Ässien kannattajatoiminta ja -matkat kaudella 2024–2025

• 62 618
  • 672

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Viimeisenä, tuskin vähäisimpänä, voisi ottaa esille, ei-toivotut huudot. Ymmärrän, että tunne valtaa mieltä katsomossa, mutta kyllähän nuo "Seula!", "Nuija!" ja "V*ttu mikä pelle!" -huudot enemmän herättää myötähäpeää, kuin vie kannattajatoimintaa eteenpäin. Toki joku porukan ulkopuolinenkin voi yrittää näitä aloittaa, mutta silloin nousee esiin capon toiminta; antaako porukan lähteä siihen mukaan, vai olisiko jotain fiksumpaa huudettavaa porukalle.

Noista kahdesta muusta vahvasti samaa mieltä - mutta "Seula!" on pyhä toimitus ja tärkeä osa Isomäen historiaa.

Ja tähän sitten se Mel Gibsonin legendaarinen huuto Braveheart-leffasta.

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Kun täällä ei saa kritisoida mitään niin mainitsen siitä huolimatta että kai te ymmärrätte ettei se teidän karaoke kanna kymmentä metriä sivusuunnassa vaan muuttuu pelkäksi muminaksi. Jätän tämän vain tähän.

Maltec

Jäsen
Kun täällä ei saa kritisoida mitään niin mainitsen siitä huolimatta että kai te ymmärrätte ettei se teidän karaoke kanna kymmentä metriä sivusuunnassa vaan muuttuu pelkäksi muminaksi. Jätän tämän vain tähän.
Saahan? Ehkäpä seuraukset ovat johtuneet tyylistäsi ilmaista mielipide, rakentava palaute, miksi sitä nyt sitten tahtoo kutsua. Mutta tämä pitää paikkansa ja on oma haasteensa isomäen leveän katsomon kanssa. Tämän takia vaatisi esim enemmän kuin 1 capon tai jotenkin muuten paremman organisoinnin että sivuiltakin saataisi väkeä mukaan.

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kun katsoin perjantaina seisomakatsomon keskiosassa yhdessä hyppivää ja laulavaa yleisömassaa, alkoi minua harmittamaan nuo kaiteilla rajatut käytävät. Näyttää siltä, että jo nyt on tullut sivuttaissuunnassa "raja vastaan". Jos noita käytäviä ei olisi karsinoimasssa yleisöä, siinä olisi kohtapuoliin koko seisomakatsomo svengaamassa samassa rytmissä ja se olisi hieno näky.

No, asialle ei varmaan ole paljoakaan tehtävissä, ainakaan nopealla aikataululla. Mutta olisi hienoa, jos olisi! :)

Jerkkola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa: Pori, Pata ja Pesäkarhut
Kun katsoin perjantaina seisomakatsomon keskiosassa yhdessä hyppivää ja laulavaa yleisömassaa, alkoi minua harmittamaan nuo kaiteilla rajatut käytävät. Näyttää siltä, että jo nyt on tullut sivuttaissuunnassa "raja vastaan". Jos noita käytäviä ei olisi karsinoimasssa yleisöä, siinä olisi kohtapuoliin koko seisomakatsomo svengaamassa samassa rytmissä ja se olisi hieno näky.

No, asialle ei varmaan ole paljoakaan tehtävissä, ainakaan nopealla aikataululla. Mutta olisi hienoa, jos olisi! :)

Tuo helposti vaikuttaa varmasti, mutta näkisin että ongelma on helposti ratkaistavissa sillä, että riittävän iso osa ydinryhmästä sijoittuu seuraavan osan alueelle. Silloin homma leviää ns. luonnollisesti.

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Viimeisenä, tuskin vähäisimpänä, voisi ottaa esille, ei-toivotut huudot. Ymmärrän, että tunne valtaa mieltä katsomossa, mutta kyllähän nuo "Seula!", "Nuija!" ja "V*ttu mikä pelle!" -huudot enemmän herättää myötähäpeää, kuin vie kannattajatoimintaa eteenpäin. Toki joku porukan ulkopuolinenkin voi yrittää näitä aloittaa, mutta silloin nousee esiin capon toiminta; antaako porukan lähteä siihen mukaan, vai olisiko jotain fiksumpaa huudettavaa porukalle.
Noista Seula huudoista on jo pakko pitää mukana, koska se osuvasti herättää tunteita vastustajissa. Kaksi muuta on taas vähä niin ja näin, varsinki viimeinen. Nuijaa on vähän hönöä esim. perjantainakin huutaa puhtaan taklauksen jälkeen.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Erityisen paljon mua ihmetyttää se että miksi edes vaivaudutaan välittämään siitä mitä jotkut sellaiset vinkuu jotka eivät Ässiä seuraa. Niin kauan kuin itse olen seurannut kiekkoa kannustamisen yksi tarkoitus on ollut hämmentää ja häiritä vastustajaa niin että se pelaa huonommin.

Tottakai sitten täälläkin halutaan heikentää Ässäkatsomon vaikutusta vastustajajoukkueeseen ja saada porilaiset lopettamaan vastustajien häiritsemisen joka tietysti pelaa heidän pussiinsa. Harmillista että siihen ovat syyllistyneet jotkut Ässäfanitkin joiden kokemuksessa on tärkeintä se millaiset äänet heidän televisiostaan kuuluvat.

Annetaan siis koirien haukkua ja karavaanin kulkea ja kannustetaan Ässiä niinkuin Isomäessä on aina tehty.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erityisen paljon mua ihmetyttää se että miksi edes vaivaudutaan välittämään siitä mitä jotkut sellaiset vinkuu jotka eivät Ässiä seuraa. Niin kauan kuin itse olen seurannut kiekkoa kannustamisen yksi tarkoitus on ollut hämmentää ja häiritä vastustajaa niin että se pelaa huonommin.

Tottakai sitten täälläkin halutaan heikentää Ässäkatsomon vaikutusta vastustajajoukkueeseen ja saada porilaiset lopettamaan vastustajien häiritsemisen joka tietysti pelaa heidän pussiinsa. Harmillista että siihen ovat syyllistyneet jotkut Ässäfanitkin joiden kokemuksessa on tärkeintä se millaiset äänet heidän televisiostaan kuuluvat.

Annetaan siis koirien haukkua ja karavaanin kulkea ja kannustetaan Ässiä niinkuin Isomäessä on aina tehty.
Nimenomaan. Aikaisemmin jo kirjoitin, että seisomakatsomo onnistui hienosti Tappara-pelissä.

Minua ei paljon tarvitse lisää innostaa, kun lähtee ääntä välillä vähän liikaakin. Mutta hyvältä tuntuu istumakatsomossakin mennä seisomakatsomon kanssa kannustaen ja sopivasti ylikierroksilla. Seisomakatsomo pystyy tempaamaan mukaan koko hallia kannustamaan.

Antakaa mennä vain kovalla äänellä ja tunteella. Aina joku valittaa, mutta mitä siitä.

Kaikki Ässien puolesta. Se jos joku on ihanaa saatana!

Fandul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en usko, että Porissakaan kukaan aktiivista kannattamista ajavista olisi sitä mieltä, etteikö siihen voisi kuulua vastustajan mollaamista tai alaspainamista. Kyse on enemmänkin siitä, mitä huudetaan ja millaisin huudoin vastustajaan pyritään vaikuttamaan. Mielestäni esimerkiksi RB:n "Ne on paniikissa!" -huuto on nerokas ja herättää varmasti tunteita myös vastustajajoukkueen faneissa.

Luulen, että täällä haetaan kaikuja mestaruuskevään ratkaisevasta finaalipelistä, jossa seisomakatsomo aloitti psyykkaamisen jo lämmittelyssä. Itse en kyseenalaista lainkaan, etteikö sillä mölyämisellä olisi ollut jonkinlaista vaikutusta vastustajaan. Uskoisin kuitenkin, että nykyään pelaajat ja etenkin maalivahdit ovat sen verran kovan luokan ammattilaisia, että "Seula!" -huudot eivät paljoa tekemiseen vaikuta. Pelaajien henkinen valmennuskin mennyt varmasti melko ison askeleen eteenpäin 10 vuodessa.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Itse en usko, että Porissakaan kukaan aktiivista kannattamista ajavista olisi sitä mieltä, etteikö siihen voisi kuulua vastustajan mollaamista tai alaspainamista. Kyse on enemmänkin siitä, mitä huudetaan ja millaisin huudoin vastustajaan pyritään vaikuttamaan. Mielestäni esimerkiksi RB:n "Ne on paniikissa!" -huuto on nerokas ja herättää varmasti tunteita myös vastustajajoukkueen faneissa.

Luulen, että täällä haetaan kaikuja mestaruuskevään ratkaisevasta finaalipelistä, jossa seisomakatsomo aloitti psyykkaamisen jo lämmittelyssä. Itse en kyseenalaista lainkaan, etteikö sillä mölyämisellä olisi ollut jonkinlaista vaikutusta vastustajaan. Uskoisin kuitenkin, että nykyään pelaajat ja etenkin maalivahdit ovat sen verran kovan luokan ammattilaisia, että "Seula!" -huudot eivät paljoa tekemiseen vaikuta. Pelaajien henkinen valmennuskin mennyt varmasti melko ison askeleen eteenpäin 10 vuodessa.

Tais olla jo 2006 tuota toimintaa.

Varmasti tapaus- ja tilannekohtaista miten pelaajiin vaikuttaa. Tokkopa juurikaan.

Toisaalta, kun tässä kannattajatoiminta-ketjussa ollaan tärkeämpi asia sitten miten se yleisöön vaikuttaa. Heittäydytään mukaan, käytetään ääntä ja se lataus, tunnetaso, tunnelma näkyy ja kuuluu isona kollektiivina jo alusta alkaen, itseään ruokkien.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tais olla jo 2006 tuota toimintaa.

Varmasti tapaus- ja tilannekohtaista miten pelaajiin vaikuttaa. Tokkopa juurikaan.

Toisaalta, kun tässä kannattajatoiminta-ketjussa ollaan tärkeämpi asia sitten miten se yleisöön vaikuttaa. Heittäydytään mukaan, käytetään ääntä ja se lataus, tunnetaso, tunnelma näkyy ja kuuluu isona kollektiivina jo alusta alkaen, itseään ruokkien.
Sama kun kiekko tulee kaukaa vastustajan maalivahtia kohti niin kotiyleisöstä huudetaan lujaa. Sekin on vanha kulunut vitsi. Jos joku omista tai vieraista luulee, että huutajat kuvittelevat, että pelästyttävät maalivahdin niin eivät kuvittele. Se on sellainen hauska perinne.

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
"Seula!" ja "Nuija!" kuuluvat ehdottomasti Isomäkeen!

Katsomon tuleekin antaa mielipiteensä esiin ja antaa niin vastustajalle kuin tuomaristolle välitön palaute näiden mokista tai "mokista". Yhtä lailla kuin vastustajan maalivahtia ja pelaajia, yleisö voi painostaa myös tuomaristoa.

Vaikka vastustajan taklaus Ässäpelaajaa kohtaan oliskin puhdas, täytyy yleisön painostaa tuomaristoa antamaan vastustajalle jäähy. Kyllä se vaan siellä tuomarinkin kuupassa alkaa painamaan ja seuraavissa tilanteissa hän saattaa viheltää vastustajalle jäähyn vähän helpommin, kuin hyvitelläkseen. Tätä on tapahtunut aina ja minun on vaikea uskoa, ettei sitä jostain syystä tapahtuisi enää. Juuri siksi Isomäen yleisö on "kuudes kenttäpelaaja": se todella pystyy vaikuttamaan kentän tapahtumiin.

Ihan samalla tavalla joidenkin pelaajien kuppi on mennyt totaalisen nurin, tai peli seonnut muuten vaan Porissa, kun yleisö on hiillostanut heitä. Näitä tapauksia varmaan muutkin vanhemmat kirjoittajat muistavat.

Olisi muuten ollut aika kornia, jos Ässäkannattajat olisivat antaneet vaikkapa perjantaina nähdylle Palolan taklaukselle raikuvat aplodit ja nyökkäilleet hyväksyvästi "joo-o, kyllä se oli hieno ja puhdas taklaus" samalla kun Ässäpelaajaa talutettiin sekavana kaukalosta ulos. Mitä ihmettä täällä taas houritaan? :D

Viimeksi muokattu:

Suomen Polak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Seattle Seahawks.
Ihan samalla tavalla joidenkin pelaajien kuppi on mennyt totaalisen nurin, tai peli seonnut muuten vaan Porissa, kun yleisö on hiillostanut heitä. Näitä tapauksia varmaan muutkin vanhemmat kirjoittajat muistavat.
Lauri Pajuniemi oli yksi näistä tapauksista muiden lomassa, oli hauska nähdä kun Pajuniemellä meni kuppi täysin nurin ja otti tyhmiä jäähyjä koko pelin.

Porin seisomakatsomo on todellinen kuudes pelaaja. Toista ei Suomessa ole.

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
"Seula!" ja "Nuija!" kuuluvat ehdottomasti Isomäkeen!

Olisi muuten ollut aika kornia, jos Ässäkannattajat olisivat antaneet vaikkapa perjantaina nähdylle Palolan taklaukselle raikuvat aplodit ja nyökkäilleet hyväksyvästi "joo-o, kyllä se oli hieno ja puhdas taklaus" samalla kun Ässäpelaajaa talutettiin sekavana kaukalosta ulos. Mitä ihmettä täällä taas houritaan? :D

En triggeröidy Nuija-huudosta ja sille on aikansa ja tilauksensa. Sitten toisaalta, kun miettii sellasta kiekkokentän keskinäistä arvostusta ja kunnioitusta niin raitapaidatkin kuuluu meidän samaan veneeseen. Tai ainakin sellanen ilkeä vihanpito saisi jäädä. Mutta ottelutapahtumat sitten erikseen.

Joo, on eri asia analysoida tilanne nauhalta moneen kertaan jälkikäteen ja todeta olleen hockey play kuin antaa respectiä kesken kuuman kamppailun. Varsinkaan kun niitä hidastuksia ei niin kerkee kesken matsin kelailla. Noissa tilanteissa se 6. kenttäpelaaja ajaa asiansa.

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kolmantena asiana on katsomotoiminnan suunnitelmallisuus. Vaikuttaisi siltä, että capot ei lainkaan suunnittele, mitä chänttiä vedettäisiin missäkin kohdassa, vaan kaikki on täysin sen varassa, mikä chäntti sillä hetkellä tulee mieleen. Capojen olisi suositeltavaa pitää chänttilistaa esim. puhelimessaan ja välillä hieman seurata, ettei vaikkapa samoja chänttejä vedetä samassa erässä, kuten tällä hetkellä tuppaa käymään.

Siinä oli @Fandul viestissä kokonaisuudessaan hyvää yhteenvetoa alkaneesta kaudesta katsomon puolella. Pataljoona on ylittänyt ainakin omat odotukseni, osallistuvaa massaa aktiivisessa kannattamisessa on parhaimmillaan kolminumeroinen lukema. Itse olen ollut viidessä kotipelissä tällä kaudella ja ottelukokemukseni ovat olleet kannattajatoiminnan osalta hyvinkin positiivisia. Uskon, että samalla tavalla kokevia on paljon muitakin. Sekä niissä, jotka itse osallistuvat aktiivisesti, että niissä, jotka eivät aina niin aktiivisesti osallistu.

Tartutaan lainauksessa olevaan suunnitelmallisuuteen. Itseäni on mietityttänyt, että mikä on Pataljoonan visio kannattajatoiminnan tulevaisuudesta. Mitä toiminnan halutaan olevan esimerkiksi keväällä tai 1-2 saatikka vaikka viiden vuoden päästä? Nyt kehitystä on mukavasti tullut chäntteihin osallistuvan massan kasvamisen osalta, mutta näen jonkinlaisena vaarana sen, että kehitys jää junnaamaan paikoilleen, jos selkeää visiota tulevaisuudesta ei ole. Pataljoonan aktiivien toivoisin palaavan niihin ajatuksiin, joista keskusteltiin katsomotoimintaa koskevassa palaverissa elokuun lopussa. Uskon, että sieltä olisi ammennettavissa hyviä aihiota tulevaisuutta ajatellen. Miten jatkossa saadaan lisää ihmisiä osallistumaan aktiiviseen kannattamiseen? Miten jo nykyisellään osallistuvasta määrästä saadaan enemmän tehoja irti (=voimakkaampaa tukea joukkueelle)? Minkälainen arvo annetaan heilutuslippujen käyttämiselle ottelun aikana?

Niin kauan kuin itse olen seurannut kiekkoa kannustamisen yksi tarkoitus on ollut hämmentää ja häiritä vastustajaa niin että se pelaa huonommin.

Itseäni ei mitenkään haittaa se, että vastustajaa yritetään hämmentää ja sitä kautta vaikuttaa pelisuorituksiin. Osallistun itsekin näihin huutoihin välillä spontaanisti. Kannattamisen perusidea ei kuitenkaan ainakaan minulle ole tämä. Ajattelen, että kannattamisen tulee perustua suoraan oman joukkueen tukemiseen läpi ottelun jatkuvalla kannattamisella. Peliin reagointi ja yksittäiset vittuiluhuudot vastustajille yhdistettynä muutaman kerran pelissä voimakkaasti lähtevään Ässät-huutoon on yhdistelmä, jolla mielestäni on aivan liikaa hiljaisia hetkiä ottelutapahtuman aikana. Uskon, että hyvin moni nykyiseen toimintaan osallistuvista jakaa tämän ajatuksen ja toivoo sen takia kehitystä.

Asioita voi tarkastella eri näkökulmasta ja jokainen voi toimia katsomossa parhaaksi katsomallaan tavalla, tämä asia ei varmasti tule ikinä muuttumaan miksikään. Tämä on sinun oikeutesi @korkki ja myös sellaisten oikeus, jotka näkevät asiat eri tavalla kuin sinä ja toivovat kehitystä tapahtuvan.

Vaikka tämä lainattu viesti on kovin tuttuun sävyyn kirjoitettu, on siinä kuitenkin myös jonkinlainen totuudensiemen, johon on nyt hyvä tarttua. On totta, että aktiivisten kannattajien ympärillä pääosin hiljaa seisova massa syö äänen kuuluvuutta. Se tekee sitä erityisesti ison yleisömäärän otteluissa hyvin paljonkin. Asiasta oli puhetta aiemmin mainitsemassani elokuun lopun kannattajapalaverissa, jossa ymmärtääkseni aika iso osa läsnäolijoista koki asian samalla tavalla. Edelleen on mahdollista miettiä aktiivisesti läpi ottelun kannattavien sijaintia uudestaan. Olisiko löydettävissä joku muu paikka äänen kuuluvuuden maksimoinnin kannalta kuin nykyinen? Minulla ei ole tarjota tähän sellaista ratkaisua, jonka uskoisin kovin äkkiä toteutuvan, mutta asiaa on kuitenkin hyvä pitää esillä.

Tämän kerran tartun myös viestintätyyliisi @Mondie. Sanot, että "Kun täällä ei saa kritisoida mitään...". Mielestäni olet aika vähän saanut paskaa niskaasi vuosikausia jatkuneesta ihan suorasta vittuilusta sellaisia kohtaan, jotka yrittävät kehittää asioita kannattajatoiminnan osalta ja jotka ovat tuoneet uudenlaista ajatusta ns. perinteisen kannattamisen rinnalle. Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, on jokaisella mahdollisuus toimia katsomossa haluamallaan tavalla ja myös oikeus tuoda omia ajatuksiaan esille itselleen tärkeästä asiasta. Uskon, että sinäkin lopulta ajattelet samoin.

Tässä on aika hyvin kuvattu sitä, kuinka osallistujamäärä parhaimmillaan on nykyään jo aidosti aika iso. Ajatellen toiminnan laajenemista nykyisellä sijainnilla, olisi hyvä olla jonkinlaista aktivointia myös nykyisen katsomolohkon ulkopuolella. Parhaimmillaan tämä voisi tarkoittaa 2-3 capoa katsomossa, mikä vaatii tietenkin saumatonta yhteispeliä ja suunnitelmallisuutta.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Itseäni ei mitenkään haittaa se, että vastustajaa yritetään hämmentää ja sitä kautta vaikuttaa pelisuorituksiin. Osallistun itsekin näihin huutoihin välillä spontaanisti. Kannattamisen perusidea ei kuitenkaan ainakaan minulle ole tämä. Ajattelen, että kannattamisen tulee perustua suoraan oman joukkueen tukemiseen läpi ottelun jatkuvalla kannattamisella. Peliin reagointi ja yksittäiset vittuiluhuudot vastustajille yhdistettynä muutaman kerran pelissä voimakkaasti lähtevään Ässät-huutoon on yhdistelmä, jolla mielestäni on aivan liikaa hiljaisia hetkiä ottelutapahtuman aikana. Uskon, että hyvin moni nykyiseen toimintaan osallistuvista jakaa tämän ajatuksen ja toivoo sen takia kehitystä.

Piti tuohon aikaisempaan viestiini kirjoittaakin miten on ihan hyvä saada välillä tuoretta näkemystä ja tietyllä lailla kannattajaryhmä organisoituu ja perustaa toimintansa hieman eri lähtöasetelmaan kuin ns. massat. Ja ilman muuta tuo äänenkäyttö pitkin ottelua, pelitapahtumien ulkopuolellakin, on kannattajaryhmän erityispiirre ja vahvuus.

Mutta ei näitä nyt sinänsä tartte laittaa millään tasoilla toisiaan vastaan. Seisomakatsomo elää ja hengittää pelitapahtumia ja Seula! huutoja, joihin kannattajaryhmä osallistuu tai ei osallistu, ja kannattajaryhmä pitää tunnelmaa yllä omalla tavallaan, johon muu katsomo osallistuu tai ei osallistu. Hieman tapauskohtaista ja tilanteen mukaan.

Mutta joo. Tuo pelitapahtumien ulkopuolinen näkyvyys, kuuluvuus ja elonmerkit joskus heikommillakin hetkillä on se miten itse miellän kannattajaryhmän ja peruskatsojan eron.

Fandul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Katsomon tuleekin antaa mielipiteensä esiin ja antaa niin vastustajalle kuin tuomaristolle välitön palaute näiden mokista tai "mokista". Yhtä lailla kuin vastustajan maalivahtia ja pelaajia, yleisö voi painostaa myös tuomaristoa.

Vaikka vastustajan taklaus Ässäpelaajaa kohtaan oliskin puhdas, täytyy yleisön painostaa tuomaristoa antamaan vastustajalle jäähy. Kyllä se vaan siellä tuomarinkin kuupassa alkaa painamaan ja seuraavissa tilanteissa hän saattaa viheltää vastustajalle jäähyn vähän helpommin, kuin hyvitelläkseen. Tätä on tapahtunut aina ja minun on vaikea uskoa, ettei sitä jostain syystä tapahtuisi enää. Juuri siksi Isomäen yleisö on "kuudes kenttäpelaaja": se todella pystyy vaikuttamaan kentän tapahtumiin.
Mielestäni tällaista peliin reagointia voi aivan hyvin olla aktiivisesta kannattamisesta huolimatta. Jos sitä on muillakin paikkakunnilla, niin en usko, että Pori olisi jotenkin poikkeus. Muutenkin mitä tätä ketjua olen seuraillut, niin mielestäni kukaan ei ole missään vaiheessa sanonut, etteikö pelin tapahtumiin voisi reagoida.

Useita liigapaikkakuntia kiertäneenä en yhtäkkiä muistaisi yhtäkään paikkakuntaa, missä kotiyleisö ei antaisi painetta tuomareille kotijoukkueen pelaajaan kohdistuneen puhtaan taklauksen jälkeen, jos pelaaja vielä loukkaantuu. Tai ihan vaikka kotijoukkueen pelaaja kompuroisi omiin jalkoihin. Tuota on ihan jokaisessa liigahallissa. En näe, että Porissa oltaisiin jotenkin uniikkeja tuon suhteen.

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Se erityispiirre mikä Porista ja Isomäestä löytyy liittyy pitkälti tuohon pitkällä sivustalla olevaan suureen seisomakatsomoon. Sitä ei taida mistään muualta löytyä.

Urheilijat ja kiekkoilijat tuppaa hallitsemaan pr-työn ja olemaan vieraskoreita, mutta aika moni ex-pelurikin muistaa tuon Isomäen hengen. Erityisesti pudotuspeleissä ja viikonloppuisin.

Fandul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aivan varmasti muistaa. Tilanne oli oikeastaan vielä parempi, kun seisomakatsomo ulottui Raumantien päätyyn asti. On tultu kuitenkin melko pitkälle niistä luolamiesajoista, jolloin ajettiin kaikkea, mikä liikkui. Kyseessä on nykypäivänä aivan eri laji, kuin esimerkiksi vuosituhannen vaihteessa. Itsekin haikailen niiden aikojen perään. Nykyään taklataan vähemmän ja peli on taktisempaa. Kolmos-/neloskentän telamiesketjuja ei oikein enää ole, kun junnuja nostetaan herkemmin kasvamaan korkoa, kun pudotakaan ei ole voinut. Mielestäni nämä ovat melko oleellisia syitä siihen, miksi Porissa tunnelma ei ole enää sama, kuin "vanhoina hyvinä aikoina".

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aivan varmasti muistaa. Tilanne oli oikeastaan vielä parempi, kun seisomakatsomo ulottui Raumantien päätyyn asti. On tultu kuitenkin melko pitkälle niistä luolamiesajoista, jolloin ajettiin kaikkea, mikä liikkui. Kyseessä on nykypäivänä aivan eri laji, kuin esimerkiksi vuosituhannen vaihteessa. Itsekin haikailen niiden aikojen perään. Nykyään taklataan vähemmän ja peli on taktisempaa. Kolmos-/neloskentän telamiesketjuja ei oikein enää ole, kun junnuja nostetaan herkemmin kasvamaan korkoa, kun pudotakaan ei ole voinut. Mielestäni nämä ovat melko oleellisia syitä siihen, miksi Porissa tunnelma ei ole enää sama, kuin "vanhoina hyvinä aikoina".
Olen nyt 18 vuotta istunut samalla paikalla istumakatsomossa ja mukavoitunut tuossa suhteessa.

Olihan se mahtavaa aikoinaan katsoa pelejä seisomakatsomossa. Etenkin ne puiset lauteet, kun porukan kannustus täydessä hallissa tuntui koko kropassa. Puolen välin tietämillä täyteen ahdetussa seisomokatsomossa ei esim. nähnyt kunnolla kolmannessa erässä Rauman tien päädyn maalia. Onneksi huuto ja maalilampun syttyminen kertoivat, että sinne meni. Voi nuoruus ja voi Ässät. Enää on jäljellä Ässät.

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Fandul ilta hyviä nostoja, pointteja ja pohdiskelua tämän hetken tilanteesta. Hienoa piristysruisketta on nyt selkeästi tullut kokonaisuuteen monella tavalla, vaikka sitten edelleen löytyy näitä osa-alueita, joiden osalta pystyttäisiin varmasti paljon vielä petraamaankin. Kuten aiemminkin ollut puhetta, niin jatkuvaa tasapainoilua sen osalta, että mille tasolle kukakin haluaa sitä rimaa lopulta asetella.

Itse olen taas sillä kannalla, että kokonaisuuden pitäisi rakentua ehdottomasti siihen, että kaiken keskiössä on se omalle joukkueelle annettava tuki ja sitä kautta pelaajille tuleva lisäboosti parempiin suorituksiin. Kuten aiemmissa keskusteluissa mainittuakin, niin edelleen ihmiset voivat reagoida pelitapahtumiin miten lystäävät, mutta samaan aikaan organisoitu kannatus olisi yhä vahvempaa, ja tätä kautta kuvittelisi kokonaisuudesta löytyvän juurikin se voittava combo.

Sitten tullaan taas siihen toiseen puoleen, että mitä tämä valittu kehityksen polku ja asenne mahdollistavat. Ennen kaikkea tulisi sitä tasaisuutta siihen puoleen, ettei kannattajatoiminta kulminoituisi niin paljoa joukkueen menestykseen, vaan rivit pysyisivät kasassa vaikeimpinakin hetkinä, jolloin sitä tukeakin kipeimmin tarvitaan. Muutenkin ajatellen silloin sitäkin, että miten pelaajat saataisiin suorittamaan potentiaalinsa ylärajoilla.

Puhumattakaan sitten toiminnan vaikuttavuudesta ja kerrannaisvaikutuksista. Elämyksellisyyttähän sieltä ottelutapahtumista myöskin haetaan. Kiistatta nämä suuret ja toimivat kokonaisuudet kannattajapäädyissä tällaista tarjoavat ja suurta lisäarvoa ottelutapahtumiin, mikä saa ihmisiä muutenkin aktiivisemmin liikkeelle ja yleisökeskiarvoja nostattelemaan. Tällöin myös seurojen talouspuolella hierotaan käsiä yhteen. Kun ajatellaan vaikka ilvesläistenkin upeita megamatkoja parin viime kauden aikana, niin tuollaisia väkimääriä taikka meininkiä ei oltaisi saatu aikaiseksi ilman toiminnan kehittymistä ja keskiössä olevaa oman seuran tukemista menestyksestä riippumatta.

Tuli vielä tällainen pätkä vastaan, jossa yhdistyy monta hienoa elementtiä. Vuosikausia aladivareissa rypenyt seura, jonka takana todella vahvaa kannattajatoimintaa. Tällaiset esimerkit herättävät ainakin itsessä rajua arvostusta, eikä omassa kategoriassa ole kahta sanaa siitä tavoiteltavasta suunnasta, että ollaanko varauksellisia epäorganisoitujen toimintojen kukoistaessa, vai pysyvätkö rivit vakaammin kasassa ja itse toiminta tasalaatuisempana heilahteluista huolimatta. Kohdassa 0:21 tulee myös hienosti esiin tuo, että miten yleisö reagoi pelitapahtumiin, mutta samaan aikaan pääty on vahvana moottorina kokonaisuudelle. Komeeta meininkiä.

Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielestäni tällaista peliin reagointia voi aivan hyvin olla aktiivisesta kannattamisesta huolimatta. Jos sitä on muillakin paikkakunnilla, niin en usko, että Pori olisi jotenkin poikkeus. Muutenkin mitä tätä ketjua olen seuraillut, niin mielestäni kukaan ei ole missään vaiheessa sanonut, etteikö pelin tapahtumiin voisi reagoida.
Sitä on aina ollut ja tulee ihan varmasti olemaan vielä pitkään, riippumatta siitä mitä mieltä joku yksittäinen kirjoittaja asiasta on.

Et ehkä huomannut viestiä / viestejä joihin viittasin, mutta niissä kritisoitiin "Seula!"- ja "Nuija!"-huutoja, sekä sitä, että yleisö ilmaisi mieltään Palolaan kohdistuneen taklauksen jälkeen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy