Suomi ja sauna

  • 9 227
  • 49

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Viestin lähetti mixu
Minulle yksi tärkeimmistä hetkistä saunomisessa on se kun alkaa sitä lämmitämään.Tuohen tuoksua ei juuri mikään voita,saa ajatella kaikessa rauhassa omia ajatuksiaan, se on ainakin minulle niitä arjen suuria hetkiä joissa pääsee irti kaikesta turhasta.

Yleensäkin tykkään olla saunassa hiljaa ja omissa ajatuksissani.


Täysin samaa mieltä. Itse pistän mökillä samalla grillin päälle, kun basea rupean lämmittämään. Huono puoli tuossa saunassa on kuitenkin lievä hapenpuute ja saatanan kuivat/tuliset löylyt. räppänät löytyy ylhäältä ja alhaalta, mutta vaikka niiden kanssa kuinka pelaisi, niin mikään ei tunnu auttavan. Usein saankin nauttia yksin tulisista löylyistä, sillä kukaan muu ei yksinkertaisesti uskalla tulla sinne. Mitä helvataa sille voisi tehdä???
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Sauna & kiviaita

Pidin kuukausi takaperin pari viikkoa lomaa ja olin todella onnellinen kun lähdimme pesueen kanssa mökille. Rakensimme vaimon kanssa ennen lomaa puuliiterin, jonka jälkeen hakkasin klapeja kuin pieni eläin. Itse tontilla kaiken piti olla kunnossa, joten odotin vesi kielellä hienoja hetkiä saunan, kaljan, viinan ja sahdin parissa. Mutta kuinka sitten kävikään? Vaimoni alkoi miltei heti mökille saavuttuamme kerätä kiviä kasaan. Ihmettelin tietysti moista käytöstä, sillä kaiken piti olla valmiina kännäämiseen ja löhöilyyn. Huolestuneena seurailin tuon pienen ihmisen sähläämistä kivien kanssa. Stemut rupesivat suurenemaan ja samalla myös oma ahdistukseni kasvoi. Eikä mennyt kuin hetki niin vaimoni tuli pyytämään apua yhden kiven kanssa.

Pakkohan se oli auttaa, mutta ilmehdin kuin Hannu Virta jo sen ekan kiven kanssa. Tämän jälkeen olikin vuorossa rautakanki ja kottikärry. Kaljat kylmenivät kaapissa, kun tämä julli joutui orjatyöhön. Kaksi saatanallista viikkoa tämä pariskunta metsästi jotain kuppasia kiviä sieltä tontilta. Välillä sain nauttia pullon kylmää bisseä, mutta eihän sellainen mitään auta selkäkipuun, vitutukseen, hyttysiin, paarmoihin ja muuhun paskaan joka liittyi siihen "projektiin".

Ihmettelin välillä ääneen vaimoni ideaa rakentaa kiinan muuri juuri meidän tontille, jonka jälkeen romantiikkakin oli kortilla. Suunnattomassa viinan puutteessa kannoin/kärräsin näitä minulle ah niin rakkaita kiviä, vaimon mulkoillessa siinä vieressä. Ainoat ilon hetket koinkin saunamme vittumaisen kipakoissa löylyissä, jossa sain yksin (ilman kiviä ja ämmää) viettää laatuaikaa.

Sieltä saunan ikkunasta tiirailin sitä aitaa ja mietin monia eri tapoja sen tuhoamiseksi. Kaiken tämän lisäksi iskin vielä varpaani siihen aitaan yhtenä iltana, kun olin ollut ryyppäämässä vaimon faijapuolen kanssa.

MÄ VIHAAN SITÄ AITAA!!!!
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti reds1897
Huono puoli tuossa saunassa on kuitenkin lievä hapenpuute ja saatanan kuivat/tuliset löylyt. räppänät löytyy ylhäältä ja alhaalta, mutta vaikka niiden kanssa kuinka pelaisi, niin mikään ei tunnu auttavan. Usein saankin nauttia yksin tulisista löylyistä, sillä kukaan muu ei yksinkertaisesti uskalla tulla sinne. Mitä helvataa sille voisi tehdä???
Vaikuttaa siltä että sulla on kiukaassa liian vähän kiviä syntyvään lämpömäärään nähden. Anna kun arvaan: kiukaasi vetää todella kovaa ja sen sytyttäminen on pirun helppoa. Kokeile lisätä kivimäärää ja pienentää liekkiä. Kivet voit pölliä vaikka muijasi aidasta. Liekin kanssa pelaaminen onnistuu alaluukkua ja varsinaista pesän luukkua tiiviimmäksi viilaamalla. Myös hormin peltiä voit sorvata pienemälle mutta älä liikaa, sillä on vissi tehtävä. Pistä räppänät kiinni lämmityksen ajaksi ja avaa vasta kun alat saunoa. Näin voit (yrittää) pienentää palamisen vauhtia.

Sähkösaunan ja puusaunan paljon puhuttu ja mystifioitu ero on fiiliksen lisäksi niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin ilmanvaihdossa (ei ilmastoinnissa, mixu). Kerrostalon sähkösaunassa ilma vaihtuu n. 0,5-2 kertaa tunnissa jolloin muutamat ilmakuutiot virtaavat löylyhuoneessa aika verkkaisesti, kun taas puukiukaan inuksissa oleva inferno vaatii ilmaa vitustisataa kuutiota tunnissa, ja tuon ilmamäärän palaminen jostain ottaa. Samaan asiaan liittyy toinen seikka eli korvausilman laatu. Puusaunat sijaitsevat lähes poikkeuksetta pientaloissa, jolloin korvausilma tulee yleensä suoraan pihalta -enemmän tai vähemmän- raikkaana ja puhtaana, kun suomalaisten kerrostalohuoneistojen tärkein korvausilmareitti on postiluukku. Tällöin ilma on filtrattu rapun ulko-oven tosipuhtaissa tiivisteissä ja siihen on mixaantunut talomiehen rouvan hapan röyhtäys ja korhosten lihakastikkeen aromi sekä ripaus putkieristeiden asbestia. Tiedän että useassa sähkökiukaalla varustetussa löylyhuoneessa on venttiili suoraan pihalle, mutta oikein päin ja riittävällä teholla niistä toimii tosi pieni prosentti. Oman sähkösaunasi pääasiallinen korvausilmareitti on muuten helppo todeta: jos löylyhuoneen oven alareuna on haristunut/tummunut/laho/turvonnut/ylipäätään erinäköinen kuin muu ovi, tulee korvausilma kylpyhuoneesta.

Niin, kaiken kaikkiaan saunominen on pirun mukavaa ja löylyt ovat minusta parhaimmillaan silloin kun muut eivät voi saunassa enää olla.

edit: pikkuviilaus
 
Viimeksi muokattu:

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Dante, Tack, tuota pitääkin kokeilla, mutta muijan aitaan en koske edes kaljapulloa avatakseni.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kotisauna on paras, enkä muuten ole ainoa joka sitä kehuu, vaan on myös ulkomaalaiset myöntäneet sen ainutlaatuisen. Enempää kuin kaksi kauhallista et voi heittää. Ensin puukiuas ampuu niin perkeleesti, mutta muutamassa sekunnissa löylyt ovat tasaisen pehmeät.

Näin meillä...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sauna on siitäkin hyvä paikka että pieni rähjäisen näköinen ulkosauna voi antaa paljon suuremmat löylynautinnot kuin joku viimeisen päälle oleva nykyaikainen sauna.

Ja sekin on hieno homma että jokainen saa ja pitääkin olla ylpeä siitä omasta saunastaan minkälainen se sitten onkin.
 

hokkineito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki ja jossain määrin Oulun Kärpät
Rontti on aivan oikeassa. Välillä saunassa pitää istua pitkään miedommassa löylyssä (jotain 80 astetta...) ja jutustella kaiken maaliman asiat puhki sen seittemään kertaan. Sit tulee taas niitä fiiliksiä, kun pitää melkein tappaa ittensä kuumuuteen,istua korvat punasina lauteilla ja lopulta juosta kuumuutta pakoon :). Eikä mielestäni ole suomalaisen saunan voittanutta...

Luin joskus kuntosalilla jostain naistenlehdestä, kun suomalainen toimittaja oli piipahtanut amerikkalaisella kuntosalilla. Siellähän oli sitten saunat ja kaikki. Ja kun me ollaan täällä susirajalla totuttu saunomaan alasti, niin amerikkalaiset leidit oli pyyhkeisiinsä kääriytyneinä meinanneet pyörtyä lauteille, kun yks muija tulee ilkosillaan istumaan viereen ja vielä nakkelee vettä kiukaalle saadakseen lisää lämpöä...Mä ainakaan menis pyyhe päällä saunaan.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Viestin lähetti hokkineito
Ja kun me ollaan täällä susirajalla totuttu saunomaan alasti, niin amerikkalaiset leidit oli pyyhkeisiinsä kääriytyneinä meinanneet pyörtyä lauteille, kun yks muija tulee ilkosillaan istumaan viereen ja vielä nakkelee vettä kiukaalle saadakseen lisää lämpöä...Mä ainakaan menis pyyhe päällä saunaan.
Kyllähän tuota Suomessakin näkee monissa paikoissa. Esim. moniin uimahallien ja muiden julkisten tilojen saunoihin täysin ilkosillaan meneminen on suorastaan kiellettyä. Tosin se sauna-asu on pyyhkeen sijasta vain uimapuku/-housut, mutta periaatteessa sama asia.

Ehkäpä tässäkin on vain kye kulttuurieroista, suomalainen lapsi on opetettu about syntymästään lähtien lekottelemaan saunan lauteilla aataminasussa, ja pelkkä ajatuskin tuosta saa helposti jonkun ulkomaalaisen kauhusta varpailleen. "Että 90 asteen saunaan ja vielä alasti muiden ihmisten nähden!"
 

Tesla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tshekki, Tre Kronor, Frölunda sekä sympatiaa Luleå
Ei hamamin voittanutta.

Kyllä, kunnon turkkilainen kylpylä/sauna, jossa on kauttaaltaan lämmintä ja kosteaa, huippuna tietenkin lämmin vesiallas unohtamatta mahdollisuutta saada hierontaa. Sitä kun kerran kokeili, niin enpä ole pahemmin saunonut kotosalla sen jälkeen, mitä nyt kerran tai pari kokeilin savusaunaa.

Istanbul, hamam, ice-tea ja jostain kaukaa kantautuva rukouskutsu.. siellä sielu lepäsi sen pari tuntia.
 

MisterFinland

Jäsen
Suosikkijoukkue
Modo,
Sauna hyvässä naisseurassa LänsiNaapurissa ilman hikisiä kaljamahoja ja olutpulloja!

Mut kuuma pitää olla..sekä tunnelma että sauna!
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Tää on niin hyvä aihe että pitää nostaa vanhempi ketju ylös

Suomalaisille on sauna ollut aina paikka jossa jyvät erotetaan akanoista.
Ensin lämmitetään vähintään 110°, sitten lauteille hihitellen: "Noniin.. heeiitähän ettei palele"! Siinä sitten kyrmötetään korvat punasena ja todetaan miten hienoa se on. Ja annas jo joku lähtee alas lauteilta... silloin alkaa hihitys ja viisastelu. Näin vuodesta toiseen. Usein vielä naureskellaan muiden maiden saunoille jossa ihmiset eivät kärventele itseään vaan nauttivat lämmöstä kuitenkin. Kuvitellaan että Suomi on ainoa maa jossa saunotaan oikein ja oikealla tavalla.
Suomessa pääsee nykyään harvoin saunaan jossa on miellyttävä lämpötila ja sopivan kostea ilma.
Paras sauna jossa olen ollut oli Turkissa! Siellä oli vielä perinteinen pesijäkin joka pesi puhaaksi.
Missä on paras sauna tänäpäivänä?
Pistäkäähän hauskoja tai muuten vaan erikoisia kokemuksia kehiin?

