Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 848 669
  • 11 234

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otettaisiin vaan tarkka kello ja nikkaroitaisiin tyhjiö, koska metrihän on tunnetusti "pituus, jonka valo kulkee tyhjiössä 1⁄299 792 458 sekunnissa". Joitain pieniä käytönnön rajoituksia tämä saattaisi tosin aiheuttaa. Ehkäpä jopa parjatuille brittiläisille ja amerikkalaisille oltaisiin kateellisia, kun niillä olisi aina tuumat, [B=] jalat[/B] ja kyynäränsä ns. käden ulottuvilla ja näpeissä.
Tätäkin olen joskus pienessä päässäni miettinyt, että kenen jalka on se The Jalka, joka toimii kaiken mittana?

Edit: vastaan itselleni ja se on Kuningas Henrik ensimmäisen kinttu, jonka mukaan vieläkin mittaillaan.

Jalka (mittayksikkö) – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Ja 110 metrin aitajuoksu olisi hehtodekametrin aidat.

Kaikkia sitä oppii.
Oli se vaan hieno hetki suomalaisessa kestävyysjuoksussa kun Virenin Lasse voitti Munchenissä -72 peninkulman olympiakultaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mä vedin 26" telkkarin ihan vaan Clas Ohlson -telineellä + alligaattoripropuilla suoraan gyprociin. Olikosse kantavuus 17 kg noilla propuilla. Päivitin telkkarin 28" malliin, mutta uudempi design on kevyempää noissa taulutelkuissa.

Tässä tosiaan tutkaillut asiaa, ja meillä tuo väliseinä on sitä höttöistä 13mm paksuista Gyproc-levyä, jonka kesto ei mitään kummoista ole. Monien ankkurien veto- ja pitokyky on parempaa, mutta heikoimman lenkin mukaan mennään.

Tarkoitus on laittaa neljällä ankkurilla teline kiinni. Itse teline on sellainen varrellinen malli, joka on haasteellinen, jos sen avaa pitkäksi. Asennan kohtalaisen korkealle, joten joudun hieman kallistamaan joka laittaa ylemmät ruuvit kovempaan testiin. Reinimmaisten kiinnityspisteiden etäisyys sivusuunnassa on n 25cm. Tuo Gyproc taitaa olla materiaalina sellainen, että ei hyödytä laittaa ruuvia sivusuunnassa 20cm harvempaan, joten noilla kahdella mennään. Telineen puolesta olisi mahdollista käyttää kolmea ruuvia, mutta varmistan vielä saavuttaako sillä mitään hyötyä?

Korkeussuunnassa ruuvien välinen etäisyys on noin 14,5cm jolla on vaikutusta noihin yläkiinnikkeisiin kohdistuvaan vetoon. Toivon saavani telineen alle 10cm etäisyydelle seinästä, jolloin tuo yläkiinnikkeiden vedon määrä ei lisäänny merkittävästi.

Telkkari painaa ilman jalustaa 19,2kg. Seinäteline painaa 4,65kg. Mietin tässä, että tuleeko koko telineen paino laskea mukaan tuohon vetolaskelmaan?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Telkkari painaa ilman jalustaa 19,2kg. Seinäteline painaa 4,65kg. Mietin tässä, että tuleeko koko telineen paino laskea mukaan tuohon vetolaskelmaan?
Kyllä mä ainakin laskisin. Mun teline on sellanen puolisuunnikkaan muotoinen palikka ja telkun painopiste on sen verran alempana kuin kiinnike, että uskalsi laittaa seinään. Ei tule kauheasti vääntöä siihen eikä tule kuin n. 10 cm telkkari seinästä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllä mä ainakin laskisin. Mun teline on sellanen puolisuunnikkaan muotoinen palikka ja telkun painopiste on sen verran alempana kuin kiinnike, että uskalsi laittaa seinään. Ei tule kauheasti vääntöä siihen eikä tule kuin n. 10 cm telkkari seinästä.

Juu kyllähän sitä kannattaa pelata varman päälle ilman muuta. Nyt olisi siis tiedossa koko paskan yhteispaino 19,2kg+4,65kg=23,85kg. Pystysuuntaisten ruuvien etäisyys 14,5cm. Etäisyys seinästä alle 10cm Tämä ilmeisesti antaa laskelman: 23,85kg/1,145=20,79kg. Tuo vielä jaettuna kahdella tekisi vetoa 10,4kg ruuvia kohden, joten ihan luottavainen olo neljälläkin kiinnitysruuvilla, vaikka telkun yläreuna kallistuisikin vähän yli tuon kymmenen sentin.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistan kun vaarini kanssa syötiin aikanaan mökillä KUNNON RUISLEIPÄÄ, muistaakseni Elannosta haettua juureen tehtyä kunnon leipää. Siis kunnon ruisleipää ja näillä nykyisillä ruispaloilla jne ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.

Sattuuko joku tietämään, missä tässä pk-seudulla myydään siis kunnon juureen tehtyä ruisleipää?

(nyt vaan iski joku himo, päälle voita, metwurstia ja muutama suolakurkku).
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muistan kun vaarini kanssa syötiin aikanaan mökillä KUNNON RUISLEIPÄÄ, muistaakseni Elannosta haettua juureen tehtyä kunnon leipää. Siis kunnon ruisleipää ja näillä nykyisillä ruispaloilla jne ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.

Sattuuko joku tietämään, missä tässä pk-seudulla myydään siis kunnon juureen tehtyä ruisleipää?

(nyt vaan iski joku himo, päälle voita, metwurstia ja muutama suolakurkku).
ULLAN RUIS | Ullan pakari
Tuossa on hyvä ruisleipä.

En tiedä mikä on tilanne pk-seudulla, mutta ainakin Hämeenlinnassa tuota löytyy lähes kaikista s-ryhmän kaupoista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Muistan kun vaarini kanssa syötiin aikanaan mökillä KUNNON RUISLEIPÄÄ, muistaakseni Elannosta haettua juureen tehtyä kunnon leipää. Siis kunnon ruisleipää ja näillä nykyisillä ruispaloilla jne ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.

Sattuuko joku tietämään, missä tässä pk-seudulla myydään siis kunnon juureen tehtyä ruisleipää?

(nyt vaan iski joku himo, päälle voita, metwurstia ja muutama suolakurkku).
En tiedä mistä saa nykyään, mutta olen lähes 100% varma että söit Elo-Leipää. Sellainen ohuehko ruisleipä. Näitä aina ajoittain kannoin kotiin kun Helsingissä kävin.
Edit: Myös tomaattiviipaleita ja sipulia reilusti päälle toimii hyvän ruisleivän kanssa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@puuntakaa satutko tietämään onko EK-levyä vai normaalia? EK:ssa nuo ankkurit pitää pirun hyvin. Normaalista lohkeaa pala huomattavasti helpommin.

Lähden oletuksesta, että on sitä normaalia. Juurikin tuli epäilys, että levy kestäisi vetoa vain 10kg/ankkuri. Jos näin on, niin sitten täytyy pohtia kiinnitystä metallirankaan, tai jotenkin pidentää noiden ruuvien pystysuuntaista etäisyyttä.

Sähkökeskus tosiaan seinän toisella puolella, joten tuossa on sellainen 40cm väli johon turvallista tehdä kiinnitys.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Alkuun täytyy sanoa, että en ymmärrä autoista juuri mitään. Minulla on Peugeot 208 VTi 120. Onko tuossa autossa ketju vai hihna? Huoltokirjassa on merkintä, että hihna ja vesipumppu on vaihdettu 60k kohdalla, mutta kun kyselin korjaamosta hihnan ja pumpun vaihdon hintaa, niin sieltä sanottiin, että autossa on ketju. Yllättävän vaikea löytää mitään tietoa asiasta internetin ihmeellisestä maailmasta. Tai sitten en vain osaa etsiä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Alkuun täytyy sanoa, että en ymmärrä autoista juuri mitään. Minulla on Peugeot 208 VTi 120. Onko tuossa autossa ketju vai hihna? Huoltokirjassa on merkintä, että hihna ja vesipumppu on vaihdettu 60k kohdalla, mutta kun kyselin korjaamosta hihnan ja pumpun vaihdon hintaa, niin sieltä sanottiin, että autossa on ketju. Yllättävän vaikea löytää mitään tietoa asiasta internetin ihmeellisestä maailmasta. Tai sitten en vain osaa etsiä.
Mikäs vuosimalli ja mikä kone? Paljonko on maileja mittarissa?
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
2012 1.6 bensa 97k.
Jos sinne on vaihdettu remmi/ketju kuudessakympissä ja nyt sata, niin ei oo mitään hätää.onkos siinä huoltokirjassa liikkeen leima? Jos sieltä sanovat että ketju niin uskosin että näin sitten on.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkuun täytyy sanoa, että en ymmärrä autoista juuri mitään. Minulla on Peugeot 208 VTi 120. Onko tuossa autossa ketju vai hihna? Huoltokirjassa on merkintä, että hihna ja vesipumppu on vaihdettu 60k kohdalla, mutta kun kyselin korjaamosta hihnan ja pumpun vaihdon hintaa, niin sieltä sanottiin, että autossa on ketju. Yllättävän vaikea löytää mitään tietoa asiasta internetin ihmeellisestä maailmasta. Tai sitten en vain osaa etsiä.

Olisiko vaihdettu vesipumppu ja tuota sekä todennäköisesti jotain muutakin pyörittävä apulaitehihna? Aika usein marmorissa vaihtavat tuon hihnan aina kun jokin apulaite vaihdetaan.

Ranskalaisista ei ole kokemusta mutta pääsääntöisesti melko turhaa puuhaa tuota on etukäteen vaihdella jos ei ole kulunut. Jokunen vuosi takaperin volkkarissa katkesi alkuperäinen hihna reilussa 400tkm ja tuon hihnan rikkoutuminen ei yleensä riko mitään mukanaan, toki hihnan pyörittämien laitteiden toiminta loppuu.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juhantalon miespalvelu? Juhan talonmiespalvelu? Fingerpori-kamaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Alkuun täytyy sanoa, että en ymmärrä autoista juuri mitään. Minulla on Peugeot 208 VTi 120. Onko tuossa autossa ketju vai hihna? Huoltokirjassa on merkintä, että hihna ja vesipumppu on vaihdettu 60k kohdalla, mutta kun kyselin korjaamosta hihnan ja pumpun vaihdon hintaa, niin sieltä sanottiin, että autossa on ketju. Yllättävän vaikea löytää mitään tietoa asiasta internetin ihmeellisestä maailmasta. Tai sitten en vain osaa etsiä.

https://www.autonvaraosat24.fi/peugeot/208-2012/33929/10511/jakoketju

Ketjulla tuo vaikuttaisi olevan. Voit hakea oman autosi rekisteritunnuksella jakopään osia tuolta ja näin varmistaa kumpi siellä on.
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Soitin tässä eräälle henkilölle ja puhelu meni vastaajaan. "Jätä viesti äänimerkin jälkeen". Kirosin ääneen äänimerkin jälkeen ja sen jälkeen vasta katkaisin puhelun. Menikö minun kiroiluni tälle henkilölle ääniviestinä, siis lähettääkö se automaattisesti ääniviestin jos sanoo jotain äänimerkin jälkeen ja katkaisee sen jälkeen normaalisti puhelun, vai pitäisikö painaa jotain erityistä nappia ääniviestin lähettääkseen? Minä en ole koskaan tätä ominaisuutta käyttänyt, ainakaan tarkoituksella.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Soitin tässä eräälle henkilölle ja puhelu meni vastaajaan. "Jätä viesti äänimerkin jälkeen". Kirosin ääneen äänimerkin jälkeen ja sen jälkeen vasta katkaisin puhelun. Menikö minun kiroiluni tälle henkilölle ääniviestinä, siis lähettääkö se automaattisesti ääniviestin jos sanoo jotain äänimerkin jälkeen ja katkaisee sen jälkeen normaalisti puhelun, vai pitäisikö painaa jotain erityistä nappia ääniviestin lähettääkseen? Minä en ole koskaan tätä ominaisuutta käyttänyt, ainakaan tarkoituksella.

Meneehän se perille. Kiroilitko tyypin syvimpään helvettiin kun ei vastannut puhelimeen?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta ei siitä mitään ääniviestiä lähde samalla lailla kuin esim. Whatsapissä tai muilla sovelluksilla lähetellään. Se tallentuu johonkin järjestelmään ja sitten sen toisen osapuolen pitää se käydä kuuntelemassa.

Voi apua, onko maailma muuttunut jo niin paljon, että puhelinvastaajakin on ihan vieras käsite nykynuorille. Itsellä kun oli joskus lankapuhelimen kyljessä semmoinen vastaaja, missä oma viesti ja minulle tulevat viestit tallennettiin aidolle C-kasetille. Ehkä mä en ole enää nuori.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Amerikkalaisissa tv-sarjoissa ja elokuvissa niitä on nähnyt. Tyyppi tulee kotiin ja laittaa puhelinvastaajan viestit pyörimään. Itse se menee jääkaapille tai duunailee jotain muuta kotityötä siinä samalla. Kunnes ilmoille kajahtaa se viesti joka saa jähmettymään suolapatsaaksi.

En tykkää suolapatsaaksi jähmettymisestä joten en koskaan hommannut moista helvetinkonetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös