Mainos

Absintti ja boheemi vallankumous

• 12 372
  • 44

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Paukkuresepti

Leikkaa sitruunasta vajaan sentin paksuinen viipale. Etsi lasi, johon se mahtuu korkeudelle 3/4-osaa, tukkien lasin. Kaada sitruunan päälle parin millin kerros sokeria.

Kaada sokerin ja sitruunan päälle 2-4 cl absinttia. Pistä pikkulusikka sitruunasta läpi. Annan absintin tihkua lasin pohjalle. Käännä sitruunanviipale ja juo. Jos liian väkevää, niin lisää tilkka vettä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaapa ihmiset, jotka tiedätte tai luulette tietävänne, vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

1. Paljonko tuossa Alkosta saatavassa Absintissa on koiruohoa? Eli mikä on sen tujon-pitoisuus? Pitäisi lukea pullossa.

2. Paljonko on suurin sallittu tujon-pitoisuus?

3. Paljonko tujon-pitoisuus oli 'vanhassa kunnon absintissa'?

EDIT:

Googlettamalla löytyi lontoon murteen sivuilta 2. kyssäriin vastaus. 35 mg/l. 3. kyssäriin löytyi jotain tynkää about 260mg/l, mutta varmaa en löytänyt.

EDIT 2:

Hyvä sivu lontoon murteella:

http://www.wormwoodsociety.org/ABSfaq.html

Tuolla puhutaan myös tuosta 260mg/l. Samaten siitä, että tuo sytytetty sokeripala ei ole perinteinen tapa, vaan myytti. Mene ja tiedä.

Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Sistis
Absintistit, huomio!

Kertokaapa joku vinkki, mitä absinttia kannattaisi ostaa, kun huomenissa lähden Prahaan. 1-2 pulloa tuon, se on ihan selviö.

Itse ajattelin Havel Alpen Absinthea, mutta kertokaapa, onko tuo 'huonoa'?

http://www.absintti.com/product_info.php/cPath/1/products_id/29

Ei kai nyky absinteissa ole mitään eroa? Alkoholipitoisuus lienee ainoa ero. Tujonit ja muut on mukana vaan muodon vuoksi. Niillä tuskin on mitään vaikutusta olotilaan. Samanlainen sekava känni minulle absintista tulee kuin esim. pirtusta. Makukin liene jokaisessa yli 65% alkoholijuomassa aikalailla yhtä makoisa.

Eli minun suositukseni on että ostat halvinta mahdollista tai komeimman pullon. Placebo-efektin vuoksi voit tietysti myös ostaa sen jossa on eniten tujonia.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti V-man
Ei kai nyky absinteissa ole mitään eroa? Alkoholipitoisuus lienee ainoa ero. Tujonit ja muut on mukana vaan muodon vuoksi. Niillä tuskin on mitään vaikutusta olotilaan. Samanlainen sekava känni minulle absintista tulee kuin esim. pirtusta. Makukin liene jokaisessa yli 65% alkoholijuomassa aikalailla yhtä makoisa.

Joku webbisivu väitti, että EU-limitti tujonille on 35mg/l, mutta Hyssälälandiassa se olisikin vain 10mg/l. Toisaalta jossain väitettiin tuota 10mg/l ihan yleiseksi EU:n absinttilimitiksi ja 35mg katkeroiden. Tiedä häntä...

Itse kuulin sellaisen vinkin, että sameita (ja yleensä halvimpia) absintteja ei kannata ostaa. Ne ovat huonoja ja niissä on epäpuhtauksia.

Viestin lähetti V-man
Eli minun suositukseni on että ostat halvinta mahdollista tai komeimman pullon. Placebo-efektin vuoksi voit tietysti myös ostaa sen jossa on eniten tujonia.

Jeps, no mennään tilanteen mukaan. Taidan pysytellä tuossa, minkä jo edellä mainitsin. Se on ainakin 10mg/l -vahvuista ja komean näköistä ja kirkasta. Sitten sitä punaista trendi-tuotetta voisi ihan piruuttaan ostaa yhden.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No joo, nyt tuli sitten kokeiltua tätä mystistä litkua. Samaten yksi 0.7 litran puteli Hill´s Absinttia tarttui matkaan Prahan vanhasta kaupungista. Eipä tajunta mitenkään tuntunut laajentuvan, eikä hallusinaatioita näkynyt. Hieman ihmetyttää, että mihin se toinen korva katosi, mutta eipä sekään niin iso menetys ole.

Täytyy todeta, että sokerilla ja vedellä jatkettuna Absintti on todellakin hyvää. Raakanakin se menee.

Absinttilasi ja -lusikka tarttui myös matkaan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Dodii... tulipa korkattua tänään tuo vihreä paholainen, jonka Tsekinmaalta hommasin. Kokeilinpa tuota sokerinpolttoakin. Ei oikein toimi. Ainakaan Sirkku-palasokeri ei sopinut tuohon. Se perkele kun ei ime absinttia itseensä riittävästi. En siis saanut sulatettua sokeria juuri ollenkaan.

Sen sijaan kun murskasin sokeripalan ja lisäsin hieman vettä joukkoon, juoma tuntui toimivan kuten pitääkin.

Ihan hyvää tästä tuli. Absintti-trippi saa jäädä kuitenkin tähän yhteen lasiin tällä kertaa.

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Absintti on myrkkyä.
Multa meni muutama viikko sitten siitä vintti niin sekaisin ja jalat alta että ei olekaan vähään aikaan mennyt.
En juo enää ikinä. (Paitsi jos ittellä sattuu olemaan tai joku tarjoaa)

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Prahasta toin mukanani flindan 70% Fruko-Schulz -Absinttia. Onko tuo laadukasta absinttia vaiko shittiä? Taitaapi joka tapauksessa jäädä tuonne pöydän sisuksiin tämä tuote. Henkihän tuosta menee jos sitä innostun ottamaan.

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Viisasteluun taipuvainen www.absinthe.se -sivusto tuomitsee kaikki Tsekinmaan tuotokset. Luotettavuudesta ei tietoa, mutta mielenkiintoista luettavaa, kuitenkin. Helsingin lippulaiva-alkosta saa Kübleriä, jota tuolla kovasti kehutaan.

J.Petke

Jäsen
Viisasteluun taipuvainen www.absinthe.se -sivusto tuomitsee kaikki Tsekinmaan tuotokset. Luotettavuudesta ei tietoa, mutta mielenkiintoista luettavaa, kuitenkin. Helsingin lippulaiva-alkosta saa Kübleriä, jota tuolla kovasti kehutaan.

Mielestäni taas tuo Kübler ei maistu oikein kunnolliselta absintiltä samalla tavalla kuin esimerkiksi ranskalainen Absente. Ainakin minä pidän kunnollisesta aniksen mausta absintissa. Ja se joka haluaa absinttia maistaa niin unohtakaa samoin tein tuo Alkon Pere Kermans joka on aivan saatanan pahaa.

Laadukas absintti on loistava juoma ja eritoten tehokas juoma. Nuo koiruoho-jutut on ihan syytä unohtaa kun se vaan vääristää koko juomaa ja sen mainetta nykypäivänä.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kyllä Euroopasta saa ostettua ihan kunnollistakin absinthea. Esimerkiksi tuosta osoitteesta: http://www.absinth.com/links/eshop.html saa ostettua tavaraa, jossa koiruohon (thujonin) määrä on 100mg/kg. Siitä ei tosin ole tietoa, miten Suomen tulli tuollaisen potelin tilaamiseen suhtautuu, joten en kehota ketään tilaamaan/tuomaan Suomeen ennen tullin kannan selvittämistä!

Ja kyllä, voin kenttätestien perusteella vakuuttaa, että korkean thujon pitoisuuden omaava absinthe vaikuttaa eri tavalla, kuin vastaavaprosenttinen alkoholi. Ainakin allekirjoittaneella tulee paitsi hyvin seesteinen olo, myös erittäin "kirkas" humala. Tietää, että on humalassa, vaikka tuntuu, ettei ole... Vaikea selittää... Kuulostaa hyvältä, mutta itse en tuosta 'jumi-tilasta' kovinkaan paljoa pitänyt, joten absinth-harrastuneisuus on jäänyt hiukan taka-alalle. Ainakin osa kavereista tykkää kovasti.

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Piti sitten tämän ketjun innoittamana käydä hakemassa puteli Pereä. Tarkoituksena olisi nyt tuota vähän maistella eri muodoissa, loppupullon voisi sitten viikonloppuna tyhjentää. Jos taas tuo on aivan karseata myrkkyä, niin eiköhän sen saa juotettua jollekin kaverille.

Raportointi jatkukoon kokeilujen jälkeen

J.Petke

Jäsen
Piti sitten tämän ketjun innoittamana käydä hakemassa puteli Pereä. Tarkoituksena olisi nyt tuota vähän maistella eri muodoissa, loppupullon voisi sitten viikonloppuna tyhjentää. Jos taas tuo on aivan karseata myrkkyä, niin eiköhän sen saa juotettua jollekin kaverille.

Raportointi jatkukoon kokeilujen jälkeen

Perkele, etkö uskonut varoitusta lainkaan? Tuolla ei ole mitään tekemistä kunnollisen absintin kanssa. Joltain Viron reissulta pitäisi käydä ostamassa pullollinen kun täältä Suomesta ei saa kuin Kübleriä joka taas ei ole ihan minun mieleeni. Sekin tosin ihan toisella planeetalla verrattuna Pereen.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihan vaan sivukysymys tämän ketjun ihmisille...mitä ihmeen olotilaa haette tästä absintista? Puhutaan laillisista ja laittomista pitoisuuksista jostain huumeruohosta.

Eikö olisi vaivattomampaa laajentaa tajuntaa esim. vaarattomammalla kannabiksella...?

J.Petke

Jäsen
Ihan vaan sivukysymys tämän ketjun ihmisille...mitä ihmeen olotilaa haette tästä absintista? Puhutaan laillisista ja laittomista pitoisuuksista jostain huumeruohosta.

En minä ainakaan absintista "hae" mitään. Minä juon sitä joskus sillä pidän sen mausta. Voimakas aniksinen haju ja maku mielestäni on hyvä ja piristävä juoma samalla. Niinkuin sanoin jo aiemmin niin nuo hulluruohojutut kannattaa jättää ihan suosiolla unholaan sillä sillä ei ole mitään merkitystä humalan laatuun.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan vaan sivukysymys tämän ketjun ihmisille...mitä ihmeen olotilaa haette tästä absintista? Puhutaan laillisista ja laittomista pitoisuuksista jostain huumeruohosta

Minä olen ainakin kysynyt tuota joskus ihan mielenkiinnosta ja välttääkseni laittoman tavaran maahantuontia. Itse ainakin haluan pysyä ihan laillisissa päihteissä, eli kannabis on minulle iso nou-nou.

Btw. Olen lukenut jostain (en kuollaksenikaan muista mistä), että vanhojen aikojen (1800-luku) absintilla, jonka hullunruohopitoisuus oli huomattavasti nykyistä suurempi, olisi kyllä saanut nupin sekaisin. Siis nimenoman hullunruohon vaikutuksesta. Ainoa vika vaan, että juoja olisi ollut jo hyvän aikaa kuolleena alkoholimyrkytyksen takiakin. Eli koko juju on puhtaasti myyttinen.

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Perkules kun en vaan muista missä, mutta 1 suomalaisessa ravintolassa on tälläkin hetkellä myynnissä OIKEAA absinttia.

Eiku siis vaan käymään ravintoloita läpi :)

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...mutta 1 suomalaisessa ravintolassa on tälläkin hetkellä myynnissä OIKEAA absinttia.

Sorry tuottaa pettymys, mutta sitä ei ole laillisesti myynnissä missään.

Edit: Tietysti voisit määritellä, että mitä tarkoitat oikealla absintilla... Niitä kun on aivan helvetin monenmoista laatua. Sitä alkuperäistä oikeaa ei ainakaan näiltä leveyspiireiltä saa yhtään laillisin keinoin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy