Todettakoon nyt heti kärkeen etten ole mitenkään Ässien organisaatiossa mukana. Joten jos minä esitän pessimistisiä arvioita joukkueesta tai tulevista pelaajista, ne eivät millään muotoa edusta mitään seuran sisäisiä fiiliksiä. Ne ovat ihan puhtaasti omia arvioitani siitä miltä seuran toiminta tällä hetkellä vaikuttaa, höystettynä pienellä analyysillä niistä tiedoista joita seuran toiminnasta saan.
Olen kuulemma pessimisti, joten asettakaa kirjoitukseni siihen valoon. Moni muu suhtautuisi varmasti näihinkin tietoihin positiivisemmin. Itse ei oikein enää jaksa, kun se pudotus on kumminkin kokemuksen rintaäänellä niin raju.
Mutta siis:
Kyllä Fandul voi pelimies edelleen olla. En minä sitä kiellä. Hankintana vain kovin erikoinen. Hän ei nimittäin ole se ykkössentteri, jota seura on hakenut, vaan kuten hörkkökin totesi tuli ikäänkuin ylimääräisenä miehenä. Ja kuten täällä olen jo todennut Ässillä oli jo ennestään kaksi sentteriä, joista ainakin Tähtiselle ollaan monissa piireissä asetettu melko kovia odotuksia ensi kaudeksi. Ja nimenomaan sentterin tontilla. Hakanen taas on puolestaan niin puhdas sentteri kuin vain olla voi. Siinä missä Tähtistä voi tosiaan peluuttaa laidalla ihan kevyesti, ei Hakasen pelityyli sinne taivu. Tämä aiheutti minulle sen ihmetyksen mille paikalle Fandul hankittiin.
No, odottavat häneltä vastuunkantoa ylivoimassa. Se on ihan perusteltu ajatus, mutta harmittaa vain että tämä hankinta vie sitä peliaikaa niiltä "omilta" pojilta, joiden esiinmarssia/vastuunkantoa tässä nyt on kuulutettu. Keväällä kerrottiin että joukkueeseen pyritään saamaan urallaan eteenpäin pyrkiviä ja erityisiä haasteita etsiviä pelaajia. Fandul ei näihin kuulu. Tietenkin joukkue tarvitsee myös kokeneita vastuunkantajia, joihin Vjatseslav tietenkin kuuluu. Mutta toisaalta - taas - ehdin kyllä jo käsittää, että vastuunkantajissa pyritään satsaamaan määrän sijasta laatuun. Ilmeisesti tein taas liian nopeita johtopäätöksiä. Nyt näyttää käyvän toisin. Määrä korvaa osin laadun.
Tottakai voisin nyt heittää kehiin ne nimet, jotka tiedän. Mutta mitä minä siitä kostuisin? En yhtään mitään. Eikä se että tällä keskustelupalstalla olisi käsitelty joitain tiettyjä pelaajia olisi vielä uutinen vaan pelkkä huhu. Siksi en tähän nyt mitään pelaajia julista. Loppujen lopuksi kirjoitukseni arvo olisi kuitenkin yhtä kuin nolla. Luulen tietäväni ne nimet joista on kysymys, mutta kun en ole pelaaja/agentti tai joukkueen johtoa, en katso velvollisuudekseni niitä tässä esittää. Olen aivan varma, että kun kerran minäkin nämä jo olen kuullut, ne pyörivät kohta näillä webbipalstoilla ympäri Suomen ilman omaa myötävaikutustani.
Se mikä itseäni tässä ikäänkuin pelottaa on se, että tiedossani olevista viidestä ulkomaalaisesta kaksi on pelannut viime kauden ECHL:ää ja kolmas mahdollisesti myös tuleva UHL:ää. Lisäksi se epäilemäni tuleva ykkössentteri on pelannut kaksi vuotta sitten UHL:ää. Jos tunnette Pohjois-Amerikan sarjarakennetta, niin vieläkö teidät vakuuttaisi jos nyt luettelisin jotain nimiä tämän päälle?
Jotta ette kuitenkaan pelästy liikaa, niin totean nyt vielä että kyllä sieltä taustalta löytyy myös NHL -otteluja. Minua vain huolestuttaa tuo sarjatasojen vaihtelu ja viime vuosien suunta, joka lisää minusta ennestään ulkomaalaispelaajiin kiinteästi liittyvää riskiä. Toisaalta, mikä minä olen näitä arviota tekemään kun en kerran edes tiedä millä ajatuksin Toivola on kauteen suuntaamassa?