Oon todennäköisesti seurannut Ässien matseja livenä jo ennenkuin Enska oli edes pilke isänsä silmäkulmassa....
Sinä olet sitten selvästi ikämiehiä, nimittäin itse täytän ensi vuonna tasan 30 vuotta. Tosin ei sun silti tarvitse olla tästä kuin kuusi-seitsemän vuotta vanhempi; sen ikäisenä olen itse käynyt vanhempien kanssa katsomassa ensimmäiset matsit. Kuriositeettina on hyvä myös mainita, että olin aikoinaan 8-kuisena toukkana potkimassa äitiin vauhtia kun vanhemmat jonottivat finaalilippuja Sokoksen katolla keväällä 1979.
Joskus 70-luvulla erityisesti Tamperelaisia "taitokiekkoilijoita" suorastaan vitutti jo etukäteen tulla pelaamaan Poriin Ässiä vastaan, koska siellä sattui ja mustelmilta ei voinut välttyä kuin korkeintaan istumalla vaihtopenkillä koko ottelun ajan. Noista ajoista ei ole Ässien pelissä jäljellä kuin haalistuvat muistot. Siitä pitää huolen viimeistään Alpo....
Pidän minäkin fyysisestä kiekosta, ja jos en nyt ihan väärin ole noita harjoituspelejä silmäillyt, sitä fyysistä kiekkoa siellä on pelattukin. Huhtala paini Sveitsissä, Määttä Porin harjoituspelissä. Forsbackakin on käsittääkseni osoittanut ihan kelpo agitoimista aina kun on kentälle päässyt. Mitä sinä oikein tältä fyysiseltä kiekolta haluat, varsinkin kun SM-liigan sanktiojärjestelmä nykyisin varmistaa sen, että kaikki kurinpitotoimet ovat ihan lapasesta? Paljonko se seuraa hyödyttää, että pelaajat istuvat ottelutolkulla katsomossa?
Jos sinä kaipaat 1970-lukua, niin kyllä sen ajan säännötkin tarjosivat taatusti paljon enemmän ns. erivapauksia kuin tämä nykyinen Muukkosen linja. Iltapäivälehdet eivät kirjoittaneet sivutolkulla jostain tappelusta eikä niistä taatusti jaettu seuroille mitään 15 000 euron (85 000 markan) suuruisia sanktioita. Nyt aika on erilainen, valitettavasti tai ei, ja sen mukaan pitäisi yrittää elää. Varmaan huomenna näemme Brennanin ja Heleniuksen pienen showmyllyn, mutta Hjalmarilla on toisaalta vähän läskimpi lompakko maksaa Muukkosen touhutonneja. Ässillä se rouhaiseekin jo pikkaisen enempi.
Ja mistä perkeleestä sinä tuon Alpon tähän kaivat koko ajan? Yritä nyt muistaa, että Suhonenhan itse pelasi sitä "pahamaineista kiekkoa" Porissakin ja nimenomaan juuri 1970-luvulla.