Ässien fan club ja muu siihen liittyvä toiminta

  • 102 627
  • 558

1Euro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kapa76:n esimerkistä innostuneena päätin avata tämän ketjun ja väänsin pari hengentuotetta malliksi.



KORPPARI PELAA ÄSSISSÄ/ Sankari palaa sodasta
Yön levyltä ...ja tapahtui niinä päivinä
Alkup. sanat: Jussi Hakulinen


Nyt KORPPARI PELAA ÄSSISSÄ
Hurraa! Hurraa!
Nyt KORPPARI PELAA ÄSSISSÄ
Hurraa! Hurraa!

Kaikki käyvät häntä vastaan riemuissaan
On poikamme tullut kotiin taas
Nyt KORPPARI PELAA ÄSSISSÄ,
ja kaikki riemuitaan

Ei KORPPARI pelkää ISKUJA
Hurraa! Hurraa!
NE hänen puolestansa tulla saa
Hurraa! Hurraa!
Mutta kunhan NE tulee vaan taistellen,
JOUKKUEEN puolesta kaatuen

Ei KORPPARI pelkää ISKUJA,
kunhan taistelen puolesta
Ei KORPPARI välitä haavoistaan
Hurraa! Hurraa!
Vaan nousee taistelua jatkamaan
Hurraa! Hurraa!

Ei KORPPARI luovuta milloinkaan
Ei tuska saa häntä lannistumaan
Vaikkei KORPPARI pystyisi nousemaan,
hän jatkaa taisteluaan

Nyt KORPPARI PELAA ÄSSISSÄ
Hurraa! Hurraa!
Nyt KORPPARI PELAA ÄSSISSÄ
Hurraa! Hurraa!

Vain hetken hän taas kotonaan on,
sillä huomenna lähtee taas taistohon
Tämä ilta ja yö nyt juhlitaan,
ja huomiseen odotetaan




EI VOI ELÄÄ VOITOISTA/ Ei voi elää rakkaudesta
Yön levyltä Varietee
Alkup. sanat: Jussi Hakulinen


Pääsin TAASKIN SEISOMAKATSOMOON
Sen pauhu sai mut henkiin heräämään
Mutta mistä kaikki alkoi, ja mihin kaikki jää
PELIN jälkeen saanko koskaan enää maistaa elämää

Mä säästän MURHEET huomiseen,
ja VOITONpäivän elän uudelleen
Mä en TAPPIOILLE TILAA haluu ANTAA milloinkaan
Taas aika näyttää, EHKÄ PISTETILI TÄNÄÄN KARTTUUKIN

Sillä ei voi elää LAUKAUKSISTA,
ei voi elää TALKAUKSISTA,
niistä voi vain tulla humalaan
Ei voi elää MAALEISTA,
ei voi elää VOITOISTA,
niistä voi vain tulla humalaan

Voi olla että pelkään TAPPIOO,
mut mä otan kaikki irti mitä täältä saa
Mutta mistä kaikki alkoi, ja mihin kaikki jää
PELIN jälkeen saanko koskaan enää maistaa elämää
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotain tyyliin "wicked rhymes from my wicked mind"

Foo Fighters - All my life
kääntyi muotoon
Shit Break - olinko näkemässä?


Koko elämäni olen etsinyt jotain,
jotain mitä löysin porin isomäestä,
mäestä joka on nyt mun sydämmessä.
Paikka mitä katteelliset jopa pilkkaa.

Pilkkaa päivät ja pilkkaa yöt,
tää tunne vituttaa mua kuten myös,
tunne jossei ässät pelii voitakkaan,
silloin ei auttanut meitin Korppikaan.

Vaikken siel usein käykkään,
johtuen kuljetuksest,
asun kojonkulmal,
pori on niin perhanan kaukana.
Löydänkö jonkun keinon,
ehkä oma auto?
ei oo vie korttiikaan,
peli kerrallaan multa sivuun jää...
peli kerrallaan multa sivuun jää...

ÄSSÄT jälleen voittaa taas,
olinko näkemässäkään?
en tietystikkään!
ÄSSÄT jälleen voittaa taas,
olinko näkemässäkään?
en tietystikkään!

Jos nyt löytyisi keino,
taas uusi mahdollisuus.
jälleen haluisin nähdä,
huutaa ässiä tippuu polvilleni!
Jos pääsen yhtään lähemmäksi,
jos siis en luovuta,
ehkä pääsen sisään?
Koko illan saa taas riemuita...
Koko illan saa taas riemuita...

ÄSSÄT jälleen voittaa taas,
olinko näkemässäkään?
en tietystikkään!
ÄSSÄT jälleen voittaa taas,
olinko näkemässäkään?
en tietystikkään!


Koko elämäni olen etsinyt jotain,
jotain mitä löysin porin isomäestä,
mäestä joka on nyt mun sydämmessä.
Paikka mitä katteelliset jopa pilkkaa.

Pilkkaa päivät ja pilkkaa yöt,
tää tunne vituttaa mua kuten myös,
tunne jossei ässät pelii voitakkaan,
silloin ei auttanut meitin Korppikaan.
taas taas voitoksi kääntää *12

ÄSSÄT jälleen voittaa taas,
olinko näkemässäkään?
en tietystikkään!
ÄSSÄT jälleen voittaa taas,
olinko näkemässäkään?
en tietystikkään!

taas taas voitoksi kääntää *2

Ja pistetään jotain jouluisempaa myös...
Hei tonttu-ukot hyppikää... ...ÄSSÄ-fanit riemuitkaa



Nyt Korppi ja muut luistelkaa,
nyt on maaliin korkea aika.
Nyt Korppi ja muut laukokaa,
nyt on maalin teon aika.

Tähtinen ja Peltonen, voivat tehdä nyt kolmannen.

Hei ÄSSÄ-fanit riemuitkaa,
nyt saa voitosta ilon irti..
 
Viimeksi muokattu:

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin kun noista lauluista oli puhe niin mikäs tämä entisaikojen "Kovaa Pataa" laulu oikeen on. Ikinä en ole sitä kuullut. Koskas kyseinen tuotos tehtiin ja mitä varten. Onko laulu peräti tuolta mestaruusvuodelta saakka ? Kaverillani taitaa olla tuo savikiekko. Ja onko esittäjänä joku porilainen tuntematon suuruus ?
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Näitä Ässät-laulujahan on tullut tehtailtua! Irkku onkin jo laittanut tänne yhden mun hengentuotteen, mutta tässä yksi lisää, josta voin ottaa kyseenalaisen kunnian itselleni(tehty kaudella 00/01 jolloin meni muistaakseni "melko" huonosti, mutta on valitettavasti vieläkin ajankohtainen...):

Sävel: "Toivotaan, toivotaan"

1. Ei aina oikein kulje peli tää
Ei aina oikein kulje peli tää
Kun maaleja ei saa ei voi voittaa peliäkään
Nyt meidän täytyy vain toivoa

Kerto:
Toivotaan, toivotaan, toivotaan
Että joskus nousisimme voittamaan
Että antaisimme kaiken, tekisimme maaleja
Ehkä kaukana se on mut toivo jää

2. En oikein usko tuskan kestävän
En oikein usko tuskan kestävän
Kun hävitty taas on tämä peli onneton
Vain toivo täyttää silloin aition

Kerto

3. En usko vieraiden nyt voittavan
En usko vieraiden nyt voittavan
Kun maali sitten tulee, tappio on kuitenkin
On tuska silloin kaikkein valtavin

Toivotaan, toivotaan, toivotaan
Että joskus nousisimme voittamaan
Että antaisimme kaiken, voittaisimme pelejä
Ehkä kaukana se on mut toivo jää

Tätä sitten hoilattiin aina hävityn pelin jälkeen, mutta toivon ettei jatkossa enää olisi sellaista tarvetta... Ässien silloiseen tilanteeseen (käytän nyt optimisesti sanaa "silloiseen") tämä sopi paremmin kuin nenä päähän, tai miksei vaikka nyrkki silmään.

Ja tervehdykseni kaikille Jatkoajan vanhemmille käyttäjille, käyttäjätunnukseni aktivoitiin tänään, joten olen täysin uusi kirjoittaja. Kuulette minusta vielä! :)
 

JanJ

Jäsen
SM-liiga tiedotti, että ottelu TPS-Ässät on siirretty alkamaan myöhemmin eli kello 18:00. Samana iltana järjestetään Ässien faniristeily, joka olisi siis normaalin ottelun alkamisen johdosta lähtenyt n. tunnin päästä ottelun loputtua.

Nyt SM-liigan mukaan "seurojen yhteisellä päätöksellä" ottelu on siirretty tunnilla eteenpäin. Tämä aiheuttaa sen, että faniristeilylle menevät eivät voi katsoa ottelua loppuun, vaikka ovat jo aikoja sitten ostaneet liput kyseiseen otteluun risteilypaketin yhteydessä. Paketti myytiin muuten lähes loppuun.

Matkanjärjestäjä-yritys oli tänään kuin puulla päähän lyöty. Hekin joutuvat järjestämään kaiken uudestaan, alkaen linja-autojen lähtöajoista. Tehtävä on kuitenkin mahdoton. Hyvälläkään tiedottamisella ei tietoa välttämättä saada kaikille. Sitäpaitsi tiedottaminen maksaa.

Pahimmassa tapauksessa matkanjärjestäjä joutuu maksamaan lippuja takaisin, ja vetämään kunnon persnetot matkasta.

Nyt kiinnostaakin, että miten on mahdollista että Ässät ovat suostuneet siirtoon? Nyt pitää kyllä soittaa Ässien toimistoon ja kysellä että mitä helvettiä siellä touhutaan.

Ja minulla ei ole mitään siteitä matkanjärjestäjään, mutta tunnesiteet on Ässiin sekä olipa pieni aikomus lähteä matkaan. Ässät pilasi sen pyllistämällä jälleen kannattajien naamaan.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Jooh, samaa tässä on tullut itsekin ihmeteltyä. Liput on hankittu jo ajat sitten ja risteilylle oli myös tarkoitus lähteä. Mutta SM-liiga kaikessa hiljaisuudessaan päätti tiedottaa aivan yllättäin tälläisestä ajan siirtämisestä. Alkoi kyllä ihmetyttää koko touhu, että mitä järkeä siinä on? Kauhea kiire tulee, jos meinaa koko pelin katsoa loppuun asti, kun laiva lähtee klo 21, vaikkakin peli päättynee jo hyvissä ajoin ennen puolta. Kiire siinä joka tapauksessa tulee. Tuskin laiva rupeaa odottamaan, jos ei heti jäähallin ruuhkasta ja sataman ruuhkasta pääse hyvissä ajoin paikoille, vaikka se matka ei pitkä hallilta satamaan ole. Silti se periaate tässä eniten harmittaa. Kyllä sen tunnin olisi saanut kulumaan vaikka missä, mutta nyt sitten pistetään turhaan kiireeksi tämäkin asia turhalla ajan siirrolla.
 

Pata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ottelun alkuperäinen alkamisaikahan oli 16.00 eli peräti kahdella tunnilla tuota on kaikessa hiljaisuudessa siirretty. Tai ei kaikessa hiljaisuudessa, koska SM-liigan nettisivuilla asiasta on tiedotettu jo 19.12. Mutta ihan noin mutu-tuntumalla sanoisin, että SM-liigan nettisivuilla oleva uutinen ei kovin hyvin tavoita suuria, eikä vähän pienempiäkään joukkoja.

TPS:n sivuilla asiasta on kerrottu 27.12., mutta sekään ei taida tavoittaa kovin hyvin ainakaan porilaisia, joten ihmekös tuo jos matkanjärjestäjä on nyt hieman ihmeissään. Liekö Mikonkadulla sitten unohtunut, että joku tuollaisen matkan järjestää, kun eivät ole katsoneet tarpeelliseksi informoida matkanjärjestäjää siitä, että ovat suostuneet siirtämään ottelun alkamisaikaa.

Tosin eiköhän risteilijät ehdi paatilleen, parhaassa tapauksessa jopa niin mukavasti, että saavat astua suoraan laivaan, ilman mitään turhaa terminaaliodotusta. Kyllä kai TPS ja Ässät saavat pelinsä kahdessa tunnissa ja yhdessä vartissa vietyä läpi, joten hyvinhän siitä satamaan ehtii, vaikka kävellen. Ja koska taululla on hyvissä ajoin 0-4, voivat porilaiset lähteä hallista liput tanassa muutamaa minuuttia ennen pelin päättymistä, jotta välttävät matkaa hidastavat ruuhkat. Vaikka eihän Elyseessä enää mitään ruuhkia edes ole.

Mutta niin, mikäköhän pelin siirtämisen syy oikeasti on ja miksi tiedottaminen on ollut niin kovin heikkoa? Jos syy onkin nimenomaan tuo risteily? Tosin siinä tapauksessa kai matkanjärjestäkin olisi asiasta tiennyt hyvissä ajoin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Itse en ollut faniristeilylle lähdössä vaan ajattelin lähteä katsomaan peliä Turkkuseen ja sieltä sitten mennä suoraan yövuoroon töihin. Olisin hyvin ehtinyt jos peli alkaisi klo 16 mutta nyt ei sitten ole mahkuja ehtiä enää töihin... No tarttee katsoa joku toinen vieraspeli, harmi vaan kun Ässien välisarjavastustajatkin ovat kaikkea muuta kuin paikallisvastustajia, mihinkään Ouluun tai Jyväskylään ei nappaa lähteä. Lappeenrannasta puhumattakaan...
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikissa tällaisissa siirtotapauksissa tiedotus pelaa todella heikosti, tai sitten ei lainkaan. Itse huomasin pelin myöhäisemmän ajankohdan pitkävetolistalta kun kohde sulkeutuu vasta klo 17.55. Ässät-Jokerit pelin siirtyminen tämän viikon perjantaiksi kantautui korviini raumalaisen kaverin kautta juuri ennen uutta vuotta. Normaalistihan näiden ottelusiirtojen takana on joku hallissa tapahtuva hevos- tai muu näyttely; joka tapauksessa joku "tärkeämpi" tilaisuus, jolla ei ole mitään tekemistä jääurheilun kanssa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ihan näin yleisesti kaikille tiedoksi, että linja-autokuljetus lähtee sovittuna aikana, joten se ei siirry mihinkään. Siinä on sitten "mukavasti" viisi (!) tuntia aikaa ennen pelin alkua. Toki ymmärrän sen, että matkatoimistolle olisi kertynyt rutkasti enemmän työtä ilmoittaa kaikille laivalle lähtijöille uudesta ajasta. Joten muut aikataulut pitää, mutta peli lykkääntyi klo 18:ta.
 

Trabant

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Blackhawks, Newcastle United
Missäpäin Turkuhallia mahtaa risteilyporukka istua? Ollaan todennäköisesti lähdössä omalla kyydillä Turkuun katsomaan ottelua ja kiinnostaisi tietää mihin katsomoon kannattaa ostaa liput ettei joudu huutelemaan vihaisten turkulaisten keskelle.
 

Zauli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja Red Wings
No voi nyt helvetti! :( Itekki olen liput hankinut tonne ja nyt sitten tälläinen!!! Mikäköhän järki tässäkin nyt sitten on? MUn mielestä tosta voisi mennä vaatimaan rahojaan takaisin, mutta kaipa mä ainaki lähen sinne laivalle. Ketäs kaikkia Jatkoaikalaisia sinne on tulossa? Mulla on ainaki Janne Virtasen pelipaita päällä :)
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti Zauli
Ketäs kaikkia Jatkoaikalaisia sinne on tulossa?


Meikäläinen ja paze ollaan ainakin tulossa. Olisi tosiaan kiva tietää, ketä muita on läsnä.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mukana kuin peräpukama. Jossain ensimmäisellä tasolla. Tunnistaa väsyneestä lakana tekstistä. Tervetuloa moikkaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Siinähän kävi niin, ettei risteily mennytkään pilalle.
Risteilijät ehtivät katsomaan matsin loppuun, ja heille jäi vielä reilu 10 minsaa ehtiä bussiinkin. Onneksi!

Ja kun Ässät vielä hoiteli heikomman vastustajan fanien iloksi niin... perun pahat sanani. Peruin tosin risteilynkin :(
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Live @ Isabella

Jooh.. Liveraportin tynkää humalahakuiselta laivareissulta. Ässä-faneja on ihan mukava määrä paikan päällä, tosin mahdolliset nimimerkit ovat pysytelleet "salassa". Allekirjoittanut edustaa Jatkoaikaa JA:n t-paita päällä. Joten laivalla olijat, pahoitteluni mahdollisesta turhasta Ässä-huuteluista pitkin käytäviä (hymiö).
 

Jande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Arsenal
Viime kotipelissä kyseisestä risteilystä oli jonkinsortin kuulutus, päivä taisi olla 10.4., onko kellään asiasta parempaa tietoa tai toimiiko jonkun muun muisti paremmin kuin minun ? Mistähän lippuja sai varata, yms. Lähtijöitä varmaan löytyy edelleen vaikka kausi onkin jo silloin kauan sitten loppunut.... ?

Ansaitsee kai oman ketjun, en keksinyt mihin muuhun olisin tämän voinut yhdistää.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Kyselepä Matka-Vekasta... Varmaankin tietoa löytyy sieltä enemmän...
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisi joku ottaa asiasta selvää ja laittaa juttua tänne ketjuun (itse en koska en kyseiselle matkalla lähde). HERÄTYS SIELLÄ TOIMISTOLLA. Infotkaa tänne nyt (tosin en tiedä onko tämä edes teidän järkkäämä vai kenenkä. Kuitenkin järjestäjät OHOI). Olisi edes jonkunmoista fanitoimintaa kun ei nuo omat sivut tunnu toimivan mitenkään vaan nukkuvat ruususen unta. Tämä olisi hyvä markkinointikanava asialle ja varmasti tavoittaisi useita ihmisiä ketkä olisivat asiasta kiinnostuneita !
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Okei, otinpa ....sarvista.

Eli matka on 10.4. Viking Isabellalla. Hinta n. 20 euroa per henkilö sisältäen jonkun luokan hytin.

Varauksia voi tehdä Matka-Vekkaan, jonka yhteystiedot löytyvät näppärästi esim. puhelinluettelosta.

Itse olen ehkä tulossa paremman puoliskoni kanssa, mutta eihän tässä elämässä ole mikään varmaa.
 

lisamarie

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ja SAIPA
Olen tässä seuraillut muiden fan clubien toimintaa ja kun olen otteluita vieraspaikkakunnilla käynyt katsomassa niin fanclubilaisia on kokoontunut yhteen ja samaan paikkaan hallille omaa joukkuettaan kannustamaan.
Itse kuulun Ässien fan clubiin. Ja miksikö? Suurin syy taitaa olla se että olen porilainen ja kannatan Ässiä. Haluan omalta osaltani olla mukana tukemassa toimintaa ja saada alennuksia fanitavaroista, seisomakausikortista jne......................
Mutta kysynkin nyt kuinka moni tosi Ässäfani kuuluu fan clubiin? Miksi et kuulu tai miksi kuulut?
Olisi korkea aika saada näytettyä muiden seurojen fan clubeille että kyllä Porissakin porukkaa löytyy. Nythän on täällä yhdessä viestiketjussakin kyselyä missäpäin on parhaimmat fanit ja arvatkaa mitä meistä sanottiin.
Tällä hetkellä fan clubilla ei tietääkseni ole nettisivuja, mutta jos joku haluaa saada informaatiota niin pistä postia tulemaan ja pistän paluupostissa fan clubin vetäjän puh.numban.
Ässät nousuun!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Copy pastella juttu tänne ja hieman lisäyksiä.

Fan club asiaa voisi korjailla kesällä ja markkinoida vähän. Asia on aivan liian vähän peitossa. Nyt kun Ässillä on uusi ilme ja uudet johtajat (vanha jengi poissa) ja kunnon valmentaja niin uskoakin voi ihmisillä olla enemmän ja kiinnostusta fani toimintaan.

Ehdoituksia. Fanipiste siihen kaljapaikan eteen takaisin missä nykyään säilytetään peffan alusia (Taisi se siinä ennen olla. Siis se raumanpuoleinen pääty).

Viime kaudella se oli kuulemma (en nähnyt kertaakaan) siellä porinpuoleisessä päätyssä ja kaikki potentiaaliset esim. nuoremmat ihmiset eivät sitä kunnolla havaitse kun menevät seisomakatsomoon. Tuskin kovin moni pikkutakkimies siihen liittyy. Fanimatkoihin ilmoittautuminen EHDOTTOMASTI siihen samaan fanipisteeseen (Varmasti löytyy kiinnostusta tulla sinne koppiin hengailemaan ja vastailemaan ihmisten kysymyksiin) ja hieman joka välissä Koskisen Simo niitä kuuluttelemaan pelikatkoilla: lähde raumalle ilmoittautuminen fanipisteessä. Tai jotain sellaista. Seuran tarvisi hieman tulla asiassa vastaan, mutta eiköhän asia ensikaudeksi korjaannu.
 
Viimeksi muokattu:

Tarik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, St. Louis Blues
En ole liittynyt tähän klubiin, koska en oikein tiedä miten siihen liitytään. Mistä pitäisi kysellä? Kiinnostusta olisi kyllä. Saisin pari kaveriakin siihen mukaan. Mielestäni muutenkin seisomakatsomossa pitäisi olla enemmän ihmisiä, joilla on fanipaita päällä, ja kannustusta löytyisi vaikka joukkue olisikin häviöllä. Ilmoittauduin kauden alussa Ässät-Jyp -matkaan, mutta se ei sitten toteutunut kun ei ollut tarpeeksi osallistujia. Toivoisinkin että näitä matkoja mainostettaisiin enemmän hallilla. Tästä taisi olla A4 -kokoinen paperi hallin pääovessa, muualla en mainoksia nähnyt.

Muitakin uudistuksia voisi Isomäkeen laittaa. Ehkä kuuluttajan voisi vaihtaa, vaikka ei Simossa mitään vikaa ole, mutta olisi ehkä hyvä että olisi joku nuorempi kuuluttaja. Ehdokkaita ei varmasti ole paljoa, mutta kyllä joku aina löytyy. Äänentoistoon pitäisi myös saada muutos. Mikäli joku tuntee sen kaverin, joka hoitaa laitteita Porissa niin sanokaa sille, että laittaa mikseristä enemmän lowia, vähemmän middleä, ja high samalle tasolle kuin low. Itsellä ainakin tulee hyvät soundit näillä säädöillä.
 

lisamarie

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ja SAIPA
fan club informaatiota!

SK-turnauksessa istumakatsomon puolella on fani-infopiste kilpailuineen. Ja jäsenex voi siel ilmoittautua.
Ja viestiä mulle niin välitän siulle vetäjän yhteystiedot. Tänne kun niitä ei varmaan saa laittaa.
Vetäjä/t on miun ystäviä ja tiedän et ne ettii hallille jotain vetäjää jne (miespuolista) ja halluu kehittää toimintaa.
Nojoo mutta kaikki riippuu meistä faneista.
HEI siitä tuli mieleen ko tuli toi hockey gaala ja siel näky iso liuta porukkaa Ässien paita päällä. Eli kukas onnekas oli Hartwall-areenal tännöö?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös