Äänestys: Kitkat vai nastat?

  • 4 497
  • 47

Kitkat vai nastat

  • Kitkat

    Ääniä: 36 31,6%
  • Nastat

    Ääniä: 78 68,4%

  • Äänestäjiä
    114
  • Poll closed .

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vitutusketjukamaa on se, kun lokakuussa +15 asteisessa sadekelissä paukkuu nastoja autonikkunaan jossain Kehä I:llä.
Mulla on ollut täällä Helsingissä kitkat jo lähemmäs kymmenen vuotta, ja nastarenkaita en tule ostamaan enää ikinä. Se on ajotaidon puutetta ja asennevammaa jollei kitkoilla pärjää. Säästyy tiet ja kanssa-autoilijoiden tuulilasit sekä omat korvat kun tekee ainoan oikean päätöksen ja hommaa autoonsa kitkarenkaat.

Provoksihan tämä oli tarkoitettukin, mutta vastataan silti että suosittelen tutustumaan uusimpiin talvirangastesteihin. Sieltä löytyy sellaista mielenkiintoista tietoa että nimen omaan etelä-suomen keleihin(vesi/loska/mustajää) NASTArengas on pitävin ja omaa parhaat ajo-ominaisuudet.
Kitkarenkaiden jokseenkin ainoa hyöty on hiukan hiljaisempi ääni ja sekin on nykynastarenkaissa olematon kymmenen vuoden takaisiin verrattuna.

Itse ajan pk-seudulla nastoilla, ajan myös öisin ja joka ikinen talvi täällä on ollut pääkallokelejä niin öisin kuin päivisinkin.

Nämä ajotaidon puutetta -jutut on aikamoista bullshittia, kaikkea ei voi ennakoida ja kun jotain yllättävää sattuu eteen niin ainakin itse haluan että auto pysähtyy nopeasti. Joten valitsen kahdesta rengasvaihtoehdosta sen joka pitää parhaiten säällä kuin säällä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kun on oikeasti liukasta, on ihan hanurista ajaa nastoilla tai kitkoilla. Alla on nyt yhden talven ajetut kitkat ja hyvin pitää, nastoja ei ole ikävä.

Nojoo, oikeasti liukas on toki vähän suhteellinen käsite, mutta aikanaan kitkoilla suoralla tiellä pidon menetettyäni niin, että muutuin kuljettajasta matkustajaksi, en enää käytä kuin nastarenkaita omassa autossani.

Nastoillakin on joskus pienessä kaarteessa lähtenyt pito alta, jonka olen vielä saanut suoristettua ja pidettyä ajokin kaistalla, mutta en edes tahdo tietää, mitä kitkoilla moisessa tilanteessa olisi käynyt.

Tämän kaltainen keskustelu taitaa mennä vähän fundamentalistijutuiksi. Toiset ylistävät kitkoja ja sanovat, että toiset eivät vain osaa ajaa ja toiset sitten sanovat toista.

Minen luota kumiin jään päällä vaan metalliin ja terävään sellaiseen. Ja mitä tulee nastarenkaiden kestävyyteen sitten kelillä, jossa ei ole jäätä välissä, niin ajan rauhallisesti yleensä aina ja hyvin ovat nastat kestäneet kiinni nakeissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Säästyy tiet ja kanssa-autoilijoiden tuulilasit sekä omat korvat kun tekee ainoan oikean päätöksen ja hommaa autoonsa kitkarenkaat.

Niin, tai sitten opettelee ajamaan. Pysyy nastat renkaissa ja kaikilla on hyvä mieli. Ymmärrän toki niitäkin, jotka käyttävät kitkoja, eiväthän kaikki osaa ajaa nastoja säästelevästi.

Jokusen kerran ajanut kitkarenkailla, ei niissä varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta koko ajan on pelko persiissä, että koska tämä lähtee kaarteessa ojaan. Nastoihin voi luottaa, kitkoista ei tiedä koskaan.

Perheemme talvirengastilanne on 3-1 nastoille. Tuo kitkarengas-Skoda onkin isoisäni käytössä, joten 3-0 lienee se oikea tilanne. Eikä ole yhtään ikävä kitkoja, niillä ei ole yhtään sellaista ominaisuutta, miksi ne pitäisi Oulun korkeudella valita mieluummin kuin nastat.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän tuosta voi edes kiistellä, kumpi on pitävämpi liukkaalla. Niin selkeä etu nastoilla on. Mutta jos haluaa kitkat, mikäs siinä. Siinä pitää vaan olla hiukan tarkempana ongelmakeleillä. Kai se on sitten sitä ajotaitoa, ettei vedä edes riskirajoilla. Mikä on kyllä muutenkin idioottimaista.

Itsellänihän on taas edessä tilanne, että pitää opetella taas talviajo uudelleen. Ensin ajelin muutaman talven kauppakassilla, jossa oli nastat. Sitten vaihtui auto isompaan, ja alle päätyi kitkat. Nyt on jälleen isompi auto, käytetty, kuten nastatkin. Eikä harmainta aavistustakaan, miten tuo käyttäytyy liukkaalla. Tai miten sen pitäisi käyttäytyä. Mennään maltilla.

Itse en muuten tykännyt kitkojen löysästä ajotuntumasta. Hiljaisethan ne oli.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä porojen maassa on itsestään selvää se, että alla on nastat. Muu valinta on liikenteen vaarantamista.

Onneksi täällä porojen maassa on myös kuskeja, jotka osaavat ajaa kelin mukaisesti. Hyvät kitkarenkaat ovat kuitenkin paremmat kuin huonot nastarenkaat, joten ylläolevan kaltainen puusilmäisyys on varsin huvittavaa. Kai joillakin ihmisillä on suunnaton tarve valita jyrkästi puolensa asiassa kuin asiassa, tyylin Pepsin juominen on terveyden vaarantamista, täällä porojen maassa itsestäänselvä (lue: ainoa oikea) valinta on Pirkka Cola.

Ja viittauksesi poroihin sekä "Hyvinkään eteläpuolella pysyminen" kertoo kuinka pihalla olet. Poronhoitoalueilla tiet ovat talvella käytännössä aina lumisia, jolloin kitkat pitävät tasan yhtä hyvin kuin nastatkin. Sen sijaan Hyvinkään eteläpuolella talvikelit ovat paljon vaihtelevampia ja sen takia tiet ovat useammin jäisiä. Tosin kyllä täällä kitkoillakin pärjää ongelmitta, kunhan ottaa kelin huomioon (ja osaa ajaa). Todellisia pääkallokelejä ei ole missään päin Suomea kovinkaan montaa kertaa vuodessa, etenkin jos ajaa pääosin valtaväylillä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onneksi täällä porojen maassa on myös kuskeja, jotka osaavat ajaa kelin mukaisesti.

Käsittääkseni sinä olet kaukana porojen maasta. Eihän Helsingissä ole koskaan edes talvea, niin siellä voi vetää vuoden läpi kesärenkailla, jos haluaa ja onnistuu välttämään poliisit.

Porojen maassa, eli Oulun seudulta (en tiedä mitä Uleåborgir todella tarkoitti) ja siitä ylöspäin kyllä on talvisin niitä pääkallokelejä ihan tarpeeksi. Moni tuttu on siellä seudulla kokeillut kitkoja ja päätynyt takaisin nastoihin. Sitä en osaa sanoa, osaavatko ajaa, mutta veikkaan, että osa ainakin osaa ajaa paremmin kuin muutaman tonnin vuodessa Helsingin katuja edestakaisin kärryttelevät jermut. Toisaalta taas 45 vuotta ammatikseen puutavara-autoa ajanut isoisäni ajelee kitkoilla ja kertoo pitävänsä niistä, koska ovat hiljaiset. Pito vain ei aina ole kovin hyvä, kun on kunnolla liukasta.

Siinä tosiaan on vähän eroa, että asuuko Tampereen eteläpuolella vai Oulun yläpuolella. Voi käydä helmi-maaliskuussa kokeilemassa molempia.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni sinä olet kaukana porojen maasta. Eihän Helsingissä ole koskaan edes talvea, niin siellä voi vetää vuoden läpi kesärenkailla, jos haluaa ja onnistuu välttämään poliisit.

Porojen maassa, eli Oulun seudulta (en tiedä mitä Uleåborgir todella tarkoitti) ja siitä ylöspäin kyllä on talvisin niitä pääkallokelejä ihan tarpeeksi. Moni tuttu on siellä seudulla kokeillut kitkoja ja päätynyt takaisin nastoihin. Sitä en osaa sanoa, osaavatko ajaa, mutta veikkaan, että osa ainakin osaa ajaa paremmin kuin muutaman tonnin vuodessa Helsingin katuja edestakaisin kärryttelevät jermut.

Käsittääkseni jos puhutaan "maasta", sillä viitataan Suomi-nimiseen valtioon. Johon kuuluu niin Stadi kuin pohjoisen poronhoitoalueetkin.

Mitä tulee poronhoitoalueisiin, niin minulle oli täysin uusi tieto, että se alkaa jo Oulun seudulta. Poronhoitoalueet sijaitsevat kylläkin sisämaassa ja lähinnä Lapissa. Ja talvikeleihin nyt sattuu vaikuttamaan varsin olennaisesti, onko sisämaassa vai rannikolla, that's the point.

Mitä tulee väitteeseen, ettei Stadissa ole talvea ja täällä voi vetää läpi vuoden kesärenkailla, niin olen varsin hämmästynyt joidenkin yleissivistyksen tasosta. Tosin tässä tapauksessa, kun katsoo keneltä viesti tuli, en voi suoranaisesti väittää olevani yllättynyt.

Mutta jos yleissivistyksesi on noinkin alhaisella tasolla, ei ehkä kannata leikkiä edes netissä kaikkitietävää besserwisseriä. Jos pätemiseen ei tiedot, taidot eikä lihakset riitä, on ehkä parempi olla hiljaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Onneksi täällä porojen maassa on myös kuskeja, jotka osaavat ajaa kelin mukaisesti. Hyvät kitkarenkaat ovat kuitenkin paremmat kuin huonot nastarenkaat, joten ylläolevan kaltainen puusilmäisyys on varsin huvittavaa. Kai joillakin ihmisillä on suunnaton tarve valita jyrkästi puolensa asiassa kuin asiassa, tyylin Pepsin juominen on terveyden vaarantamista, täällä porojen maassa itsestäänselvä (lue: ainoa oikea) valinta on Pirkka Cola.

Ja viittauksesi poroihin sekä "Hyvinkään eteläpuolella pysyminen" kertoo kuinka pihalla olet. Poronhoitoalueilla tiet ovat talvella käytännössä aina lumisia, jolloin kitkat pitävät tasan yhtä hyvin kuin nastatkin. Sen sijaan Hyvinkään eteläpuolella talvikelit ovat paljon vaihtelevampia ja sen takia tiet ovat useammin jäisiä. Tosin kyllä täällä kitkoillakin pärjää ongelmitta, kunhan ottaa kelin huomioon (ja osaa ajaa). Todellisia pääkallokelejä ei ole missään päin Suomea kovinkaan montaa kertaa vuodessa, etenkin jos ajaa pääosin valtaväylillä.

Niin.. Helsingin seudulla todella osataan ajaa kelin mukaisesti. Heti kun ensimmäiset lumisateet tulevat tapahtuu siellä valtava määrä kolareita. Muutama lumihiutale ja koko pääkaupunkiseutu on sekaisin. Joten se siitä kelin mukaan ajamisesta. Ja jos todella väität että pohjoisesta ei löydy jäisiä teitä niin huhhuh kun olet pihalla.

Itse olen sitä mieltä, että nastat ovat ainoa ja oikea vaihtoehto talvella. On tietenkin sitten eri asia, milloin talvi oikeasti alkaa. Sitä en todellakaan ymmärrä kun lokakuussa ajetaan nastat ropisten keskellä Helsinkiä. Jossain Rovaniemen korkeudella taas ymmärrän nastojen käytön tuohon vuodenaikaan oikein hyvin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vatsalaukku muljahti kun uusilla kitkarenkailla jarruutin näkymättömällä "mustalla jäällä". Tuntui kuin olisi vesiliirrossa ajanut. Eli nastat kiitos! Ei enää ylläreitä pitoon.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta

Niin, itse kaikkitietävänä pystyt kyllä sanomaan, että se on ajotaidon puute, jos kitkoilla ei pärjää Suomessa, mutta hellanlettas mikä itkupotkuraivari, kun joku sanoo, ettei Suomen perserei´ässä ole talvella edes jäätä.

Ei se jäätä tai pahoja kelejä vaadi, kun maailmankaikkeuden uusavuttomimmat kuljettajat saavat ketjukolarit aikaan. Valtaosahan näistä tolloista asuu Suomen pääkaupunkiseudulla.

Mitä aluetta Uleåborgir tarkoitit "porojen maalla"? Yleisesti ottaen Jatkoajassahan tuo tarkoittaa Oulun seutua. Tiedän kyllä, ettei se ole vielä porojen hoitoon kuuluvaa aluetta, koska olen viettänyt suurimman osan elämästäni siellä.

Joidenkin kannattaisi välillä käydä muuallakin kuin stadissa, niin maailmankatsomus voisi avartua. Eipä tosin yllättänyt, kun huomasi keneltä viesti on peräisin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin.. Helsingin seudulla todella osataan ajaa kelin mukaisesti. Heti kun ensimmäiset lumisateet tulevat tapahtuu siellä valtava määrä kolareita. Muutama lumihiutale ja koko pääkaupunkiseutu on sekaisin. Joten se siitä kelin mukaan ajamisesta. Ja jos todella väität että pohjoisesta ei löydy jäisiä teitä niin huhhuh kun olet pihalla.

En tiedä kenen luetunymmärtämisessä on vikaa, mutta tietääkseni en väittänyt, että a) Helsingin seudulla osataan ajaa paremmin kuin Lapissa taikka b) pohjoisessa ei ole jäisiä teitä.

Ja ajan muuten itsekin nastoilla. En silti julista besserwisserinä, että nastat ovat ainoa oikea valinta omasta asuinpaikasta, ajotavasta ja ajomääristä riippumatta. Mutta fakta on se, että etelärannikolla esikaupunkialueiden sivukaduilla on talvella keskimäärin enemmän jäätä kuin jossain Sodankylän pääteillä.

Niin, itse kaikkitietävänä pystyt kyllä sanomaan, että se on ajotaidon puute, jos kitkoilla ei pärjää Suomessa, mutta hellanlettas mikä itkupotkuraivari, kun joku sanoo, ettei Suomen perserei´ässä ole talvella edes jäätä.

Eiköhän kolareita satu yleensäkin eniten siellä, missä autoja on eniten. Miksiköhän Etelä-Suomen ketjukolarit ajoittuvat kuitenkin talviaikaan, vaikka eihän täällä ole ikinä talvellakaan lunta taikka jäätä? Johtunee varmaan sitten pimeydestä? Vai eikö täällä ole sitäkään? Jos kaamos ei kestä vähintään kahta kuukautta, asut Suomen persereiässä, etkä osaa ajaa autoa? Jepjep, ihailtavaa avarakatseisuutta.

Pahimmat ketjukolarit sijoittuvat muuten sisääntuloteille. Ihmetyttää ainaostaan se, että jos ketjukolari tapahtuu aamuruuhkassa pk-seudun ulkopuolella Helsinkiin johtavalla valtaväylällä, niin minkä helvetin takia kaikki ne helsinkiläiset ja muut pk-seutulaiset ovat ensin ajaneet jonnekin Mäntsälän korkeudelle, jossa tekevät U-käännöksen osallistuakseen ketjukolariin? Vai voisiko sittenkin ketjukolarit olla seurausta yleensäkin siitä, että ajotaidottomat heinähatut tunkevat Saabeillaan pk-seudulle?

Sinällänsä vihasi pääkaupunkiseutua kohtaan on jotenkin liikuttavaa. Ehkä kannattaisi käydä välillä täälläkin, niin maailmankatsomus voisi avartua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja ajan muuten itsekin nastoilla. En silti julista besserwisserinä, että nastat ovat ainoa oikea valinta omasta asuinpaikasta, ajotavasta ja ajomääristä riippumatta.

Voi Jermu-hyvä, kuka täällä on julistanut yhtään mitään? Sinä korkeintaan sen, että kitkat ovat hyvät mikäli osaa ajaa. Sehän on ihan totta, että paremmat ne ovat kuin huonot nastat, mutta jos on niin huonot nastat, niin sitten on jo ihan sama ajella niillä kesärenkailla pohjoisessakin.

Minun ongelmani ei onneksi ole se, että ajotaidottomat helsinkiläiset telovat viattomia heinähattuja, jotka ovat tulossa hoitamaan velvollisuuksian Helsinkiin. Sitä en tiedä, miksi talvella siellä kolaroidaan enemmän kuin kesällä, koska jäähän siihen ei ole syynä. Eihän siellä edes ole sellaista. En minäkään ihan kaikkea voi tietää.

Etköhän sinä ihan itse ole se besserwisser jos joku. Joka viestissä ainakin muistat asian mainita. Tsemppiä.

Kitkat on alla nyt toista "talvea" ja tuskin tulee enää nastoihin palattua. Lähes kaikki vähäiset ajot on tässä Helsingin sisällä ja viime talvena taisi olla 1-2 liukkaampaa aamua kun autoa tarvitsi.

Vähän toista kuin mitä nimimerkki Jermu antoi ymmärtää Helsingin karuista talviolosuhteista.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kitkat on alla nyt toista "talvea" ja tuskin tulee enää nastoihin palattua. Lähes kaikki vähäiset ajot on tässä Helsingin sisällä ja viime talvena taisi olla 1-2 liukkaampaa aamua kun autoa tarvitsi. Ja silloin sitten ajettiin vähän rauhallisemmin varmuuden vuoksi, ja saman olisin tehnyt varmasti nastojenkin kanssa joten sikäli asia ei mihinkään muutu onko alla kitkat vai nastat. Mieluummin kitkoilla ja ilman ropinaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän kaltainen keskustelu taitaa mennä vähän fundamentalistijutuiksi. Toiset ylistävät kitkoja ja sanovat, että toiset eivät vain osaa ajaa ja toiset sitten sanovat toista.

En ainakaan tarkoituksella ole julistamassa kummankaan rengastyypin paremmuutta. Pointtini oli, että minulle riittävät hyvät kitkat talvirenkaiksi. En ole yltiöpäisten riskien ottaja ratissa, joten maltillinen ajotyyli+kitkat toimivat minulla. Jos ja kun joku toinen pitää nastoja ainoina oikeina, niin se sopii minulle. Hieman kuitenkin ihmettelen niitä kommentteja, joissa kitkat haukutaan yhden tai muutaman liukkaan kelin yllätyksen jälkeen paskoiksi. Ajotyylikysymyskö?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mitä aluetta Uleåborgir tarkoitit "porojen maalla"? Yleisesti ottaen Jatkoajassahan tuo tarkoittaa Oulun seutua. Tiedän kyllä, ettei se ole vielä porojen hoitoon kuuluvaa aluetta, koska olen viettänyt suurimman osan elämästäni siellä.

Tarkoitan juuri Oulun seutua, jossa jo ihmiset ovat poroja.
Varsinaisista poro-nimisistä (Rangifer tarandus tarandus) eläimistä puhuttaessa annettakoon Wikipedian puhua:

Poronhoitoalue

Jermu kirjoitti:
Mitä tulee poronhoitoalueisiin, niin minulle oli täysin uusi tieto, että se alkaa jo Oulun seudulta. Poronhoitoalueet sijaitsevat kylläkin sisämaassa ja lähinnä Lapissa.

Niin, en tiedä lasketaanko Iin Kuivaniemeä tai Yli-Iitä Oulun seutuun, mutta lähellä ovat kuitenkin. Varsinkin Yli-Iissä, noin 40 km Oulusta pohjoiskoilliseen, näkee poroja hyvinkin usein.

Anyways, Ii ja Simo ovat merenrantapaikkakuntia ja kuuluvat kylläkin poronhoitoalueeseen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin, itse kaikkitietävänä pystyt kyllä sanomaan, että se on ajotaidon puute, jos kitkoilla ei pärjää Suomessa, mutta hellanlettas mikä itkupotkuraivari, kun joku sanoo, ettei Suomen perserei´ässä ole talvella edes jäätä.
Miten niin Kuopiossa ei ole talvella jäätä? Olen kyllä ymmärtänyt, että siellä talvet ovat aika lumisia ja jäisiä...

Ketjuun kommentoin, että jos ajaa pääkaupunkiseudulla niin täällä pärjää aika pitkälle kitkoilla, sillä todella jäisiä kelejä ei ole kuin muutamana päivänä vuodessa. Päätiet ovat kuivia ja nastat syövät vain turhaan tien pintaa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nastat ovat olleet alla kaksi viimeistä talvea, kun sellaiset tulivat riittävän hyväkuntoisina autokauppojen yhteydessä. Kaksi talvea olen ajanut myös kitkoilla, eikä silloinkaan sen enempää kolissut. Voi olla, että seuraavaksi kun itse hankin kiekot, ostan kitkat. On ne kuitenkin mukavemmat ajaa ne vähät, mitä nykyään ajelen.
 

12961

Jäsen
En ainakaan tarkoituksella ole julistamassa kummankaan rengastyypin paremmuutta. Pointtini oli, että minulle riittävät hyvät kitkat talvirenkaiksi. En ole yltiöpäisten riskien ottaja ratissa, joten maltillinen ajotyyli+kitkat toimivat minulla. Jos ja kun joku toinen pitää nastoja ainoina oikeina, niin se sopii minulle. Hieman kuitenkin ihmettelen niitä kommentteja, joissa kitkat haukutaan yhden tai muutaman liukkaan kelin yllätyksen jälkeen paskoiksi. Ajotyylikysymyskö?

Ajotyylikysymys nimenomaan. Itse olen yhdet nappirenkaat omistanut enkä tule yksiäkään enää omistamaan. Minulle riitti kahdessa kuukaudessa irti lähteneet nastat.

Ajan sillointällöin hieman "aktiivisesti" ja napit eivät pysy paikallaan, joten kitkat ovat ainoa vaihtoehto. Yksilläkään moderneilla kitkoilla en ole ollut pulassa koskaan, ei ole ollut edes lähellä. En lapissa enkä kaupungissa. Nastattomilla nastarenkailla sensijaan oli melko kamalaa ajella kun jääpito oli 0, huomattavasti huonompi kun kitkarenkaalla.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ajotyylikysymys nimenomaan. Itse olen yhdet nappirenkaat omistanut enkä tule yksiäkään enää omistamaan. Minulle riitti kahdessa kuukaudessa irti lähteneet nastat.

Ajan sillointällöin hieman "aktiivisesti" ja napit eivät pysy paikallaan, joten kitkat ovat ainoa vaihtoehto. Yksilläkään moderneilla kitkoilla en ole ollut pulassa koskaan, ei ole ollut edes lähellä. En lapissa enkä kaupungissa. Nastattomilla nastarenkailla sensijaan oli melko kamalaa ajella kun jääpito oli 0, huomattavasti huonompi kun kitkarenkaalla.

Mitähän rengasmerkkiä herra (?) numerosarja käytti? Kiinalaisia tuontinakkeja? Oman Ooppelin alla on Hakkapeliitat ja ovat vallan hyvässä kuosissa kolmatta talvea, vaikka ajankin talvisin 20 000 - 30 000 kilometriä per talvikausi.

Nastattomat nastarenkaat ovat toki kehnot, mutta niin ovat nastattomat kitkatkin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ihmetyttää ainaostaan se, että jos ketjukolari tapahtuu aamuruuhkassa pk-seudun ulkopuolella Helsinkiin johtavalla valtaväylällä, niin minkä helvetin takia kaikki ne helsinkiläiset ja muut pk-seutulaiset ovat ensin ajaneet jonnekin Mäntsälän korkeudelle, jossa tekevät U-käännöksen osallistuakseen ketjukolariin?

Niin ja Kehän ruuhkat Vallikallion valoissa aiheuttavat Espoolaiset, jotka Volvoillaan käyvät Pakilan Tebiksellä kääntyäkseen sitten Kehälle länteen päin jonottamaan. Ja tästähän päästään toki eroon rakentamalla Länsimetro?

Täällä pk-seudulla vain on se ongelma, että teiden välityskyky on jo kuivallakin kelillä maksimi. Jos sitten kelin takia nopeus laskee, niin välityskykykin laskee. Ja jos joku yksi tohelo sitten ruttaa autonsa näillä jo muutenkin täysillä teillä, niin kaaos on valmis. Jos joku pihtiputaalainen tällää autonsa vaikkapa liikenteenjakajaan tai edellä ajavan hanuriin, niin ei paikkakunnalla ole niin paljon autoja, että edes kaikki paikalle tuomalla saisi ruuhkan aikaan.

Ennen kuin joku esittää pk-seudun kolarimäärän suuremmaksi suhteessa ajo- ja automääriin, niin pidän tätä maalaisten huutelua vai turhanpäiväisenä pään aukomisena ilman mitään todellisuuspohjaa.
 

12961

Jäsen
Mitähän rengasmerkkiä herra (?) numerosarja käytti? Kiinalaisia tuontinakkeja? Oman Ooppelin alla on Hakkapeliitat ja ovat vallan hyvässä kuosissa kolmatta talvea, vaikka ajankin talvisin 20 000 - 30 000 kilometriä per talvikausi.

Nastattomat nastarenkaat ovat toki kehnot, mutta niin ovat nastattomat kitkatkin.

Continentalithan nuo oli. Kyllä nappien kärjet lähtevät kohtuurunsaasti ruopimalla helposti irti.

Miten uusilla kitkoilla olette ajaneet kun niitä mollaatte? Kehitys ainakin on huimaa, Contin uusin kitkamalli vie nokialaista (en nyt muista mikä malinimi, nokian kärki kuitenkin) kuin pässiä narussa niin testeissä kuin tien päällä. Joka kerta uusi kierros on ollut huomattavasti parempi kuin edellinen.

Pointti edellisessä viestissä oli, että nastarengas ilman nastoja on merkittävästi huonompi kuin kitkarengas.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni sinä olet kaukana porojen maasta. Eihän Helsingissä ole koskaan edes talvea, niin siellä voi vetää vuoden läpi kesärenkailla, jos haluaa ja onnistuu välttämään poliisit.

Voi tulla toki kokeilemaan, miten pärjäisit nyt kesärenkailla Stadin liikenteessä. Voisi tulla aika nopeasti äitiä ikävä.

Etelärannikolla on muuten saman verran lunta kuin suuressa osassa Lappia, ja paljon enemmän kuin akselilla Oulu-Kemi-Tornio, vaikka eikös tuolla porojen maassa pitänyt olla ikuinen talvi?
http://www.fmi.fi/il/index.html?neito=lumi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös