”Oli kesä, oli mopo...”

• 15 994
  • 72

Oliko sinulla mopo nuorena?

• Kyllä

Ääniä: 11 44,0%
  • Ei

Ääniä: 14 56,0%

• Äänestäjiä
    25

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
No eipä ollut minullakaan mopoa. Ei vaan oikein jaksanut kiinnostaa sellainen "kävelyvauhtia" surruuttaminen. Autolla voi sitten ajella.
Tosin olen ollut kyllä parin kaverin kyydissä ja jopa muutaman kerran ajanut, mutta ei se oikein napannut.

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Mä olen hiukan harkinnut, että ostaisin mopon jonka ottaisin käyttöön kunhan Bandit menee talviteloille. Ajatuksena on kulkea tuolla jopa työmatkaa (+20 km / suunta) aina silloin tällöin, eihän mun tarvitse ajaa kuin Helsingistä Vantaan läpi Espooseen...

Kovasti tekisi mieli ostaa sellainen KiinanMonkey, vaan onkohan ne täysin surullisia laitteita? Kun uutenakin maksavat ainoastaan tyyliin 500 €, niin eihän sellainen vaan voi toimia?

Hiukan enemmän nuo kyllä saisivat kulkea kuin tuon 40 km/h. Ei täällä toki pyöräteitä ajaessa ihan huikeasti kovempaa voi ajaakaan, mutta jos vaikka edes 60 km/h. Kun mihinkään virityshommiin en enää nelikymppisenä viitsisi alkaa.

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Mökillä on ollut jo muutaman vuoden 70-luvun alun Tunturi Tiger. Vanhalla rouvalla on mukava körötellä muutaman kilsan päähän korpeen kiskomaan koffia. Anopilla on meinaan naapurissa tontti ja kun laitan saunan lämpiämään, niin eukko jatkaa siitä ja meikä lähtee anopin työtilauksia karkuun.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minullapa oli Tunturi Super Sport. Virityksillä kulki 60km/h suotuisissa olosuhteissa. Virityksiin lukeutui mm. kaasarin kurkun lyhentäminen, rattaitten vaihtaminen, pakoputken pillin katkaisu ja kannen lasku. Osalla oli vaikutusta huippunopeuteen, ehkä jollain jopa sitä nostavasti.
Super Sport oli ja on muuten ehdottomasti tyylikkäin mopedi, ei voi skoottereista, muovihöpöistä tai tossumopoista puhua samana päivänäkään. James Dean ajaisi Super Sportilla.
Kun minä olin nuori, niin skoottereita oli vain tytöillä, ja sillä yhdellä pojalla, ja mopoauto tarkoitti sitä kolmepyöräistä pappamobiilia.

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Tietääkö joku, että saako tuollaista paperitonta, mökillä vuosikymmeniä lojunutta mopoa nykyään rekisteriin? Olisi mahtava kesäpeli jos tuon saisi kunnostettua ja kilpiin. Käsivaihteinen (oikein 3 vaihdetta) Tunturi Sport kyseessä.

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Argumentit, Avtomobilist, FCV, Happee, JyP, Lohi
Tietääkö joku, että saako tuollaista paperitonta, mökillä vuosikymmeniä lojunutta mopoa nykyään rekisteriin? Olisi mahtava kesäpeli jos tuon saisi kunnostettua ja kilpiin. Käsivaihteinen (oikein 3 vaihdetta) Tunturi Sport kyseessä.

Katsastuskonttorilta selviää mutta eiköhän papereiden tekoon riittänyt että mopon historia on tiedossa viimeiseltä kymmeneltä vuodelta, eli sinun tilanteessa paperit pitäisi saada. Toki runkonumero ja tyyppikilven tulee olla luettavissa ja mitään rakenteellisia muutoksia ei tule olla.

Itsellä käyttöentisöity Tunturi DX, Vesijärvi tullut sillä kierrettyä -09, -11, -12, -13 ja tänä kesänä tietenkin.

Edit. Tuli vielä semmonenkin mieleen että jos tuo Sporttisi on jokseenkin säilynyt alkuperäisenä osiltaan, kannattaa koittaa tarjota sitä museorekisteriin. Eräs tuttu oli saanut suht helposti -80-luvun Tunturinsa museoon ja kuulemma vakuutusmaksu vuodessa noin 10% siitä mitä se olisi normaalirekisterissä.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ollut. En ollut silloin 25 vuotta sitten pätkääkään kiinnostunut mopoista. Kaveriporukassani taisin olla ainoa, joka ei edes harkinnut kyseisen kapistuksen ostoa. En edes ole ikinä ajanut mopoa. En edes silloin, kun reilu kolme vuotta nuorempi siskoni hankki mopon päästäkseen paremmin kulkemaan hevosharrastuksiinsa.

Mopoautoja ei tuohon aikaan juurikaan ollut. Tai niillä ajelivat lähinnä vanhukset. Muistan kun joskus yläasteikäisinä näimme kerran sellaisen. Emme olleet uskoa, että kyseessä on mopo, kuten eräs luokkatoveri väitti.

Niin se maailma muuttuu.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Honda Monkeyn kiinalaisserkku on eräs parhaista asioista, mitä minulle on koskaan on tapahtunut. Kilometrit olivat edullisia ja mukavia. Kavereiden kanssa tuli tehtyä paljon kivoja reissuja. Se harmittaa, etten tekniikasta silloinkaan mitään ymmärtänyt, olisi vaan rohkeasti pitänyt opetella peruslaittoa.

Pentuna törmäsin mopolla puuhun. Se siitä.
Minä törmäsin mönkijällä. Jotenkin kenkäni jäi jumiin ja keskittyminen herpaantui sen verran.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kun olin 15v, eli mopoiässä, niin vihasin kaikkia syljeskeleviä, tupakkaa polttelevia nuuskahuulia. Ne olivat 90 prosenttisesti ihan vitun tyhmää, idioottia sakkia. Ja oikeasti, toi yleistys sopi täysin nappiin sen ajan ja paikkakunnan kanssa. En liiottele. Mun porukat eros kun olin vähän alle mopoikänen. Jouduin jäämään seinähullun ja kiihkouskovaisen mutsini tykö asuun. Olin vihanen. Se sitten koitti lahjoo mua parin vuaden päästä että haluakko mopon? Äite ostaa Jusulle mopon. Mimmosen haluat? No en vittu mimmostakaan. Haluan nyrkkeilyhanskat ja säkin huaneeni kattoon. Ei käyny. Varastin hanskat yheltä hikisalilta ja ostin säkin joltain epämääräseltä olmilta pikkurahalla. Faija tuli pulttaan sen mun huaneen kattoon. Mutsilta ei kyselty. Ei ollu koskaan mopoo ikävä. Vittu.

Ja taas tuli angstinen tilitys. Pitäs varmaan ottaa välillä vähän jotain samariinia tai beroccaa ja kiekaista kuten Mauri Antero.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ei minkäänlaista suhdetta mihinkään moottorilla käyvään ole ollut pikku Individualin lapsuudessa ja nuoruudessa. Faijan autotkin, tai "autot" oli aina kaiken maailman itäpurkkeja. Saareen kun muutettiin, niin vene vanheni meillä vain muutaman kuukauden ja lentokoneessa olen aina pelännyt. Ei ihmekään, että käyn kohta neljänkympin toista puoliskoa, enkä omista ajokorttia.

Mauri-Anteron kiekaisulle tuoppi ja peukku.

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Jaa mopediketju.
Olihan sitä mopo, heti hankittiin kun "kortin" sai. Samaan aikaan molemmat vanhemmat aloittelivat orastavaa moottoripyöräilyharrastusta, isä hankki isomman pyörän ja äitille ostettiin pinkki skootteri 40v lahjaksi. Itsellänihän olikin isopyöräinen suhteellisen uusi enduro, mutta pitihän sitä sillointällöin skootterillakin käydä ajelemassa.
Tuli omaa mopedia viriteltyäkin ja kulkikin ihan mukavasti, parhaimmillaan markkakin rikki saatiin. Kaikki talvet täysi-ikäisyyteen asti tuli tuolla ajeltua, kevarikortin saannin jälkeen jäi kesät veljelle ajoon.
Oli tuossa sitten monenlaista muutakin projektiskootteria, joita omaksi huvikseen rakenteli ja viritteli. Yhdellä niistä taisin vain ajella vakituiseen pienen pätkän alkutalvesta.

Aikuisiällä moottoripyöräillyt enemmikseen, mutta 21 vai 22 vuotiaana ostin kaverilta taas mopon, joka oli jäänyt seisomaan hänen äitinsä pihalle. Roplailin kuntoon ja ajelin jonkun aikaa kesätöihin ja myin pois.

Kaikenkaikkiaan, mukavia muistoja mopoiluista. Kavereiden kanssa tuli face-to-face nähtyä paljon, pääsi vapaasti liikkumaan kauemmaksikin ja tuli vietettyä isä-poika aikaa korjatessa värkkejä. Muistoja joita voi vanhempanakin vaalia.

Tufa

Jäsen
Eipä kyllä ollut. Polkupyörällä aina oon pärjännyt. Nykyään fat bike talvea varten ja perus maastopyörä keväälle-syksylle.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Maalla mopoikä alkoi hieman aiemmin, eli noin 12-vuotiaana. 15-vuotiaana siirryin crossipyörän sarviin. Näitä myös sitten korjailtiin ja viriteltiin. Siinä tuli nopeasti 2T ja 4T-moottoreiden salat tutuksi.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Harmaa Pappa-Tunturi se oli. Ostin käytettynä kaverin faijalta, kun laillinen 15 v tuli täyteen.. Sitä ennen olin sala-ajellut serkkupojan ikivanhalla Zündappilla, johon verrattuna luotettava Tuntsa oli melkein Mersu...
Kaksi kesää sillä tuli huristeltua, autoiluiän alkua odotellessa. Seitsentoistavuotiaana ei kehdannut enää mopoilla.
Kerran ajoin mopolla Kouvolasta Kotkaan, 55 kilsaa. Vaatetus oli täysin väärä ja paleli niin perkeleesti että kaksi kertaa oli käytävä kahvilla bensa-aseman baarissa. Takaisin ajoin vasta viikon kuluttua, kun oli lämmin ilma. Lähetin mopon seuraavana kesänä junarahtina mökkikesää helpottamaan Mäntyharjuun, kun sata kilsaa tuntui turhan pitkältä moporeissulta. Menin mopolla mm. kunnan terkkariin 20 km päähän, kun olin lyönyt kirveellä sääreeni. Saapas hölskyi verestä perille päästyä, mutta mopolla vaan takaisin mökille hoitotoimien jälkeen.

Glove

Jäsen
Äitini oli sitä mieltä, että minulla oli niin hyvä pyörä, etten tarvi mopoa. Eli en sitä mopoa koskaan saanut.

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Jaa mopo vai? Olihan niitä montakin. Ennen mopokortti-ikää oli Tunturi Tiger, jossa oli tummansiniseksi maalattu tankki ja muut vähäiset muoviosat. Tehoputki mallia omavalmiste ja runko oli mattamustat. Dellorton suutin ja kaasari. Kulki niin pirusti. Onneksi asuttiin silloin maaseudulla ja kyläpoliisi vain morjesti vastaantullessaan. Jossain vaiheessa oli myös mökkimopona vanha kunnon Pappa-Tunturi.

Mopokortin saatuani päätin ottaa iisisti ja ajaa siististi skootterilla. Ensin oli käytössä uudehko Hero Winner (fucking loser). Aivan kaamea nuhapumppu, jossa voimaa ei ollut yhtään ja etuvalon polttimo piti vaihtaa vähintään 200 kilometrin välein. Onneksi löytyi naapurista korvaaja. Vuoden 1994 Peugeot SV50 toimi muutaman vuoden ajan kulkineena ennen autoilun aloittamista. Se kulki ihan mukavasti, lähemmäs seitsemääkymppiä alamäkeen myötätuuleen kaksi päällä. Ylämäkeen vähän huonommin. Eikä tarvinnut paljon räpeltää sen kanssa, sen kun vain lisäsi bensaa tankkiin.

Onneksi nykyään ei tarvitse ajaa mopolla ja omista kaksipyöräisistä löytyy kuutioita aina vähintään 1200.

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kulkeeko mopo lujempaa jos siinä on muita isompi ääni? Autoilijana kysyn.

Kyllä. Silloin sata vuotta sitten kun pevikka, eli pv-Suzuki tuli markkinoille niin hyvinkin kevyellä virityksellä sen sai kulkemaan 70km/h ja hiukan rankemmalla virityksellä jopa 130km/h..Oli siinä Taunus kuskit ihmeissään, notta ristus.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy