Lupasin palata pelin analysointiin SaiPa-pelin jälkeen, joten nyt sitten tehdään se. Valitettavasti en kykene heittämään niin huonoa juttua kuin monet tähän ketjuun kirjoittaneista joten annatte puutteeni anteeksi - yritetään kuitenkin.
Ässät on pelannut alkukauden mainiosti ja löytyy tällä hetkellä sarjataulukosta sijalta 7, tosin tasapisteissä yläpuolella päivystävien TPS:n ja Tapparan kanssa ja 2 pinnan päässä neljännellä sijalla majailevasta HIFKistä. Sen vähän mitä olen Ässien peleistä lueskellut, ovat porilaiset pelanneet vauhdikasta ja värikästä kiekkoa, jossa on maalejakin nähty molemmissa päissä. Tässä onkin yksi ottelun kulmakivistä - pystyykö maalinteon kanssa uskomattomasti tuskaillut JYP yllättämään maagista Scott Langkow'ta useammin kuin 1-2 kertaa, jos sitäkään? Viime peleissä myös Ässien maalinteko on takellellut ja myös JYPin maalivahtipelin on oltava täydellistä, jos pisteitä meinataan porista kotio viedä. Varoitettakoon myös, että jääkiekon ja taitopelin suurjuhlaa tuskin nähtäneen - SaiPa - peli antoi osviittaa siitä, että JYPin "pelasitte kaunista kiekkoa, hyvä homma, sääli että hävisitte 7-1" - linja on vaihtumassa totutummaksi "JYP tappaa jääkiekon" - pelityyliksi.
Tuolla aiemmin oli puhetta siitä, että Ässillä on ratkaisijoita leveämmälti kuin JYPillä. Se on totta, sillä JYPin ykköskentästä Hauhtonen-Martins-Louhivaara on joku (Martins) onnistunut maalinteossa viimeksi SaiPa-peliä edeltäneessä voitto-otteussa Lukkoa vastaan, eli yli kolme viikkoa sitten! Sen sijaan JYPin "neloskenttä", jossa vakituisesti pelaavat Jari Jääskeläinen ja Juha-Pekka Hytönen, on ollut ehkäpä alkukauden pirtein yllätys. Jääskeläisen saldo on tässä vaiheessa 4+2 ja Hytösellä 3+3. Mainittakoon, että esimerkiksi Antti Virtasella ja Steve Martinsilla tehot ovat 3+5 ja 5+3.
JYPiä epäilemättä auttaa se seikka että Ässien maalikuningas ja rankkarispesialisti Pasi Tuominen on sivussa tästä ottelusta Tuominen on tehnyt yksin niin paljon maaleja kuin vaikkapa Classen, Sorokins ja Kivenmäki yhteensä! Huikea jamppa on siis kyseessä. Ässien rosterissa on myös kaksi hyvin pisteitä tehnyttä nimeä joita yleensä ei pelillisten ansioiden takia otsikoissa nähdä - Teemu Virkkunen (2+7) ja Pasi Nielikäinen (4+3). Myönnän itse ensimmäisenä että Nielikäinen on monesti ollut minulle vähän kuin punainen vaate ja olen miettinyt, näinköhän tuosta äijästä on oikeasti hyötyä edustamilleen joukkueille, mutta joudun kohta kääntämään takkini jos miehen pistetehtailu jatkuu ja hän jatkaa tsemppaamistaan. Harmi kun Marttinen ei pelaa huomenna...
Mittees vielä. JYP tuskin vetänee Isomäkeä kovin täyteen, mutta vastaamme omalta osaltamme porilaisen jääkiekkoilun tukemisesta täyttämällä jäähallia. JanJ:lle kiitos hyvästä kuitista, porilaiset tuntenevat sydämissään kylmenemistä kun kajautan ilmoille "TEILLÄ EI OO KIHUA" - huudon - sikäli kun se rummutukselta mihkään kuuluu. Toivoisin että JYPin fanikatsomo saisi pidettyä kovaa mökää ilmankin rumpuja laulaen, taputtaen ja huutaen, mutta se taitaa vielä olla turhan kaukainen haave.