Itse olen saunonut useamman ulkomaalaisen (miehen)kanssa, ja suurin osa on tajunnut homman juonen eikä kukaan ole ainakaan täällä ujostellut alastomuutta. Amerikkaa, Eurooppaa ja Aasiaa on ollut näissä omissa saunakokemuksissa. Voin kyllä kuvitella että monenlaista tulee vastaan jos puhutaan saunasta muualla kuin Suomessa.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Mielestäni 70- 80 astetta on riittävä kuumuus saunassa ja se sopivin lämpötila.
Ei tarvitse kyykkiä! Pystyy jutteleen, nauttia lämmöstä ja oluesta (siideristä, lonkerosta).
Saunominen ei ole mitään kilpailua, vaan mielen ja kehon puhdistautimista.
No ainahan se kilpailuvietti joillakin ottaa vallan, toki.

Itse olen tottunut, että sauna on luonnollinen paikka jossa ollaan synnyinpuvussa eli alasti. Ei siellä katsella naisia/miehiä vaan nautitaan hyvistä löylyistä ja ollaan vaan..
Tallinnassa joskus olen käynyt saunassa jossa oli n. 40 astetta! Mikä sauna se on?
Ruotsissa aikoinaan oli saunoja jossa miehet lukivat Expresseniä.
Vähän katselivat pahasti, kun suomipoika alkoi heittämään vettä kiukaalle! Mitä helvettiä!
Taisi olla hieman erilainen sauna käsitys heillä?
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Mielestäni 70- 80 astetta on riittävä kuumuus saunassa ja se sopivin lämpötila.
Ei tarvitse kyykkiä! Pystyy jutteleen, nauttia lämmöstä ja oluesta (siideristä, lonkerosta).
Sama. Tuo lämpö on mun mielestä paras. Paljon kyllä vaikuttaa miten löylyssä viihtyy että millainen ilmanvaihto ja kosteus..vaikuttaa yhtä paljon kuin varsinainen lämpö.

Itse olen tottunut, että sauna on luonnollinen paikka jossa ollaan synnyinpuvussa eli alasti. Ei siellä katsella naisia/miehiä vaan nautitaan hyvistä löylyistä ja ollaan vaan..
Tallinnassa joskus olen käynyt saunassa jossa oli n. 40 astetta! Mikä sauna se on?
Ruotsissa aikoinaan oli saunoja jossa miehet lukivat Expresseniä.
Itse kans Ruotsissa kävin saunassa jossa meininki oli että lehteä luetaan ala-lauteilla. Suomipoika tietysti nousee ylimmälle lauteelle ja alkaa mättämään vettä kiukaalle :) mut kyllä saunasta voi nauttia eri tavoin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
En lähtisi lyömään lukkoon mitään astelukuja, mutta kuumahan siellä pitää olla, se on selvä. Esim. kotona sopivaksi olen kokenut vähän yli 60 asteen lämmön ja sitten toisaalta mökillä semmoinen reipas 70 on sopiva. Ja voitte uskoa, että tykkkään oikeasti todella kuumasta. Toisaalta sellaisiakin saunoja on, joissa sata astetta ei ole ollut yhtään hassumpi. Ilmanvaihto ratkaisee ehkä eniten saunomisessa.

Kyllä pitää olkapäitä ja hartioita polttaa, että on sopivan mukavaa löylytellä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa se on lauantai-ilta, täytyypä käydä laittamassa sauna päälle. Ei oo mitään erikoista, vaan kerrostalon sähkökoppi mutta mukava sielläkin on saunoa.

Kuuma löylyhän siellä pitää olla, mutta asteluvuilla ei tosiaan ole väliä. Sehän tulee heti kovempi lukema, jos nostaa mittarin katonrajaan, ja onko ne mittarit niin tarkkojakaan. Omassa saunassa näyttää 80 astetta silloin kun on sopivaa.

Viime viikolla olin hotellin saunassa, ja siellä oli musta mies joka otti ihmeekseni vastuun löylynheitosta. En olisi itse osannut hoitaa hommaa paremmin, löylyt oli kovat ja hyvät.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minulle yksi tärkeimmistä hetkistä saunomisessa on se kun alkaa sitä lämmitämään.Tuohen tuoksua ei juuri mikään voita,saa ajatella kaikessa rauhassa omia ajatuksiaan, se on ainakin minulle niitä arjen suuria hetkiä joissa pääsee irti kaikesta turhasta.

Yleensäkin tykkään olla saunassa hiljaa ja omissa ajatuksissani.

Joka toinen päivä saunan lämmitän ja voin sanoa että viikko ilman saunaa on aika vaikeaa ainakin minulle.

Mielestäni sauna olisi ansainnut ihan toisenlaisen avausviestin sillä minulle se on melko pyhä paikka enkä juurikaan siedä Suomalaisen saunan arvstelua.

Turkkilaiset ovat varmaan tyytyväisiä omaan höyryhuoneeseensa mutta jo vertaus Suomalaiseen saunaan on lähes oikeuteen vietävä asia.

Kyllä pimpin tuoksu aina tuohen tuoksun voittaa vaikka tuoksuu se rahakin ihan hyvälle. Meidän kesähuvilamme rantasaunassa on erittäin makeat löylyt, se kun on pyöröhirrestä rakennettu niin ilma vaihtuu loistavasti. Ilman vaihtuminen on ehkä suurin tekijä hyvään saunomiskokemukseen, ja tämä siis saunan ilman vaihtumiseen, ei saunojan.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Kyllä pimpin tuoksu aina tuohen tuoksun voittaa vaikka tuoksuu se rahakin ihan hyvälle.
Olisko tässä taustalla sekin että saunaa lämmitttäessä ei tarvi ajatella/keskittyä muuhun kuin siihen tuohen lämpiävään ja syttyvään tuoksuun...ehkä olueen siinä sivussa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mökkisauna on parasta ja kun siitä vielä pääse pulahtamaan järvessä.

Ehdottomasti tämä. Minunkin oma ehdoton lempparini on rantasauna. Harvoin vaan pääsen rantasaunomaan mutta silloin kun pääsen niin nautin siitä suunnattomasti. Kesällä minulla oli kerran mahdollisuus rantasaunoa. Asun tällaisessa kuntoutuskeskuksessa tällä hetkellä ja olimme täältä isommalla porukalla eräällä mökillä päivän, siellä rantasaunoimme.

Sain naureskeluakin jälkikäteen kun olin niin kauan saunassa, mutta siinäpä naureskelivat. Minä nautin sydämeni kyllyydestä. Olin rantasaunomassa kahden tunnin ajan ja olihan se taas ihan mahtavaa.

Olen tottunut puolestaan täällä tämän kuntoutuskeskuksenkin saunassa vihdoin saunomaan. Minulla on täällä saunavuoro aina perjantaisin. (Harmittaa tosin kun HPK:lla on ruvennut kanssa olemaan pelejä usein perjantaisin, menevät päällekkäin. Minulle ikävä päivä pelata liigalätkää tuo perjantai.)

Mutta kuitenkin. Aluksi itsekseni ihmettelin että onko täällä jotain herkkähipiäistä porukkaa kun sauna oli alkuun kuin höyrysauna ja siellä oli vain kuusikymmentä astetta lämmintä. No sain vihdoin suuni auki asiasta ja selvisikin että joku vipu oli ollut väärässä asennossa ja sauna oli sen takia ollut "rikki". No sitten saunan lämpötila onneksi nousi.

Täällä kuntoutuskeskuksessa oli yhteen aikaan, suunnilleen kesällä vääntöä siitä paljon saunassa pitää olla lämmintä. Yhteen aikaan saunassa oli lämmintä mittarin mukaan peräti 90-100 astetta ja se oli minulle kyllä ihan hyvä lämpötila saunoa tuossa saunassa. Mutta siitä tuli valitusta että pitää olla kylmempää saunassa.

No nykyään on alkanut olemaan sellaista 80 astetta. Se tuntui yhteen aikaan liian miedolta lämpötilalta tuossa saunassa mutta on siihenkin tosiaan jo tottunut. En tiedä sitten onko se saunakohtaistakin mikä on sopiva lämpötila missäkin saunassa. Jossain saunoissa tuo 90-100 astetta olisi ehdottomasti liikaa ja 80 sopiva mutta tuon kuntoutuskeskuksen saunassa 80 astetta tuntui yhteen aikaan liian miedolta lämpötilalta. Tai en tiedä myöskään kuinka luotettava tuo saunan lämpömittari on. Ja kun ei ole käytössä kuin yksi mittari.

Valitinkin asiasta kerran ja ehdotin että voisiko olla sellaiset 85 astetta lämmintä niin sain vastaehdotuksen että heitä enemmän vettä kiukaalle. No hommasinkin sellaisen isomman löylykuupan itselleni kun tuon yleisen saunan kuuppa on niin onnettoman pieni. Mutta tuolla hankkimallani kuupalla ei voi tuossa saunassa heittää löylyä kun ovet aukeavat löylyä heittäessä.

Sauna on kyllä tärkeä paikka. Tykkään saunomisesta ja saunon siis joka perjantai. Joulusaunaa tässä myös jo odottelen. Usein sitä on saunassa noin tunnin verran mutta joulusaunassa tulee oltua sitten kahdenkin tunnin ajan.

Ja sauna on parasta hyvässä seurassa. Saunalla on minuun samanlaista vaikutusta kuin alkoholilla. Sitä rentoutuu ja alkaa puhumaan vapautuneemmin asioista.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan mielenkiinnosta, miten kauan viihdytte saunassa. Siis normaalisti, ei mitään kavereiden kanssa saunaan - jäähylle - kaljaa loopissa jossa saa kulutettua helposti vaikka koko illan. Itse kun pääsin eilen saunomaan kerrankin yksin ilman mitään kiirettä niin piti oikein kellottaa. Tunti ja vartti riitti kolmella uintipulahduksella ja sitten alkoi tuntua, että eiköhän tämä riitä. Nämä syksyn saunakerrat on niitä parhaita kun vesi on sopivan viileää. Missään ei tunne olevansa niin elossa kuin jääkylmässä vedessä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Ihan mielenkiinnosta, miten kauan viihdytte saunassa. Siis normaalisti, ei mitään kavereiden kanssa saunaan - jäähylle - kaljaa loopissa jossa saa kulutettua helposti vaikka koko illan.
Kyllä mulla se on vaan joku 20-30min? Näin siis normaalisti kun kotona käy sähkösaunassa. Mökkisaunomiset ja illanistumiset sitten tietysti ihan eri luokkaa.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan mielenkiinnosta, miten kauan viihdytte saunassa. Siis normaalisti, ei mitään kavereiden kanssa saunaan - jäähylle - kaljaa loopissa jossa saa kulutettua helposti vaikka koko illan. Itse kun pääsin eilen saunomaan kerrankin yksin ilman mitään kiirettä niin piti oikein kellottaa. Tunti ja vartti riitti kolmella uintipulahduksella ja sitten alkoi tuntua, että eiköhän tämä riitä. Nämä syksyn saunakerrat on niitä parhaita kun vesi on sopivan viileää. Missään ei tunne olevansa niin elossa kuin jääkylmässä vedessä.
Kotona lauantaisin puoli tuntia, koska kerrostalon saunavuorot. Jokainen minuutti tuosta kyllä otetaan irti, rakastan saunomista.

Mökillä sitten kihlatun kanssa varmaan joku tunti - pari. Jos ystäviä tulee kaljoittelemaan ja istumaan iltaa, niin siellähän ollaan sitten lähes koko ilta.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Jos sitä kohta lämmittäisi aamusaunan. Lomalla on mukavaa muun muassa sen takia, että voi saunoa aamulla, päivällä ja sitten vielä illalla. Jos tunnin puolitoista ottaisi tähän aamuselle löylyä.
Tuo on reipasta. Siihen kun maistelee vielä jonkun aamuoluen niin päivähän lähtee mainiosti käyntiin :)
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suomalainen sauna on kuumin paikka, johon ihminen menee vapaaehtoisesti. Lisäksi se on tutkitusti hyvä paikka myös terveydelle. Näin Joulun aikaan on hyvä muistuttaa, että käykäähän ihmiset saunassa.


Talvisin tulee käytyä 2-3 kertaa viikossa, kesäisin sitten 5-6 kertaa viikossa. Oma terveys ei ainakaan siitä ole kiinni, ettenkö kävisi saunassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös