Linjasta
Mr Pilli:
Se että ao. tilanne herätti niin paljon huomiota johtui todennäköisesti siitä toisen erän rangaistuslaukausepisodista. Tuomarit olivat jo silmätikkuina.
Se mikä tuossa tuomiossa ihmetytti minua oli linjaus muihin tilanteisiin nähden. Ringbom-Kaislehto vetivät yleisestiottaen aika väljää linjaa korkeiden mailojen suhteen tai sitten heiltä yksinkertaisesti jäi huomaamatta useampikin katsomoon selvästi havaittava korkea maila. Siksi en oikein osannut odottaa viittä minuuttia tuosta tilanteesta - mutta tietysti jos Kiviharjulta oli jo pudonnut jäälle pari hammasta, niin tuntui se tilanne varmasti tuomarille hieman erilaiselta kuin katsomoon. Sinne niitä hampaita ei erottanut! :(
Sen sijaan pitää kyllä todeta, että tuomarit ovat ainakin viime aikoina vetäneet Isomäessä ihan itse "jäätä" jalkojensa alta pois. Esiintyvät niin ristiriitaisin ottein.
Esimerkkinä nyt tuo eilinen "maali", jonka toinen tuomari meni jo erehdyksissään näyttämään maaliksi, mutta hylkäsi hetkeä myöhemmin ja tarjosikin vastineeksi rangaistuslaukausta. Tuomiot tulivat niin nopeasti ettei tuomarikaksikko kyllä ehtinyt keskenään mitään keskustelua käymään.
Ainoa ymmärtämäni perustelu miksi maali hylättiin on se, että peli oli jo vihelletty poikki. Itse en vihellystä katsomoon kuullut, mutta sehän ei takaa mitään. Sen sijaan ihmettelen jos se oli Kaislehto, joka pelin ehti viheltää poikki. Miksi ihmeessä hän sitten näytti sekuntia myöhemmin maalin merkkiä? Jos taas sen pelin vihelsi poikki Ringbom, niin johan on mielenkiintoista että kaukana punaviivan takana oleva tuomari viheltää pelin poikki - vaikka kiekon lähellä on huomattavasti paremmin sijoittunut tuomari.
Toinen esimerkki Ilves-pelistä reilun viikon takaa. Ilves pyysi ottelun loppuhetkillä aikalisää. Raimo Helminen kävi tätä esittämässä lähempänä toimitsija-aitiota olleelle Markku Kruusille. Kruus pudisteli päätään. Katsomoon ei tietenkään kuullut mitä tämä kaksikko mahdollisesti keskusteli, mutta selvästi näki että Kruus ei enää siinä vaiheessa pelikatkoa hyväksynyt aikalisää. No...aloitus venyi jonkin verran ja noin kymmenen sekunnin kuluttua vaihtoaitioiden edessä ollut tuomari Kari Aarvala vihelsi pilliinsä ja näytti aikalisää.
Tuossa nyt pari ihan pientä detaljia. Mutta antavat minusta hieman epäröivän kuvan siitä että liigassa ihan oikeasti jo tuomitsisi pareja, joiden ajatukset käyvät kunnolla yksiin. Jos tuomarien ajatukset eivät käy yksiin, niin onhan se selvä että kahden tuomarin järjestelmä tökkii silloin vastaan ja pahasti. Esimerkkejä löytyisi kyllä lisääkin jos alkaa muistin syövereitä kaivelemaan.
Ymmärrän kyllä että tuomarit ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Mutta niin olen minäkin. Ja minä tästä lystistä maksan!