Ässä, Kesko, Stocka, Lidl ja Lähikauppa - ruokakaupan mittelö

  • 10 344
  • 80

Mikä on sinun kauppasi?

  • S

    Ääniä: 101 45,5%
  • K

    Ääniä: 66 29,7%
  • S-Lähikauppa

    Ääniä: 15 6,8%
  • Stockmann

    Ääniä: 18 8,1%
  • Lidl

    Ääniä: 54 24,3%
  • Käytän satunnaisesti useampaa

    Ääniä: 59 26,6%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 8 3,6%

  • Äänestäjiä
    222

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
K ja LIDL on itselläni sopivassa suhteessa. Kun ehdin piipahdan ytimessä.

LIDL:in aliarvioiminen paljastaa aivopestyn tuulipukukansan. Edelleen törmää ikäihmisiin jotka toitottavat "että nehän poltti Lapinkin".

Pahempaa suomalaiselle ruoka-/kauppakulttuurille on totaalinen S ja K -kaupan dominointi ja identtiset hyllyt täynnä peruskauraa. (Onneksi tähän on lähivuosina pieni muutos tullut kauppiaskohtaisina valintoina, tämä näkyy K:n puolella ainakin)

Helsingin keskustassa tilanne on hiukan parempi kiitos etnistenkauppojen, luomukauppojen, torien, hallien jne. Kärjistettynä syrjäseuduilla mikä on tässä tapauksessa 4km ja enemmän Erottajalta jonnekin suuntaan ainoan vivahteen tuo Lidl.

Makuasioitahan nämä sanan varsinaisessa merkityksessä.


_
 
Viimeksi muokattu:

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Perusostokset tulee käytyä Lidlissä hoitamassa, pääasiassa sen takia että se on lähinnä kun töistä lähtee. Hintataso on hiukka alempi kuin isoilla ketjuilla, pääsääntöisesti. Joku moitti Lidlin kasviksia, mutta omalla kohdalla lähi-Lidlissä ne ovat paremmassa kuosissa kuin lähi-S-marketissa. Makkaroiden suhteen Lidlin saksalaiset versiot houkuttavat lihaisuudellaan myös. Liha sitten enimmäkseen tulee haettua joko S-marketista joka on kotia lähinnä tai pienen mutkan kautta työmatkalla CM:stä. Noin muuten ei tule koko ajan hintoja väijyttyä, käynnin kätevyys useimmiten ratkaisee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hahaa, lähimpään S-Markettiin on 6 kilsaa, samoin pieneen K-Extraan. Isompi KKK-Market on sitten runsaan 10 kilometrin päässä. Prismat ja Sittarit yli 30km päässä.

Lähinnä tulee käytettyä S-Markettia ja Prismaa, sanotaanko 70%, 25% sitten K-kaupat, yleensä sittari, ja loput Siwaa, Stockaa tai Lidliä.

Ainakin tässä paikallisessa S-Marketissa on todella paljon paikallisia tuotteita, enemmän kuin jossain sittarissa tai Prismassa (suhteellisesti tietty), eli en yleistäisi, että ässäkaupoissa ei paikallisuutta suosita. Käytännössä kaikki yleisemmät vihannekset on paikallisia, siis ihan alle 10 kilometrin säteeltä, eikä mitään "oman maakunnan Hesburger -tuotteita". Varmaan osittain juuri tästä johtuen kotikuntani asukkaat ovatkin tutkitusti maakunnan tyytyväisimpiä ruokakaupan palveluihin, siis tyytyväisempiä kuin vaikka turkulaiset.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Muutin syksyllä takaisin Suomeen ja päätin ensi kertaa elämässäni ryhtyä jonkin ketjun huoraksi. Pikakartoitus uuden asuinpaikkani lähimmistä ruokakaupoista teki minusta SS-miehen. Lähin ruokakauppa on Alepa ja lähin iso(hko) ruokakauppa on S-market.

Vaan kyllä on ollut naurussa pitelemistä kun olen asiakasomistajuuteni ensi metreillä seurannut bonusten kertymistä. Olen keskittänyt käytännössä kaikki päivittäistavarahankintani oman ryhmän kauppoihin ja viime kuussakin taisi bonuksia tulla makoisat neljä euroa, jossa maksutapaetua oli joitain kymmeniä senttejä. Yksin asuvalle autottomalle tämä tuntuu aika jonninjoutavalta, tyhjän saisi pyytämättäkin. Tosin tästä kuusta tulee vähän enemmän, kun tein Oralilla hammaslääkärilaskua parin kuukauden ruokamenojen verran.

Se tuossa S-ryhmässä on kyllä hyvä että ne omistavat paljon ravintoloita. Hyödyntämällä niiden asiakasomistajatarjouksia tulee kuukaudessa helposti säästäneeksi enemmän kuin mitä bonuksia on kertynyt. Varsinkin jos osaa pelata niiden kuponkien kanssa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Varmaan osittain juuri tästä johtuen kotikuntani asukkaat ovatkin tutkitusti maakunnan tyytyväisimpiä ruokakaupan palveluihin, siis tyytyväisempiä kuin vaikka turkulaiset.

Sitä minäkin olen tässä miettinyt, että onkohan se the Lerssi sittenkin otsassa. Sojottaa syyttävän sormen lailla kohti S-ryhmää.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Se tuossa S-ryhmässä on kyllä hyvä että ne omistavat paljon ravintoloita. Hyödyntämällä niiden asiakasomistajatarjouksia tulee kuukaudessa helposti säästäneeksi enemmän kuin mitä bonuksia on kertynyt. Varsinkin jos osaa pelata niiden kuponkien kanssa.

Samat sanat, eli autottomana yksinelävänä bonukset ovat euro pari. Bonuskorteissa ja plussasysteemeissähän on se ikävä puoli, että tosiasiassa näiden järjestelmien kustannukset isketään tuotteiden hintaan ja yksinäiset sinkut maksavat suuremman laskun, koska lapsiperheet saavat isoina bonuksina tätä summaa itselleen takaisin. Tiedän kokemuksesta, että esim. kahden aikuisen autollisessa parisuhteessa saa ostoksia keskittämällä jo eri luokan bonukset kuin mitä yksinään ikinä saa, ja lapsiperheet saavat maksimibonukset heittämällä. Tosin näinhän se yhteiskunnassa muutenkin menee: lapsiperheet ovat tuetuin, helpotetuin ja eniten huomioon otetuin ryhmä koko maassa. Ja näinhän sen kuuluu ollakin, jotta uusia sukupolvia syntyy ja jotta lapsien hankkiminen on mitenkään järjellistä muillekin kuin sikarikkaille tai alimmalle yhteiskuntaluokalle.

S-kortin muut edut ovat tosiaan oleellisemmat kuin mitkään bonukset: matsilipuista saa pari euroa alennusta, ravintoloista saa halvempia annoksia jne jne. Näistä se etu kertyy. Tosin sen edun on tietysti itse maksanut maksamalla sata euroa osuuskuntaan, mutta pidemmän päälle tämä sata euroa maksaa itsensä takaisin. Tästä huolimatta tekisin ruokaostokseni ilomielin esim. Lidlissä, jos sellaisessa järkevästi voisin käydä ilman suurta aikaa ja vaivaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Samat sanat, eli autottomana yksinelävänä bonukset ovat euro pari.
Miten se autollisuus auttaa bonuksiin? Mulla on auto, mutta en tankkaa ABC:llä kuin pakon edessä, eli käytännössä en koskaan. Otan sen paremman bonuksen mieluummin suoraan bensalaskussa jollain toisella, huomattavasti halvemmalla asemalla.

Enpä tosin käy tankkaamassa V-poweriakaan, vaikka sampio voisi luulla niin. Ei tarttis köyhiä moikkailla Shelleilläkään.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kaljat ostan Alepasta, muun ostamiseen en kuluta niin paljoa rahaa, että olisi väliä. Varmaankin enemmän tulee ruokaostoksia K-Marketissa tehtyä. Kerran kuuussa varmaan tulee käytyä Citymarketissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosin sen edun on tietysti itse maksanut maksamalla sata euroa osuuskuntaan, mutta pidemmän päälle tämä sata euroa maksaa itsensä takaisin.

Eikös siinä liittymisen yhteydessä saa kaikenmaailman etukuponkeja vähintään sen satasen edestä, hiukan osuuskaupasta riippuen? Tämä ei tietenkään tarkoita, että liittyminen olisi ilmaista silti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taisi Leonin viestin sisältö viuhua aika pahasti ohi. Sampion on ilmeisen vaikea sisäistää sitä, että jotkut antavat arvoa myös sille, kuinka mukava ruokakaupassa on asioida.
En tiedä, mikä sinulla viuhuu, mutta Leon tuossa aika selvästi kirjoitti, että Lidlissä asioi lähinnä retalejengiä, ja teki selväksi, että hän parempana ihmisenä ei mm. siksi käy Lidlissä. Sen verran myönnän kyllä, että en toki tiedä, kuinka paljon Lidlien siisteys yms. vaihtelevat paikkakunnittain, mutta ainakin tämä meikäläinen on varsin mukava.

Tietysti kuuluu asiaan olla kateellinen kaikille niille, joille hinta ei ole ainoa määräävä tekijä ruokakaupan valinnassa.
Taattua VT:tä. Pieni henkilökohtaisuus on pakko sutaista mukaan. Vitustakos minun kateellisuuteni tiedät? Jos tajuaisit lukemaasi, niin sulle olisi selvinnyt, että käyn ostamassa tietyt tuotteet Lidlissä, ja ne, mitä en siltä kelpuuta, haen Cittarista tai Prismasta. Kesäisin torilta ja teurastamolta. Toki mullä on pokkaa myöntää myös se, että joskus menee sen verran tiukoille näin kuntatyöntekijänä, että keskitän kaikki Lidlin ja teen jotain vaatimattomampaa safkaa, mutta en kyllä kateellinen osaa olla. En ainakaan tuollaisella asenteella varustettua julppia kohtaan.

Ja Leon, saat tankata ihan missä tykkäät. Itse tankkaan mahdollisuuksieni mukaan kylän edukkaalla kylmäasemalla, mutta en lähde sinne vartavasten ajelemaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suhtaudun erittäin skeptisesti bonuskortteihin vaikkakin niitä taloudessa on.
Jos K ja S -kaupan bonuksista aikoo saavansa merkittävää hyötyä niin joutuu omasta mielestäni keskittämään ostoksia liikaa joka sitoo tiettyyn valikoimaan.

Suuremman kokonaisvaltaisemman hyödyn saa kun menee makuaistinsa mukaan ja hakee eri putiikeista lähiseudulta haluamansa tavarat oli ne alennuksessa tai ei.

Itse kivennäisveden suurkuluttajana tienaan omaisuuden juomalla Lidlin Saskiaa, kun on mieltymys tuonlaiseen kunnolla hapotettuun tuotteeseen ja fiksaatio lisäksi vielä 0,5 litran pakkaukseen, on sopiva annos ja toimii kaikkialla ruokapöydästä urheilukentille.


_
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Oltiin kanarialla ja siellä aukesi uusi LIDL, sitä rummutettiin markkinoilla kovaan ääneen. Hitonmoisesti nähtiin vaivaa mikä oli lievä shokki suomalaiselle.

Lidl on hyvä paikka.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Prismassa tulee useimmiten käytyä. Suhteellisen halpa kauppa ja useimmissa Prismoissa on hyvä valikoima elintarvikkeiden suhteen. Vastasin kohdat "S" ja "Käytän satunnaisesti useampaa." S-ketjun kauppoja suosin, mutta silloin tällöin tulee käytyä joissakin K-marketeissa etsimässä elintarvikkeita, mitä en Prismasta välttämättä ole löytänyt. Siwassa tulee käytyä silloin tällöin, kun se on minun lähikauppani. Mitään isompia ruokaostoksia en siellä tosin tee, sillä onhan nuo Siwojen hinnat melkoista ryöstöä. Lähinnä jotain saunajuomia ja mässyä tulee sieltä haettua tai jotain, mitä en ole muualla käydessäni muistanut ostaa.

Yleisesti ottaen tulee ruokaostokset hoidettua S-ketjun kaupoissa. Lidlissä tulee käytyä hyvin harvoin, kun sattuu olemaan hieman väärällä suunnalla, kuin vakiokauppani.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Prisma on lähimpänä hyvän valikoiman paikoista, ja siellä tulee käytyä siten eniten. Toisaalta vaikka valikoimat ovat kohtuu yhteneviä nykyään, niin olen havainnut että kauppiasvetoisissa K-kaupoissa on enemmän ns. parempia tuotteita. K-Supermarketeista löytyy vaikka Riekon rintaa tai Tunturi-Rautua, Citymarketissa on laajempi tuontiolut valikoima kuin paikakunnan S- tai A-marketeissa yhteensä. Prismasta saa kuitenkin arkeen kaiken, joten melkeimpä vain herkkuttelun takia tulee epäsäännöllisen säännöllisesti käytyä K-kaupoissakin. Ja toki lähi-Siwasta tulee haettua paikkausostoksia, jos joku peruselintarvike/vast. pääsee yllättäen loppumaan. Saksan Liiterit olen katsastanut, eikä siellä ole mitään minulle. Lisäksi myymälöiden Preussilais-varastomainen tunnelma ei ole meikäläiselle sekään. En käy niissä todennäköisesti enään koskaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Yhdestä Cittarista tulee hankittua 90% tämän talouden ostoksista. Syynä on käytännössä vain ja ainoastaan se, että tuo marketti sijaitsee helpoimpien yhteyksin päässä. Lisäksi vaikeaa nähdä mitään todellista eroa esim. S-ryhmän ja Keskon suurmarkettien välillä, jotta kannattaisi alkaa vaihtamaan. Loput 10% tulee hankittua lähi-Alepasta tai pienestä M-kaupasta, jos on pakko.

En noin ymmärrä näiden pienten kauppojen ihannointia, johon aina joskus törmää. Oman kokemuksen perusteella ovat erittäin kalliita, valikoimat ovat suppeat ja paljon löytyy vanhentunutta tavaraa hyllyssä. Lisäksi jos erehtyy menemään siihen ei-oman-alueen liikkeeseen, jossa työntekijät eivät tunne, niin hyvin usein palvelu on sellaista haistavittu-tasoa näille ns. ulkopuolisille. Ei jatkoon.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Bonuksista vielä sen verran, että kun on perhettä ja autoja, niin maksimibonuksethan sitä käytännössä tulee joka kuukausi. Eli minimissään n. 50 e/kk. Ainakin 600 e siis tulee vuodessa S-bonusta, vaikka ihan 100% ostoksista emme ole sinne keskittäneetkään. K-Plussa-seteleitäkin tulee muutama vuodessa - no ei kovin montaa kuitenkaan. Jokuhan nämäkin bonukset tietysti maksaa. Todennäköisesti joku vähän kuluttava yksineläjä. Tulonsiirtoja tämäkin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun asuinalueellani on parin kilometrin sisällä 2 Citymarkettia, Prisma, Lidl ja Stockan herkku, mutta pääasiassa tehdään kyllä ruokaostokset S-mafialla, eli Prismassa. Toinen noista Citymarketeista on pariinkiin otteeseen valittu Suomen (?) halvimmaksi kaupaksi, mutta jotenkin itseä miellyttää enemmän tuo Prisman valikoima, erityisesti hyvät Rainbow-tuotteet. Toisekseen hintataso on ihan ok tuolla ja asiakasomistajan edut ovat omasta mielestä parhaat verrattuna esim. plussapisteisiin.

Välillä tulee toisessa Citymarketissa käytyä, koska siellä on todella hyvät vihannes-, kala-, juusto- ja lihaosastot. Muutenkin erikoisempia tuotteita löytyy tuolta kaupasta todella paljon. Toki hintataso on myös selkeästi kalliimpi kuin Prismassa.

Lidlissä tulee harvemmin käytyä, lähinnä sen takia ettei puoliso voi sietää Natsisiwaa jostain tuntemattomasta syystä. Muuten tuo paikallinen Lidl on ihan siisti versio verrattuna johonkin Itäkeskuksen tai Kampin Lidliin jossa tapahtuu tuo Leonin mainitsema ilmiö, eli ne kanssakävijät ovat varsin epäsiistiä jengiä. Nykyään tulee tosi harvoin käytyä Lidlissä, kun Sodastream tuli hankittua.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
K-ketjua tulee suosittua eniten. Varsinkin kun oma liike on samassa liiketilassa missä on K-supermarket. Sen kauppiaalla on välillä huikeita tarjouksia, joita harvemmin muualla näkee. Syksyllä sisäänvetotuotteena myivät pakastamatonta häränsisäfilettä alle kympin. Yhden palan ostin kokeeksi ja seuraavana päivänä pakastimessa oli marjoilla tiiviit oltavat.

Jos isompia ostoksia teen, niin Turussa on todella hyvät Citymarketit, jotka pesevät paikalliset S-kaupat valikoimassa menen tullen.

Lildliä tulee silloin tällöin käytettyä. Osa sen tuotteista on sellaisia, että niitä ei saa muualta ja niiden paikalla paistettut leivät ovat toiseksi parhaita heti Stockan jälkeen, josta tulee silloin tällöin ostettua, jos pitää jotain ekstraa hakea mitä ei saa muualta tai hakee enemmän laatua.

K-kaupat 80 pinnaan, 15 pinnaan Lidl ja Stockman ja loput 5
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä, mikä sinulla viuhuu, mutta Leon tuossa aika selvästi kirjoitti, että Lidlissä asioi lähinnä retalejengiä, ja teki selväksi, että hän parempana ihmisenä ei mm. siksi käy Lidlissä. Sen verran myönnän kyllä, että en toki tiedä, kuinka paljon Lidlien siisteys yms. vaihtelevat paikkakunnittain, mutta ainakin tämä meikäläinen on varsin mukava.
Retalejengi on hyvin kaunis ilmaisu tuolle Hertzigan posselle. Lisäksi itse myymälä on todella suttuinen mesta. Mieluummin vietän tipatonta kuin käyn tuolla. Muuten ei Lidlin konseptia vastaan todellakaan ole mitään henkilökohtaista. Eipähän vain ole mitään syytä käydä noissa enää.

Toki mullä on pokkaa myöntää myös se, että joskus menee sen verran tiukoille näin kuntatyöntekijänä, että keskitän kaikki Lidlin ja teen jotain vaatimattomampaa safkaa, mutta en kyllä kateellinen osaa olla. En ainakaan tuollaisella asenteella varustettua julppia kohtaan.
Mulla kyse ei ole Lidlin valikoiman kelpuutuksesta, koska siellä ei yksinkertaisesti ole kaikkea sitä, mitä tarvitsen ruuanlaitossa. Mikään ei vituta niin paljon kuin se, että pitää käydä samalla reissulla vielä toisessa kaupassa, jos ekassa ei ole kaikkea tarvittavaa. Toki mulla on pokkaa myöntää, että mulla on varaa käydä vaikka tuolla Eat&Joyssä. On vaan turhan kaukana.
Ja Leon, saat tankata ihan missä tykkäät. Itse tankkaan mahdollisuuksieni mukaan kylän edukkaalla kylmäasemalla, mutta en lähde sinne vartavasten ajelemaan.
Mä tykkään tankata siellä, missä tankkaaminen on suhteellisesti edullisinta. Vaikka laskisi täydet bonarit, ikinä ei ABC:n paikalliset hinnat pärjää millekään muulle asemalle kuin Shellille. Ja lähin Shellikin on niin kaukana, ettei ole järkeä käydä siellä asti tankkaamassa. Luuleeko porukka oikeasti, että S-bonarit tekevät ABC:n 10 c kalliimman litrahinnan jotenkin halvaksi? Jos jotain positiivista paikallisesta ABC:sta etsii, niin siellä on toimiva letku renkaantäyttöä varten. Katoava luonnonvara.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En noin ymmärrä näiden pienten kauppojen ihannointia, johon aina joskus törmää. Oman kokemuksen perusteella ovat erittäin kalliita, valikoimat ovat suppeat ja paljon löytyy vanhentunutta tavaraa hyllyssä. Lisäksi jos erehtyy menemään siihen ei-oman-alueen liikkeeseen, jossa työntekijät eivät tunne, niin hyvin usein palvelu on sellaista haistavittu-tasoa näille ns. ulkopuolisille. Ei jatkoon.
Paikallinen pikkukauppa on pop. Ei sieltä juuri tule tehtyä muuta kuin täydennystä unohtuneiden perusjuttujen suhteen + iltamätöt juomineen silloin tällöin, mutta haluan tukea tuota K-markettia jo siksi, että haluan sen säilyvän tuossa parin minuutin kävelymatkan päässä. Ja siellä on pirun kiva henkilökuntakin. Onpahan niin myöhään aukikin, että ei tarvitse stressata, jos huomaa illalla jonkun aamiaistarvikkeen käyneen vähiin.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
S-Marketissa teen 90% ostoksista. Jostain syystä en ole koskaan syttynyt K-ketjuun. Kai se johtuu siitä, että oma lähikauppa on aina sattunut olemaan S-Market. Lidliä en käytä, koska etäisyys on liian pitkä kävellen taitettavaksi eikä oikein järkevää julkista yhteyttäkään ole. Aina kun sattuu auto olemaan käytössä niin haen Lidl:stä esim. juomia isomman satsin kerralla, lähinnä vichyä. Stockka sattuu olemaan kätevästi duuni-matkan varrella joten sieltä saataan ostaa jotain pientä jos pitää vaikkapa dösää venailla hetken aikaa. Muutenkin teen pienet ostokset(eväät, juomapullo, maito etc.) siitä kaupasta joka silloiselle reitille sopii parhaiten.

Huomasin myös ketjujen hintoja vertaillessani, että S-ketjun kaupoista ostettuna minun "korini" on halvempi kuin esim. K-ketjusta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Miten se autollisuus auttaa bonuksiin? Mulla on auto, mutta en tankkaa ABC:llä kuin pakon edessä, eli käytännössä en koskaan. Otan sen paremman bonuksen mieluummin suoraan bensalaskussa jollain toisella, huomattavasti halvemmalla asemalla.

Autollisuus vaikuttaa epäsuorasti, vaikka ei tankkaisikaan S-bensaa. Minulla on toisinaan auto käytössä, ja sitä huomaa kummasti päätyvänsä aina isoon automarkettiin, josta ostaa helvetinmoisen kuorman kaikkea sellaista tavaraa ja ruokatarvikkeita, joita ei jaksa missään bussissa raahata tai jota ei ole edes tarjolla siinä lähikaupassa, josta tulee haettua peruselintarvikkeet.

Tuossa kesälläkin oli auto käytössä 4-5 päivää. Tuona aikana ostin mm. varastoon noin 40-50 litraa Pepsi Maxia, jota lastasin auton takakonttiin Prismasta. Ynnä muuta ynnä muuta tuli ostettua. Tosin olin uskoton S-ketjuille ja kävin hakemassa pari cd-tornia yms. askarreltavaa itsestään Ikeasta. Shame on me.

Eikös siinä liittymisen yhteydessä saa kaikenmaailman etukuponkeja vähintään sen satasen edestä, hiukan osuuskaupasta riippuen? Tämä ei tietenkään tarkoita, että liittyminen olisi ilmaista silti.

Totta. Ei nyt ihan satasen edestä sentään. Itse sain 30-40 euron edestä kuponkeja. Kaksi vuotta oli aikaa maksaa "bonuksilla" tilille tuota puuttuvaa n. 70 euron summaa. Kahden vuoden aikana kertyi noin 20 euroa bonuksia, lopulta maksoin tilisiirtona loppusumman. Hitaasti tuossa plussalle pääsee, mutta pääsee kumminkin, nykyisin olen jo osuuskuntasumman saanut takaisin bonuksinakin.

Bonuksista vielä sen verran, että kun on perhettä ja autoja, niin maksimibonuksethan sitä käytännössä tulee joka kuukausi. Eli minimissään n. 50 e/kk. Ainakin 600 e siis tulee vuodessa S-bonusta, vaikka ihan 100% ostoksista emme ole sinne keskittäneetkään. K-Plussa-seteleitäkin tulee muutama vuodessa - no ei kovin montaa kuitenkaan. Jokuhan nämäkin bonukset tietysti maksaa. Todennäköisesti joku vähän kuluttava yksineläjä. Tulonsiirtoja tämäkin.

Se joku olen minä. Minä tai joku muu kaltaiseni vähän kuluttava yksineläjä maksaa bonuksesi ja osallistun tulonsiirtoon. Sinkut maksavat runsaasti subventoidulle perheille kaupassakin, ja eläminen on muutenkin sinkulle moninkertaisesti kalliimpaa. Ei se tosin auttaisi vaikka ostaisin Lidlistä kaiken. Mielelläni ostaisin, jos Lidl olisi lähellä.

[Offtopic]
Sinkku tietysti maksaa ihan kaikesta enemmän ja eläminen on suhteessa paljon kalliimpaa, joten siinä mielessä en aina ymmärrä monien lapsiperheiden kitinää ja poliitikkojen porinaa "lapsiperheiden tilanteesta". Se tilanne on pääsääntöisesti oikein hyvä, ainakin jos on työssäkäyvien vanhempien perhe. Rahaa on moneen etelänreissuun vuodessa ja useisiin autoihin, tukia virtaa tileille ja muutenkin tuetaan. Lapsilla on oikeus subjektiiviseen päivähoitoon ja koneisto huolehtii lapsista päiväkodeissa ja kouluissa. En tätä toki vastusta, koska on olennaista, että keskiluokka hankkii mahdollisimman paljon lapsia. Muutenhan olisi vain eliitin kultalusikkamukuloita sekä lähiöiden YH-mamojen/vatipäisten uskonlahkojen lapsilaumoja. Mutta se monesti ihmetyttää, kuinka huonosti monen yksineläjän asiat ovat ja kuinka vähän ketään kiinnostaa sinkkujen tilanne. Suomessa on sentään miljoona yksineläjää, luulisi moisen potin kiinnostavan jo poliitikkojakin.
[/Offtopic]

[Offtopic part 2: the revenge]
Mielelläni siirtyisin itse tulonsiirrossa saamapuolelle. Haluaisin muutenkin saamapuolelle. Tarvitsen siis naisen. Ja naisen, joka haluaa synnyttää jälkeläisiä, jotta muutumme naisen kanssa lapsiperheeksi. Mistä minulle nainen? S-ketjun tulevaisuus ja tulevat maksimaaliset bonuspisteeni edellyttävät naista! Huumorintajuiset, hyväluontoiset ja hedelmälliset naiset sopivassa iässä, laittakaa privaa. Nimimerkillä "S-kortilla seksiä".
[/Offtopic part 2: the revenge]
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastataan nyt kysymykseen ensiksi ja palataan siihen, miksi juuri Roomassa käyneenä voi taas ihmetellä niitä satoja miinuspuolia mitä suomalaisessa pt-kaupassa mättää.

Eli pääosin S-ryhmän kaupoissa ihan vain hintojen ja sijainnin vuoksi. S-kortin käyttäminen, vaikka se ogliopolia edistääkin on kuitenkin taloudellisista syistä yksittäiselle kuluttajalle järkevää. Joskus tulee käytyä duunin vieressä olevassa K-marketissa, joka on valikoimiensa puolesta aika vaatimaton ja kallis. Lidliä en käytä juuri koskaan, vaikka hintataso on aika hyvä ja valikoimassa on loistavia tuotteita, kuten makkarat, juustot ja muut maitotuotteet, joiden tekemisestä suomessa ei tiedetä hevon helvettiä.

No sitten niitä, mikä koko systeemissä mättää. Suomalaisessa elintarviketeollisuudessa rahat menee niin monelle välikädelle, että hinnat nousee väkisin ihan päättömiksi. Samalla tapaa S:n ja K:n kartellitouhu nostaa perustuotteiden hintoja, koska kilpailua ei vain ole tarpeeksi. Lidl tosiaan suomessa toimii aika eri tavalla kuin alkuaikoinaan, koska suomalaiset ovat niin brandiuskovaisia, ettei voi ostaa kotimaista maitoa kuin valion tai ingmanin tölkistä.

Tässä on useasti mainittu se, että ketjujen omat tukut määrittelee niin vahvasti tuotevalikoimaa, ettei hyllyyn asti eksy kuin muutamia paikallisia tuotteita.

Aivan käsittämätöntä on se, kuinka kauppojen toimintaa ohjataan aukioloista lähtien. Vielä 90-luvun loppupuolella kaupat olivat arkisin illalla 20 asti auki, launataisin klo 14 asti ja sunnuntaina ei ollenkaan. Nykyäänhän touhu on jo vapaampaa, mutta silti klo 22 jälkeen auki olevia kauppoja ei hirveän tiheään ole.

Ja alkoholin myynti, tuskin meidän elinaikanamme saadaan viinejä alkon hyllyltä päivittäistavarakauppaan, kirkkaista puhumattakaan. Ja tällä menolla bissetkin menee alkoihin josta sitä saa vain 6 pulloa viikossa. Muuallahan olut ja viini, kuten Scholl on joskus sanonut ovat elintarvikkeita.

Käsittämätöntä on kuitenkin se paskan laadun määrä suomalaisissa elintarvikkeissa, syynä on tietysti se, ettei suomalaiset osaa enää tehdä ruokaa ja se, että tuottajat pakottavat ostamaan yhä jalostetumpaa paskaa kuin aiemmin. Lompakollaan voisi äänestää, mutta se on mahdotonta, jos siihen ei ole varaa.

Lähiruokabuumi on kyllä yksi terveimmistä asioista, mitä suomalaiselle ruokatuotannolle on tapahtunut sitten luomun ja reilun kaupan tuotteiden jälkeen. Tosin fair trade ja luomu on mennyt jo vituiksi, koska näköjään fair traden hinnoittelussa kukaan ei valvo sitä kuinka paljon kauppias voi siitä kupata. Luomussa taas näytti ainakin jossain vaiheessa siltä, että tuottajilta loppuu usko kesken.

Schollin kanssa olen aivan samaa mieltä, että kilpailuviraston tulisi pilkkoa kesko ja SOK.

Suomalaisen kuluttajan tulisi tehdä valintoja enemmän, millä vaikuttaa koko teollisuuteen, sen monipuolisuuteen, ekologisuuteen ja laatuun.

Tässä muutama pointti:
-Opettele tekemään ruokaa
-Vältä ketjuja jos mahdollista
-Älä osta eineksiä tai jalosteita
-Osta luomua, reilua kauppaa ja lähiruokaa aina kun mahdollista
-Älä osta mitään hämärästä alkuperästä olevaa tuotetta, vaikkapa (chiquita banaanit tai jaffa-appelsiinit)
-Älä osta kotimaisia kurkkuja, salaatteja tai tomaatteja talvella
-Käy useammin ravintoloissa, ei siis ketjujen rafloissa
-Käy kauppahalleissa ja toreilla, etnosafkakaupoissa jne.
-Tuo aina ulkomailla käydessässi viinaa ja safkaa

Jos edes muutamaan pointtiin pystyy, niin sitä parempi.

Jännä juttu, nykyään ihmisillä on enemmän vapaa-aikaa kuin koskaan ja esim. ruuanlaittotaito on aivan hukassa suurilta osilta ihmisistä. Eli valintojen tekeminen on taloudellinen, jaksamisen ja viitsimisen, sekä osaamisen kysymys.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
S-Markettia ja Alepaa tulee pääsääntöisesti käytettyä, kahvin haen Lidlistä ja yleensä samalla tarttuu mukaan jotain muutakin, kuten pekonia tarjouksesta tai makkaroita.

Kurvissa kun asun, niin pääsääntöisesti käytän tuota S-Markettia, välillä sitten kävellään Aleksiskivenkadun S-Markettiin, jossa on parempi valikoima. Todella usein tulee myös käytyä Alepassa, se kun on 24h nykyään niin saa ostokset aina silloin kuin haluaa.

Vihreä korttikin löytyy, kannattihan se ottaa, kun kaksi ihmistä käyttää samoja kauppoja kokoajan. Ja tuleepa William K:n reissuistakin bonukset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös