Kolmantena asiana on katsomotoiminnan suunnitelmallisuus. Vaikuttaisi siltä, että capot ei lainkaan suunnittele, mitä chänttiä vedettäisiin missäkin kohdassa, vaan kaikki on täysin sen varassa, mikä chäntti sillä hetkellä tulee mieleen. Capojen olisi suositeltavaa pitää chänttilistaa esim. puhelimessaan ja välillä hieman seurata, ettei vaikkapa samoja chänttejä vedetä samassa erässä, kuten tällä hetkellä tuppaa käymään.
Siinä oli
@Fandul viestissä kokonaisuudessaan hyvää yhteenvetoa alkaneesta kaudesta katsomon puolella. Pataljoona on ylittänyt ainakin omat odotukseni, osallistuvaa massaa aktiivisessa kannattamisessa on parhaimmillaan kolminumeroinen lukema. Itse olen ollut viidessä kotipelissä tällä kaudella ja ottelukokemukseni ovat olleet kannattajatoiminnan osalta hyvinkin positiivisia. Uskon, että samalla tavalla kokevia on paljon muitakin. Sekä niissä, jotka itse osallistuvat aktiivisesti, että niissä, jotka eivät aina niin aktiivisesti osallistu.
Tartutaan lainauksessa olevaan suunnitelmallisuuteen. Itseäni on mietityttänyt, että mikä on Pataljoonan visio kannattajatoiminnan tulevaisuudesta. Mitä toiminnan halutaan olevan esimerkiksi keväällä tai 1-2 saatikka vaikka viiden vuoden päästä? Nyt kehitystä on mukavasti tullut chäntteihin osallistuvan massan kasvamisen osalta, mutta näen jonkinlaisena vaarana sen, että kehitys jää junnaamaan paikoilleen, jos selkeää visiota tulevaisuudesta ei ole. Pataljoonan aktiivien toivoisin palaavan niihin ajatuksiin, joista keskusteltiin katsomotoimintaa koskevassa palaverissa elokuun lopussa. Uskon, että sieltä olisi ammennettavissa hyviä aihiota tulevaisuutta ajatellen. Miten jatkossa saadaan lisää ihmisiä osallistumaan aktiiviseen kannattamiseen? Miten jo nykyisellään osallistuvasta määrästä saadaan enemmän tehoja irti (=voimakkaampaa tukea joukkueelle)? Minkälainen arvo annetaan heilutuslippujen käyttämiselle ottelun aikana?
Niin kauan kuin itse olen seurannut kiekkoa kannustamisen yksi tarkoitus on ollut hämmentää ja häiritä vastustajaa niin että se pelaa huonommin.
Itseäni ei mitenkään haittaa se, että vastustajaa yritetään hämmentää ja sitä kautta vaikuttaa pelisuorituksiin. Osallistun itsekin näihin huutoihin välillä spontaanisti. Kannattamisen perusidea ei kuitenkaan ainakaan minulle ole tämä. Ajattelen, että kannattamisen tulee perustua suoraan oman joukkueen tukemiseen läpi ottelun jatkuvalla kannattamisella. Peliin reagointi ja yksittäiset vittuiluhuudot vastustajille yhdistettynä muutaman kerran pelissä voimakkaasti lähtevään Ässät-huutoon on yhdistelmä, jolla mielestäni on aivan liikaa hiljaisia hetkiä ottelutapahtuman aikana. Uskon, että hyvin moni nykyiseen toimintaan osallistuvista jakaa tämän ajatuksen ja toivoo sen takia kehitystä.
Asioita voi tarkastella eri näkökulmasta ja jokainen voi toimia katsomossa parhaaksi katsomallaan tavalla, tämä asia ei varmasti tule ikinä muuttumaan miksikään. Tämä on sinun oikeutesi
@korkki ja myös sellaisten oikeus, jotka näkevät asiat eri tavalla kuin sinä ja toivovat kehitystä tapahtuvan.
Kun täällä ei saa kritisoida mitään niin mainitsen siitä huolimatta että kai te ymmärrätte ettei se teidän karaoke kanna kymmentä metriä sivusuunnassa vaan muuttuu pelkäksi muminaksi. Jätän tämän vain tähän.
Vaikka tämä lainattu viesti on kovin tuttuun sävyyn kirjoitettu, on siinä kuitenkin myös jonkinlainen totuudensiemen, johon on nyt hyvä tarttua. On totta, että aktiivisten kannattajien ympärillä pääosin hiljaa seisova massa syö äänen kuuluvuutta. Se tekee sitä erityisesti ison yleisömäärän otteluissa hyvin paljonkin. Asiasta oli puhetta aiemmin mainitsemassani elokuun lopun kannattajapalaverissa, jossa ymmärtääkseni aika iso osa läsnäolijoista koki asian samalla tavalla. Edelleen on mahdollista miettiä aktiivisesti läpi ottelun kannattavien sijaintia uudestaan. Olisiko löydettävissä joku muu paikka äänen kuuluvuuden maksimoinnin kannalta kuin nykyinen? Minulla ei ole tarjota tähän sellaista ratkaisua, jonka uskoisin kovin äkkiä toteutuvan, mutta asiaa on kuitenkin hyvä pitää esillä.
Tämän kerran tartun myös viestintätyyliisi
@Mondie. Sanot, että "Kun täällä ei saa kritisoida mitään...". Mielestäni olet aika vähän saanut paskaa niskaasi vuosikausia jatkuneesta ihan suorasta vittuilusta sellaisia kohtaan, jotka yrittävät kehittää asioita kannattajatoiminnan osalta ja jotka ovat tuoneet uudenlaista ajatusta ns. perinteisen kannattamisen rinnalle. Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, on jokaisella mahdollisuus toimia katsomossa haluamallaan tavalla ja myös oikeus tuoda omia ajatuksiaan esille itselleen tärkeästä asiasta. Uskon, että sinäkin lopulta ajattelet samoin.
Kun katsoin perjantaina seisomakatsomon keskiosassa yhdessä hyppivää ja laulavaa yleisömassaa, alkoi minua harmittamaan nuo kaiteilla rajatut käytävät. Näyttää siltä, että jo nyt on tullut sivuttaissuunnassa "raja vastaan". Jos noita käytäviä ei olisi karsinoimasssa yleisöä, siinä olisi kohtapuoliin koko seisomakatsomo svengaamassa samassa rytmissä ja se olisi hieno näky.
Tässä on aika hyvin kuvattu sitä, kuinka osallistujamäärä parhaimmillaan on nykyään jo aidosti aika iso. Ajatellen toiminnan laajenemista nykyisellä sijainnilla, olisi hyvä olla jonkinlaista aktivointia myös nykyisen katsomolohkon ulkopuolella. Parhaimmillaan tämä voisi tarkoittaa 2-3 capoa katsomossa, mikä vaatii tietenkin saumatonta yhteispeliä ja suunnitelmallisuutta.