Illuminatus
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit ja Taito
Viestin lähettänyt käyttäjä tsei_tsei
Väitätkö, että Suomi on todella niin huono joukkue, että olemme tuomittuja häviämään, jos vastustaja tekee ensimmäisen maalin ja osaa puolustaa? Tosiasia on se, että kova joukkue nousee 3-0 tappiosta tai ainakin saa aikaan kunnon myllytyksen.
Sanotaan esimerkkinä vaikka Tappara, sillä sen pelejä olen nähnyt eniten viime kaudella. Ensimmäisessä pudotuspeliottelussa Tappara oli umpisurkean ensimmäisen erän jälkeen tappiolla 2-0, mutta sai aikaan sellaisen myllytyksen ja painostuksen, että ottelun voittajasta ei ollut kauaa epäselvyyksiä. Vastaavasti finaalissa TPS oli tappiolla 3-1 kolmanteen erään lähedettäessä, mutta voitti pelin...
Väitän todellakin että jos ns. "kova jääkiekkomaa" johtaa Suomea, tai ketä tahansa muuta maata ensimmäisen erän jälkeen 3-0 niin tappioasemassa olevalta joukkueelta vaaditaan lähes täydellistä peliä ja vastaavasti johdossa olevalta pientä herpaantumista, että pelissä enää tosissaan taisteltaisiin voitosta - niin tasaisia joukkueita kuitenkin MM-tasolla parhaat joukkueet ovat.
En paljon hehkuttelisi Lukko-pelin nousulla, Lukko ei nyt kuitenkaan ole huippujoukkue edes SM-liiga tasolla. TPS:n nousussa ensimmäisessä finaalissa oli mukana TPS:n hyvyyden lisäksi paljon Tapparan huonoutta, lepsuilua ja lamaantumista. Tottakai hienoja nousuja tapahtuu MM-tasollakin, mutta olen varma että jos joku kaivaisi tilastoja esiin kuinka monta kertaa ottelu (nimenomaan huippujoukkueiden ottelu) MM-tasolla on päättynyt tasapeliin tai tappiolla olevan joukkueen voittoon, kun toinen joukkue on johtanut peliä 3-0, olen varma että näin on tapahtunut todella, todella harvoin.
Ja kyllä Suomella paikkoja oli, vaikka varsinaista myllytystä ei pystytty järjestämäänkään. Se taas johtui enemmän jenkkien hyvyydestä kuin Suomen huonoudesta. Edelleen toistan että mielestäni Suomen peli ei todellakaan ollut loisteliasta ja läheskään sellaista millä voitetaan MM-kulta, mutta ei se silti huonoakaan ollut, siis ensimmäisen erän jälkeen.
Tämänpäiväinen Ruotsi-ottelu on hyvä mittari missä tällä hetkellä mennään ja onko realistista odottaa pääsyä finaaliin.