läpi ottelun).

Olethan tietoinen, että Liigan lähetyksistä vastaava firma on juuri myyty Ruotsiin? Eli eiköhän näissä palkkioleikkauksissa ja niistä syntyneissä työntekijämuutoksissa ole ollu täysin kyse firman myyntikuntoon laittamisesta. Paskamainen temppu asiakkaille ja työntekijöille, mutta niin se raha vaan puhuu.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Olen kirjoittanut tästä ennenkin, joten kysymys ei ole vain tästä kaudesta, mutta Cmoren ainakin Nokia-areenan kuvaus on heikkoa. (En tiedä, koskeeko tämä myös muita areenoita, mutta Nokialla ero on selvästi havaittavissa kun vertaa muihin tuotantoihin. Nokialla kamera on alempana kuin esim. Hakametsässä, joten kameratason sijainnilla voi olla merkitystä asiaan.)

Kun katson Cmoren peliä Nokialta, niin kuva näyttää olevan ikään kuin kauempana kuin MM-kisoissa tai Tampereen NHL-peleissä. Joudun Cmoren Nokia-peleissä oikeasti usein menemään fyysisesti lähemmäs kuvaruutua.

Konkreettisesti tämä näkyy siinä, että kameran edessä olevan katsomon alaosaa näkyy enemmän Cmoren kuin MM- tai NHL-lähetyksissä.

Olen ajatellut, että tämä johtuisi siitä, että MM-kisoissa ja Tampereen NHL-peleissä kamera olisi laitettu hieman korkeammalle. Nyt kun katsoin tarkemmin Youtubesta Tappara-Kärpät ja Colorodo-Columbus -pelejä, niin näyttääkin siltä, että ero tulisi siitä, että jälkimmäisessä kuvaaja zoomaa kameraa kiekkoa kohti aktiivisemmin.

Cmoren kuvaajat: Nyt saatana aktiivisuutta siihen kameran käyttöön!
 

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Zoomaus nappi pitäisi ainakin poistaa näiltä nykyisiltä kuvaajilta.
Voi kun kommentista voisi tykätä enemmän kuin kerran.. Itse tiedän tuttavapiirini kautta, että Suomen palloilupääsarja kuvaajaksi voi päästä seuraamatta ollenkaan itse urheilua. Siis mitään urheilua. Kaverini lukion jälkeen kuvasi Veikkausliigan jalkapallopelejä yhdelle joukkueelle, kun sattui opiskelemaan yliopistossa audiovisuaalista mediakulttuuria. Kyllä sen täytyy näkyä kuvaamisen laadussa jos elämässään ei ole yhtään jalkapallopeliä nähnyt?

En tiedä sitten onko täysverisessä ammattilaissarjassa kuin Liiga, tämmöistä harrastettu. Laadun ja zoomauksen perusteella kyllä... Ihminen, joka ei ymmärrä kuvaamastaan lajista mitään, ei osaa huomioida muuta kuin pallon/kiekon. Tämän vuoksi zoomataan nappi pohjassa pelaajan selkämainoksiin ja luullaan, että nyt näytetään katsojille sitä mitä he haluavat nähdä.. Harmi vain, että kokonaisuus pelistä jää täysin pimentoon.
 
En tiedä sitten onko täysverisessä ammattilaissarjassa kuin Liiga, tämmöistä harrastettu. Laadun ja zoomauksen perusteella kyllä... Ihminen, joka ei ymmärrä kuvaamastaan lajista mitään, ei osaa huomioida muuta kuin pallon/kiekon. Tämän vuoksi zoomataan nappi pohjassa pelaajan selkämainoksiin ja luullaan, että nyt näytetään katsojille sitä mitä he haluavat nähdä.. Harmi vain, että kokonaisuus pelistä jää täysin pimentoon.
Kuvaajat pyrkivät kuvaamaan sellaista kuvaa mitä ohjaaja heiltä pyytää, kyse ei siis aina ole kuvaajan ymmärtämättömyydestä. Lähetyksissä kuitenkin on se pääkamera, jonka kuva pitäisi pitää sellaisena, että siitä koko pelin kuvan näkee. Outoa mikäli ohjaaja ei puutu asiaan, jos sillä zoomaillaan aivan holtittomasti. Muut ottelussa käytettävät kamerat ovat tarkoitettu nimenomaan tiiviisiin kuvakokoihin. Kulmakamerat tottakai hieman varioiden tilanteesta riippuen.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvaajat pyrkivät kuvaamaan sellaista kuvaa mitä ohjaaja heiltä pyytää, kyse ei siis aina ole kuvaajan ymmärtämättömyydestä. Lähetyksissä kuitenkin on se pääkamera, jonka kuva pitäisi pitää sellaisena, että siitä koko pelin kuvan näkee. Outoa mikäli ohjaaja ei puutu asiaan, jos sillä zoomaillaan aivan holtittomasti. Muut ottelussa käytettävät kamerat ovat tarkoitettu nimenomaan tiiviisiin kuvakokoihin. Kulmakamerat tottakai hieman varioiden tilanteesta riippuen.
Tämähän se. Toki kuvaajan ammattitaitokin vaikuttaa asiaan, mutta pääosin kuvaajat toteuttaa sitä mitä ohjaaja käskee, joka taas toteuttaa sitä jota tuottaja käskee. Eli isot herrat ovat ne jotka käskevät miten sitä peliä tulee kuvata, eikä niin ikään ne kuvaajat.
 

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Mikäli olet katsonu juurikin niiden paikkakuntien pelejä, joissa näitä uusia kuvaajia käytetään, niin silloinhan se kuvaamisen tason romahtaminen johtuu juurikin tästä. Olen ollut mukana Liiga-tuotannoissa tavalla tai toisella nelosen ajoilta asti ja en ole huomannut muissa tapauksissa kuvaamisen tason laskeneen juurikaan. Toki heikko ja sekava ohjaustyöskentely saattaa laksea kuvaajan työnjälkeä roimasti. Kuten IS:n artikkelissa kerrottiin, suurin osa kokeneista ohjaajista ja hidastajista on vaihtunut kokemattomiin tekijöihin. Kuvanlaadullinen heikkous taas johtuu varmasti palveluntarjoajien suoratoistopalveluista (poislukien TPS:n pelit, jossa hallia savustetaan savukoneilla läpi ottelun).

Olethan tietoinen, että Liigan lähetyksistä vastaava firma on juuri myyty Ruotsiin? Eli eiköhän näissä palkkioleikkauksissa ja niistä syntyneissä työntekijämuutoksissa ole ollu täysin kyse firman myyntikuntoon laittamisesta. Paskamainen temppu asiakkaille ja työntekijöille, mutta niin se raha vaan puhuu.
Kyllä joo olin tietoinen myynnistä, mutta skippasin tämän myyntikuntoon hinkkaamisen teoriana seuraavista syistä:

- arvon määritys yrityskaupoissa perustuu lähinnä edellisten tilikausien vahvistettuihin tuloksiin tilinpäätösten perusteella, jolloin kvartaalivaihtelut eivät vääristä myyntihintaa. Näin ollen tälle syksylle tehdyt säästöt eivät vaikuta myyntihintaan.

- neuvottelut yrityskaupasta kestävät lähes poikkeuksetta 6-12kk. Näin ollen tänä syksynä julkistetun kaupan tunnustelut on aloitettu jo viime talven aikana. Näin ollen tämän syksyn säästöt eivät vaikuta arvonmääritykseen.

Kommenttisi sai silti miettimään. Koska säästöjen ajankohta on tämä, saattaa kyseessä olla uuden omistajan toimenpiteet joilla pyritään kaupan kohde saada kannattavaksi. Tai sitten pyrkimys päästä johonkin earn out-ehtoihin.

Kumpikin näistä on meidän kuluttajien kannalta oikein huono vaihtoehto, koska eihän se kerro tahtotilasta panostaa meidän palvelemiseksi tulevaisuudessa paremmin.

Toki aika olisi mitä otollisin saada meistä kuluttajista iso massa asian taakse näytöksi uuden omistajan suuntaan. Ja joo ymmärrän kyllä olevani romantikko tämän ajatuksen suhteen.
 
- neuvottelut yrityskaupasta kestävät lähes poikkeuksetta 6-12kk. Näin ollen tänä syksynä julkistetun kaupan tunnustelut on aloitettu jo viime talven aikana. Näin ollen tämän syksyn säästöt eivät vaikuta arvonmääritykseen.

Kommenttisi sai silti miettimään. Koska säästöjen ajankohta on tämä, saattaa kyseessä olla uuden omistajan toimenpiteet joilla pyritään kaupan kohde saada kannattavaksi. Tai sitten pyrkimys päästä johonkin earn out-ehtoihin.
Nämä palkkioleikkaukset alkoivat juurikin viime keväänä, eli noin puoli vuotta sitten
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mua haittaa eniten kuvanlaadun heikkous. Yhteys tuhatmeganen, töllö kuusvitonen ja lähetys heikkolaatuinen. Cmore appi käytössä. Toiseks pahin on Anza, paljon toki hyvääkin kuten useampi hyvä selostaja.
Mulla sama ongelma, vaikkakin netti huonompi. Kuitenkin, puhelimella C Moren sovelluksella matsit näyttäisi pyörivän hyvin ja hyvällä laadulla. Nettiyhteys käytännössä sama. Eli joko tossa C Moren sovelluksessa ja striimausteknologiassa tökkii.

Itsellä käytössä Samsungin joku Tizen Android tv ja C More sovellus.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Kyllä joo olin tietoinen myynnistä, mutta skippasin tämän myyntikuntoon hinkkaamisen teoriana seuraavista syistä:

Journalisti -lehden juttuun asiasta kommentoineet työntekijät uskovat syynä olleen juuri myyntikuntoon laittamisen:

Useampi kuin yksi Journalistille puhuneista työntekijöistä tulkitsi tämän jutun haastatteluissa ja taustakeskusteluissa Suoran toiminnan niin, että yritystä viritettiin kuluja leikkaamalla myyntikuntoon.

Marraskuun alkupuolella uutisoitiin Suora Broadcastin siirtyvän osaksi ruotsalaista DMC Productionsia.


 

Paloposti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Ilves, OJn suojatit)
Telia/Cmore on kyllä erikoisessa asemassa tämän toimijan kanssa. Eiköhän tuo pöllölaakson väkikin toivoisi vanhoja tekijöitä takaisin, mutta ei heillä taida olla oikein mahdollisuuksia tähän vaikuttaa.

Cmorella käsittääkseni Liigan esitysoikeudet kaudelle 2026-2027 asti. Kiinnostaisi tietää onko Cmoren ja Suoran välillä myös sopimus tuonne asti.

Jos ei ole, niin eiköhän tekninen toteutus tule jatkossa uudelta toimijalta, heti kun vain nykyinen sopimus päättyy.

Jos on, niin saanemme seurata nykyisten tekijöiden treenejä pitkän kaavan mukaan. Ellei henkilöstöä jatkossakin vaihdeta joka kesä uusiin harjoittelijoihin.
 

Nilkkarallia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Miksi kukaan olisi ostanut Suora:n, jos heillä ei olisi pitkä sopimus voimassa liigalähetyksistä? Ei nää mitään edelläkävijöitä ole.

Suoran myynti oli mulle uutta tietoa. Varsin huolestuttavaa tietoa.. Olen "läheltä" nähnyt kun kansainväliset yhtiöt ostaa kotimaisia tuotantoyhtiöitä, eikä niiden mukana tulleet muutokset ole palvelleet tekijöitä, eikä loppukuluttajaa. Päin vastoin.

Eiköhän uuden omistajan ainoa lähivuosien missio ole maksimoida tulos. "Monopoliasemassa" laadustakin voi tinkiä. Kritiikki ei juurikaan kuulu Ruotsiin asti. Voi kerpele.

Edit: toivottavasti olen väärässä ja Ruotsalaiset osoittavat ammattiylpeyttä tekemisessään.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekkokanaria

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat pohjoseen
Kuvaajat pyrkivät kuvaamaan sellaista kuvaa mitä ohjaaja heiltä pyytää, kyse ei siis aina ole kuvaajan ymmärtämättömyydestä. Lähetyksissä kuitenkin on se pääkamera, jonka kuva pitäisi pitää sellaisena, että siitä koko pelin kuvan näkee.
Tämä varmasti totta. Mutta tosiaan erikoista, jos ohjauspuolella ei ole ammattitaitoa arvioida mikä olisi tuotteen (eli kuvatun materiaalin) laatu. Se on täysin ok, että eri kameroilla haetaan vauhtia ja tilannekuvia lähetyksiin, joka tuottaakin katsojalle lisäarvoa ja vähän sitä tunnetta, mitä kiekko on paikan päällä. Mutta siinä vaiheessa kun pääkameralla aletaan zoomata kulmavääntöihin, niin jotain menee pieleen...
 

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Journalisti -lehden juttuun asiasta kommentoineet työntekijät uskovat syynä olleen juuri myyntikuntoon laittamisen:

Useampi kuin yksi Journalistille puhuneista työntekijöistä tulkitsi tämän jutun haastatteluissa ja taustakeskusteluissa Suoran toiminnan niin, että yritystä viritettiin kuluja leikkaamalla myyntikuntoon.

Marraskuun alkupuolella uutisoitiin Suora Broadcastin siirtyvän osaksi ruotsalaista DMC Productionsia.


Tässähän fudut saaneet työntekijät arvailevat syitä. Hyvä muistaa, ettei heille varmaankaan ole todellisia syysuhteita avattu ja virallisessa lapussa lukee kuitenkin ”tuotannolliset ja taloudelliset syyt”.

Kokonaan oma asia sitten on, olivatko ylipäätään työntekijöitä vai laskuttivatko omien yritystensä kautta suoritteista, joka yleistä käsittääkseni ainakin selostajien suhteen. @laavalamppu osannee ottaa kantaa tähän?

On tietysti mahdollista, että tämä kauppa on tehty normaalien yrityskaupan lainalaisuuksien ulkopuolella, paniikkimyyntinä tms.

Silti uskon, että kyseessä on ns. earn out-malli. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kauppahinnasta maksetaan esim. 50%a kaupanteossa. Toinen puolikas sitten vaikkapa 2-3 vuoden aikana, jos arvonmäärityksessä käytetty ennuste tuloksesta toteutuu. Jos tulos jää alle, laskee tuo earn out-osuus suoraan siinä suhteessa paljonko tulos jää alle. Jopa euro eurosta.

Tämän johdosta myyty yritys, joka jatkaa operatiiivista toimintaa kuten ennenkin, yrittää kaikin keinoin päästä ennusteeseen. Jos kädet on sidottu sopimuksiin, on myyntiä vaikea lisätä. Silloin leikataan kuluja.

Tämän johdosta pelkään, että tämä ei ole vain tämän hetken, vaan useamman vuoden kirous joka meillä on käsissä.

Ellei sitten Cmore ole määritellyt sopimukseen kriteereitä laadulle, joka meitä suojelisi kynytystasoiselta mulkuttamiselta laadun suhteen.
 

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Porissa tosin ei vieläkään ole löydetty pääkameralle sellaista paikkaa, jotteiko jonkun hitsarin pää olisi erän alussa ja lopussa tiellä. Tuonkaan ei luulisi olevan niin vaikea asia toteuttaa/vaatia Ässiä toteuttamaan

Tässä asiassa voivat kyllä katsojatkin katsoa itseään peiliin. Jos peli on käynnissä, niin ei sinne paikoille jäädä seisoskelemaan ja arpomaan, että lähtisinkö minä nyt tuonne tupakalle vai enkö ja jauhamaan paskaa kaverin kanssa. Tai kun sieltä tullaan, niin jäädään oman paikan kohdalle seisoskelemaan sen sijaan, että lyötäisiin se perse penkkiin heti kun ollaan oman paikan kohdalla.

Häiritsee se oman paikan tienoille seisoskelemaan jääminen myös niitä ylempien penkkirivien katsojia.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Pumppausliike alhaalta ylös
Voi kun kommentista voisi tykätä enemmän kuin kerran.. Itse tiedän tuttavapiirini kautta, että Suomen palloilupääsarja kuvaajaksi voi päästä seuraamatta ollenkaan itse urheilua. Siis mitään urheilua. Kaverini lukion jälkeen kuvasi Veikkausliigan jalkapallopelejä yhdelle joukkueelle, kun sattui opiskelemaan yliopistossa audiovisuaalista mediakulttuuria. Kyllä sen täytyy näkyä kuvaamisen laadussa jos elämässään ei ole yhtään jalkapallopeliä nähnyt?

En tiedä sitten onko täysverisessä ammattilaissarjassa kuin Liiga, tämmöistä harrastettu. Laadun ja zoomauksen perusteella kyllä... Ihminen, joka ei ymmärrä kuvaamastaan lajista mitään, ei osaa huomioida muuta kuin pallon/kiekon. Tämän vuoksi zoomataan nappi pohjassa pelaajan selkämainoksiin ja luullaan, että nyt näytetään katsojille sitä mitä he haluavat nähdä.. Harmi vain, että kokonaisuus pelistä jää täysin pimentoon.

Jyväskylässäkin tiedän kaksi otteluiden kuvaajaa liigapeleistä viimeisen 5 vuoden sisään jotka ovat olleet käytännössä laji-ihmisten vastakohtia. Ja erittäin halpaan hintaan molemmat tekivät tuota pestiä. Aika hullua tosiaan. Luulisi että liigan näyttäminen on Suomessa sen verran kannattavaa touhua että olisi varaa palkata kunnolliset tekijät.
 

Iitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koovee, Hifk
Jossain vaiheessa oli hurjia visioita, mitä televisiointi voisi olla tulevaisuudessa. Vr-lasit päähän kokemaan hallin tunnelmaa! Nykyään tuotetta vaivaa kunnianhimoton sarjatuotanto. Katsojakokemusta radikaalisti avartavat lanseeraukset jäävät aivan varmasti tulematta. Mertarannan roikottaminen mukana on symbolista.

Jos Telialla on sama bisness-malli Liiga-tuotteessa kuin puhelinliittymissä, se voisi olla syy, miksi kehitystä ei tapahdu. Eli myydään ok hyvä tuote sopivaan hintaan. Sitte se tuote vanhenee käsiin päivän vaatimustasoon nähden, mutta hinta pysyy samana. Tässä kohtaa operaattori alkaa tehdä tiliä sopimuksella ja sitä enemmän tiliä tulee, mitä kauemmin asiakas tyytyy vanhentuneeseen tuotteeseen samalla hinnalla. Koska tulovirta sopimuksesta muuttuu palveluntarjoajalle kaikkein kannattavimmaksi juuri silloin, kun tuote on heikoimmillaan laadullisesti suhteessa päivän vaatimustasoon, uudet investoinnin pilaisi rahastusikkunan. Puhelinliittymissä asiakas lopulta irtisanoo sopimuksen ja vaihtaa palveluntarjoajaa. Tv-sopimuksissa voi olla, ettei tätä riskiä ole, koska asiakas ei saa palvelua muualta, jolloin rahastukselle sopiva "vanhentunut tuote"/ "sama hinta" kannattaa käyttää loppuun asti hyödyksi.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Saisiko samaan adressiin, että Rajahuhta lähtis pois lähetyksistä.. ei vaa pysty kuuntelee sitä kimitystä. Anteeksi. Jalkapalloa nyt sit tilalle.
 
Tässähän fudut saaneet työntekijät arvailevat syitä. Hyvä muistaa, ettei heille varmaankaan ole todellisia syysuhteita avattu ja virallisessa lapussa lukee kuitenkin ”tuotannolliset ja taloudelliset syyt”.

Kokonaan oma asia sitten on, olivatko ylipäätään työntekijöitä vai laskuttivatko omien yritystensä kautta suoritteista, joka yleistä käsittääkseni ainakin selostajien suhteen. @laavalamppu osannee ottaa kantaa tähän?
Varsinaisia fudujahan kukaan ei ole saanut. Asia koskee freelancereina työskenteleviä, joille tarjottiin niin ala-arvoisia jatkosopimuksia, etteivät voineet hyväksyä niitä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Silti uskon, että kyseessä on ns. earn out-malli. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kauppahinnasta maksetaan esim. 50%a kaupanteossa. Toinen puolikas sitten vaikkapa 2-3 vuoden aikana, jos arvonmäärityksessä käytetty ennuste tuloksesta toteutuu. Jos tulos jää alle, laskee tuo earn out-osuus suoraan siinä suhteessa paljonko tulos jää alle. Jopa euro eurosta.

Tämän johdosta myyty yritys, joka jatkaa operatiiivista toimintaa kuten ennenkin, yrittää kaikin keinoin päästä ennusteeseen. Jos kädet on sidottu sopimuksiin, on myyntiä vaikea lisätä. Silloin leikataan kuluja.

Tämän johdosta pelkään, että tämä ei ole vain tämän hetken, vaan useamman vuoden kirous joka meillä on käsissä.

Ellei sitten Cmore ole määritellyt sopimukseen kriteereitä laadulle, joka meitä suojelisi kynytystasoiselta mulkuttamiselta laadun suhteen.
Tässähän tämä miten on luultavasti myyty.
Koska ex-omistajapariskuntakin jatkaa toistaiseksi Suoran puikoissa niin pari-kolme vuotta taitavat jatkaa pennin jenin venytystä että saavat loputkin ruotsalaisilta pois ennenkuin hyppäävät sivuun.

Se taas että alihankkija/sisällöntuottaja vetää hommat päin honkia ja Cmore seisoo kädet taskussa kertonee siitä että joko Telia/Cmorea ei tilanteen parantaminen kiinnosta tai ovat jo saaneet neuvoteltua hintaa alas päin Suoran suunnalta samalla kun itse korottivat hintoja.

Normaalissa liike-elämässä jossa olisi kilpailua ei homma oikein toimisi näin ainakaan pitkällä tähtäimellä mutta kun monopoli niin mikäs voit.
Kuluttajan ainoa vaihtoehto on irtisanoa Cmoren tilaus.
 

Psykopaimen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viipurin Pauke
Tässähän tämä miten on luultavasti myyty.
Koska ex-omistajapariskuntakin jatkaa toistaiseksi Suoran puikoissa niin pari-kolme vuotta taitavat jatkaa pennin jenin venytystä että saavat loputkin ruotsalaisilta pois ennenkuin hyppäävät sivuun.

Se taas että alihankkija/sisällöntuottaja vetää hommat päin honkia ja Cmore seisoo kädet taskussa kertonee siitä että joko Telia/Cmorea ei tilanteen parantaminen kiinnosta tai ovat jo saaneet neuvoteltua hintaa alas päin Suoran suunnalta samalla kun itse korottivat hintoja.

Normaalissa liike-elämässä jossa olisi kilpailua ei homma oikein toimisi näin ainakaan pitkällä tähtäimellä mutta kun monopoli niin mikäs voit.
Kuluttajan ainoa vaihtoehto on irtisanoa Cmoren tilaus.
Olet täysin oikeassa! Jos sopimuksessa ei ole mitään kriteereitä ja sanktioita tuotetulle laadulle, niin mikä tällaisessa tilanteessa estää skaalaamasta laatua vapaan pudotuksen omaisesti alaspäin.

Tällä kaudella totutetaan tähän kuvaamiseen ja ohjaamiseen. Ensi kaudella seuraavat alaskirjaukset. Kohta näitä kuvataankin kännykkäkameroilla ja mitäpä me voidaan, kun ei pelejä mistään muualta näe.

Samalla järki sanoo, että täytyyhän nuo kriteerit olla, kun puhutaan tällaisista rahoita, mitä nuo oikeudet maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös