1/3 runkosarjasta pelattu, millä mielin loppukauteen?

  • 7 950
  • 26

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ennen kauden alkua ennakoin tulevaa kautta näin:

Tinke-80 kirjoitti:
...mutta varsinkin Guolla vaikuttaa tyhjältä arvalta...

...Kimmo Kuhta tulee todennäköisesti olemaan ensi kaudella liigan parhaimmistoa...

...Eli hänestä (=Ilkka Pikkarainen) ei todellakaan voi odottaa mitään sateentekijää...

...Puolustukseen HIFK ei tule tällä kaudella kaatumaan...

...ei missään nimessä voida sanoa Lundellin olevan huono tai edes keskitason maalivahti sm-liigasta puhuttaessa...

...Kysymysmerkiksi jää vain kuinka Francis sopeutuu sm-liigaan ja kuinka hänen pelikirjansa soveltuu eurooppalaiseen jääkiekkoon...

...Neljän parhaan joukkoon yltäminen runkosarjassa olisi erinomainen suoritus...

Nuo kommentit kertovat surkuhupaista kieltään siitä millä mielin itse lähdin tähän kauteen. Guolla on yllättänyt kaikki olemalla sm-liigan TOP-10 keskushyökkääjiä Murrayn kanssa. Guolla 3+13 13 ottelussa, Murray 6+12 20 ottelussa. Vaikka Kimmo Kuhta on tehnyt tehot 6+12 20 ottelussa ei hän missään nimessä ole vastannut ennakko-odotuksia. Kuhta on ollut edellisillä sm-liiga kausillaan liigan parhaita maalintekijöitä ja tähän verrattuna tähän mennessä Kuhdan tekemät 6 maalia oikeuttavat HIFK-fanien kritiikin. Pikkarainen on taas yllättänyt todella monet ja hänet valittiinkin ainoana HIFK-pelaajana Karjala-turnaukseen.

Puolustukseen ei mielestäni ole kaaduttu hävityissä otteluissa vaikka Seppänen ja varsinkin Korhonen ovat olleet pettymyksiä. Lundell ei ole pelannut sillä tasolla mitä osa HIFK-faneista (esim minä) odotti mutta Lundellin piikkiin ei voida kaataa kaikkea p*skaa. Ahlqvist on taas pelannut HIFKn paidassa vasta pari hassua peliä (4?) ja mielestäni hänen varaansa ei voi vielä laskea mitään.

Franciksen pelikirjasta tai hänen sopeutumisestaan en osaa sanoa paljon mitään. Se että HIFKn peli ailahtelee pelistä toiseen ja jopa pelien sisällä erittäin rajusti viittaisi siihen että joukkue ei olisi ns valmentajan näpeissä.

Jos HIFK haluaa sijoittua runkosarjassa vähintään neljänneksi on pelin pakko parantua tästä. Kolmen sakkiin runkosarjassa meillä ei ole käytännönsä mitään mahdollisuuksia. HIFK pelin pitäisi parantua niin järkyttävän paljon ettei se käytännössä ole mahdollista.

Itse lähden loppukauteen varsin sekavissa tunnelmissa. Tunnelin päässä näkyy valoa mutta onko se pikajuna vai heijastus mitaleista jää nähtäväksi... Tämän kaltaisella pelillä ei keväällä mennä pitkälle.

- tinke.80
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Fiilikset ovat kummalliset.

Joukkue on mielestäni koottu hyvin. Kolmosketjun sentteri puuttu yhä ja Saarinen on yhä vempassa, mutta muuten joukkue näyttää paperilla, juuri sellaiselta loistavalta sekoitukselta taitoa ja tahtoa, jonka pitäisi mennä pitkälle. Kuhta, Salonen, Porthen ja Seppänen eivät ole vastanneet odotuksia, mutta uskon heidän vielä nousevan. Sen sijaan ainakin Jouhkimainen ja Laakso ovat yllättäneet iloisesti miehekkäillä otteillaan. Lisäksi löytyy vielä jopa pätevä kauppatavara nimeltä Niskanen.

Maalivahdit ovat pärjänneet, eivät loistaneet, mutta ovat osoittaneet olevansa riittävän hyvät viemään joukkueen finaaleihin asti. Ahlqvist pystyy haastamaan Lundellin ja tämä on varmasti helpotus myös Jannelle. Kilpailu tilanne on aina hyväksi, mutta myös luotto siihen, ettei joka ilta tarvitse olla huippukunnossa ja silti löytyy pätevä korvaaja.

Valmentajat... En tiedä mitä kopissa tapahtuu. Tiedossa oli, että tuodaan ulkomailta kuinka hyvä valmentaja tahansa, niin totutteluun kuluu aina pitkä aika, jopa kausi. Siihen kun lisätään vielä koko harjoittelukautta ja alkukautta vaivanneet loukkaantumiset, ei nykyiset peliesitykset pitäisi yllättää. Francis ei luistele, eikä huuda, mutta onko Franciksella sitten joku pätevä pelisysteemi, joka ei vaan ole vielä iskostunut pelaajien päähän, sitä en tiedä, mutta luulisi tuon tasonvalmentajan vahvimman puolen olevan juuri taktiikka asioissa.

Uskon, että joukkue tarvitsee kolmossentterin. Pelaajamäärä on tällä hetkellä vaajaa. Tänään on kentällä taas A-junnu, näin ei voi olla. Miehiä tarvitaan lisää ja oikeille paikoille, ettei pelaajat turhaudu joutuessaan outoihin rooleihin. Esimerkkinä Kuhta.

Mutta ennen kaikkea, joukkue tarvitsee aikaa ja rauhaa. Tuo joukkue ei vaan ole harjoitellut tarpeeksi yhdessä. Pisimpään yhdessä ollut ketju Laakkonen-Murray-Pikkarainen on ollut HIFKin paras. Tämän ketjun Francis julisti jo Nordic Trophyn aikoihin ja on itsepäisesti pitänyt sen yhdessä. (Itse olin useasti jo hajottamassa sitä.)

Ensimmäisen kerran minulla on sellainen fiilis, että HIFKin joukkue on rakennettu playoffeja varten. Tuo joukkue ei ehkä sijoitu runkosarjassa yhtä hyvin, kuin viime kauden joukkue, mutta kunhan se hioutuu yhteen niin keväällä se menee pitkälle.

Eniten pelkään paniikki ratkaisuja, kuten valmennukseen puuttumista, Schnabel tai maalivahdin vaihtamista. Toivottavasti Matikainen on oppinut viime kausista ja maltti säilyy tällä kaudella.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ioota Rhoo kirjoitti:
Fiilikset ovat kummalliset.

Valmentajat... En tiedä mitä kopissa tapahtuu. Tiedossa oli, että tuodaan ulkomailta kuinka hyvä valmentaja tahansa, niin totutteluun kuluu aina pitkä aika, jopa kausi. Siihen kun lisätään vielä koko harjoittelukautta ja alkukautta vaivanneet loukkaantumiset, ei nykyiset peliesitykset pitäisi yllättää. Francis ei luistele, eikä huuda, mutta onko Franciksella sitten joku pätevä pelisysteemi, joka ei vaan ole vielä iskostunut pelaajien päähän, sitä en tiedä, mutta luulisi tuon tason valmentajan vahvimman puolen olevan juuri taktiikka asioissa.

Mutta ennen kaikkea, joukkue tarvitsee aikaa ja rauhaa. Tuo joukkue ei vaan ole harjoitellut tarpeeksi yhdessä. Pisimpään yhdessä ollut ketju Laakkonen-Murray-Pikkarainen on ollut HIFKin paras. Tämän ketjun Francis julisti jo Nordic Trophyn aikoihin ja on itsepäisesti pitänyt sen yhdessä. (Itse olin useasti jo hajottamassa sitä.)

Ensimmäisen kerran minulla on sellainen fiilis, että HIFKin joukkue on rakennettu playoffeja varten. Tuo joukkue ei ehkä sijoitu runkosarjassa yhtä hyvin, kuin viime kauden joukkue, mutta kunhan se hioutuu yhteen niin keväällä se menee pitkälle.
Ensin Viiksi-Vallusta penkin takana. Kun Francisin sopimus keväällä julkistettiin, ja kun mies nähtiin ilmielävänä Helsingissä, olin monien tavoin suorastaan innoissani. Sittemmin on selvinnyt, että miehen selkä taitaa olla vielä pahemmassa kunnossa, kuin Guollan, ja se mitä ilmeisimmin heijastuu miehen valmenustoimintaan jonkin verran. Se tuskin kuitenkaan selittää kaikkea. Olen jo jonkin aikaa miettinyt sellaista mahdollisuutta, että Bob ei ole onnistunut "päivittämään" tietämystään nykykiekon tilasta. V. 2002 änärin parhaan valmentajan palkinto, mutta ennen tätä kautta parin kauden tauko valmentamisesta. Tämän tauon aikana otettiin käyttöön ensin änärissä (hyvin toimiva) nollatoleranssi, minkä innoittamana sadomaso-liiga kopioi systeemin tänne tunnetuin, tuhoisin seurauksin. Voisiko olla, että Bob ei ole oikein sisäistänyt, että tällä kaudella pelaaja joutuu jäähylle jo yksistään siitä, että vilkaisee julman näköisenä vastustajaa? Pelistä toiseen nimittäin tuntuu jatkuvan se linja, että IFK voittaa vastustajan jäähyilyssä.

Bobia on kuitenkin nähdäkseni kiittäminen tästä melko laadukkaasta pelaajanipusta, jolla IFK koittaa kautta viedä kunnialla läpi. Puscutractori asian tiivistikin tuolla Francisille omistetussa ketjussa, ja olen samaa miettinyt itsekin. Shedden kyllä onnistui viime kaudella hyvin IFK:ssa, ja tälläkin kaudella melko hyvin Hjalliksen poikain kanssa, mutta tuskinpa esim. herrat Murray ja Guolla pelaisi meillä, jos Shedden olisi jatkanut täällä. Herkkänahka-Hirsokin olisi ilmeisesti kuitenkin lähtenyt dollarinkuvat silmissään Ilmalaan, jos miehen omiin puheisiin on luottamista, joten hyvin paljon mahdollista on, että IFK:n sentteriosasto olisi Brad Parsons 2, Peter White 2, Porthen, Fagu. Pelottava ajatus, vaikka pukukopin tunnelma olisi varmaan tämänhetkistä rennompi, kiitos hyvän pukukoppipelaaja PW2:n...

Tekisi kovasti mieli uskoa tuohon Iootan ennustukseen, että tämä joukkue olisi viime kauden peilikuva: runkosarja takellellen läpi, mutta pleijareissa jyrähtää kunnolla, kun kukaan ei osaa odottaa tältä puolirampojen pitkäaikaissairaiden ryhmältä mitään. En vain oikein tiedä, onko moinen optimismi enää aivan tervettä... Toivotaan kuitenkin, että liki parin viikon huili toisi hieman uutta väriä a) pelaajien poskille niin, että pikkuvammat saataisiin hoidettua kuntoon ja akut ladattua sekä b) pelaajien sydämiin niin, että jonnekin käsittämättömästi kadonnut taistelutahto, peräänantamattomuus ja silmitön viha tappiota kohtaan (nykyisen pelkäämisen sijasta) löydettäisiin ja valjastettaisiin viime kauden tapaiseksi voimavaraksi. Toivottavaa on myös, että loistavan kakkosketjun lisäksi myös muut ketjut löytäisivät tauon aikana yhteisen sävelen, kun pääsevät treenaamaan yhdessä toista viikkoa.
 

Kaunis-Jorma

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toistuvasti on Ifk:n veskarilla ollut lähemmäs 40 torjuntaa kun vastustajan vastaava taasen pääsee 20. Osittain johtunee jäähyistä, mutta myös vastustajan hallinnasta. Näkemättä kaikkia pelejä mielestäni hieman huolestuttava kehitys, vaikka pisteitä tuuleekin. Itse en ole viiksen toiminnasta vielä vakuuttunut, mutta ehkä kaveri vielä näyttää missä mennään. Muuten Pena onnistunut ulkomaan elävien hankinnassa, mutta edelleen olen sitä mieltä että yhtä kunnon sentteriä vaativisi (kotimainen kävisi mainiosti). Pena tee minut tyhjäpääksi ja todista linjasi oikeaksi !
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse haluaisin lisää materiaalia tuohon ryhmään.
Nyt ei ole olllut minkäänlaista kilpailua pelipaikoista ja usein ei ole saatu edes neljää täyttä kenttää mukaan peliin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loppukauteen lähdetään ilman muuta hyvällä fiiliksellä. Eka kolmannes on takana ja joukkue on mielestäni jopa yllättävän korkealla taulukossa. Itse olin valmistautunut siihen, että paletti on tässä vaiheessa sen verran levällään, että suoritukset heittelevät paljonkin. Ja sitähän se on ollutkin. Työtä riittää siis vielä.

IFK:n peli ei todellakaan ole vielä valmista, mutta mua se ei hirveästi huolestuta, koska tällä hetkellä ollaan hyvissä asemissa. Koko ajan on menty eteenpäin ja loukkaantumisista johtuen joukkue ei missään vaiheessa ole ollut kunnolla balanssissa. Nyt kun saadaan tauon jälkeen kaikki osaset omille paikoilleen, voidaan alkaa pikkuhiljaa odottaa itse pelinkin paranemista.

Toisaalta tilanne on aika erinomainen IFK:n kannalta. Joukkue on kontannut ja siitä on kirjoitettu suuria otsikoita. Joukkue on voittanut, siitä ei sitten olla meteliä juuri pidettykään median suunnalta. Tällä hetkellä IFK on näiden muutamien rökäletappioiden ansiosta selvä haastaja. Ja sehän sopii, ainakin mulle. Paineet on jossain ihan muualla ja sitä tulee osata hyödyntää. Uskon myös, että varsinkin Pelsu-pelistä saadaan revittyä myöhemmin hyvää taisteluhenkeä, perkelettäjasaatanaa eli hirveetä draivia menestyä.

Joukkueessa on liuta kanukkeja, jotka ovat yleensä olleet parhaimmillaan tiukassa paikassa. Uskon, että tätä mentaliteettia siirtyy pikkuhiljaa myös suomalaisille pelaajille. Nyt joukkueessa on useita liidereitä, nimenomaan ulkkareissa. Tässä suhteessa IFK:lla on muihin nähden aivan selkeä etulyöntiasema: koutsit ja kaikella tavoilla tärkeät vahvistukset puhuvat samaa kieltä ja ovat toisilleen tuttuja vuosien takaa. Kukaan ei varmasti tunne olevansa ulkopuolinen. Ja jo nyt joukkue näyttää olevan ulkolaistenkin osalta hitsautuneen hyvin yhteen.

Suurin murhe on ollut herrat Kuhta ja Karalahti. Toivotaan nyt, että tauko auttaa ja varsinkin Kibe saisi muuta ajateltavaa kuin lätkä. Muu joukkue on kyllä tehnyt asenteellisestikin ihan nousujohteista duunia ja parempaan päin mennään koko ajan. Esim. eilen Tapparaa vastaan sekä Korhonen että Lostedt tekivät maalin mieheen ja nostivat tasoaan huomattavasti. Ko. herroilla on tason nostaminen "normioloissa" erittäin vaikeaa, koska herrat pääsevät usein pelaamaan vain hajavaihtoja eikä siinä pääse paljon pelirytmiin. Eli vastuun kasvun myötä, voidaan alkaa oikeasti vähän odottaakin jotain. Jollain parin minuutin peliajalla on turha odottaa jätkiltä yhtään mitään, varsinkaan, kun se aika on jakautunut 3:een erään.

Pikkuhiljaa IFK nostaa pelillisestikin tasoaan ja tämä joukkue menee loppuun asti, mikäli loukkaantumiset eivät sotke pahasti. Kyllä sieltä nousee uusia ratkaisijoita, kunhan vaan saavat tarpeeksi vastuuta ja sitä kautta onnistumisia. Sentteriä joukkue kyllä uupuu, mutta arvelen, että Frankin puheille ei ole katetta, ainakaan mistään 200 000€:n hintaluokan jannusta lienee turha haaveilla. Mitä pidemmälle kausi etenee, sitä fiksumpaa on pitää joukkue nykymuodossaan. Turha pistää taas kaikkea uusiksi, kun vihdoinkin alkaa joku juoni löytyä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, New York Rangers
BoredOldLady kirjoitti:
Loppukauteen lähdetään ilman muuta hyvällä fiiliksellä. Suurin murhe on ollut herrat Kuhta ja Karalahti.

Olen samaa mieltä, että loppukauteen lähdetään hyvällä fiiliksellä, mutta Karalahden tasosta olen eri mieltä. Olen nähnyt tänä kautena viisi peliä, joissa kaikissa Karalahti on pelannut mielettömiä minuutteja. Totta on, että hän ei ole tällä kaudella tehnyt pisteitä odotetusti, mutta minusta hänen tämän kauden peliminuuteilla ei voi tehdä yltiöpäisiä nousuja, vaan on keskityttävä peruspuolustuspeliin ja liikuttava harkitusti kentällä, jotta ei ole puhki jo kahden erän jälkeen. Tämän ruudun Karalahti on mielestäni täyttänyt. Nyt viime peleissä, jos ei oteta eilistä mukaan, Karalahti on saanut vähemmän peliaikaa ja ladata akkujaan. Tämän vuoksi odotankin tehokkaampaa pistemetsästystä Karalahdelta maaottelutauon jälkeen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Punainen Paroni kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että loppukauteen lähdetään hyvällä fiiliksellä, mutta Karalahden tasosta olen eri mieltä. Olen nähnyt tänä kautena viisi peliä, joissa kaikissa Karalahti on pelannut mielettömiä minuutteja. Totta on, että hän ei ole tällä kaudella tehnyt pisteitä odotetusti, mutta minusta hänen tämän kauden peliminuuteilla ei voi tehdä yltiöpäisiä nousuja, vaan on keskityttävä peruspuolustuspeliin ja liikuttava harkitusti kentällä, jotta ei ole puhki jo kahden erän jälkeen. Tämän ruudun Karalahti on mielestäni täyttänyt.

Vaikka tämä ei nyt olekaan täysin oikea ketju kommentoida Karalahden otteita, teen sen nyt kuitenkin, koska lainattu kohta oli vastaus lainaukseeni...

Jeren hurja peliaika on syönyt tehoja, siitä ei kahta sanaa. Mutta Jere on myös ollut sijoittumisessaan ja järkevästi pelaamisessa kuin varjo entisestään. Sen ymmärrän, että energiaa tulisi käyttää säästeliäästi, kun on pakotettu pelaamaan paljon. Mutta kun Jere on pelannut puolivaloilla joka pelissä erittäin tiukoissa paikoissa, liike on ollut todella surkeaa ja seuraavassa hetkessä on kuitenkin hakemassa juoksujalkaa taklauksia kaukaa omalta tontiltaan. Mikä helvetin järki tuossa nyt on? Missä kohtaa sitä energiaa säilyy? Mun mielestäni Jere nimenomaan tuhlaa energiaansa epäolennaiseen, varsinkin kun liian moni ajo on mennyt "ohi" ja Jere on sen takia ulkona tilanteesta. Omissa nimittäin on soinut jatkona em. tilanteista. Kyllähän itse kukin odottaa Jeren pelaavan kovaa ja taklaavan, mutta se ei koskaan saisi tulla muun puolustamisen kustannuksella. Varsinkaan sellaisessa tilanteessa, missä puolustusvastuu jakautuu pääsääntöisesti ehkä noin kahdelle pakille. Mä katson ainakin mieluummin järkevää peruspelaamista kuin päätöntä ajelua, jonka tuloskaan ei usein ole toivotunlainen. Sitten, kun pakisto on kuosissa voi Jerekin keskittyä enemmän omaan kovaan peliinsä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuosta Karalahdesta vielä sen verran että tällä hetkellä hänen peliään haittaa nämä järkyttävän peliminuutit. Esim viime pelissä 4 eniten pelaavaa pakkia pelasi n. 90% pelistä (Jere n. 35 min, Laakso 27, Turunen 23, Niskanen 20. => yht. 105 min). Jäljelle jääneet kaksi pakkia (Korhonen ja Seppänen) pelasivat yhteensä vähän alle 11 min.

Tämänkaltainen ylipeluuttaminen ei voi olla vaikuttamatta Jeren peliin. Varsinkin kun tämä ylipeluuttaminen on jatkuvaa. Mutta jotta päästäisiin ketjun aiheeseen niin maajoukkuetauon jälkeen HIFK pakisto näyttää tältä:
Jere, Murphy, Saarinen, Schnabel, Turunen, Laakso, Niskanen, Korhonen ja Seppänen. Näistä kuusi ensimmäistä täyttävät kolme ensimmäistä pakkiparia ja Niskanen seitsemänneksi pakiksi. Korhosta on käytetty ylivoimassa mutta maajoukkuetauon jälkeen hänelle ei löydy enää käyttöä (jos[/] Saarinen on kuntoutunut täysin) ylivoimallakaan. Seppäsen kohtalo harmittaa. Viime kaudella A-junnuissa hän osoitti mihin hän pystyy ja häneltä löytyy taitoa kiekolliseen peliin. Tosiasia on se ettei Seppänen kehity pelaamalla jämäminuutteja HIFK:ssa ja toisaalta peliesitykset eivät oikeuta edes paikkaa neljännessä pakkiparissa. Mestikseen hakemaan peliaikaa ja vastuuta?

- tinke.80
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Otsikon kysymykseen vastaten, luottavaisin ja toiveikkain mielin loppukauteen. Tosin mielestäni viimeinen maaottelutauko helmikuussa 07 on vasta se kaikkein tärkein. Tämän tauon jälkeen jos peli on vielä kauheaa hakemista, niin ei hyvä heilu. Mielestäni paras mahdollinen tapa viettää tuo tauko olisi kieltää maajoukkue-edustukset pelaajilta ja vetää kunnon räkäleiri kunto-ja tyhjennysharjoituksineen. Tämä viimeistään hitsaa porukan yhteenja varmistaa riittävän kuntopohjan niihin oikeasti tärkeisiin peleihin. Muuten koko runkosarjan sijoituksella ei ole niin suurta väliä, mutta kotietu playoffeihin olisi se tavoite, johon pitää pyrkiä.

Peli on ollut ajoittain sekavaa ja välillä on tullut pahastikin takkiin, mutta silti ollaan omastakin mielestä pelattu jopa hieman yläkanttiin. Joukkue nimittäin huutaa sitä yhtä sentteriä kolmosen keskelle. Tuli oltua sen verran väärässä, että Porthen ei siihen paikalle vielä yksinkertaisesti riitä. Unelma olisi tietysti Häppölä, mutta Markku Tähtinen tai Tommi Miettinen kävisivät myös. Eri asia on sitten, kuka sinne saadaan, jos Frank tosiaan ei puhunut vain lämpimikseen 200000 euron hankintarahasta. Tämä puute on mielestäni paikattava mahd. pian, sillä nyt annetaan liikaa tasoitusta tällä sektorilla.

Muuten ei oikeastaan mitään välttämätöntä tarvita. Helenius saa puolestani lätkiä jatkossakin Lahdessa ja jos Lundell ja Ahlqvist jatkavat tämän viikon tasollaan, niin Lassila saa puolestani pysyä jatkossakin Tukholmassa. Schnabel puolestaan voidaan vaihtaa tasan yhteen kaveriin tässä liigassa, Kristian Kudrociin. Mihinkään paniikkiratkaisuihin ja näennäisvahvistuksiin ei tarvitse lähteä, taitava sentteri riittää ja laitetaan mieluummin siihen kunnolla rahaa kiinni, kuin otetaan kaksi toivotaan toivotaan-hyökkääjää. Puolustus on Saarisen paluun jälkeen kuosissa ja tullee vielä näyttelemään suurta osaa tällä kaudella, kunhan saadaan palikat ja pakkiparit kasattua yhteen loppukaudeksi.

Valmennus. Ihmetyttää tämä potkujen vaatiminen Bobille ja Tomille. Kuka tulisi tilalle ja mitä kahden kaverin ulostaminen maksaisi? Mentäisiin täysin ojasta allikkoon, veikkaan ma. Kauden alussa oli pitkä sairaslista ja vajaita miehityksiä treeneissä, kyllähän sen on pakko näkyä jossakin. Bob ja Tom opettelevat vielä tavoille, mutta oppivat koko ajan. Ja itse luotan siihen, että sieltä löytyy vielä pari valttia kevättä kohden ja keväällä se veri vasta todella punnitaan. Kuitusen olisin kyllä mielelläni antanut jatkaa ja ehkä tämä herra olisi avustanut näitä kahta ulkomaalaista paremmin ja nopeammin kiinni tämän liigan saloihin, tiedä häntä. Nyt ollaan kuitenkin neljäntenä ja silti pelin pitää parantua, jotta pärjätään loppukaudella. Olisiko parempi toisinpäin?

Se, miksi luottoa löytyy loppukaudeksi on oikeastaan se, että joukkue näyttää kootun kuin playoff-vääntöjä varten. Taitoa puuttuu sen yhden sentterin verran, mutta muuten ollaan aika v-mäinen vastus kenelle tahansa keväällä. Otteet kovenevat, vaatteet vähenevät ja roolipelaajat nousevat esiin, meiltä löytyy esim. Järvinen, Rem, Nielikäinen, Fagu, Petrell (tietyin varauksin) ja Jouhkimainen. Nämä äijät hoitavat kyllä ruutunsa, kunhan taitavammat yksilöt tekevät sitten omat duuninsa. Mielestäni HIFK:n joukkue on nyt hyvä sekoitus taitoa ja ryminää, kokemusta ja nuoruutta. Ja se pelaa tällä hetkellä puolivaloilla. Mitä tapahtuu, kun kevät koittaa? En voi millään uskoa, että sama virkamieskiekko jatkuu myös loppukevään koitoksissa.

Jotain muutoksia kyllä tekisin. Ensiksikin, kapteenin C Remin rintaan. Tämä äijä on äijä. Kibelle samalla pieni herätys ja jos ei edelleenkään maistu, niin siirto kolmoseen voisi tehdä hyvää. Toisaalta uskoisin ketjun Jouhkimainen/Salonen-Guolla-Kuhta olevan erittäin potentiaalinen, mutta Lennun pudottaminen kolmoseen näillä otteilla on toki epätodennäköistä. Mutta siirrolla saataisiin hieman leveyttä ja ketju Petrell-X-Jouhkimainen ei kuulosta kovinkaan huonolta. Schnabelin tosiaan vaihtaisin Kudrociin any given day ja Niskasen voisi vaihtaa siihen sentteriin. Taitaa vain olla hieman vaikeampi juttu siirtää miestä vaikka Ruotsiin tuosta noin. Mutta tosiaan yhdellä sentterillä vahvistettuna meillä on aivan riittävän kyvykäs nippu tämän päivän SM-Liigaan, kunhan kaverit alkavat pelaamaan sen palkkansa eteen.
 

Bulldog

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, St Pauli
Ristiriitaiset tunteet.

Vaikeaa on sanoa mikä on fiilis tässä vaiheessa kautta. Pelin taso vaihtelee liikaa ja vieläkään en ole nähnyt joukkueelta yhtään tasapainoista kokonaista peliä. Parhaimillaan ollaan jo pelattu tyydyttävää kiekkoa, mutta kaukana ollaan vielä siitä tasosta millä pitäisi pelata.
Joukkue tarvitsee milestäni vähintään yhtä peliä tekevää sentteriä, en edelleenkään käsitä miksi ei hankittui kotimaista profiili sentteriä, kun tiedettiin että Hauhtonen,Hirso ja Häppölä jättävät joukkueen.
Mitä puolustukseen tulee, uskon että se tulee tiivistymään kun kausi etenee. Jeren pelaaminen tulee paranemaan, kun minuutit normalisoituvat. Hän on mielestäni hoitanut hommansa hyvin, kun ottaa huomioon kuorman mitä hän on joutunut kantamaan. Niskanen ja Korhonen ovat kyllä turhia jätkiä meille. Seppäsellä on potentiaalia kehittyä pelimieheksi, mutta siihen tarvitaan 1-2 kautta.
Maalivahtipelimme olisi voinut olla parempaankin, mutta uskon että Lundell ja Ahlqvist pystyvät kannattelemaan joukkueen hyviin suorituksiin kun puolustuspeli alkaa nousta sille tasolle mitä tällä materiaalilla on lupa odottaa. Hyökkäyksen valopilkkuja ovat olleet Guolla(silloin kun on kunnossa), Lennu,Pikkarainen,Murray ja Jouhkimainen.
Kibellä on edelleen "apina" selässä.Laakkosesta odotan edelleen meille kovan luokan tekijää ja onhan hänen pelinsä viime kierroksilla parantunut.
Turo, Salonen ja Porthen tulevat vielä.
Kaiken kaikkiaan fiilikset tulevasta ovat ristiriitaiset, vuoristorataa mennään, valmentajat eivät mielestäni ole ainakaan vielä saaneet joukkuetta pelaamaan itselleen, Bob of Finlandin naama alkaa pikkuhiljaa jurppia ja Sheddeniä on kova ikävä. Toivon mukaan valmentajat saavat hommat kondikseen ja joukkueen suoritukset tasaantuvat.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Paraneeko pelin taso?

Olen samaa mieltä suurimman osan kanssa eli hieman varautunein tuntein odotan kauden jatkoa. Eka kolmannes ei ollut ollenkaan huono pisteiden valossa, mutta pelin taso ei ole häikäissyt. Varsinkin se tosiasia, että HIFK häviää lähes jokaisessa ottelussa laukaukset, huolestuttaa minua kovasti. Olen nähnyt tällä kaudella vain yhden pelin paikan päällä ja lisäksi 4 matsia tv:stä. Näistä peleistä on jäänyt se kuva, että ajoittain peli kulkee hyvin, mutta on varsin ailahtelevaa.

Omassa päässä HIFK ei ole mielestäni niin kusessa kuin viime kaudella. Vetoja on tullut paljon omiin, mutta ne tulevat pienistä kulmista, jotka veskarin pitäisi pystyä poimimaan. Tai oikeastaan torjumaan kulmiin... No, Ahlqvist ei omiin turhia aloituksia suuremmin ota, eikä myöskään hörppää pienestä kulmista tulevia vetoja verkkoon.

Silti, kuten todettua, suurin ongelma HIFKillä ei ole maalivahtipeli, edes silloin, kun Lundell on maalilla :), vaan puolustuksen pelaaminen ylipäätään. HIFKin peli ei aukea tarpeeksi nopeasti ja osittain ongelmia on ollut myös maalineduspelaamisessa. Sitten on tietysti tämä tapaus Niskanen, joka on kusessa aivan joka puolella kaukaloa. Schnabel ei ole ollut viime kauden tasolla, eikä mielestäni täytä ulkomaalaisvahvistuksen statusta nykysäännöillä pelatessa. Jere joutuu pelaamaan aivan liikaa minuutteja, mikä näkyy nihkeänä pelinä hyökkäyspäässä ja ajoittaisena haluttomuutena.

Osa on ihmetellyt, mitä teemme Lasse Korhosella, mutta mielestäni hän on paikkansa ansainnut. Ihan ok 7. pakki ja stuntti, kun tulee loukkaantumisia. Pasi Saarista odotan takaisin yhtä innokkaana kuin muutkin fanit. Häntä HIFK tarvitsee erittäin paljon molemmissa päissä kenttää. Seppänen on ollut lievä pettymys, mutta usein niin käy nuorelle pojalle, että toinen kausi ei suju kuten ensimmäinen. Annetaan hänelle aikaa ja muistetaan, että poika on vasta 19-vuotias. Lahjakas kuitenkin kuin mikä!

Hyökkäyspelistä on puuttunut ajoittain juonikkuutta ja tiettyä suoraviivaisuutta. Myös yv tökkii toisinaan ja mielestäni sitä pitäisi yksinkertaistaa. Maalille ei ole ollut riittävästi halukkaita menijöitä joka pelissä. Lukko-matsissa menijöitä oli ja sieltä maaliltahan niitä reppuja sit iskettiinkin.

Hyökkääjistä odotan enemmän Nielikäiseltä, josta ehkä olisi tuohon maskimiehen rooliin. Kibe on ollut ajoittain vaisu ja hieman hidas, mutta mahdollinen loukkaantuminen selittäisi paljon. Uskon vahvasti, että tuokin osa-alue parantuu, jos hyökkäysten lähtöihin saadaan lisää nopeutta. Näin hyökkääjien ei tarvitsisi puskea päin linjaa joka helvetin kerta.

Joka tapauksessa odotan, että peli paranee seuraavan kolmanneksen aikana selkeästi ja alamme vihdoin myös hallita pelejä.
 

MISTER X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ARSENAL
Minullakin on aika ristiriitaiset tunteet. Joukkue on koottu melko hyvin ja ulkomaiset hankinnat onnistuneet yli odotusten, mikä antaa mahdollisuudet vaikka mihin. Toisaalta joukkue ei kestä loukkaantumisia, minkä takia yksi sentteri kolmoseen olisi tarpeellinen. Tämän kaverin pitäisi pystyä tuuraamaan loukkaantumistilanteessa kakkosessa.
Tärkeintä on kuitenkin saada enemmän irti nykyisestä kokoonpanosta. Francis puhuu kunnon ajoittamisesta ja toivon hartaasti, että hän tietää mitä tekee. Vähemmän meriittejä omaavalta valmentajalta tällainen puhe voisi kuulostaa pyrkimyksiltä säilyttää paikkansa kauden loppuun.
IFK:n pelissä avaukset pitää saada nopeammaksi, jolloin hyökkäysalueelle päästäisiin muutenkin kuin roiskimalla päätyyn. Uusi tuomarilinja on ehkä vaikuttanut hieman siihen, että peli näyttää virkamieskiekolta, mutta se ei selitä kaikkea. Viime kaudella Shedden repi joukkueesta kaiken irti runkosarjassa, mutta pudotuspeleissä ei enää ylletty parhaaseen. Toivottavasti tänä vuonna ei myöskään järjestetä mitään älytöntä Amsterdamin matkaa kesken kauden.
Intensiteetti löytyy pudotuspeleissä kohtuullisen helposti, mutta pelisysteemiä ei saada hetkessä kuntoon. Siksi toivon, että maaottelutauon jälkeen IFK:n peli näyttää selvästi paremmalta - heti ottelussa Jokerit-HIFK.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MISTER X kirjoitti:
Francis puhuu kunnon ajoittamisesta ja toivon hartaasti, että hän tietää mitä tekee. Vähemmän meriittejä omaavalta valmentajalta tällainen puhe voisi kuulostaa pyrkimyksiltä säilyttää paikkansa kauden loppuun.

Meinaatko, että IFK olisi ilman tuollaisia puheita antamassa kenkää valmentajalle, jonka johdolla ollaan kuitenkin liigassa viidensiä tasapisteissä neljäntenä olevan Bluesin kanssa? Myönnän toki, että peli ei ole kaikilta osin ollut odotetun näköistä, mutta jotain suhteellisuuden tajua myös toivoisin näihin juttuihin kuitenkin.
 

MISTER X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ARSENAL
Snakster kirjoitti:
Meinaatko, että IFK olisi ilman tuollaisia puheita antamassa kenkää valmentajalle, jonka johdolla ollaan kuitenkin liigassa viidensiä tasapisteissä neljäntenä olevan Bluesin kanssa? Myönnän toki, että peli ei ole kaikilta osin ollut odotetun näköistä, mutta jotain suhteellisuuden tajua myös toivoisin näihin juttuihin kuitenkin.

Jos luet viestini huolellisesti, niin se aukeaa paremmin. Kirjoitin nimenomaan siitä, että Francisin meriitit huomioiden hänen kertoessaaan kunnon ajoittamisesta meillä on poikkeuksellisen suuri syy uskoa hänen todella tarkoittavan tätä. Siitä huolimatta IFK:n peli ei ole tällä hetkellä sillä tasolla, mitä käytettävissä oleva materiaali edellyttäisi. Vaikka runkosarjan aikana joukkueesta ei revittäisi vielä kaikkea, niin kyllä pelisysteemit voisivat toimia jo marraskuussa hieman paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Annetaan Bobille ja Tompalle vaikka nyt 5 kierrosta Saarisen paluun jälkeen näyttää, onko heistä ja tästä jengistä mihinkään. Meillä kun ei ole yhden yhtä peliä pelattu niin, että kaikki runkopelaajat ovat käytettävissä, edes sitten puoli- mutta kuitenkin pelikuntoisina. Kaikella kunnioituksella kaikkia pelaajia kohtaan, mutta se on yks paskan maku, puuttuuko joukoista joku nuori, suhteellisen kokematon ja pisteitä tekemätön jamppa. Näitä kavereita ilman on henkisestikin helpompi lähteä pelaamaan kuin että jengistä puuttuu esim. ykkös-yv:stä 3/5.

On muuten potilas-Saarisella pikku paineet...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
BoredOldLady kirjoitti:
Annetaan Bobille ja Tompalle vaikka nyt 5 kierrosta Saarisen paluun jälkeen näyttää, onko heistä ja tästä jengistä mihinkään. ...- - -

Veikkaanpa että kausi mennään loppuun asti Bobilla ja Tomilla, kävi miten kävi. Ja itse uskon että kuuden sakissa ollaan, lomamatkakin on varattu sääliviikolle.

Kokonaan toinen juttu onkin se, miten kaudenjälkeen palikat ovat. Vaikka Bobilla ja Tomilla onkin kahden vuoden diili, sitä ilmeisesti tarkistetaan ekan kauden jälkeen ja nobody knows mitä siitä seuraa. Jos IFK on vähintään sinänsä turhassa pronssipelissä, jatkoa tulee. Jos ei, asioita puntaroidaan tarkemmin.

Muuten olen sitä mieltä, että kausi etenee juuri siinä tahdissa kuin oli odotettavissa, jopa pykälää paremmin mitä pelkäsin ennen kauden alkua. Hyvä tästä on jatkaa.
 

scholl

Jäsen
Eiköhän valmentajakysymykseen vaikuta sekin, että millainen imu Francisin valmentajatiimillä on pelaajien keskuudessa. Eli jos näyttää, että pelaajat haluavat pelata nimenomaan IFK:ssa ja ensi kauden joukkue alkaa näyttämään todella lupaavalta niin saa pudota meteoriitti Penan päähän ennenkuin seuraavaan kauteen ei lähdettäisi samalla valmennustiimillä.
 

nikozwan

Jäsen
Itse haluasin nähdä että me ruvettais tekemään samanlaista pitkänlinjan työtä kun esim. Ässät teki Hamsteri-Toivolan kanssa ja Jalonen kerhossa. Eli koitetaan nyt pitää sama valmennustiimi kasassa niin kauan kuin mahdollista. Kyllä sitä sukseeta rupee tulemaan jos on hyvät äijät laatikossa. Bob on kuitenkin oppinut nämä valmennushommat maailman parhaassa jääkiekkoliigassa. Tietysti sitä voidaan miettiä, että onko Francis tarpeeksi messissä näiden uusien sääntöjen kanssa. Tosin näyttää siltä ettei niistä tajua kukaan mukaan paljoa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
fiftyeight kirjoitti:
Veikkaanpa että kausi mennään loppuun asti Bobilla ja Tomilla, kävi miten kävi.

Kokonaan toinen juttu onkin se, miten kaudenjälkeen palikat ovat. Vaikka Bobilla ja Tomilla onkin kahden vuoden diili, sitä ilmeisesti tarkistetaan ekan kauden jälkeen ja nobody knows mitä siitä seuraa.

Mä en missään nimessä ole sitä mieltä, että koutsit tulisi vaihtaa "parempiin". Toi mun kommentti viidestä pelistä oli osoitettu lähinnä niille, jotka ovat jo tässä vaiheessa alkaneet miettiä valmentajan vaihtoa. Henk.koht. en jaksa innostua moisesta, en sitten yhtään.

Tauon ja vaikka viiden Saarisen pelin jälkeen voidaankin arvioida pelin ilmettä noin yleisesti. Jos eteenpäin on menty, vaikka tulokset ei välttämättä sitä puoltaisikaan, voidaan haudata lopullisesti puheet valmentajavaihdoksista.

Bobin soppari on 2-vuotinen, Tompalla yksivuotinen. Veikkaan, että mikäli alkuperäisessä suunnitelmassa pysytään ja Bob täällä jatkaa, on Coolen myös silloin kakkosena.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
BoredOldLady kirjoitti:
Tauon ja vaikka viiden Saarisen pelin jälkeen voidaankin arvioida pelin ilmettä noin yleisesti. Jos eteenpäin on menty, vaikka tulokset ei välttämättä sitä puoltaisikaan, voidaan haudata lopullisesti puheet valmentajavaihdoksista.

Bobin soppari on 2-vuotinen, Tompalla yksivuotinen. Veikkaan, että mikäli alkuperäisessä suunnitelmassa pysytään ja Bob täällä jatkaa, on Coolen myös silloin kakkosena.

Valmentajien jatkaminen on itsestäänselvyys varmasti, vaikka IFK onkin ollut huono alkukaudella. Yksi kommentti valmentajista kuitenkin: Miten ihmeessä joukkueen esitykset voivat vaihdella noin paljon yhdenkin pelin sisällä? Mielestäni valmentajien tehtävä (ja varsinkin tuon tason valmentajien) on saada joukkueen taisteluilme sellaiseksi, että perusteellisia konttauksia ei tule. Alkukaudesta ei voi antaa seiskaa parempaa arvosanaa, koska välillä IFK:n esitykset ovat olleet aivan karmeaa katsottavaa.

Pientä luottoa kuitenkin on, sillä alisuorittajia on paljon. Esimerkiksi ykkösen peli on kulkenut sen verran "diiselillä", että suunta on ainoastaan ylöspäin!
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tasonmittaus edessä.

Bob Francisia käsittelevässä ketjussa povasin omalta osaltani seuraavasti hieman ennen MJ -taukoa:
"Paljon on pojilla (=valmentajat) työsarkaa edessä ja toivottavasti näyttävät meille epäilijöille, että kompetenssia löytyy oikeasti sen verran, mitä ennakkostatus antaa olettaa. Nyt tulee tauko sopivaan aikaan ja sen aikana peli pitää saada kulkemaan. Pahoin pelkään ettei näin tule käymään, vaan kausi päättyy 2002-03 kauden toisintoon - runkosarjassa sijoille 7-10 ja sääleistä ehkä jatkoon. Ensimmäisellä PO -kierroksella lauluun Jokereiden, Kerhon tai Kärppien toimesta voitoin 4-0. Kauden päätyttyä valmentajan sopimus puretaan "sulassa sovussa" ja uusi mies astuu remmiin."

Näyttäisi nyt siltä, ettei tarvitse syödä sanoja ja ainakin sijoituksen osalta ennusteeni tullee osumaan oikeaan. Jos olen väärässä, niin ei haittaa pätkääkään - paitsi tietysti, jos sijoitus on huonompi kuin 10.

HIFK:lla on nyt ensi viikolla edessään todellinen tasonmittaus, kun vastaan asettuu Kärpät, TPS ja HPK. Kaksi ensimmäistä kohdataan kotona ja kolmas Rinkulalla. Noissa ottelussa pitää tulla tulosta, tai muuten menee usko lopullisesti. Tuloksenteolla en tarkoita välttämättä suoraan sarjapisteitä, mitkä toki olisivat arvokkaita, vaan pelillisesti HIFK:n täytyy pystyä haastamaan ja pistämään ahtaalle nämä sarjan kärkiporukat.

Hannu Jortikka muistaakseni joskus totesi, että jos peli ei näytä "kullantuoksuiselta" heti joulutauon jälkeen, niin ei se sellaiseksi enää talvikaudella muutu. (tjsp.)
 
Viimeksi muokattu:

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Dennis kirjoitti:
Hannu Jortikka muistaakseni joskus totesi, että jos peli ei näytä "kullantuoksuiselta" heti joulutauon jälkeen, niin ei se sellaiseksi enää talvikaudella muutu. (tjsp.)

Kyllä tammikuun lopussa pitää kullan tuoksua olla jo ilmassa, vaikka kaikkia pelejä ei voittaisikaan.

Ei ole mitään syytä miksei tämä kausi voisi tuoksua hyvältä tammikuussa :)

Eiköhän tässä vielä vahvistuksiakin löydy ...
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PJ kirjoitti:
Kyllä tammikuun lopussa pitää kullan tuoksua olla jo ilmassa, vaikka kaikkia pelejä ei voittaisikaan.

Itseasiassa 1997-98 alkukaudesta en uskonut mestaruuteen. En uskonut edes joulutauollakaan kun ovet kävi eikä pelityyli oikein tahtonut löytyä vaikka tulosta tuli ihan kohtuullisesti ja maagisia jamppoja oli rosterissa pilvin pimein(Jokinen, Caloun, Davidsson, Ruuttu, Ruutu, Rafalski, Timonen, Karalahti). Sitten tulikin olympiatauko ja sen jälkeen IFK:n peli olikin about täydellistä. Silloin näki, että nyt mestaruus on meidän eikä sitä voi viedä kuin TPS. Sekin kapula tipahti rattaista kun silloin K-Espoo päätti runkosarjavoittajan tien puolivälierissä. Ässät oli ihan vastaantulija, samoin K-Espoo ja Ilveskin kaatui lopulta näytöstyyliin.

Ei kannata ottaa kirjoitusta väärin, kyllä ehdottomasti olen sitä mieltä että aika pitkälti yleensä tässä vaiheessa näkee mikä tulee olemaan fiilis kauden lopussa. Nyt vaikuttaa siltä, että noutaja tulee puolivälierissä mutta paljoa ei tarvitse asioiden parantua niin näyttäisi jo huomattavasti valoisammalta.
 

Stigu

Jäsen
Kyynel vierähtää lähestulkoon silmään, kun muistelee tuota linnun kuvailemaa mestaruusvuotta. Eihän se peli tosiaan silloinkaan syksyllä aina kulkenut, mutta kyllähän siitä jo syksyllä oli joitain viitteitä.

Tämä kausi tuokin mieleen ne "normaalit" kaudet- pelissä ei ole mitään tolkkua, siitä puuttuu taito, fyysisyys, värikkyys, mielikuvituksellisuus, kuviot, tahto, apinanraivo, ylipäätään kaikki jääkiekolle tärkeät elementit. Sheddenin viime kaudella yhdessä pelissä oli niin paljon väriä, kuin tähän mennessä pelatuissa otteluissa yhteensä.

Toki Bobin (ainoaksi) puolustukseksi on sanottava, että tämän kauden SM-liiga uusine tuomarisääntöineen on ollut lähinnä vitsi. Tosin, kun katsoo NHL-pelejä, niin niissä viihdearvo on taas noussut ehkä hieman löysentyneen tuomarityöskentelyn takia. Ehkä meilläkin ensi vuonna?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös