A-Junnut

  • 248 455
  • 983

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo
Kun kasikolmoset ottaa joka jengin rostereista pois ja laittaa jengit riviin esim. pistepörsseineen niin siinä se seisoo.
Mun mielestä menet metsään jo tässä.

Pelkästään pistepörssi ei kerro koko totuutta. Ne on ne roolit jonka mukaan esim. ylivoimaa pelaa tietty osa porukasta. Mistäs muuten tiedät ettei HIFK:n nuoremmat A-junnut olisi tehneet enemmän pojoja jos olisivat saaneet enemmän vastuuta?

Jos otat jotain pois niin pitäisi vähän funtsia mitä otat. Ja funtsi myös vaikuttaisiko se jäljelle jääneiden pelaajien mahdolliseen peliaikaan/rooliin.

Ja kärjistetään: otat toiselta jengiltä ykkösen ja kakkosen pois, toiselta taas et. Ja vetelet pokkana johtopäätöksiä jäljelle jääneiden tehoista. Aika epeli.

Mä muuten väitän että HIFK:n ensi kauden A-junnujen jokainen sentteri tekee enemmän byyrejä kun Bluesin A:n veskari. Ja ihan iästä riippumatta.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti matti&teppo
Mun mielestä menet metsään jo tässä.

Pelkästään pistepörssi ei kerro koko totuutta. Ne on ne roolit jonka mukaan esim. ylivoimaa pelaa tietty osa porukasta. Mistäs muuten tiedät ettei HIFK:n nuoremmat A-junnut olisi tehneet enemmän pojoja jos olisivat saaneet enemmän vastuuta?

Jos otat jotain pois niin pitäisi vähän funtsia mitä otat. Ja funtsi myös vaikuttaisiko se jäljelle jääneiden pelaajien mahdolliseen peliaikaan/rooliin.

No ei se nyt ihan metsään mene vaikka keskikaistalta vähän sivuun meneekin. Mutta autan kyllä mielelläni jos et tahdo sieltä itse pois löytää. Pistepörssi ei todellakaan kerro koko totuutta, mutta kertoo ennen kaikkea tällä hetkellä sen, ketkä siellä joukkueissa niitä pisteitä tekee.

Funtsin sitä pois ottamista tasan sillä iällä. Aika suoraviivaista funtsimista loppujen lopuksi, kannattaa kokeilla. Ensi vuonna nuo kasikolmoset ovat yli-ikäisiä. Voit siitä alkaa itse vähentelemään ja katsoa mitä jää jäljelle. Siinä tartte sen enempää funtsia kun tämän hetken tilannetta tarkastellaan.

IFK:n pistepörssi kertoo korutonta kieltään siitä, että joukkueen maalinteko on tällä hetkellä täysin kasikolmosten varassa. Tarkasteellaan vaikka sitä TOP-20 listaa. 3 alle kasikolmosta löytyy IFK:lta. Neljän kentällisen joukkoon mahtuu 1 kentällinen alle kasikolmosia. Oli roolit mitkä hyvänsä, niin siitä on haastavaa lähteä ensi kauteen, kun kolme kentällistä ukkoja lähtee muihin maisemiin.

Esim. sarjakakkosen Bluesin pistepörssi TOP-20 tarkastellessa huomataan, että maalinteko on ollut paljon muidenkin ukkojen heiniä kuin kasikolmosten. Ikäjaukauma on jakaantunut välillä 82-86, ja kärjessä keikkuu neljä kasinelosta.

En sitten todellakaan tiedä mikä näitten kasinelosten rooli IFK:ssa on sitten tällä kaudella. Luulen myös, ettei Sinullakaan matti&teppo ole sen suurempaa käsitystä mikä tuo roolitus IFK:ssa on noiden nuorempien osalta. Ei niillä mitään erityistä roolia ole tällä kaudella. Pelavaat sen minkä voivat.

Ensi kaudella näitten kolmen pisteen jamppojen pitäisi tehdä sitten samat lukemat kun Holma & Co on nakutellut tällä kaudella. Näitä jamppoja, jotka voisivat moiset pongot ensi kaudella nakuttaa, näyttävät tällä hetkellä olevan IFK:ssa kovin kovin vähissä.

Ja kärjistetään: otat toiselta jengiltä ykkösen ja kakkosen pois, toiselta taas et. Ja vetelet pokkana johtopäätöksiä jäljelle jääneiden tehoista. Aika epeli.

Aika epeli on se jätkä, joka A-liigan säännöt kirjoitellut. Niissä kun sanotaan minkä ikäisiä pelaajia saa joukkueessa pelata. Jos joukkueen ykkönen koostuu sellaisista pelaajista jotka eivät voi pelata joukkueessa ensi kaudella, niin sitten vain pitää ottaa se jengin ykkönen pois. Toisessa jengissä ykkönen koostuu nuoremmista, jotka voivat pelata ensi kaudella, joten sitä ei tarvitse ottaa pois. Tosta voi kyllä ihan pokkana vedellä vaikka millaisia johtopäätöksiä. Vai?

Tämähän se pointtini näissä viesteissä onkin ollut, tuo veret seisauttava "kärjistyksesi" ei ole mikään hypoteettinen kauhukuva vaan ihan todellisuutta.

Tosin, ensi kaudella voi kai se viisi yli-ikäistä pelata A:ssa. Joten mikäs siinä jos samalla kuviolla jatketaan ensi vuonnakin. Mutta sen seuraksia olen jo spekuloinut moneen otteeseen.

Mä muuten väitän että HIFK:n ensi kauden A-junnujen jokainen sentteri tekee enemmän byyrejä kun Bluesin A:n veskari. Ja ihan iästä riippumatta.

..zzz..z..zzz.. sori mä nukahdin kun rupes tulee niin kivoja iltasatuja.

Älkää nyt käsittäkö Mua väärin, viestieni tarkoitus on vain ja ainoastaan herättää keskustelua A-SM:stä, ja sitä myöten nostaa kiinnostusta koko A-SM:ää kohtaan. Ei todellakaan mikään yksittäisen joukkueen tai pelaajan dissaaminen. Ihanan herkkänahkaisen IFK-fanijoukon keskuudessa keskustelu ei muuten viriä kuin hieman vastakarvaan silitellen. Ja tietysti välillä vähän hännästä vetäen..
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Hyvin on Cosmo läksynsä lukenut ja on kyllä mielestäni ihan oikeassa aika monessa asiassa. Yksi asia, jonka haluan tuoda tähän keskusteluun esille on, että sinänsähän tässä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. Samalla lailla A-junnuissa on hallittu sarjaa aiemminkin, jos muilla on ollut käytössä nuorempi A-junnujoukkue. Ei se kuitenkaan mitään HIFK:n nykyisen jengin saavutuksista pois vie, jos muut pelaavaat nuoremmilla jengeillä. Pistekeskiarvot ovat kovat jokatapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt ilmeisesti cosmopoliitti olet unohtanut yhden tekijän joka on jokapäiväisenä riesana jo nuorten sarjassa eli,jos omissa ei ole kuninkaita ne otetaan jostain muualta ja näin tehdään myös punaisissa.
Se,että tekeekö joku tietty ikäryhmä pisteet ja toiset eivät se ei tuottane kenellekkään suurempaa yöunten menetystä.Jos ja kun joukkueessa löytyy ratkaisijoita tietyltä alueelta,tulee tätä aluetta hyödyntää ja muiden tukea tätä suuntausta ja näin on punaisissa tehty.Enemmän olisin huolissani,jos ifk:ssa talsittaisiin rintamalla,jossa 20 kaveria tekee muutaman maalin sosiaalin vuoksi ja joukkueelta puuttu selvästi ratkaisuihin pystyvä kärkiryhmä.Ja ensikauden suunnitelmat ovat jo pitkälti lyödyt lukkoon eikä siitä tule puuttumaan väriläiskiä eikä pistemiehiä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo

Tuota voisi verrata siihen että liigajoukkue hankkii jonkun pelaajan jostain muualta pelamaan play-offeja. Ihan sama miten runkosarjassa on töitä tehty, kun mestaruus tuli näillä muutamalla huippuhankinnalla. Sitten ei muisteta kevääst muuta kuin että: "miten se runkosarjaa dominoinut jamppa hyytyi ihan kokonaan pleijariessa?". Onhan nuo käytännössä ihan eri asioita, mutta tilanne joukkueessa olisi aika pitkälle samankaltainen. Miltä se sellainen voitto maistuu, johon ei töitä ole tehty? Ei se ikäluokka mikään oikeutus ole mihinkään mestaruusjuhliin. Hissipelaajasysteemissä ei Minun mielestäni ole juuri muita kuin huonoja puolia. Pitäisi olla niin, että missä runkosarja, siellä pleijarit. Siihenhän liigassakin pyritään, kun siirtoraja on 31.1.

Eli lainatussa kappaleessa Cosmo vertaa _omien_ liigassa tahkoavien kasikolmosten käyttämistä kevään A:n tärkeissä peleissä tähän tammikuun pelaajarulettiin, jossa pleijarimahdollisuutensa menettäneet jengit myyvät parhaat pelaajansa kevääksi veks. Eipä anna enempään vastaukseen aihetta, kun että olen eri mieltä. Ei voida verrata. Ja jos verrataan, se vaatii erityistä tahtoa.

Sulla on muutenkin oiva väsytystaktiikka. Vastaat niin pitkällä kirjoituksella, että siihen vastaaminen veisi koko päivän. Pää halkeaa jo ajatuksesta.

Tehdään niin, että puhutaan tämä case A halki joskus IFK-Blues matsissa ja huuhdotaan yhteisymmärrys A-oluella alas. Minä tarjoan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Senior:

Yritin verrata kyllä sitä tilannetta, että jos liigajoukkueelle tulisi joku pelaamaan pelkästään pleiareita. Tämähän on estetty tuolla siirtorajalla, jolloin tilanne muuttuu eivätkä ne olisi enää vertailukelposia. Mutta, artikulointia pitäisi vielä näköjään hioa!

Joo, väsytys toimii, ensimmäinen sima hankittu. Mikäli yhtään niihin kultaisiin pyramideihin on uskominen, niin tästä lähtien mä oon elämäni jokaisen päivän humalassa. Kaljaa tulee ovista ja ikkunoista! Mä oon kuullu että kaikki nää isojen postien kirjottajat asuu nykyään jossain vuonon reunalla ja mato-onkii 400 metrisellä siimalla terassiltaan lohia. Ja kännissä tottakai! (Jags lämmittää saunaa :)

No, oli tänään vähän aikaa napsutella, mutta samaahan Mä tossa olen kuitenkin koko aika jankannut tai. Kato kertaus on opintojen äiti ja itse kerrottu valhekin muuttuu todeksi jos sen vaan itse uskoo. Mä alan kohta itsekin uskomaan noihin Mun juttuihin.

Ja Sä joudut todellakin sen bissen ostamaan, koska tuun niin vahvassa tuiskeessa paikalle, että Mulle ei enää tarjoilla. Taaskaan.

VIHANNESKAAPPI: Jep, sitä muiden pelaajien haalimista harrastetaan kyllä laajalti ja se on ymmärrettävää ja hyvä asia, koska pikkuseurojen huippulahjakkuuksille on siten paremmat kehittymismahdollisuudet paremissa jengeissä ja parempia vastustajia vastaan. Tosin tämä toimii parhaiten siinä C/B-asteella, harvemmin enää A:ssa. Eihän näistä Bluesinkaan kasinelosista ole kuin yksi Espoon omia kasvatteja, muut tulivat maakunnista muutama vuosi (3-4 muistaakseni) sitten.

Tosin A-junnujen rungon uudestaan rakentaminen uusista ukoista tosiaan kertoo toisaalta sen kaiken siitä junnutyöstä, josta tässä on keskusteltu. Mutta, niinhän ne A:n sivut julistaa, että junnuissa tehdään hommia kuten liigassa. Ostetaan jos puuttuu. IFK kyllä kiinnostaa kaikkia "kehyskuntien" junskuja, joten mitään isoa markkinointia ei homman suhteen tarvitse tehdä.

Huojentavaa kaiken puolin kuulla, jos hommat on sovittu jo pitkälle ensi kaudeksi. [PEIKKO]Olisihan se kamalaa jos IFK jäisi ensi vuonna heti karsintasarjaan.[/PEIKKO]

Onkos tämä nyt sitten helposti pureskeltavan mittainen. Pysyy paineet kattilassa vähän paksummissakin padoissa. ;)
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo
No, en nyt suoraan IFK:n ensi kautta tuomitse, todellakaan. Kuten sanoin, jossain vaiheessa pitää spekulointi ensi kautta silmällä pitäen aloittaa.

IFK:n mixi on tällä hetkellä sekoitettu niistä vanhimmista litkuista, kun muilla kärkijengeillä rungossa on enemmän sitä nuorempaa.

Mielestäni havaintosi IFK:n ikärakenteestasi on aivan oikea ja olen sen itsekkin havainnut ikäväkseni. Tuomitsemaan ei kannata vielä alkaa, mutta omat epäilykseni minullakin on. Jokereiden ja Bluesin ikärakenne näyttää huomattavasti paremmalta ensi kautta silmällä pitäen, mutta jatko onkin sitten taas toinen juttu.

Tavallaan junnujoukkueet pyörivät ehkäpä tietynlaisessa syklissä, lahjakkuuksien puitteissa tietenkin. Jos otetaan esimerkiksi HIFK joka teki aikoinaan halleilla kohua herättäneen päätöksen lähteä kehittämään nuoria lupauksia välittömän menestyksen kustannuksella. Erinäköisiä huhuja ainakin liikkui kovasti kuinka joukkue valittiin. Siinä sai luudasta moni vanhempi pelaaja, vaikka oli jollakin jopa maajoukkue taustaa.

Nuoren joukkueen alku oli vaikea ja muistelen niiden hävinneen noin viisi ensimmäistä peliä ja sitten tuli tasuri. Tämän jälkeen alkoi putki luistamaan ja HIFK selviytyi playoff:siin pudoten Viinasen ja Vidmanin johtamalle kärkijoukkue TPS:lle. Tästä nuoriin panostamisesta tuli nyky liiga-HIFK:n materiaalista suurin osa, sekä muutama muualle siirtynyt pelaaja kuten Tuukka Mäkelä ja Ben-Amor.

Ja mikä tässä syklijutussa oli se pointti, niin suuri osa silloisesta joukkueesta oli -81 syntyneitä, vaikka joukossa oli tietysti muutama lahjakas -82 syntynytkin ja Ruutu 83:sena. Kun 81:set vanhenivat sarjasta pois, oli -82 syntyneitä vähemmän ja 83:sia nostettiin paljon rinkiin. Viime kauden joukkueessahan merkittävässä roolissa ei muistaakseni ollut muita 82:sia kuin Turo Järvinen ja isommat roolit olivat jo 83:ten hallussa kuten Luttinen ja Holma. Tänä vuonna 83:sia on taas suurin osa ja 84:sia erittäin vähän. Ensi vuonna tuleekin ilmeisesti jälleen käymään niin, että suurin osa pelaajista onkin -85 syntyneitä ellei täydennystä tule ulkoa.

En nyt ihan varma ole tämän teorian paikkaansa pitävyydestä, mutta joka tapauksessa näin saattaa hyvinkin käydä jos on erityisen lahjakas ikäluokka käsillä. Saattaa Bluesillakin tulla hieman tyhjää kun paljon kehuttu -84 ikäluokka vanhenee ulos, jos jatkuvuudesta ei pidetä huolta.

Viestin lähetti Cosmo
Plutolle vielä, tosiaan A-junnu sellaisenaan ei tarjoa joukkueelle juuri mitään, raakile mikä raakile. Mutta hedelmää pitäisi jaksaa odottaa kärsivällisesti, varsinkin jos potentiaalia on. Kyllähän esim. Holma ihan peruspeluri on, mutta itse odottaisin joukkueen kirkkaimmalta tähdeltä, pistepörssin lähes kärkinimeltä, jotain muuta kuin isoa kokoa ja kohtalaista liikettä. Kuten sanoin, se riittää junnuissa yllättävänkin korkealle, muttei siirry sellaisenaan liigaan. Noilla ominaisuuksilla on vaikea vakiinnuttaa paikkaa liigassa.

Ilmeisesti olet tuominnut Holman melko potentiaalitomaksi tai sitten tuossa yllä olevassa on pieni ristiriita. Hedelmää pitäisi odottaa kärsivällisesti, mutta silti Holma on näyttönsä antanut?

Mielestäni Holma on tällä hetkellä raakile, josta voi tulla vielä jotain, jos vain liikenopeus ja tilannekovuus saadaan parempaan kuosiin, käsiähän Holmalla riittää isoksi mieheksi. Käsittääkseni Holma ei ole myöskään ollut mikään himotreenaaja aijemmin, joten sitä muuttamalla ainakin luulisi pääsevän eteenpäin.

En nyt tietenkään väitä uuden superstaran syttyvän, mutta mahdollisuuksia kelpo liigapelaajaksi on. Tuskinpa kovin moni aavisteli Santalankaan tulevaisuutta Jokeri nihkeilyn aikana. Pakko vielä mainita suuri idolimme Lepo-Lasse Pirjetä. Iso mies, liike siedettävä, fyysisesti pehmeä, kohtalaiset kädet, hyvä laukaus ja pelaa rapakon takana nykyään.

A-junnu sinänsä kyllä voisi tarjota liigajoukkueelle jotain uutta, jos siltä löytyy jotain erikoisosaamista, kuten todella liukas luistelu tai synnynnäinen maalintekotaito. Suoritusrutiinia oppivat kaikki myöhemminkin ja voimaa voi hankkia, mutta luontaista nopeutta ei enää synny.

Viestin lähetti Cosmo

Valveutuneelle ja taustoista selvillä olevalle se kertoo sen, että yksi ikävuosi tässä sarjassa on kiistaton etu.

Tottahan toki yksi ikävuosi tuossa iässä on etu, mutta ei se välttämättä ole tekijä, jota pitää liian sokeasti tuijottaa. Pitää ensinnäkin muistaa, että vuodet katkeavat 31.12 ja pelaajilla voi käytännössä olla hyvinkin vähän ikäeroa. Tämän lisäksi nousu A:han on voinut tapahtua samana vuotena, joten kokemus sarjastakin voi olla sama. Ja joka tapauksessa lahjakkaan vuotta nuoremman täytyy pistää kampoihin jopa vanhemmille lahjakkaille. Muistelen Qvistin ja Luttisen ainakin pelanneen hyvällä pisteitä per peli keskiarvolla jo edellis kautena ja Qvist teki sitä jopa mestiksessä.

Semmoista palstan täytettä tuli aikaiseksi tänään, toivottavasti joku löytää tästä jotain päätä ja häntää.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sivuilla taas uutta nähtävää ja kuultavaa. Kaikkonen on siirtynyt tuomarointipuuhiin ja nähtävissä myös nk. kokovartalokipsi. Voi että mä tykkään näistä sivuista :)
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Viestin lähetti tant gredulin
Sivuilla taas uutta nähtävää ja kuultavaa. Kaikkonen on siirtynyt tuomarointipuuhiin ja nähtävissä myös nk. kokovartalokipsi. Voi että mä tykkään näistä sivuista :)

Kaikkosen SM-liiga avaus saattaa koittaa sattuneesta syystä ennemmin kuin moni odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo
Kovasti tuntuu 18-vuotias kaveri jo nytkin aiheuttavan hämminkiä vastustajan riveissä.
Kaikkonen on -84 syntynyt, eli 19-vuotias eikä todellakaan mikään erikseen mainittavan nuori A-liigaan.

Jos Kaikkonen on jo 19-vuotias, niin täytyykö hänen oikeat tulossa olevat 19-vuotispäivänsä perua? Milloin hän täytti 19-vuotta, kun papereiden mukaan hän on edelleen 18-vuotias?

Mitätön seikka, mutta ei kannata lähteä korjailemaan toisen kirjoitusta ja väittämään tuollaisia asioita, jos ei kerran oikeasti ole asiasta perillä.

Kourallinen, eli max. viisi IFK-matsia mullakin on tällä kaudella alla.


Aika rankkaa, että noin mitättömällä kokemuksella kykenee antamaan niin rajuja lausuntoja loistavasti menestyneestä IFK:sta ja IFK:n pelaajista.

IFK:n pistepörssi kertoo korutonta kieltään siitä, että joukkueen maalinteko on tällä hetkellä täysin kasikolmosten varassa.


Kenelle tämä on korutonta? A-nuorten SM-liigassa ei saa yhtään enempää pisteitä siitä, että tekeekö maalin '85 syntynyt Salonen vai '82 syntynyt Turunen.

Sääntöjen mukaan eletään ja kasikolmoset nimenomaan kuuluvat A-Nuoriin. A-Nuorissa ei ole tarkoituksena peluuttaa mahdollisimman paljon mahdollisimman nuoria pelaajia. Tarkoitus on antaa peliaikaa niille nuorille, jotka sääntöjen mukaan A-Nuorissa saavat pelata ja eivät kuitenkaan mahdu vielä esimerkiksi liigarinkiin. Nuoremmille ikäluokille on omat sarjansa. Hienoa, jos siellä on niin lahjakkaita pelaajia, että mahtuvat pelaamaan vanhempienkin kanssa. Tosiasia kuitenkin on, että A-Nuoria nuoremmille hyville pelaajille löytyy kyllä pelipaikka.

Todellinen ongelma on jääkiekon suhteen syrjäytymisvaarassa olevat nuoret pelaajat, jotka eivät ikänsä puolesta enää mahdu A-Nuorissa pelaamaan. He lopettavat jääkiekon kokonaan ainakin vakavassa mielessä, jos ei mielekästä pelipaikkaa löydy. Suomi on täynnä esimerkkejä pelaajista, jotka ovat puhjenneet kukkaan vasta reilusti yli kaksikymppisinä. Kukaan ei osaa edes aavistaa moniko huippukiekkoilija on menetetty, kun ei kyetty antamaan heille sopivaa pelipaikkaa kriittisen 20-vuoden jälkeen. Tähän kun yhdistetään vielä se, että siviilikiireet (armeija, opiskelu, työ, parisuhde jne..) vaativat entistä enemmän aikaa, niin ei ole vaikea ymmärtää miksi niin moni lahjakaskin jääkiekkoilija katoaa kuvasta juuri parikymppisenä.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti TheAnimal
Jos Kaikkonen on jo 19-vuotias, niin täytyykö hänen oikeat tulossa olevat 19-vuotispäivänsä perua? Milloin hän täytti 19-vuotta, kun papereiden mukaan hän on edelleen 18-vuotias?

Mitätön seikka, mutta ei kannata lähteä korjailemaan toisen kirjoitusta ja väittämään tuollaisia asioita, jos ei kerran oikeasti ole asiasta perillä.

Joo, huomasin kyllä ettei ole 19-vuotias vielä, mutta kuuluu tällä kaudella U19-porukkaan. Artikuloin huonosti.

Tuttu kuvio varmasti, mutta selväksi nyt se, että syntymävuosi ratkaisee, ei ikä. Nyt A:ssa saa pelata 3 yli-ikäistä, eli ns. U21-ikäisiä. Ihan sama onko ne jo täyttäneet tässä tammikuussa 21, vai täyttävätkö 21 vasta ensi vuoden joulukuussa. Täyttävät kuitenkin 21 sinä vuonna kun sarja päättyy.

Periaatteessa näin ainakin, pikkujunnuissa jotain poikkeuksia näiden 31.12 syntyneiden kohdalla usein tehdään. En tiedä mikä meininki on tällä tasolla.

Eihän ikäeron tuijotus kerro todellakaan koko totuutta, lahjakkuus ja muut taidot "paremmuuden" ratkaisevat. Ikä ei tuo juuri mitään ominaisuuksia itsessään lisää, mutta kokemus voi olla erilaista ja ennenkaikkea jatkosuunnitelmat joukkueen sisällä ovat erilaisia. Jos ajatellaan, että junnu-joukkueessa olisi kaksi täysin identtistä pelaajaa, olisivat yhtä hyviä joka osa-alueella, niin kyllä Minä ainakin nostaisin näistä nuoremman liigaan. Jos ei muuten, niin onpahan teoriassa ainakin yksi pelivuosi enemmän jäljellä. Ellei vanhemman etunimi ole Raimo.

Syntymävuosi otetaan kuitenkin huomioon silloin, kun katsotaan ketä porukassa voi pelata.

Aika rankkaa, että noin mitättömällä kokemuksella kykenee antamaan niin rajuja lausuntoja loistavasti menestyneestä IFK:sta ja IFK:n pelaajista.

No, mitkä lausunnoistani ovat olleet rajuja, joihin olisi tarvittu enemmän matseja alle? Enimmäkseen olen keskittynyt spekuloimaan ensi kauden IFK:ta, ja nojaten vain pelaajien syntymävuosiin ja sitä kautta jengin ikärakenteeseen. Holman pelejä olen nähnyt viime vuosina paljonkin, jotenkin isoa miestä aina ollut helpompi seurata. Viisi ottelua tällä kaudella riittää kertomaan sen, että sama mieshän se on. Enkä tosiaan pidä Holmaa mitenkään erityisen lahjakkaana, iso koko on iso apu junnupeleissä, mutta kun liiga-kiekkoon siirrytään, niin etu häviää.

Pluto otti esiin Lassen Pirjetän, ja vertaus oli kyllä mainio. Lassekin jakaa mielipiteitä kovasti kahtia, näin tekee myös Holma.

Kaikkosen luistelun analysointiin riittää 1 vaihto. Katselen sitä Bambia mielummin.

Kenelle tämä on korutonta? A-nuorten SM-liigassa ei saa yhtään enempää pisteitä siitä, että tekeekö maalin '85 syntynyt Salonen vai '82 syntynyt Turunen.

Sääntöjen mukaan eletään ja kasikolmoset nimenomaan kuuluvat A-Nuoriin. A-Nuorissa ei ole tarkoituksena peluuttaa mahdollisimman paljon mahdollisimman nuoria pelaajia. Tarkoitus on antaa peliaikaa niille nuorille, jotka sääntöjen mukaan A-Nuorissa saavat pelata ja eivät kuitenkaan mahdu vielä esimerkiksi liigarinkiin. Nuoremmille ikäluokille on omat sarjansa. Hienoa, jos siellä on niin lahjakkaita pelaajia, että mahtuvat pelaamaan vanhempienkin kanssa. Tosiasia kuitenkin on, että A-Nuoria nuoremmille hyville pelaajille löytyy kyllä pelipaikka.

Niin on, samat pisteet ovat. Asian ydin onkin juuri tuossa. Pistepörssivertailua käytinkin siihen ensi kauden joukkueen rakenteeseen. Korutonta siinä on se, että IFK:n listalle jäisi kovasti vähän ukkoja ja vielä vähemmän pisteitä.

Kasikolmoset ovat täysin pelikelpoisia tällä kaudella, eikä siinä mitään. Tällä kaudella se on ihan ok, eikä menestystä mitenkään himmennä todellakaan. Mutta se on jonkin verran mielestäni hälyttäävää IFK:n junnutoiminnassa, että tämän kauden A:n menestys on täysin tämän ikäisten varassa. Ja siitäkin jengistä vain aika pienen porukan harteilla. Ensi kaudella ukot on tiessään ja muilla jengeillä selvä etulyöntiasema kun menestys (oli se mikä hyvänsä) on levittäytynyt leveämmin kuin tasan yhden vuosikerran varaan rakennetun.

Nuoremmille on toki omat sarjansa, mutta kyllähän pelaajan kehityksen kannalta on parempi pelata aina itseään parempien ukkojen kanssa. Jos ei omasta sarjasta löydy vastusta, niin sitten pitää mennä koittamaan vanhempien kanssa. Jos ei IFK:sta löydy nuoria, jotka haastaisvat vanhemmat, niin sitten ei löydy ja mennään näillä tämä kausi.

Todellinen ongelma on jääkiekon suhteen syrjäytymisvaarassa olevat nuoret pelaajat, jotka eivät ikänsä puolesta enää mahdu A-Nuorissa pelaamaan. He lopettavat jääkiekon kokonaan ainakin vakavassa mielessä, jos ei mielekästä pelipaikkaa löydy. Suomi on täynnä esimerkkejä pelaajista, jotka ovat puhjenneet kukkaan vasta reilusti yli kaksikymppisinä. Kukaan ei osaa edes aavistaa moniko huippukiekkoilija on menetetty, kun ei kyetty antamaan heille sopivaa pelipaikkaa kriittisen 20-vuoden jälkeen. Tähän kun yhdistetään vielä se, että siviilikiireet (armeija, opiskelu, työ, parisuhde jne..) vaativat entistä enemmän aikaa, niin ei ole vaikea ymmärtää miksi niin moni lahjakaskin jääkiekkoilija katoaa kuvasta juuri parikymppisenä.

Täyttä totta ja kaikinpuolin paskamainen juttu. Liigaan ostetaan mielummin jotain läpipaskoja b-luokan tsekkejä nopean yhden kauden menestyksen toivossa, kuin laitettaisiin rahaa pankkiin Junnujen peluutuksen muodossa. Investointia ei tarvitse edes tehdä ja vaikka talletus onkin pitkäaikainen, on tuotto valtaisa kun on korkojen noston aika.

Ostaa vai nostaa? Ei pitäisi kyllä olla mikään vaikea kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo

Kasikolmoset ovat täysin pelikelpoisia tällä kaudella, eikä siinä mitään. Tällä kaudella se on ihan ok, eikä menestystä mitenkään himmennä todellakaan. Mutta se on jonkin verran mielestäni hälyttäävää IFK:n junnutoiminnassa, että tämän kauden A:n menestys on täysin tämän ikäisten varassa. Ja siitäkin jengistä vain aika pienen porukan harteilla.

Lähinnä viimeiseen lauseeseen jäin jumiin. Meneekö sekään nyt ihan noin?

Jos tarkastellaan, kuin monta pelimiestä on tehnyt tällä kaudella 20 pistettä tai enemmän:

HIFK 8
Blues 4
Jokerit 5
Kärpät 3
Tappara 3
SaiPa 5
TPS 1
Jyp 2

jne

Eli ei ihan kapealla pohjalla siinäkään asiassa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Senior
Jos tarkastellaan, kuin monta pelimiestä on tehnyt tällä kaudella 20 pistettä tai enemmän:
...

Eli ei ihan kapealla pohjalla siinäkään asiassa.

Näin näin. Kun verrataan joukkueen sisäisiä pistepörssejä, on vähän hassua verrata niitä keskenään. IFK on tehnyt lähes 100 pistettä enemmän kuin esim. toisena oleva Blues, joten 20 pisteen ukkoja löytyy tottakai enemmän. Mutta kun alat tutkimaan tarkemmin jakaumia, niin huomaat kyllä sen tasaisuuden. Tai lähinnä sen puutteen.

Ja sitten noihin listoihin. Edelleen jos tarkastellaan ensi kautta niin samaiset 20 pisteen listat näyttävät seuraavilta kun -83 syntyneet on otettu listoilta pois (suluissa erotus pelaajina ja pelaajien tekeminä pisteinä):

HIFK 2 (6 ukkoa / 189 pistettä)
Blues 4 (0 / 0)
Jokerit 4 (1 / 27)
Kärpät 2 (1 / 20)

Muiden joukkueiden sivujen ylläpito tai edes olemassaolo on niin huonosti hoidettu, että syntymäaikoja tahi kokoonpanoja ei tahtonut oikein löytyä. Mutta kärkiporukoiden osalta onneksi löytyi. Nuo IFK:n kuusi kasikolmosta on tehnyt 49% IFK:n pongoista. Hyvältä näyttää siis nyt, muttei todellakaan ensi kauden kannalta.
 

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Viestin lähetti Cosmo
Joo, huomasin kyllä ettei ole 19-vuotias vielä, mutta kuuluu tällä kaudella U19-porukkaan. Artikuloin huonosti.

Enkä tosiaan pidä Holmaa mitenkään erityisen lahjakkaana, iso koko on iso apu junnupeleissä, mutta kun liiga-kiekkoon siirrytään, niin etu häviää.

Pluto otti esiin Lassen Pirjetän, ja vertaus oli kyllä mainio. Lassekin jakaa mielipiteitä kovasti kahtia, näin tekee myös Holma.

Kaikkosen luistelun analysointiin riittää 1 vaihto. Katselen sitä Bambia mielummin.


Cosmo, et sinä huomannut Kaikkosen oikeaa ikää ennenkuin The Animalin piti selittää se sinulle.

Et ole myöskään huomannut, että Holman kyvyt on huomioitu maajoukkue edustusten muodossa.

Cosmo, kirjoittelusi on pelkkää selittelyä tyyliin "Artikuloin huonosti".
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cosmo:
''Kun verrataan joukkueen sisäisiä pistepörssejä, on vähän hassua verrata niitä keskenään.''

Siis täh, öh. Sinähän sanoit, että IFKn kärki on kapea ja minä näytin, että aika leveällä rintamalla pisteitä on tehtailtu verrattuna muihin jengeihin. Mitäs hassua siinä vertailussa oli?

''IFK on tehnyt lähes 100 pistettä enemmän kuin esim. toisena oleva Blues, joten 20 pisteen ukkoja löytyy tottakai enemmän.''

Juuri niin. Kai ne kaikki maalit ja pisteet voidaan kuitenkin laskea joukkueen ja pelaajien hyväksi? Ajatus: 'joojoo, mutta otetaan kuus parasta laskuista pois ja kasikolmoset kans' on minusta vähän hassu. Näillä mennään, sääntöjen puitteissa ja sillä sipuli.

''Mutta kun alat tutkimaan tarkemmin jakaumia, niin huomaat kyllä sen tasaisuuden. Tai lähinnä sen puutteen.''

Kui? Anna nyt olla, pointtisi on ymmärretty. Tai ainakin huomattu.

''Hyvältä näyttää siis nyt, muttei todellakaan ensi kauden kannalta.''

Täähän nyt on loputon väittely. Sinä tiedät kertoa, että ensi kausi näyttää huonolta ja minä olen sitä mieltä, että ihan hyvältä. Saattaahan sitä vielä olla junnutunkua muualtakin maineikkaaseen A:han, joten kuka siitä vielä osaa paljon mitään sanoa. Ja josko siinä sitten kävisi niin, että vuoden päästä piste-ero seuraavaan ei olisi tässä vaiheessa kymmentä pistettä vaan neljä ja maaliero plussalla 93:n sijaan vaikkapa 30. Kai sitä niilläkin pärjäisi.

Mikäli liigajengi kerää ensi kaudelle kovan rosterin, on sinne tämän kauden junnuilla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aikea nousta. En minä tunne pistosta sydämessäni, että 'yli-ikäiset' , sääntöjen puitteissa, luovat runkoa ensi kauden A:ssamme. Parempi sekin, kun että joutuisivat lähettämään kaverit kilsatehtaalle, vuokraamaan jonnekin tai puhumattakaan luopumisesta. Pääasia, että on paikka seurassa.

''Nuo IFK:n kuusi kasikolmosta on tehnyt 49% IFK:n pongoista.''

Prosentteja ja prosentteja. Minä väitän, että 100 % A-junnuistamme on saakelin hyviä jannuja, jista kannattaa pitää kiinni. Syntymävuodestaan riippumatta ovat osoittaneet mallikasta pelaamista ja meininki A:ssa on sellainen, jota kaipaisi miehiinkin.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Q:

You're a mindreader! Hyvin tunnut tietävän mitä tiedän ja mitä en tiedä. Toki Mä nyt lukea osaan. Ratkaisevaa on junnugeimeissä on syntymävuosi.

Esimerkiksi "18-vuotiaiden maajoukkue" koostuu pelaajista, jotka täyttävät sinä vuonna kun kisat ovat 18 vuotta. Tai tiestysti näitä nuoremmista. Sama homma on 20v-maajoukkeen kanssa. Senpä takia varsinkin 18v-joukkueessa on sekä 18 vuotta täyttäneitä ja 17-vuotiaita. Mitkäs kisat ne sitten ovat? U18 kisat, jos mukana on jo 18-vuotta täyttäneitä? Senpä takia ratkaisevaa on syntymävuosi, joka Kaikkosella on 84, eli kuuluu tämän kauden U19-ikäluokkaan ja on näin ollen "19-vuotias", vaikkei 19 ole vielä täyttänyt.

En vaan jaksanut tuota siihen perusteluiksi kirjoittaa, kun muut kritisoivat viestien pituutta. Oletin, että tuo pieni epäolennaisuus ei "suurta yleisöä" kiinnosta. Mutta näköjään täällä on joitain, joille vain epäolennainen on tärkeää. Sinun kirjoittelusi sisältöön Q en viitsi muuten puuttua, arvostan kommenttejasi sellaisenaan, ovathan ne varmasti raskaan ja vaativan ajattelutyön tulosta. Lepää välillä ettei pata halkea.

Eipä Holma siihen kirkkaimpaan kasikolmosten joukkoon kyllä kuulu, vaikka maajoukkueessa olisi ollutkin. En löytänyt hyviä mj-tilastoja mistään, onko tällä kaudella ollut paljon noita komennuksia, vai onko ne jostain kauempaa?

Senior:

Hitto Senior, miten ensi kausi näyttää tämän hetkisen tilanteen valossa ihan hyvältä? Kerro Mulle, mistä se hyvä materiaali tulee, joka vie ensi kauden jengin menestykseen. Vielä sitä lopullista menestystä on vaikea sanoa, varsinkin kun kuluva kausikin on kesken, mutta tämän hetken hetkisen tilanteen mukaan näyttää mielestäni huonolta.

Ja pääasia että on yli-ikäisille paikka seurassa? Kun ei muuallekaan mahdu, niin vie sitten paikan kehityskelpoiselta muutaman vuoden nuoremmalta pelaajalta? Ei ole kyllä missään nimessä pääasia. Jos se yli-ikäinen ei silloin mahdu liigaan, On kovasti epätodennäköistä, että se mahtuisi sinne sitten seuraavalla kaudella. Minne se sitten laitetaan? Liigaan ei mahdu, ja sitten lähdetään valitettavasti pitkälle kiertueelle.

A-junnut ei todellakaan ole enää oikea paikka kehityksen kannalta tuon ikäiselle kaverille. Pelailla siellä 2-3 vuotta nuorempien kavereiden kanssa. Onneksi tuossakin hommassa poikkeuksia on, jos kaveri on ns. myöhäisherännäinen. Mutta jos tahti on ollut samaa jo monet kaudet, niin outo juttu.

Prosenttejapa prosentteja. Tuo 49% kertoo juurikin sen, että muihin joukkueisiin verrattuna ensi kaudella IFK:n pisteistä on tämä 49% prosenttia tiessään. Joku voisi tehdä taulukon siitä, kuinka monta prosenttia joukkueen pisteistä on 84 ja nuorempien jamppojen harteilla. Eli niiden, jotka ensi kaudella sen rungon muodostavat. Ja tätä ensi kauden IFK:ta tässä olen kritisoinut.

Jos verrataan kärjen kapeutta muihin joukkueisiin pitäisi silloin verrata suhteellisuuksia, ei absoluuttisia määriä. Siksi kärjen leveyden vertailu joukkuiden kesken yli 20 pisteen miehien lukumääränä ei ole oikea tapa mitata sitä. Sanoin, että kärki on IFK:lla kapea, en sanonut, että IFK:lla ei olisi paljoa yli 20 pistettä tehneitä ukkoja. Eihän tuolla 20 pistettä tehneiden lukumäärällä ole mitään tekemistä joukkueen tasaisuuden kanssa? Prossatpa prossat.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cosmo:
''Hitto Senior, miten ensi kausi näyttää tämän hetkisen tilanteen valossa ihan hyvältä?''

51-prosenttisesti näyttää hyvältä. Äläkä huoli, yli 90-prosenttisesti ymmärrän, mitä ajat takaa. Nyt nämä kasineloset ja siitä nuoremmat ovat olleet mm peliajan takia sivuroolissa. Ensi vuonna he ovat pääosissa. Kyllä niissä ainesta on vastuunkantoon siihen puhumaasi 49-prosenttiin. I trust, You no. Pysytään vaan niissä.

''Vielä sitä lopullista menestystä on vaikea sanoa, ...''

Vielä sitä on täysin mahdotonta sanoa. Vain arvailla niinkuin toki teetkin.

''Ja pääasia että on yli-ikäisille paikka seurassa? Kun ei muuallekaan mahdu, niin vie sitten paikan kehityskelpoiselta muutaman vuoden nuoremmalta pelaajalta?'Ei ole kyllä missään nimessä pääasia.''

Edelleen pääasia seuran kannalta, että pysyy talossa tai ainakin omissa hyppysissä saatavana. Voi toki toinen vaihtoehto olla vuokra vaikka divariin tai muuhu liigaseuraan.

Sitäpaitsi eihän hän Sinun näkemyksesi veisi paikkaa keneltäkään kehityskelpoiselta, kun niin kovin yrität dissata ikäluokkiamme -84 ja nuoremmat. Siitäs sait.

''Jos se yli-ikäinen ei silloin mahdu liigaan, On kovasti epätodennäköistä, että se mahtuisi sinne sitten seuraavalla kaudella.''

Kuinka niin ei mahtuisi kehityttyään edelleen vuoden liigaan? Ajatteles nyt oikeesti. IFK toitottaa miehissä ensi kautta mestaruustavoitteella. Ei kai kukaan oleta/odota, että nämä mainitsemasi 49 % mahtuisivat heittämällä rosteriin?

''A-junnut ei todellakaan ole enää oikea paikka kehityksen kannalta tuon ikäiselle kaverille. ''

Tässäkään asiassa ei minusta ole olemassa vain yhtä totuutta.

''Prosenttejapa prosentteja. Tuo 49% kertoo juurikin sen, että muihin joukkueisiin verrattuna ensi kaudella IFK:n pisteistä on tämä 49% prosenttia tiessään.''

100-prosenttisella varmuudella juodaan ne bisset. Muissa asioissa elämme alle sadalla.

''Joku voisi tehdä taulukon siitä, kuinka monta prosenttia joukkueen pisteistä on 84 ja nuorempien jamppojen harteilla. Eli niiden, jotka ensi kaudella sen rungon muodostavat. Ja tätä ensi kauden IFK:ta tässä olen kritisoinut.''

Tee itte. Sinähän tän aloitit. Eikä sitä peliä sitäpaitsi paperilla pelata, kuten tietänet hyvin.

''Jos verrataan kärjen kapeutta muihin joukkueisiin pitäisi silloin verrata suhteellisuuksia, ei absoluuttisia määriä. Siksi kärjen leveyden vertailu joukkuiden kesken yli 20 pisteen miehien lukumääränä ei ole oikea tapa mitata sitä. Sanoin, että kärki on IFK:lla kapea, en sanonut, että IFK:lla ei olisi paljoa yli 20 pistettä tehneitä ukkoja. Eihän tuolla 20 pistettä tehneiden lukumäärällä ole mitään tekemistä joukkueen tasaisuuden kanssa? Prossatpa prossat.''

Absoluuttiset määrät kumuloidaan pisteisiin ja sarjataulukkoon. Suhteelliset ovat spekulaatioita ja/tai höpötyksiä. Kapeutta kuvastaa edelleen se kuusi kaveria, joka on tehnyt absoluuttisia pisteitä ikäänsä katsomatta. Suhteellisen hyviä jannuja. Absolutely.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ja kun vietät aikaa jossain juniorijoukkueessa 2-3 vuotta saamatta aikaan mainintoja tulee ns.noutaja.Tämä koskee kipeästi jo hyvinkin varhaista junioria.
Tällä hetkellä ainakain punaisissa ja ilmeisestikkin muissakin joukkueissa on tulostavoite kaiken edellä?!
IFK:n junnujoukkue on muuttunut 2-3 vuoden aikana melkein 50-70% ja suuntaus tulee olemaan samaa luokkaa,tästä päästään suoraan aasinsillalla siihen asiaan,jossa 2-3 vuoden seisoskelijoille ei ole käyttöä,kun näyttöjä annetaan scouteille ja eri tasojen maajoukkueille.
Oli sitten tänä vuonna pelaajia ikäryhmiltään 16-19 v,ei sillä ole todellakaan merkitystä,koska asia on tiedostettu roolitusten mukaan mitä tulee peluuttamiseen.
Tämän kauden 17v ei tule pelaamaan ensivuonna,jos pistepussi ei karise tai roolitushommat eivät ole loksahtaneet kohdalleen.
Siihen rooliin hommataan pelaaja jostain muualta aivan liiga tyyliin ja tämä tuskin on kovinkaan suuri yllätys vai??
A-junnu joukkue on aivan pienoiskopia liigajengeistä,tekeminen,vaatimukset ja pelaajakierto ovat siitä esimerkkejä,että sinne on turha mennä viettämään nuoruusvuosia.
cool,cool,cool.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tamperelaisjoukkueessa näytti vaikuttavan muuan 'Heikki Silvennoinen'...No ei se mitn, meillä oli vastaavasti joku nuorempi kaveri mukana :) Loistavat sivut yhä edelleen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tant gredulin
Tamperelaisjoukkueessa näytti vaikuttavan muuan 'Heikki Silvennoinen'...No ei se mitn, meillä oli vastaavasti joku nuorempi kaveri mukana :) Loistavat sivut yhä edelleen.

Tämä Heikki on kyllä 82-ikäluokkaa. Äsken soitin Heikille, ja Heikki totesi naureskellen: "Lapa jäähän ja nimi nettiin..."
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kelpo tilaisuus nähdä IFK:n A:n pelejä (erikoishintaan) tulevana viikonloppuna:

http://www.hifkjrs.com/jrs/news/files/5711.html

''HIFK:n A pelaa tulevana viikonloppuna (22.-23.02) kaksi kotiottelua.

Lauantaina klo 16 vastaan asettuu Oulun Kärpät, joka voitti joukkueiden edellisen kohtaamisen 4- 2.

Ottelussa on siis tavallista enemmän panosta, joten Kollit valmistautuvat huolella kalavelkojen maksuun....

Sunnuntaina, välittömästi liigaottelun HIFK- Ilves jälkeen, klo 18 on Kollien vieraana KalPa Kuopiosta. ''
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti Senior
Kelpo tilaisuus nähdä IFK:n A:n pelejä (erikoishintaan) tulevana viikonloppuna:

''HIFK:n A pelaa tulevana viikonloppuna (22.-23.02) kaksi kotiottelua.

Lauantaina klo 16 vastaan asettuu Oulun Kärpät, joka voitti joukkueiden edellisen kohtaamisen 4- 2.

Ottelussa on siis tavallista enemmän panosta, joten Kollit valmistautuvat huolella kalavelkojen maksuun....

Sunnuntaina, välittömästi liigaottelun HIFK- Ilves jälkeen, klo 18 on Kollien vieraana KalPa Kuopiosta. ''

Tänne ajattelin mennä, lähinnä Samuli Kaikkosen takia. Muutenkin A-junnujen meno tuntuu olevan sitä alkuperäistä ifk:n jätkä-meinikiä josta tällä kaudella edustusjoukkueessa on saatu valitettavasti vain muutama harva väläys jotka voi laskea yhden käden sormilla joista on kolme pois. Ja se J.B. on muuten Jian Bafalski.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös