Äänestätkö kaikissa vaaleissa samaa puoluetta?

  • 2 962
  • 48

Neljät vaalit, monenko eri puolueen ehdokasta olet äänestänyt?

  • 1

    Ääniä: 33 24,6%
  • 2

    Ääniä: 45 33,6%
  • 3

    Ääniä: 38 28,4%
  • 4

    Ääniä: 12 9,0%
  • En äänestä lainkaan

    Ääniä: 2 1,5%
  • 5 tai enemmän

    Ääniä: 4 3,0%

  • Äänestäjiä
    134

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Olen äänestänyt elämäni varrella kokoomusta, vihreitä ja nyt viimeisimmissä eduskuntavaaleissa RKP:tä. Ai niin, vuoden 2000 presidentinvaaleissa äänestin toisella kierroksella pitkin hampain Esko Ahoa, joten tulipa kerran hairahdettua kepuunkin.

Kokoomusta äänestin pisimpään, ennen kuin loikkaisin vihreiden kyytiin. Pidän itseäni jonkinlaisena sinivihreänä tai viheroikeistolaisena, joskin olin vahvasti kokoomuksen niin sanottua vasenta laitaa. Vihreät kuitenkin alkoi Ville Niinistön johtamana tuntua kodikkaammalta, joten muutamat vaalit olin puolueen kyydissä. Sittemmin Ohisalon ja myöhemmin Virran johdolla puolue ajautui sellaiseen suuntaan, johon en olisi toivonut sen kulkevan. Tämän vuoksi äänestin viimeksi RKP:tä, koska se tuntui olevan lähimpänä omia arvojani. Mikään henkinen koti RKP ei minulle todellakaan ole, joten palaan ilomielin äänestämään taas

– vihreitä, jos puolueelle saadaan kunnollinen puheenjohtaja, puolueen sukupuolijakauma muuttuu terveemmäksi ja puolueen politiikka saadaan oikeisto–vasemmisto-akselilla jonnekin keskustan tuntumaan

tai

– kokoomusta, jos flirttailu persujen kanssa loppuu, liberaalien asema puolueessa vahvistuu ja attekalevat ja muu apukoulujaos saadaan puolueesta pihalle.
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Kuntavaaleissa katson enemmän omaa etua, eduskuntavaaleissa isompia linjoja, EU-vaaleissa vielä isompia ja pressanvaaleissa pääosin henkilöä. Olisinkohan neljää eri puoluetta äänestänyt yhteensä. Olen joskus äänestänyt vastaan ja usein varmoja läpimenijöitä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kuntavaaleissa katson enemmän omaa etua, eduskuntavaaleissa isompia linjoja, EU-vaaleissa vielä isompia ja pressanvaaleissa pääosin henkilöä. Olisinkohan neljää eri puoluetta äänestänyt yhteensä. Olen joskus äänestänyt vastaan ja usein varmoja läpimenijöitä.
Muistaakseni olen äänestänyt neljän eri puolueen ehdokasta. Ekan kerran äänestin 1970 luvulla ja sen jälkeen olen joka vaaleissa äänestänyt. Henkilö edellä mennään kuten nytkin.

Oman kunnan ja maakunnan asiat ovat tärkeitä kuten myös turvallisuus ja talousasiat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tulee mietittyä, äänestääkö seuraavissa vaaleissa jotain muuta ehdokasta kuin Kokoomuksen. Syykin on selvä. Suhtautuminen uuteen yhteisvelkaan. Kokoomuksessa ei vaan myönnetä, että EU:n uusi tulkinta mahdollistaa mm. Saksan ja Ranskan valtavat yritystuet.

Esimerkiksi Intel sai Saksalta 10 mrd taskuun kun se valitsi Saksan. Jos näihin ei puututa ja tueta yhdessä investointeja Eurooppaan, Suomi saa pienimmät muruset.

Jotenkin tuntuu, että näissä eurovaaleissa voisi äänestää sellaista ehdokasta, joka ymmärtää ettei biljoonia löydy eri maiden omista taskuista ja silloin isot ilmasto-, ympäristö-, puolustus- sekä Ukrainan tien ratkaisut ja monet muut asiat jäävät ainakin osin hoitamatta. Yhdessä EU kykenee näihin vastaamaan. En usko, että yksin maittain se olisi mahdollista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kokoomus (eduskuntavaalit, europarlamenttivaalit, kunnallisvaalit)
RKP (preisdentinvaalit 2018)
Liberaalipuolue (eduskuntavaalit, europarlamenttivaalit, kunnallisvaalit)

Siinäpä nuo puolueet ovat. Todennäköisesti jatkan Liberaalipuolueen äänestämistä vaikka sitä pidetäänkin ihan turhana kun eivät kuulemma tule ikinä menestymään ja siksi on turha äänestää. Noh Kokoomusta ei tällä hetkellä ole vaihtoehto, Vihreät eivät ole vaihtoehto, Vasemmistoliitto, SDP, Keskusta, KD ja Perussuomalaiset eivät ole olleet ikinä vaihtoehtoja ja sitten RKP:n äänestäminen... noh äänestän nyt mieluummin liberaalia vaikka protestina sille, että RKP on päättänyt järjestää asian niin että pienempien alueiden ruotsinkielisellä väestöllä on parempi pääsy terveyskeskuksiin kuin isomman väestön suomenkielisellä alueella.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tulee mietittyä, äänestääkö seuraavissa vaaleissa jotain muuta ehdokasta kuin Kokoomuksen. Syykin on selvä. Suhtautuminen uuteen yhteisvelkaan. Kokoomuksessa ei vaan myönnetä, että EU:n uusi tulkinta mahdollistaa mm. Saksan ja Ranskan valtavat yritystuet.

Esimerkiksi Intel sai Saksalta 10 mrd taskuun kun se valitsi Saksan. Jos näihin ei puututa ja tueta yhdessä investointeja Eurooppaan, Suomi saa pienimmät muruset.

Jotenkin tuntuu, että näissä eurovaaleissa voisi äänestää sellaista ehdokasta, joka ymmärtää ettei biljoonia löydy eri maiden omista taskuista ja silloin isot ilmasto-, ympäristö-, puolustus- sekä Ukrainan tien ratkaisut ja monet muut asiat jäävät ainakin osin hoitamatta. Yhdessä EU kykenee näihin vastaamaan. En usko, että yksin maittain se olisi mahdollista.
Itselläkin hirveän vastuuntuntoinen olo niinkuin kaikki olisi omasta valinnasta kiinni, mutta luulen ja koitan vähän armollisemmin valkata sopivaa. Eli en kuvittelekaan noin moneen osa-alueeseen löytyvän kaikkiin sopivaa, mutta ehkä sieltä sitten Ukraina-ilmasto-akselilta lähtee karsimaan ja siitä sitten...

Itse muistelen äänestäneeni yhteensä viiden eri puolueen ehdokasta vuosien varrella. Kaikki alkoi joskus Kepusta ja 2004 eurovaaleissa ääni meni viimeisen kerran Kepulle, kun Hannu Takkula päräytti Lapista parlamenttiin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kokoomusta tullut äänestettyä sataprosenttisesti, ja ainakin toistaiseksi meno jatkuu samanlaisena. Kokoomuksen arvot ja vaaliteemat lähimpänä omia, ainakin nykyisistä puolueista.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Samaa puolueta on tullut tähän mennessä äänestettyä, jos vaan on mahdollista. Poikkeuksen tekee Presidentinvaalin 2.kierros. Tosin tuo viime vuosien vihervasemmiston perseiden nuoleskelu ei miellytä minua ollenkaan, mutta en ole (vielä) mennyt vaihtamaan, kun ko. puolue on ainoa, joka ajaa myös suurten kaupunkien ulkopuolella asuvien asiaa.
 
Kahta eri puoluetta tullut äänestettyä, kolmisenkymmentä vuotta Kokoomusta ja kerran presidentivaaleissa RKPta, kun Torvalds oli ainoa joka liputti NATOn puolesta.

Eurovaaleissa tulee sitten varmastikin äänestettyä liberaalipuoluetta, Kokoomuksen siirryttyä laitaoikeston liepeille. Tai ainakin sen hiljaa hyväksyessä hallituskumppaninsa umpirasisten agendan sekä muun haitallisen toiminnan isänmaatani kohtaan. Hallituskauden alun natsilarppauksessa avautui silmät ettei koko ikäni kannattamani puolue kannatakkaan samoja arvoja, niin on ollut virkistävää katsella kriittisin silmin heidän toimintaa. Ja ummehtunutta toimintaahan se on ollutkin, vaietaan kaikesta epämukavasta ja viime aikaiset Orpon ulostulot (ne vähäiset), kuten eilinen "Suomessa ei ole laitaoikestoa tai äärioikestoa", on osoittanut päätöksen olla enää äänestämättä heitä, oikeaksi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On riippunut aika paljon vaaleista ja ehdokkaista, että mitkä vaalit on olleet kyseessä ja keitä ehdokkaita siellä on ollut tarjolla. Eduskuntavaaleissa olen äänestänyt yleensä Keskustaa, kuten myös Sote- ja kunnallisvaaleissa. Sitten taas EU-vaaleissa ääneni tulee ainakin tänä vuonna menemään ehdottomasti Kokoomukselle, kuten se meni myös viime eduskuntavaaleissa.

Nyt tosin Keskusta on puolueena niin heikentynyt, etten oikein pidä sen äänestämistä sen vuoksi kovinkaan järkevänä, varsinkaan jos haluaa koittaa vaikuttaa siihen vaalien tulokseen.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En todellakaan äänestä samaa puoluetta, vaan aina sitä, joka vastaa parhaiten itselleni tärkeiksi nostamiani asioita. Usein enemmänkin niin päin, että äänestän vähiten huonoa vaihtoehtoa tai sitten annan protestimaisen äänen jollekin täysjärkiselle pienpuolueelle. Olen kuullut, että joskus äänestyskäyttäytyminen kulkee myös sukupolvelta toiselle, mikä kuulostaa aivan käsittämättömältä. Minulla on omat aivot ja onneksi Suomessa on vapaus niitä myös käyttää.

Itse olin ainakin täysi-ikäisyyden ja äänestysoikeuden saatuani vielä niin keskeneräinen nulikka, että olisi hyvin outoa jos tekisi äänestyspäätöksen samoilla perusteilla. Muutenkin kaikki idealismi, uskonnot ja muu pitäisi tunkea pois politiikasta ja päätökset tehdä järkiperusteisesti.

Tunnepuoli ja sitoutuminen kuuluu urheilukannattamiseen, siinä ei omaa seuraa vaihdeta koskaan ja missään olosuhteissa. Politiikassa sillä ei ole mitään käyttöä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos ottaa viimeisimmät vaalit jokaista tyyppiä (pressa 2 kierrosta, eduskunta-, EU-, alue- ja kunta-), niin kuuteen vaaliin osuu kolme puoluetta.
 
4

444

En. Mutta on puolueita, joita en äänestäisi missään tilanteessa tai missään olosuhteissa. Persut ja wannabe-persut (kokoomus) ovat tällaisia.
 

MegaForce

Jäsen
En. Olen äänestänyt SDP:tä, Kokoomusta ja nuorempana myös Piraattipuoluetta. Presidentinvaaleissa kaksi kertaa sitoutumatonta, (Niinistö ja Haavisto). Kerran olen myös ollut äänestämättä vaaleissa, kuntavaalit 2017 ollessani silloin ulkomailla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En tietenkään. Äänestän sitä puoluetta, jonka kulloinenkin linja sopii itselleni parhaiten.

Kuntavaaleissa saattaisin äänestää ihan henkilöperusteisesti, jos ehdolla olisi tarmokkaaksi tunnettu tyyppi, joka kykenisi omilla toimillaan tuomaan (mielestäni) hyviä asioita kuntapolitiikkaan.

Presidentinvaalissa puolueella ei ole periaatteessa mitään merkitystä - toki esimerkiksi vasemmistoliiton ulkopoliittinen linja on hyvin kaukana itsestäni ja siten heidän ehdokkaansa äänestäminen epätodennäköistä. Mutta jos sieltä joku Siimeksen kaltainen järkevä tyyppi ehdokkaaksi nousisi ja vastassa olisi esimerkiksi Soini tai V. Niinistö, niin silloin menisi ääni punaiselle puolelle.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Olen liikkuva äänestäjä. Tosin olen nyt muutamissa viime vaaleissa päätynyt samaan puolueeseen. Eihän yksikään puolue mitään viisasten kiveä omaa, enkä voittaisi mitään sitoutumalla johonkin liikkeeseen.
Pitää sanoa, että tunnustan työväenliikkeen tärkeyden, mutta työvoiman edunvalvonnan ulkopuolella vasemmisto tuppaa olemaan kujalla. Joten vaikeaa on heitä ajatella vakavana vaihtoehtona. Kuitenkaan en aseta mitään periaatteellista estettä heidänkään eteen...no vihreät voi olla tekemätön paikka, mutta muuten jos järki löytyisi niin aina voi pohtia vaihtoehtoja.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olen äänestänyt seitsemän puolueen ehdokasta eri vaaleissa. Määrään vaikuttaa se että pressan vaaleissa on joutunut äänestämään sellaisen puolueen ehdokasta jota ei muuten äänestäsi. Kerran taas äänestin protestina erään pienen puolueen ehdokasta kun kaikki suuret puolueet silloin ärsytti. Mutta suureen määrään vaikuttaa myös se että en todellakaan usko sokeaan puolueuskollisuuteen. Jos vaalilupaukset petetään, tehdään muuten paskoja päätöksiä tai puolueen johtoon valitaan idiootteja niin kyllä sillä mun ääneni menetetään. Onneksi Suomessa on monia puolueita eikä olla missään kahden puolueen järjestelmässä, jossa tavallaan olet aika vankina sen suhteen ketä äänestät.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nyt lyön pöytään varmaan rivin, jota on vaikeahko voittaa, olen äänestänyt kaikken näiden puolueiden ehdokkaita;

- SDP
- KD
- KOK
- KESK
- PS
- Kommunistinen puolue
- Remonttiryhmä
- RKP

Siinä kaikille öyhötysten huutajille!
 

Iitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koovee, Hifk
SDP, Vihreät, Kokoomus. Eduskuntavaaleissa toistaiseksi vain Kokoomus, mutta varsinkin kuntapuolella saatan äänestää henkilöitä yli puoluerajojen.

Eurooppaan haluan äänestää henkilöä, jonka tuki Ukrainalle on vankkumaton ja joka kannattaa Ukrainan varustelua kaikin mahdollisin tavoin. Ehdokkaan tulee osaltaan edesauttaa myös vihreää siirtymää ja sen teknologioita. En ole vielä etsinyt ehdokasta, mutta tässäkin ehdokas voisi teoriassa olla monesta eri puoleesta.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei järjestyksessä;

Kunta- ja eduskuntavaaleissa SDP, VAS, PS.
Eurovaaleissa SDP, Vihr.
Presidentinvaaleissa SDP, Vihr, PS, KOK.

Matkan varrella on siis tullut ääniä annettua vaikka ja kenelle. Lähtökohtaisesti äänestän henkilöä, jos on tasavertaisia ehdokkaita, puolueen iso kuva ja tavoitteet ratkaisee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös