Kuntavaalit 2021

  • 137 238
  • 1 161

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ihan varmaan joo "ei edusta ajatteluani". Paskan marjat. Suottapa noita pyytelemään anteeksi. Varmasti samoin funtsijoilta tulee nyt ääniä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Joskus aiemminkin sen todennut, että monet maakuntien "rotaryäijät", jotka ovat kokoomuksen vakioäänestäjiä, ovat aate- ja arvomaailmaltaan ihan täysiä persuja, eli niissä piireissä ei paljoa mirkut, homot ja mutakuonot motkota, vaan asiat ja bisnekset hoidetaan (valkoisten hetero)miesten kesken. Samaa ajatusmaailmaa toki vahvasti myös Keskustassa, etenkin Pohjois-Pohjanmaan lahkolaisten keskuudessa.
Kyllä, eikä tilanne muutu niin kauan kuin heidän sukupolvensa asioista päättää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kaikilla täysi-ikäisillä on ääni. Joskus olen kuullut ehdotuksen, että olisi hyvä jos jokaisella olisi yksi plus- ja yksi miinusääni.
Miinusääni voisi olla puoluekohtainen.

Tämä systeemi saattaisi palauttaa poliittisen keskustan (en tarkoita puoluetta) sille kuuluvaan arvoonsa.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Eiköhän tässä nyt ihan mennä sääntöjen mukaan, kun karanteeneista on kyse.


Vaikka toki näkisin mielelläni Marinin sädekehän himmenevän, niin tämä ei liene tilanne jolla siihen voidaan vaikuttaa.
Kuka tietää? Nuo karanteenisäännöt tuntuvat olleen erilaisia esimerkiksi ministereille kuin muille kansalaisille, että ei kyllä tarkkaa käsitystä ole.

Eiköhän se sädekehän himmeneminen ole jo nähtävissä? Kyllä Marinin kausi Suomen politiikan huipulla päättyy seuraaviin eduskuntavaaleihin, toistaiseksi. Kyseessä kuitenkin nuori poliitikko, joten nähtäneen tulevaisuudessa vielä joskus mukana. Saanee jonkun kivan eu-viran jostain Euroopan hallintohimmelikaupungista kyllä siksi aikaa? Toki paljon riippuu siitä, että kumpi puolue, perussuomalaiset vai kokoomus voittaa seuraavat eduskuntavaalit. Kokoomus voi kelkkaansa hyväksyäkin demarit ja Marinin.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Kyllähän se nyt niin on, että kärjistetysti vain kahdella asialla on merkitystä äänestyspäätöksessä. Mihin SaiPan uuden hallin pitäisi tulla, vai onko se nyt menossa "oikeaan paikkaan". Lappeenrannan ei tarvitse olla rähmällään itään, eli ylimääräinen raha on kai pakko huolia, vaikka se idästä tulisikin, mutta sen pohjilta ei kaupunkia tule enää kehittää, ne ovat vain bonusta.

Hemmo joka sanoo, että SaiPan halli kuuluu keskustaan (tuli tai ei) ja venäläisistä ei olla riippuvaisia (suoraa kieltoa venäläisille voi olla paha saada, joten tyydytään tuohon), saa ääneni. Toivon hänen ensisijaisesti kuuluvan Kokkareisiin, Persukin käy, mutta ei mielellään.

Jahas, ja vaalikoneesta tulikin semmonen Kokoomus/Persu-kimara.
 
Viimeksi muokattu:

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Kyllähän se nyt niin on, että kärjistetysti vain kahdella asialla on merkitystä äänestyspäätöksessä. Mihin SaiPan uuden hallin pitäisi tulla, vai onko se nyt menossa "oikeaan paikkaan". Lappeenrannan ei tarvitse olla rähmällään itään, eli ylimääräinen raha on kai pakko huolia, vaikka se idästä tulisikin, mutta sen pohjilta ei kaupunkia tule enää kehittää, ne ovat vain bonusta.

Hemmo joka sanoo, että SaiPan halli kuuluu keskustaan (tuli tai ei) ja venäläisistä ei olla riippuvaisia (suoraa kieltoa venäläisille voi olla paha saada, joten tyydytään tuohon), saa ääneni. Toivon hänen ensisijaisesti kuuluvan Kokkareisiin, Persukin käy, mutta ei mielellään.

Jahas, ja vaalikoneesta tulikin semmonen Kokoomus/Persu-kimara.

Aikalailla samat ajatukset parilla tarkennuksella. Olen kyllä jyrkempi vanjan suhteen. Ei mitään eikä koskaan. Meikäläisen SaiPafanius ei kestäisi venäläistä rahoitusta.
Persun äänestäminen on myös hirveän korkean kynnyksen takana. Vaikka paikallisesti olisikin joku tolkun persoona, niin kun puolueesta löytyy ihan suoraan sanottuna täysiä idiootteja, jotenkin en haluaisi tulla heihin yhdistetyksi.

edit:SaiPa
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Aikalailla samat ajatukset parilla tarkennuksella. Olen kyllä jyrkempi vanjan suhteen. Ei mitään eikä koskaan. Meikäläisen SaiPafanius ei kestäisi venäläistä rahoitusta.
Persun äänestäminen on myös hirveän korkean kynnyksen takana. Vaikka paikallisesti olisikin joku tolkun persoona, niin kun puolueesta löytyy ihan suoraan sanottuna täysiä idiootteja, jotenkin en haluaisi tulla heihin yhdistetyksi.

edit:SaiPa
Juu, siis jos saisin täysin minun arvoja edustavan edustajan valita, ei häntä kiinnostaisi pätkääkään venäläinen turismi/rahoitus, mitä kauempana pysyvät Lappeenrannasta, sen parempi (Jos jotain posia pitää koronasta repiä, niin kaupoissa ei ole tarvinnut kyrillisiä kuunnella, tähän voisi tottua), mutta en vain usko yhdenkään Venäjä-kriittisenkään ehdokkaan menevän ihan näin pitkälle. Joten, jos suuntaviivat ovat kohdillaan, olen tyytyväinen, kunhan ei sitten takkia käännetä, vaan seisotaan sanojensa takana. Eikä kyllä oma SaiPa-fanituskaan kestäisi venäläistä rahoitusta, puistattavaa.

Persuissa todella on se ongelma, että sieltä aina välillä löytyy tolkun ihmisiä, jotka uskaltavat sanoa asioita kainostelematta, mutta kun isossa kuvassa puolue näyttää Ano Turtiaisilta ja Laura Huhtasaarilta, niin ei kiitos.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomuksesta kajahtaa:

Kännissä ja läpällä vai ihan vain ”kokemattomuutta” se, että kirjoittaa mielipiteensä julkisiksi. #sorisiitä.

Ei ole tarvetta Kokoomuksessa näille puheille ja jatkossa ainakaan sama henkilö ei niitä Kokoomuksen jäsenenä kirjoita.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kävinpä kokeilemassa kuntavaalikoneen kotikunnassani ja tulos oli jos ei järkytys, niin yllätys kuitenkin. Keskustan toiminta on lähes suurin inhokkini tällä hetkellä, mutta niin vaan ensimmäiset kolme samankaltaisinta vastausta olivat tulleet keskustan ehdokkailta, tämän jälkeen tuli sitten Kokoomusta jne. Puolueista Keskusta oli lähinnä kokonaisuutena, toisena Kokoomus ja sitten SDP. Vaalikone vahvisti äänestyspäätökseni, mikä oli tietysti sitä ennenkin selvä.

Se tuosta vaalikoneesta tulee vahvasti esiin mielestäni, on että ehdokkaat vastaavat sinne "omilla aivoillaan" ja puoluepäätökset näkyvät vasta itse työssä myöhemmin. Onko sitten vaalikoneesta mitään hyötyä, jos valituksi tulleet pitkälti toimivat puolueidensa paineen alla vastoin omaa näkemystään, siinäpä hyvä kysymys.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kävinpä kokeilemassa kuntavaalikoneen kotikunnassani ja tulos oli jos ei järkytys, niin yllätys kuitenkin. Keskustan toiminta on lähes suurin inhokkini tällä hetkellä, mutta niin vaan ensimmäiset kolme samankaltaisinta vastausta olivat tulleet keskustan ehdokkailta, tämän jälkeen tuli sitten Kokoomusta jne. Puolueista Keskusta oli lähinnä kokonaisuutena, toisena Kokoomus ja sitten SDP. Vaalikone vahvisti äänestyspäätökseni, mikä oli tietysti sitä ennenkin selvä.

Se tuosta vaalikoneesta tulee vahvasti esiin mielestäni, on että ehdokkaat vastaavat sinne "omilla aivoillaan" ja puoluepäätökset näkyvät vasta itse työssä myöhemmin. Onko sitten vaalikoneesta mitään hyötyä, jos valituksi tulleet pitkälti toimivat puolueidensa paineen alla vastoin omaa näkemystään, siinäpä hyvä kysymys.

Ihmisillä on puolueista varsin leimaavat kuvat. On tehty helpommaksi valita "mitä en ainakaan ole" kuin missä leirissä itse kukin seisoo. Jokaisessa ryhmässä on omat ultransa. Puolueiden yleisen yhteistyökykyisyyden näkökulmasta olennaista on, miten ylhäällä puoluehierarkiassa ultrat voivat heilua. Ehkä juuri siksi Kokoomukseen liittyy tiettyä vakautta, että heidän extremistinsä siirtyvät herkästi politiikasta suurempien (henkilökohtaisten) rahavirtojen äärelle.
Omat Al Taeeninsa heilläkin on, kuten ihan tuossa edeltävistä viesteistä käy ilmi.

Mitä kepu on? Se on maakunta- ja perhepuolue jonka kenttä on voimakkaan AY-kriittinen. Ei kuulosta mitenkään erityisen vihamielisyyttä herättävältä (vaikka itsekin poltin käpyni tämän sosialistihallituksen mahdollistamisesta).
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olin tässä miettinyt että mitäköhän puoluetta taikka ehdokasta äänestäs. Sen verran naurettavaa on toi perusjunttien tohu että päätin että ääni menee nyt sitten jonnekin vasemisto-vihreä linjalle ja koitan löytää vielä jonkun maahanmuutajataustaisen ehdokkaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olin tässä miettinyt että mitäköhän puoluetta taikka ehdokasta äänestäs. Sen verran naurettavaa on toi perusjunttien tohu että päätin että ääni menee nyt sitten jonnekin vasemisto-vihreä linjalle ja koitan löytää vielä jonkun maahanmuutajataustaisen ehdokkaan.
Kuset vaan omille nilkoille tuollaisilla vassari prostestiäänillä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olin tässä miettinyt että mitäköhän puoluetta taikka ehdokasta äänestäs. Sen verran naurettavaa on toi perusjunttien tohu että päätin että ääni menee nyt sitten jonnekin vasemisto-vihreä linjalle ja koitan löytää vielä jonkun maahanmuutajataustaisen ehdokkaan.

Näillä argumenteilla paras olisi feminustipuolue.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olin tässä miettinyt että mitäköhän puoluetta taikka ehdokasta äänestäs. Sen verran naurettavaa on toi perusjunttien tohu että päätin että ääni menee nyt sitten jonnekin vasemisto-vihreä linjalle ja koitan löytää vielä jonkun maahanmuutajataustaisen ehdokkaan.

Älä älä hyvä mies (vai oletko nainen tai muunsukupuolinen) vasemmisto-vihreä-linjalle lähde, maahanmuuttajaa jos etsit niin heitä löytyy muualtakin. Tai en minä tiedä löytyykö, etenkään jossain pienemmällä paikkakunnalla. Vasemmiston äänestäminen tuo hirvittävän moraalisen darran ja vihreiden äänestäminen on epäilyttävää ihan muuten vain. Perusjunttien touhun vastustaminen perusääliöiden touhulla ei ole hyvä vaihtoehto.

Päätän poliittisen erittelyni tähän.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olin tässä miettinyt että mitäköhän puoluetta taikka ehdokasta äänestäs. Sen verran naurettavaa on toi perusjunttien tohu että päätin että ääni menee nyt sitten jonnekin vasemisto-vihreä linjalle ja koitan löytää vielä jonkun maahanmuutajataustaisen ehdokkaan.
Eikös RKP olisi hyvä vaihtoehto?
 

Baldrick

Jäsen
Se tuosta vaalikoneesta tulee vahvasti esiin mielestäni, on että ehdokkaat vastaavat sinne "omilla aivoillaan" ja puoluepäätökset näkyvät vasta itse työssä myöhemmin. Onko sitten vaalikoneesta mitään hyötyä, jos valituksi tulleet pitkälti toimivat puolueidensa paineen alla vastoin omaa näkemystään, siinäpä hyvä kysymys.

Tämähän se itseäni eniten ärsyttää äänestämisessä ja tuntuu, että mitään oikeaa vaikutusmahdollisuutta ei ole. Kaikissa puolueohjelmissa on joitain merkittäviä puutteita, mutta hyvin samankaltaisen ehdokkaan voin löytää. Se ei kuitenkaan lämmitä, kun tuo jää kuitenkin puoluekurin alle. Puolueen johto päättää, mitä rivit äänestävät. Pari kertaa on tullut jätettyä tyhjä tai oltua kokonaan menemättä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Eipä ainakaan itselle valintaa tehdessä kunta- ja eduskuntavaalit ole juurikaan sidoksissa toisiinsa. Sitä saattaa ihan hyvin äänestää toisessa vihervasemmistoa- ja toisessa oikeistopuolueita. Riippuu ihan siitä, mitä niissä puolueen läpsyköissä sanotaan ja sitten koitetaan löytää kyseisestä puolueesta joku sopiva ehdokas.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ylen vaalikoneen mukaan, kolme kauimpana omista mielipiteistäni olevaa puoluetta ovat Persut, Sininen tulevaisuus ja Kristilliset. Hyvä minä, en huijannut kyselyssä itseäni.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eipä ainakaan itselle valintaa tehdessä kunta- ja eduskuntavaalit ole juurikaan sidoksissa toisiinsa. Sitä saattaa ihan hyvin äänestää toisessa vihervasemmistoa- ja toisessa oikeistopuolueita. Riippuu ihan siitä, mitä niissä puolueen läpsyköissä sanotaan ja sitten koitetaan löytää kyseisestä puolueesta joku sopiva ehdokas.
Mä vedän myös kuntavaaleissa eri taktiikalla, enemmän siltarumpuperiaatteella. Puolue on kyllä aika kiveen hakattu jo, perusarvojen on oltava kunnossa. Mutta ehdokas aina omilta kyliltä ehdottomasti, aina silloin parempi mahdollisuus omien kotikontujen kehityshankkeiden etenemiseen. Sen verran laaja alue oma kotikunta, että toisen laidan ehdokkaita en edes harkitse. Ek-vaaleissa isommat kuviot, eikä tätä aspektia enää kannata juuri huomioida.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Joo-o, kyllä vaikeaa tulee olemaan äänestyskopissa. Mieli tekisi äänestää samaa ehdokasta kuin aika monessa aiemmassakin vaalissa, koska hänellä on niin sanotusti homma hallussa mitä meidän kuntalaisten arkeen tulee ja haasteisiin siinä. Samalla taas se meinaisi luottamuksen antamista sellaiselle puolueelle, jonka suhteen, kuten ehkä laajemmin koko aatemaailman suhteen, on tapahtunut sama kun pikku lapsella, joka huomaa jouluaattona, että ehkä siellä pukin vaatteiden sisällä onkin joku muu. Minulle vasemmistolaisuus on ollut humanismia ja arvopolitiikkaa ennen kaikkea, mutta koko ajan tuntuu tulevan yhä enenevissä määrin asioita, mitä ei voi enää oikein allekirjoittaa.
 

Byvajet

Jäsen
Liikkuvana äänestäjänä tuntuu uskomattomalta, kuinka varmoja ihmiset ovat jonkun puolueen huonoudesta tai hyvyydestä. Minulla ei suoraan sanoen ole hajuakaan, miten äänestäminen pitkällä aikavälillä mihinkin vaikuttaa.

Kunhan arvaan. Sikäli en voi kuin hämmästellä sitä, miten joku voi vakuuttua siitä, että jokin puolue pystyy tarjoamaan kestävän ratkaisun kussakin maailmantilanteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös