Äänestys: Vuoden 2017 parhaat elokuvat

  • 9 601
  • 78

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Ihan hyvä vuosi elokuvien osalta. Todella monta kehuttua leffaa vielä näkemättä joten Top 5 voi näyttää vuoden päästä erilaiselta.

1. Blade Runner 2049
2. Logan
3. Thor: Ragnarök
4. John Wick: Chapter 2
5. Kingsman: The Golden Circle

Näkemättä: mother!, Manchester by the Sea, Get Out, Ikitie, It, Baby Driver, The Killing of Sacred Deer

Pettymys: Dunkirk
 

Histo

Jäsen
Sillä aikaa kun ääniä lasketaan, pitää vielä kommentoida varsinaiseen äänestysviestiin ajattelemani, mutta hätäpäissäni unohtama lausahdus, eli Jeff Bridgesin erinomaisesti tähdittämä Hell or High Water olisi ilman muuta mahtunut kärkiviisikkooni, mutta parhaan elokuvan Oscar-ehdokkuudesta huolimatta se ei saanut Suomessa teatterilevitystä viime vuonna.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Sillä aikaa kun ääniä lasketaan, pitää vielä kommentoida varsinaiseen äänestysviestiin ajattelemani, mutta hätäpäissäni unohtama lausahdus, eli Jeff Bridgesin erinomaisesti tähdittämä Hell or High Water olisi ilman muuta mahtunut kärkiviisikkooni, mutta parhaan elokuvan Oscar-ehdokkuudesta huolimatta se ei saanut Suomessa teatterilevitystä viime vuonna.
Se oli kieltämättä hyvä elokuva. Pidin myös Detroit -elokuvasta, joka oli dokumenttipohjainen draama Detroitin mellakoista.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
NASA Invites Media to Talk with Cast of Hidden Figures - YouTube

Yllättävän harvan listoilta löytyy tämä elokuva eli Hidden Figures. Minusta tämä on aivan loistava aihe josta minulla ja tuskin kovin monella muullakaan ei ole ollut mitään tietoa. Jo pelkästään se seikka että noita ihmisiä kutsuttiin termillä computers hämmästytti. Voi vain kuvitella miltä noista naisista on tuntunut työskennellä miesvaltaisessa työyhteisössä 60 - luvun rotuerottelun Amerikassa. Ylipäätään pidän leffoista jotka perustuvat tositapahtumiin, varsinkin sellaiseen joka ei ole loppuun kaluttu. Täyden kympin suoritus.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eipä ilmeisesti palstaveljellä @alwahla ollut aikaa käynnistämänsä äänestyksen pisteitä laskea yhteen, koska nyt on vierähtänyt jo toista kuukautta tämän äänestyksen loppumisesta. Koska myös @Vintsukka on tästä äänestyksestä eläkkeellä ja minua pyydettiin apuun niin laskin sitten äänestyksen lopputulokset. Mutta seuraavan kerran eli ensi vuonna toivon auttamispyyntöä etukäteen ennen äänestysketjun polkaisemista käyntiin tai toivon, että äänestyksen käynnistäjä laskee pisteet itse ja hoitaa homman loppuun. Voinhan se äänestyksen vetäjä olla ensi vuonna ehkä minäkin, tai sitten en ole - mutta jos olen, niin sitten käynnistän äänestyksen itse. Äänestyksen pitäjästä lienee syytä sopia ajoissa elokuvajatkislaisten kanssa.

Seuraavassa viestissä siis vuosiäänestyksen lopputulokset.

Tässä sen verran taustatietoa, että äänestettäviä vuoden 2017 aikana Suomen teattereihin tulleita ensi-iltoja oli 184 kappaletta. Vuoden 2016 äänestykseen osallistui 38 jatkoaikalaista ja eri elokuvia mainittiin 66 kappaletta. Vuoden 2017 äänestykseen osallistui vain 28 äänestäjää ja elokuvia mainittiin 50 kappaletta. Selkeä pudotus siis.

Joko elokuvavuosi oli huonompi tai sitten syynä on se, että äänestysaikaa vuoden 2017 elokuvien katsomiselle oli liian vähän ja vuosiäänestys avattiin liian aikaisin eli vuoden 2017 puolella jolloin oli vielä eri elokuvia tulematta teattereihin. Äänestyshän on järkevää avata vasta seuraavan vuoden vaihduttua ja äänestysaikaa on oltava riittävästi, jotta jatkislaisetkin ehtivät käymään katsomassa loppuvuoden teatterielokuvia rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt on siis tekemäni pistelasku ohi, eli on aika julistaa Kolmannentoista Vuotuisen Jatkoajan Melko Epävirallisen Elokuvaäänestyksen tulokset.

Jatkoajan valitsema vuoden 2017 paras elokuva on:
1. Blade Runner 2049 (37 pistettä, 5 ykkössijoitusta)

Erittäin tasaisen kärkitaiston muut mitalisijat menevät seuraavasti:
2. Tuntematon sotilas (34 pistettä, 3 ykkössijoitusta - vuoden paras kotimainen elokuva)
3. Dunkirk (32 pistettä, 2 ykkössijoitusta)


Tuntematon sotilas tuli siis hyvänä kakkosena. Aika velikultia. Dunkirk pääsi kolmanneksi.

Sijat 4-10 ovat seuraavat:
4. Star Wars - The Last Jedi (31 pts, 1 ykkössijoitus)
5. Logan (27 pts, 1 ykkössijoitus)
6. La La Land (23 pts, 3 ykkössijoitusta)
7. Manchester By The Sea (22 pts, 2 ykkössijoitusta)
8. Ikitie (18 pts, 1 ykkössijoitus)
9. Baby Driver (12 pts, 1 ykkössijoitus)
10. John Wick 2 (12 pts, ei ykkössijoituksia)

Viiden kärki erottui tasaisessa äänestyksessä.

Sijat 11-20 ovat seuraavat:
11. Moonlight (10 pts, 2 ykkössijoitusta)
12-13. Solsidan (10 pts, 1 ykkössijoitus)
12-13. The Handmaiden (10 pts, 1 ykkössijoitus)
14. Mother! (9 pts, 1 ykkössijoitus)
15. Thor: Ragnarök (9 pts, ei ykkössijoituksia)
16-17. Loving Vincent (7 pts, 1 ykkössijoitus -paras animaatio)
16-17. Wonder Woman (7 pts, 1 ykkössijoitus)
18-20. Get Out (7 pts, ei ykkössijoituksia)
18-20. Split (7 pts, ei ykkössijoituksia)
18-20. Swiss Army Man (7 pts, ei ykkössijoituksia)

Hajapisteitä meni seuraaville:
6 pts: Kingsman: Kultainen kehä, Spiderman: Homecoming, The Salesman
5 pts: Tokasikajuttu (joka oli vuoden paras dokumentti), Hitman's Bodyguard, It (Se), Silence, Your Name.
4 pts: Atomic Blonde, The Big Sick
3 pts: A Cure For Wellness, Guardians of the Galaxy vol. 2, Idän pikajunan arvoitus, Lion ,T2 Trainspotting
2 pts: Armomurhaaja, Beauty And The Beast, Hidden Figures, Itse Ilkimys 3, Jackie, Napapiirin arvoitus 3, Sota Apinoiden Planeetasta, Toivon tuolla puolen
1 pts: Alien: Covenant, Ghost In A Shell, Lego Batman -elokuva, Patriots Day, Pirates Of The Caribbean: Salazar's Revenge, The Greasy Strangler, Yösyöttö

Äänet jakautuivat hyvin laaja-alaisesti, sillä tosiaan 50 elokuvaa sai maininnan 28 äänestäjältä ja kärkitaistelu oli ehkä tasaisin koskaan, neljä ensimmäistä elokuvaa vain kuuden pisteen sisällä.

Kaksi äänestäjää hylättiin, sillä he eivät kyenneet noudattamaan simppeliä äänestyssääntöä jonka mukaan parhaita elokuvia valitaan viisi ja vain viisi. Toinen hylätyistä antoi vain kolme elokuvaa ja toinen hylätyistä yritti antaa kuudelle elokuvalle pisteitä jakamalla viimeisen eli viidennen sijan kahtia. Sori vaan, mutta linja on tiukka kuin presidentinvaaleissa eli ohjeiden vastaiset äänestyslipukkeet jäävät huomiotta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jatkoajan jäsenten valitsemat vuoden elokuvat:
2005 - Sin City
2006 - The Departed
2007 - The Simpsons Movie
2008 - Yön ritari (The Dark Knight)
2009 - Gran Torino
2010 - Inception
2011 - Black Swan
2012 - Yön ritarin paluu (The Dark Knight Rises)
2013 - Django Unchained
2014 - The Wolf of Wall Street
2015 - Star Wars: The Force Awakens
2016 - The Revenant
2017 - Blade Runner 2049
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos @Musta Nuoli! Tiukka skaba näytti tänä vuonna olevan vaikka äänestäjien määrä jäi tällä kerralla harmittavan vähäiseksi.

Aika monta elokuvaa tuli katseltua äänestysajan päättymisen jälkeen, mutta onneksi ne eivät olisi muuttaneet ainakaan kovin paljoa äänestystuloksia.

Mikähän mahtaa olla, että Blade Runner 2049:n tulo vuokraamoihin kestää noin kauan. Monta myöhemmin elokuvissa esitettyä elokuvaa on ollut jo pitkään vuokrattavissa - ärsyttää!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän mahtaa olla, että Blade Runner 2049:n tulo vuokraamoihin kestää noin kauan.
Eiköhän vastaus kysymykseesi ole se sama kuin niin moneen muuhunkin miksi-kysymykseen: raha. Näyttää tulevan saataville huomenna kuitenkin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hei onks elokuvien taso laskenut? Äänestyksen ykkönen myöhäinen jatko-osa (ei alkuperäisen veroinen), toinen uusintaversio (lähes paras versio aiheesta, mutta ei ehkä ihan), kolmonen taas ei kuulu ohjaajansa parhaisiin töihin...

Äänestyksen nelonenkin on tehty jo 70-luvulla paljon paremmin.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Harrison Fordin caphit on sitä luokkaa että uusinta Blade Runneria pihistellään.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Hei onks elokuvien taso laskenut? Äänestyksen ykkönen myöhäinen jatko-osa (ei alkuperäisen veroinen), toinen uusintaversio (lähes paras versio aiheesta, mutta ei ehkä ihan), kolmonen taas ei kuulu ohjaajansa parhaisiin töihin...

Äänestyksen nelonenkin on tehty jo 70-luvulla paljon paremmin.

Miller ja Rodriguez tais ohjata yhdessä? Siis nuo Sin cityt.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän vastaus kysymykseesi ole se sama kuin niin moneen muuhunkin miksi-kysymykseen: raha. Näyttää tulevan saataville huomenna kuitenkin.

Niin se kai sitten on. Huomenna näyttää tosiaan olevan vuokrattavissa iTunesista. Vähän hölmöä tuokin, että tulevat vuokrattaviksi maanantaisin. Jos tulisivat perjantaisin niin kuin elokuvateattereiden ensi-illat, niin ihmisillä olisi viikonloppu aikaa katsella elokuvia. Nyt moni joutuu odottamaan seuraavaan viikonloppuun katsomista, kun/jos ei ole viikolla aikaa elokuvien katsomiseen.
 

Käppyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tattista myös omasta puolestani nimimerkille Musta Nuoli ääntenlaskusta. Tuloksia tässä jo hieman kaipailinkin.

Ramchesterin tapaan odottelen uudemman Blade Runnerin katsastamista.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kiitos @Musta Nuoli vaivannäöstä, hieno homma että saatiin tulokset pöytään.

Niin se vaan näyttää olevan, että vuosi vuodelta oma toppilistani ja Jatkiksen äänestämä toppilista erkanevat enemmän ja enemmän toisistaan, mutta mikäpä minä olen muiden leffamakua arvostelemaan. Johtuu toki osittain siitäkin, että niitä leffoja tulee nähtyä entistä enemmän, joten on mistä valita. Ja ei sillä että BR2049 tai Tuntematon olisivat mielestäni huonoja leffoja, eivät vaan minun listalleni mahtuneet. Dunkirkistä en saanut oikein mitään irti komean ulkokuoren lisäksi.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
3. Tuntematon sotilas - päivitetty onnistuneesti 2010-luvulle.

1. Tuntematon sotilas

4. Tuntematon sotilas

1. Tuntematon Sotilas

2. Tuntematon sotilas

2. Tuntematon sotilas

5. Tuntematon sotilas

2. Tuntematon Sotilas - Uusi filmasointi säilytti hyvät asiat, mutta ei tuntunut toisinnolta efekteillä, vaan pystyi tuomaan myös uutta kulmaa kansallisesti merkittävään elokuvaan. Olisi voinut heittää ykköseksikin.

2. Tuntematon Sotilas

5. Tuntematon sotilas

1. Tuntematon Sotilas

Jatkoajan valitsema vuoden 2017 paras elokuva on:
1. Blade Runner 2049 (37 pistettä, 5 ykkössijoitusta)

Erittäin tasaisen kärkitaiston muut mitalisijat menevät seuraavasti:
2. Tuntematon sotilas (34 pistettä, 3 ykkössijoitusta - vuoden paras kotimainen elokuva)
3. Dunkirk (32 pistettä, 2 ykkössijoitusta)

Itse laskin noista Tuntemattomalle 38 pistettä. Jäikö jokin ääni huomioimatta vai jätettiinkö joku huomioimatta tarkoituksella?
 

Käppyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse laskin noista Tuntemattomalle 38 pistettä. Jäikö jokin ääni huomioimatta vai jätettiinkö joku huomioimatta tarkoituksella?

Yksi noista luettelemistasi äänistä hylättiin sen takia, että äänestäjä oli nimennyt kaksi elokuvaa "yhden pisteen elokuvaksi". Se selittänee heiton pisteissä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No pienestä oli tämän vuoden voitto sitten kiinni.

Tosiaan, kuten @Käppyrä mainitsikin niin pistelaskusta hylätään armotta kaikki ne äänestykset, joissa ei ole viittä ja vain viittä elokuvaa. RäpyläRepe yritti antaa kuudelle elokuvalle pisteitä, joten koko äänestys hylättiin hänen osaltaan. Se olisi tosiaan nostanut Tuntemattoman pisteitä korkeammalle, mutta vain hyväksytyt top5-listat lasketaan pisteisiin.

Pienestähän pisteet olivat muutenkin kiinni kärkisijojen osalta, neljä ekaa olivat muutaman pisteen päässä toisistaan ja sijat 9-20 olivat viiden pisteen sisällä. Tietysti hajontaa olisi ollut enemmän jos olisi ollut enemmän osallistujia, mutta näin tällä kertaa ja kenties vuoden 2018 leffojen vuosiäänestyksessä (joka käynnistettäneen vuoden 2019 alussa) on enemmän leffojen ystäviä mukana.

EDIT: RäpyläRepe laittoi BR2049:n ykköseksi eli vaikka hänen listansa olisi hyväksytty se ei olisi lopputulosta muuttanut mihinkään, koska tällöin BR2049 olisi saanut +5 pistettä ja Tuntematon +4 pistettä lisää. Eli BR2049 olisi voittanut joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kiitos @Musta Nuoli vaivannäöstä, hieno homma että saatiin tulokset pöytään.

Niin se vaan näyttää olevan, että vuosi vuodelta oma toppilistani ja Jatkiksen äänestämä toppilista erkanevat enemmän ja enemmän toisistaan, mutta mikäpä minä olen muiden leffamakua arvostelemaan. Johtuu toki osittain siitäkin, että niitä leffoja tulee nähtyä entistä enemmän, joten on mistä valita. Ja ei sillä että BR2049 tai Tuntematon olisivat mielestäni huonoja leffoja, eivät vaan minun listalleni mahtuneet. Dunkirkistä en saanut oikein mitään irti komean ulkokuoren lisäksi.

Eipä kestä, päätin pisteet nyt sitten laskea kun ei ole @alwahla :sta kuulunut vähään aikaan mitään. Täytyy harkita, pitäisikö ensi vuonna aloittaa suoraan itse äänestysketju vuoden 2018 elokuville jos/kun niiden pisteitä olen pari vuotta peräkkäin kumminkin laskenut, mutta toki muutkin saavat tarjoutua äänestyksen vetäjäksi kunhan pistelasku tulee riittävän ajoissa valmiiksi.

Eipä omaankaan top5-listaani mahtunut kuin yksi Jatkoajan top5-listalle päässyt elokuva eli Logan, joka olikin erinomainen laatuaan. BR2049 oli mielestäni ontto, ylipitkä ja tarpeeton jatko-osa klassikkoleffalle, joka oli korkeintaan kahden tähden teos, mutta mikäpä minä olen Jatkoajan äänestäjien kokonaisnäkemystä kiistämään eli Jatkoajan valitsema vuoden paras leffa on Blade Runner 2049.

Dunkirkistä en minäkään saanut mitään kummoista irti, mielestäni Nolanin kovilla standardeilla miehen heikommasta päästä ja tavallistakin kolkompi. Tekninen osaaminen ja aikatasojen rakentelu meni emotionaalisuuden edelle. Uusi Tuntematon oli ihan ok ja kelvollinen päivitys, ei sekään tosin samalla tavalla sytyttänyt kuin kirja tai Mollbergin versio.

Star Wars 8:n kohdalla alkaa jo huomata, että pelkkä franchise ei enää nosta SW-elokuvia mitalisijoille. SW7 voitti oman vuotensa leffaäänestyksen koska sitä oli niin pitkään odotettu, mutta nyt kun SW-leffoja ja spinoffeja tulee jatkuvasti ulos niin pelkkä SW-brändi ei takaa automaattisesti mitään. Edes palstan kovimpiin SW-faneihin kuuluva @Tarinankertoja ei nostanut StaWaa ykköseksi ja mietti jopa koko leffan nostamista listalleen mukaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tietyllä tapaa lohdillista kuulla/lukea, etten minä ollut ainoa, jonka tuo paljon kehuttu Dunkirk jätti kylmäksi.

Sellaisen käytännön kokemuksesta pohjautuvan huomion olen - ainakin omalla kohdalla - tehnyt, että sillä on valtaisa merkitys, missä ja millä formaatilla leffan katsoo. Esimerkiksi (veikkaus) monet katsovat leffat "tuoreeltaan" heikkolaatuisina torrent-versioina tai, kuten allekirjoittanut usein, lentokoneiden pieniltä suttuisilta kuvaruuduilta ja äänenkin kanssa on vähän niin ja näin. Kyllähän tuollainen väistämättä syö elokuvanautinnosta ison osan pois.

Kannatan ensivuodelle muutosta, että äänestysajankohta alkaa vasta vuoden vaihduttua ja kestä hiukan pidempään. Tällöin ehtii katsomaan enemmän äänestyskelpoisia leffoja. Ainakin minulla tämä oli syynä, miksen tänä vuonna äänestykseen osallistunut. Kiitoksia @Musta Nuoli äänestyksen tulosten julkaisusta!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitoksia Mustalle Nuolelle tulosten laskemisesta. Odotellutkin niitä tässä.

Ei nyt kovin yllättävää ja sinänsä oon tyytyväinen, että tuore Blade Runner voitti, sillä onhan se erinomainen elokuva. Kahta muuta palkintopallille yltänyttä elokuvaa en ole vielä nähnyt, joten niistä en osaa sanoa mitään. Sotaelokuvat tuntuu kiinnostavan jatkislaisia.

Äänestäjiä taisi olla aika vähän, että toki tässäkin äänestyksessä jos tulisi vielä runsaammin niitä ääniä, niin olisi aina mielenkiintoisempaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tietyllä tapaa lohdillista kuulla/lukea, etten minä ollut ainoa, jonka tuo paljon kehuttu Dunkirk jätti kylmäksi.

Sellaisen käytännön kokemuksesta pohjautuvan huomion olen - ainakin omalla kohdalla - tehnyt, että sillä on valtaisa merkitys, missä ja millä formaatilla leffan katsoo. Esimerkiksi (veikkaus) monet katsovat leffat "tuoreeltaan" heikkolaatuisina torrent-versioina tai, kuten allekirjoittanut usein, lentokoneiden pieniltä suttuisilta kuvaruuduilta ja äänenkin kanssa on vähän niin ja näin. Kyllähän tuollainen väistämättä syö elokuvanautinnosta ison osan pois.

Kannatan ensivuodelle muutosta, että äänestysajankohta alkaa vasta vuoden vaihduttua ja kestä hiukan pidempään. Tällöin ehtii katsomaan enemmän äänestyskelpoisia leffoja. Ainakin minulla tämä oli syynä, miksen tänä vuonna äänestykseen osallistunut. Kiitoksia @Musta Nuoli äänestyksen tulosten julkaisusta!

Eipä kestä, hyvähän se oli saada tulokset valmiiksi ja kiinnosti se minuakin miten eri leffat sijoittuvat.

Dunkirkin näin ihan isolla kankaalla Turun Kinopalatsin isoimmassa salissa (yksi Suomen isoimmista), mutta ei se silti tehnyt erityistä vaikutusta. Se on ihan totta, että sillä on merkitystä missä ja miten elokuvan näkee. Iso viihde-elämysleffa nähtynä pienestä räppänästä ei tunnukaan enää miltään. Se on tietyllä tavalla ymmärrettävää, sillä teatterielokuvien paikka on nimenomaisesti teattereissa. Toisaalta mitä se sitten kertoo elokuvan kokonaistasosta, jos sen ainoat mieleenpainuvat asiat ovat isolta kankaalta nähdyt efektit? Parhaat elokuvat kun koukuttavat ja houkuttavat vaikka ne näkisi mustavalkoisena matkatelkkarista. Huonot ja keskinkertaiset paljastuvat huonoiksi ja keskinkertaisiksi viimeistään kotona katsottuna, vaikka ne olisivat teatterisalissa vielä viihdyttäneetkin.

Minä en katsele mitään torrent-versioita koskaan, en arvosta ollenkaan piratismia. Katson valtaosan vuoden aikana näkemistäni teatteriensi-illoista juuri siellä missä pitääkin eli teatterissa, osan katson sitten kotona blu-raylta tai vuokravideona (striimattuna Chromecastilla telkkariin) koska kaikkea ei ehdi käymään katsomassa ennen kuin ne poistuvat teattereista.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... Dunkirkin näin ihan isolla kankaalla Turun Kinopalatsin isoimmassa salissa (yksi Suomen isoimmista), mutta ei se silti tehnyt erityistä vaikutusta. Se on ihan totta, että sillä on merkitystä missä ja miten elokuvan näkee. Iso viihde-elämysleffa nähtynä pienestä räppänästä ei tunnukaan enää miltään. Se on tietyllä tavalla ymmärrettävää, sillä teatterielokuvien paikka on nimenomaisesti teattereissa. Toisaalta mitä se sitten kertoo elokuvan kokonaistasosta, jos sen ainoat mieleenpainuvat asiat ovat isolta kankaalta nähdyt efektit? Parhaat elokuvat kun koukuttavat ja houkuttavat vaikka ne näkisi mustavalkoisena matkatelkkarista. Huonot ja keskinkertaiset paljastuvat huonoiksi ja keskinkertaisiksi viimeistään kotona katsottuna, vaikka ne olisivat teatterisalissa vielä viihdyttäneetkin...

Minä näin Dunkirkin juurikin lentokoneen huonolaatuiselta kuvaruudulta ja äänentoistonkin kanssa oli vähän niin ja näin kun ei ollut omia kuulokkeita mukana. Elokuva olisi varmasti avautunut paremmin isolta kankaalta nähdessä, mutta sitten taas elokuvassa oli (mielestäni) muitakin puutteita, joten en nähnyt tarpeelliseksi ainakaan vielä katsoa sitä uudelleen. Sama juttu La La Land kanssa. Taisi peräti olla sama reitti ja lentokone, jolta kyseisen leffan katsoin ja jätin kesken. Näillä esimerkeillä tarkoitan lähinnä sitä, ettei kyseessä tarvitse olla mikään toimintapainotteinen viihdepläjäys isoine tehosteineen, että elokuvasta menettää ison osan sitä huonolla formaatilla katsottaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös