Re: Kiitokset palautteesta
Itse en myönnä imaisseeni mitään kasvinosaa hengityselimiini. En myöskään usko, että kovin moni muukaan kirjoittaja sitä on tehnyt, vaikken heidän sielunelämäänsä tarkemmin tunnekaan. Toki aina löytyy myös niitä, jotkä käsittävät kaiken kirjaimellisesti ja ottavat kaikesta itseensä. Vähät heistä.
Sen sijaan, mikäli olen oikein ymmärtänyt, suurin valituksen aihe ei ole ollut puolueellisuus tai puolueettomuus, vaan tekstin taso. Ja täytyy myöntää, olen samaa mieltä. Kyseisen tasoinen teksti ei ikipäivinä menisi läpi vaikkapa Helsingin Sanomissa, edes mielipidepalstalla. Myös Jatkoajan yleisesti ottaen todella hyvin kirjoitettujen ennakoiden ja raporttien vierellä tämä teksti tuntuu todella kevyeltä. Sen sijaan pieni puolueellisuus ei ainakaan minua haittaa, lisääpä vain väriä. Kunhan jossain rajoissa pysytään, hermanniseppälä-tyyliä ei kaivata.
Ironia puolestaan on onnistuessaan loistava tapa elävöittää tekstiä - epäonnistuessaan vesittää sitä. Ironia on tunnetusti vaikea laji. En sanoisi tämänkertaista oikeastaan vaikeaselkoiseksi - suurin osa varmaankin ymmärsi ainakin etäisesti mitä sillä tarkoitettiin. Pikemminkin pätkä oli huonosti ja hätäisesti kirjoitettu. Yläasteaineiden tasoa, sanoisin.
Muiltakaan osin ennakon taso ei kovin korkealle noussut. Esim.
Suurin syy tappioihin oli se, että Ilves yksinkertaisesti pelasi tehokkaampaa jääkiekkoa kuin HIFK. Siitä on turha valittaa. Miettikääpä itse. Haluatteko että joukkueenne pelaa tehokasta jääkiekkoa ja voittaa otteluita VAI pelaa hienoa jääkiekkoa, mutta häviää ottelunsa? Onhan tuohon edellämainittuun asiaankin muitakin teitä kuin ääripäät, eli molemmat voidaan yhdistää.
Totta joka sana. Mutta oletko varma, ettei suurin syy sittenkään ollut, että Ilves teki voitto-otteluissaan enemmän maaleja? Tai se, että päästi vähemmän? Samanlaisista itsestäänselvyyksistä puhutaan, yhtä analyyttisella otteella. Viimeisteltynä täältä keskustelupuolelta tutulla inttämisellä ja jahkaamisella. "Viralliselta" ennakolta odotetaan enemmän.
Lyhyesti: teksti vaikutti hätäisesti ja huolimattomasti kirjoitetulta, suomeksi sanottuna juosten kustulta. Huomenissa toimittaja voi näyttää kyntensä kirjoittamalla sellaisen otteluraportin, että allekirjoittanut vajoaa häpeästä maan alle kehdattuaan arvostella tätä ennakkoa.
Mutta se siitä, hyvää kevään jatkoa myös toimitukselle ja erityisesti Ville Salalle. Ja pisteet suoraselkäisestä sanojensa takana seisomisesta.
Jäämme odottelemaan myös torstain ottelun ennakkoa. Sillä sitä tullaan tarvitsemaan. Ottelu menee nimittäin kristallipalloni mukaan näin:
2.46 0-1 Söderholm (Harkins, Pärssinen) yv
8.17 0-2 Vihko (Saarinen, Hirschovits) yv
43.32 0-3 Vopat (Häppölä)
48.12 1-3 Toporowski (Murphy, Helminen) im, yv
Torjunnat:
Pitkämäki 17+10+9 = 36 (pois 47.58-48.12 ja 48.25-60.00)
Lundell 4+9+12 = 25