Jos "modernia kannatuskulttuuria" joskus halutaan saada juurrutettua seisomakatsomoon/Isomäkeen, edellyttää se
B) Porilaisen kannattamistavan huomioimista (pelitapahtumiin reagoidaan, lauluissa vittuillaan jne.).
Tähän porilaisen kannattamistavan huomioimiseen haluan ottaa kantaa. Porissa elää vahvana katsomokulttuuri, jossa vastustajalle ja tuomarille on sallittua huutaa alatyylisiä kommentteja ja suomeksi sanottuna käyttäytyä huonosti. Fakta on se, että yhteiskunta siistiytyy koko ajan. Jätkämäinen räkä poskella-kulttuuri ei enää ole samalla lailla sallittua ja ihailtua, mitä se on joskus ollut.
Mielestäni tämä on ongelma porilaisessa katsomokulttuurissa. Kannatustoimintaan on vaikea saada mukaan yhtään sivistyneempää porukkaa, jos kannattaminen perustuu siihen, että vedetään epäsovinnaisia huutoja ja lauluja. Tyyliin "Vittu mikä kirkko", "raumalaiset syö kakkaa" ym ym... Lopulta tämä tulee näkymään siinä, kuinka paljon ja millaista porukkaa aktiiviseen kannattamiseen lähtee mukaan. Ihmisille on nykypäivänä entisaikoja tärkeämpää, millaisessa yhteisössä ollaan mukana ja miten yhteisössä mukana oleminen vaikuttaa omaan imagoon.
Porilainen junttiäijäkulttuuri tulee lopulta tuhoamaan koko porilaisen katsomotoiminnan. Tästä on viitteitä jo nyt. Minusta yksi iso syy siihen, että Porissa moderni meininki ei ole ottanut tuulta alleen, on se, että Ässillä ei yksinkertaisesti ole fiksuja nuoria aikuisia miehiä kannattajinaan riittävästi. Katsokaa Raumam Boikia, heillä iso osa porukasta on ihan fiksunoloista 20-30-vuotiasta porukkaa. Miksi Ässillä ei sitten tällaisia kannattajia ole? Tai jos onkin, he eivät ainakaan halua julkisesti tuoda Ässä-kannattajuuttaan niin näkyvästi esille. Voisiko tämä johtua siitä, että ei haluta leimautua osaksi idioottimaista junttikulttuuria?
Otan itseni esimerkiksi. Olen vajaa kolmekymppinen pk-seudulla asuva alunperin Satakunnasta kotoisin oleva mies. Olen korkeastikoulutettu ja työni on sellaista, että pitää hiukan katsoa, miten käyttäytyy ja millaisessa porukassa näyttäytyy. Ässät on minulle hirvittävän tärkeä asia ja koen huonoa omaatuntoa, etten osallistu kannattajatoimintaan nykyistä enempää. Minun on ihan oikeasti vaikea ajatella, että kannattaisin siten, kuin Porissa on hyväksyttyä kannattaa. Toki Ässät-huutoon on hieno lähteä mukaan ja sitä välillä aloittaakin, mutta se, että huutelisin törkeyksiä ja nauraisin räkä poskella vastustajalle, se ei ole mahdollista.
Esim. täällä pk-seudulla asuu paljon Satakunnasta muuttaneita nuoria aikuisia miehiä, joille Ässät on iso asia. Minä aistin, että monet heistä ajattelevat samoin kuin minä. Eli että tähän nykymeininkiin ei oikein kehtaa lähteä mukaan. Porista puuttuu sivistynyt, oman joukkueen kannattamiseen perustuva kulttuuri. Perinteinen porilainen kannattaminen perustuu osaltaan aika isostikin vastustajalle vittuiluun ja junttimaisuuteen.
Monessa viestissä on tullut esille karismaattisten johtohahmojen puute. Tällaisen henkilön pitäisi mielestäni olla fiksu ja suht asiallisesti käyttäytyvä tyyppi, joka osaa ajatella, miten tätä koko toimintaa kannattaisi kehittää eteenpäin. Onko se ihme, ettei tällaista henkilöä ole Ässien kannattajien keskuudesta löytynyt? Minusta ei. Ihmiset, joilla olisi fiksuutta tällaista toimintaa lähteä vetämään, eivät halua leimautumisen pelossa sitä tehdä.
Kun katson, millaiset viestit keräävät tykkäyksiä ja positiivista huomiota Pataljoonan FB-ryhmässä Asko Huukin kolumnia käsittelevässä viestiketjussa, en voi kuin pyöritellä päätäni.