Aluksi voi irtohuomiona sanoa, että siksihän se Linkku sinne palkataan, että saadaan nauraa sen sönkötyksille. Linkun suusta olen kuullut jopa legendaarisen: "Both teams have five skaters", kun joukkueet ovat täysilukuiset. Ja muutenkin joka toinen lause on: "Korjataan...". Numeroissa kun voi mennä sekaisin ykkönen ja seiska... ja Linkulla myös kolmonen ja vitonen... jos nyt muistaa edes paikalla olevat joukkueet oikein...
--
Itse pelistä: Oli kova matsi Leijonilta. Ihan valmista MM-tasoa. Sanotaan Lampun tilalle Nummelin ja Peltonen mukaan, niin tämä ryhmä taistelisi MM-kisoissakin mitalista.
Maalivahtiosasto riittää oikein mainiosti ja puolustuksessa pari Niinimaa-Väänänen on lähes NHL-tasoa. Saattaisivat vielä pärjätä isossakin liigassa näillä otteilla. Niinimaalta olen nähnyt yhden virheen, jonka hän paikkasi välittömästi läpisyötöllä.
Hyökkäys on hyvin roolitettu ja Hahl ja Paka raatavat arvokasta työtä. Maalivahtia auttoi se, että kenttäpelaajat peittivät lähes puolet laukauksista, jotka maalia kohti olivat tulossa. Tyypillistä Suomea tämä. Ainoa oikeastaan, mitä tuo ryhmä kaipaa, on ripaus huippuosaamista hyökkäyspäähän. Mutta kyllä tuossa vahvan MM-ryhmän pohjat ovat kevyesti kasassa.
Näytti siltä, että Shedden oli hyvin otettu ja ylpeä suomalaisesta ryhmästään. Tuli katsojanakin mieleen, että nyt näki kanadalaiskoutsi tämän maan parhaat puolet. Lähivuosina Suomen voittopelit ovat olleet pitkälti juuri tämän näköisiä.
Venäjän kohdalla mainitaan aina kaksi ongelmaa: maalivahti ja ei-joukkueelle-pelaaminen. Tärkeintä ei mainita: maalinteko-ongelmaa. Siitä mielestäni Venäjä kärsi viime kisoissa ja nyt. Näennäispyöritys ei realisoidu maaleiksi. Omaan sarakkeeseen jää herkästi nolla tai yksi. Jos vedetään yhteen, niin Torino, Moskova ja Karjala 2007 ovat menneet aivan saman käsikirjoituksen mukaan.
Olen omaksi teoriakseni kehitellyt sellaisen, että jos Venäjä jää avauserässä ilman maalia, se voittaa ani harvoin. Venäjän loppukirit ovat kansainvälisellä tasolla lähinnä vitsi. Venäläisten voitto perustuu useimmiten siihen, että he saavat hyvän alun ja painelevat maisemaan. Nyky-MM-tasolla he ovat kyllä tehokkaita muusaamaan Tanskan tasoisia maita, mutta vastuksen kovetessa ei tapahdukaan välttämättä yhtään mitään.