Äänestys: Kitkat vai nastat?

  • 4 497
  • 47

Kitkat vai nastat

  • Kitkat

    Ääniä: 36 31,6%
  • Nastat

    Ääniä: 78 68,4%

  • Äänestäjiä
    114
  • Poll closed .

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kun tuo toinen äänestys on tosiaan vuodelta 2004 ja ainakin itselläni mieltymys on muuttunut, niin laitetaan uusi äänestys eetteriin.

Jos katsotaan edellinen äänestys päättyneeksi, niin sen mukaan nastoja käyttää 76,7% ja kitkoja 23,3%.

Itse siis tuossa aikaisemmassa äänestyksessä äänestin nastoja, mutta nykyään ehdottomasti kitkat.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuleekohan tässä kovinkin erilainen tulos, kuin eilisessä äänestyksessä. Paha mennä sanomaan. Mutta nastoilla aion edelleenkin ajella. En näe mitään syytä miksi valitsisin kitkat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta puuttuu kolmas vaihtoehto, eli "Molemmat käy". Nämä nykyiset nastarenkaat alkavat olla ominaisuuksiltaan niin lähellä kitkoja että minusta niillä ei enää mitään valtavan suurta eroa ole. Ja se on ihan olosuhteista kiinni, ja siitä missä päin ajelee, kummat on paremmat. Molemmilla on etunsa mutta myös huonot puolensa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tuosta puuttuu kolmas vaihtoehto, eli "Molemmat käy". Nämä nykyiset nastarenkaat alkavat olla ominaisuuksiltaan niin lähellä kitkoja että minusta niillä ei enää mitään valtavan suurta eroa ole. Ja se on ihan olosuhteista kiinni, ja siitä missä päin ajelee, kummat on paremmat. Molemmilla on etunsa mutta myös huonot puolensa.

Millä tavalla nykyiset nastat on lähellä kitkoja? Melun, pidon vai minkä peusteella?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mulla on kitkat tulossa kohta alle, mutta ääni menee nastoille. Jos ajoa tulee etelän isoilta teiltä ja taajamista johonkin persjärvelle, niin nastat rulaa. Tosin nykyinen auto on iso 4x4, joka käyttäytyy kitkat alla mukavasti melkein missä vaan.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stadissa varmaan pärjäisi lähes koko talven kitkoilla (tai kesärenkailla) mutta heti kun tulee ne muutamat päivät saamarin liukasta jäätä risteysalueille, on nastat ainoa vaihtoehto. Jäässä ei vaan kitka pidä ollenkaan ja se tulee yllätyksenä niinkuin talvi suurelle osalle autoilijoista.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kitkoilla varmaan jo nykyisinä Etelä-Suomen talvina pärjäisikin, kun loskakelejä on jo enemmän kuin varsinaisia peilijää/musta jää -kelejä. Oikean jään päällä kitkat ovat yhtä tyhjän kanssa, mutta loskassa ihan paikallaan. Ja kitkoja ei tarvitse vaihtaa kuin vasta sitten, kun ovat kuluneet liikaa.

Mutta nastat on aina nastat. Musta jää on kaikesta huolimatta jokatalvinen ja aina yhtä vittumainen tuttavuus, vielä etelässäkin. Ja meluhaitta on minulle yksi lysti. Autossa istutaan vain siirtyessä paikasta toiseen, joten aivan sama, jos vähän enemmän humisee ohjaamossa tuolloin. Eli ääni menee vielä ainakin tänä vuonna nastoille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuonne toiseen ketjuun jo kirjoittelinkin, kannattaa tutustua uusiin nastarenkaisiin ja niiden ominaisuuksiin. Lukea esim tuorein TM:n talvirengastesti jossa molemmat rengastyypit testataan samalla tavalla.

Esim märällä asfalttilla ja loskassa nykynastarengas toimii paremmin kuin kitkarengas.

Kitkarenkaan vahvuus on enään toiminta ihan kuivalla asfaltilla ja renkaan hiljaisuus.


J
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Etelä-Suomessa ei nastarenkailla ole mitään käyttöä. Pohjois-Suomessa taasen kitkoilla ei tee mitään. Joten mielipide riippuu varmasti siitä, missä asuu. Itse vastasin kitkat.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Etelä-Suomessa ei nastarenkailla ole mitään käyttöä.

No tämä nyt on jo aika kärjistetty, jopa provosoiva kommentti. Itse olen opiskelujeni/töiden vuoksi sahannut aikanaan 100 km päivässä pitkin etelärannikkoa (tarkemmin sanottuna lounaisrannikolla, joka Ahvenanmaan jälkeen on Suomen leudointa seutua), ja olisi kyllä monina talviaamuina tullut nastoja ikävä, jos olisivat kitkat olleet alla.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kitkoilla menty jo yli 10v ja mennään jatkossakin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Kitkat. Ei nastojen ropinaa ja kuitekin riittävästi pitoa. Ei ehkä toimi peilijäällä, mutta harvemmin tulee sellaisella ajettuakaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Autoa ei ole, mutta polkupyörässä on talvisin nastarenkaat.
 
Kitkat. Ei nastojen ropinaa ja kuitekin riittävästi pitoa. Ei ehkä toimi peilijäällä, mutta harvemmin tulee sellaisella ajettuakaan.

Juurikin samaa mieltä. Pito tietyissä paikoissa ja keleissä (jäällä, liukkaissa risteyksissä ym.) varmastikin huonompi mutta kun sen itse tietää ja muistaa niin välttyy monelta vaaratilanteelta. Niinhän sitä joku viisas on joskus sanonut että "liukkaus on korvien välissä"...

Ennen olin ehdottomasti piikkirenkaiden kannalla (kokemusta oli kitkoista hiukan 90-luvulla Blizzakeista). Nyttemmin ajettuani yhden talven hyvillä nykyaikaisilla kitkoilla muuttui mielipide ja takki kääntyi. Vielä kun ei ole tarvetta ajella liukkailla pikkuteillä niin en keksi mitään syytä miksi laittaisin piikkirenkaat autooni.
 

Timppa73

Jäsen
Nastat lyön alle.
Kitkat löisin alle jos asuisin vielä kehä3 sisäpuolella, missä käyn töissäkin. Nyt kuitenkin 12km tuppukylänraittia ennen motaria = varmasti jäätä muutamassa paikassa.
Ääni haittaa ei tule, kivasti peittää sen akan nalkutuksen ajo-ohjeista.

EDIT: laitetaan vielä selvennyksenä (avio-onnen säilytykseksi), että tomtom-akan nalkutuksen... ei jaksa mutelle laittaa :D
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millä tavalla nykyiset nastat on lähellä kitkoja? Melun, pidon vai minkä peusteella?

Tästä oli puhetta erään tutun rengaskauppiaan kanssa että näissä nykyisissä nastarenkaissa nastat on lähes olemattomat ja se itse rengas on käytännössä lähes samanlainen kuin kitkarengas. Kun esim. omia viime talvena ostettuja nastarenkaita katsoo niin eipä ne nastat kyllä kovin kummoisia ole. Eli pidossa ei enää minusta hirveän suuria eroja ole muuten kuin ihan kirkkaalla jäällä jossa sillä on vaikutusta että se pienen pieni nasta edes hieman rikkoo jään pintaa. Melussakaan ei ole enää hirveää eroa kun ne nastat tosiaan on niin olemattomat.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Etelä-Suomessa ei nastarenkailla ole mitään käyttöä. Pohjois-Suomessa taasen kitkoilla ei tee mitään. Joten mielipide riippuu varmasti siitä, missä asuu. Itse vastasin kitkat.

Tämä asiahan taitaa olla just niin väärin kuin voi olla. Rengasvalmistajatkin (esim Nokian) kehoittavat valitsemaan Etelä-Suomen jäisille ja lumettomille kehäteille nastat. Puolestaan kitkoja suositellaan pohjoisempiin oloihin joissa lunta on myös tien pinnalla eikä vain jäähallin takana.

Kitkarengas häviää kaikessa muussa nastarenkaalle paitsi taloudellisuudessa ja mukavuudessa, joka sisältää siis melun, suuntavakauksen ja vierintävastuksen (lähde TM 17/08, Nokian nasta- vs. kitkarengas). Lumella, sohjossa ja kuivalla asfaltilla arvot menevät suht tasan. Jäällä nastarenkaat ovat aivan omaa luokkaansa.

Itse kysymykseen vastaan kitkat vaikka täällä etelässä asunkin. Syy kitkoihin siirtymiseen tänä syksynä on se, että kitkarenkaitten kanssa ei tarvitse niin paljoa miettiä tuota renkaanvaihtoaikaa eli tuleeko (="yllättääkö") se talvi huomenna vai vasta joulun jälkeen. Sama homma keväällä. Viime syksynä/talvena meni nastarenkaat niin huonoon kuntoon kun ajelei pitkälle syksyyn sulilla teillä, eikä nastoja enää sitten talven tullen montaa per rengas ollutkaan.

Ja kuitenkin joku väläyttää kohta, että kitkoilla voi ajaa vuoden ympäri. No niin voikin, muttei kitkarenkaat ole edelleenkään mitään kesärenkaita eikä niitä edes kesärenkaisiin kannata alkaa vertaamaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja kuitenkin joku väläyttää kohta, että kitkoilla voi ajaa vuoden ympäri. No niin voikin, muttei kitkarenkaat ole edelleenkään mitään kesärenkaita eikä niitä edes kesärenkaisiin kannata alkaa vertaamaan.

Pehmeä kitkarengas kuluu kesällä todella nopeasti joten turha niillä tosiaan kesää on ajaa.

Niille jotka ehdottomasti vannovat nastan nimeen suosittelen joskus kokeilemaan kitkoja. Itsekkin tosiaan hakuin aikanaan kitkat täysin lyttyyn, mutta nyt on pari talvea paineltu kitkoilla. Ajan joka päivä tyomatkaa vajaat 100km josta tosin 80% moottoritiellä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Nastat tietysti. Kitkoilla täällä päin Suomea mitään tee. Aikanaan duunissa ajelin kitkoilla ja ovat ihan hanurista, kun on oikeasti liukasta.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Niille jotka ehdottomasti vannovat nastan nimeen suosittelen joskus kokeilemaan kitkoja. Itsekkin tosiaan hakuin aikanaan kitkat täysin lyttyyn, mutta nyt on pari talvea paineltu kitkoilla. Ajan joka päivä tyomatkaa vajaat 100km josta tosin 80% moottoritiellä.

Tulihan tuota joskus vuosia sitten itsekin haukuttua kitkoja kun nastarenkailla kurvailin, mutta nyt en vaihtaisi mitenkään takaisin siihen saatanan ropinaan.
Niillä pärjää Hangosta Petsamoon erittäin hyvin, sillä ratin ja penkin väli on ehkä vieläkin tärkeämpi asia kuin 25mm urasyvyys. Jos kitkoilla joutuu juuri jäädytetylle jäälle erätauon lopussa niin on syytä kurvailla kieli keskellä suuta, sillä saattaa hivenen sutia ja jarrutusmatkakin suurenee.(tämä oli kevennys)
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikanaan duunissa ajelin kitkoilla ja ovat ihan hanurista, kun on oikeasti liukasta.

Kun on oikeasti liukasta, on ihan hanurista ajaa nastoilla tai kitkoilla. Alla on nyt yhden talven ajetut kitkat ja hyvin pitää, nastoja ei ole ikävä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vitutusketjukamaa on se, kun lokakuussa +15 asteisessa sadekelissä paukkuu nastoja autonikkunaan jossain Kehä I:llä.
Mulla on ollut täällä Helsingissä kitkat jo lähemmäs kymmenen vuotta, ja nastarenkaita en tule ostamaan enää ikinä. Se on ajotaidon puutetta ja asennevammaa jollei kitkoilla pärjää. Säästyy tiet ja kanssa-autoilijoiden tuulilasit sekä omat korvat kun tekee ainoan oikean päätöksen ja hommaa autoonsa kitkarenkaat.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vitutusketjukamaa on se, kun lokakuussa +15 asteisessa sadekelissä paukkuu nastoja autonikkunaan jossain Kehä I:llä.
Mulla on ollut täällä Helsingissä kitkat jo lähemmäs kymmenen vuotta, ja nastarenkaita en tule ostamaan enää ikinä. Se on ajotaidon puutetta ja asennevammaa jollei kitkoilla pärjää. Säästyy tiet ja kanssa-autoilijoiden tuulilasit sekä omat korvat kun tekee ainoan oikean päätöksen ja hommaa autoonsa kitkarenkaat.

Hehe,

toivottavasti pysyt siellä Hyvinkään eteläpuolella kitkoinesi.

On toki totta, että nastoja tulee tuulilasiin edellä ajavasta autosta. Olen itsekin saanut osumia moisesta - tuulilasissa mojovia reikiä. Mutta kun ollaan jäällä niin kitkoista ei ole mitään hyötyä. Täällä porojen maassa on itsestään selvää se, että alla on nastat. Muu valinta on liikenteen vaarantamista.

Vittu ajotaidon puutetta! Salli mun nauraa. Tiet säilyy... Siinäkö on se pointti? No se on totta että tiet säilyy, mutta entäpä ihmishenget? Jos sinäkin ikinä kokeilisit ajaa esim. Oulu - Kemi -väliä, niin sullakin tulisi mutsia ikävä, kun ajat kahva edellä Kuivaniemen notkossa kohti rekkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös