Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 854 622
  • 19 216

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse väittäisin että erittäin suurella todennäköisyydellä toimii kokemukseni puolesta. Olen noita laitellut varmaan yli sata konetta toimimaan tuollain. Myös ristiin yleensä toimii, että vanha kone jonka kuoppaat niin tarra talteen niin toimii uudessa koneessa vallan mainiosti. Vanhan pitäisi ilman muuta toimia siinä koneessa missä tarra on kiinni.
Olen itsekin laittanut ison kasan koneita samalla taktiikalla, mutta eivät toimi enää niinkuin tapasivat toimia. Riippuu myös paljon koneen lisenssistä, sillä kaikki eivät toimi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on himassa kolme entistä firman läppäriä, joihin laitoin Win10:n. Kahteen asennus koneen tarran koodilla, kolmanteen (tai oikeastaan ekaan, kun harjoittelin ensin sillä) itse ostetun Win7:n koodilla. Tarrakoneet ainakin pro-lisenssillä, mutta nyt en muista, mikä winkkari se kaupasta ostettu seiska oli.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Katselin tuossa uutta rautaa kun alkaa tuo 6 vuotta vanha pönttö olemaan jo tiensä päässä. Noh, eipäs tarvinnut kauaa katsella. Luulisi, että halutessaan aasialaiset hukuttaisivat tämän planeetan puolessa vuodessa piirilevyihin, mutta edelleen myydään eioota. Stanan kryptomarkkinat jne.
 
Löytyykö mobiiliexperttejä? Mikä ihme tätä puhelimen muistia täyttää koko ajan? 16gigaa sisäistä tallennustilaa, sd-kortti varmaan auttaisi mutta nykyinen on rikki. Oon poistanut kaikki vähänkin turhat ohjelmat, esim aamulla viimeeks poistin youtube sovelluksen ja tuli lisätilaa 150mt ja nyt taas valittaa että muisti täynnä, 50mt/16gt jäljellä. Jos poistan isomman sovelluksen, esim Spotifyin josta lähtee 360mt ei mene siinäkään kaua kun taas on muisti täynnä. Nyt loppuu jo ohjelmat mitä poistaa eikä puhelinta voi käyttää kun se koko ajan valittaa että muisti täynnä ja pakottaa sinne puhdistus sivulle. Onko mitään tehtävissä?
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Spotifyn välimiuisti ainakin täyttää hiljalleen puhelinta.
Kannattaa poistaa kaikkien (isojen) sovellusten välimuisti. Sitten esimerkiksi muistin asetuksista pitäisi nähdä, jos on vaikkapa joitain turhia tilaa vieviä backup-tiedostoja yms. - vanhat backup versiot kannattaa ainakin poistaa, mutta ei ehkä uusimpia. Joka tapauksessa asetusten muistinhallinnasta pitäisi nähdä tilaa vievät sovellukset/kansiot/tiedostot.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Olen nyt neljä tuntia koittanut konetta käynnistää Windowsin päivityksen jälkeen. Tuolta windows palautusympäristöstä olen koittanut tehdä palautusta tai edellisen päivityksen poistoa, mutta kun ei tämä perkele anna tehdä sitä ilman microsoft tilin salasanaa. Eikä siinä mitään, mutta kun ei tämä suostu hyväksymään vaan väittää sen olevan väärin. Olen myös vaihtanut salasanan, mutta sekään ei auttanut. Mikä siis neuvoksi?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen nyt neljä tuntia koittanut konetta käynnistää Windowsin päivityksen jälkeen. Tuolta windows palautusympäristöstä olen koittanut tehdä palautusta tai edellisen päivityksen poistoa, mutta kun ei tämä perkele anna tehdä sitä ilman microsoft tilin salasanaa. Eikä siinä mitään, mutta kun ei tämä suostu hyväksymään vaan väittää sen olevan väärin. Olen myös vaihtanut salasanan, mutta sekään ei auttanut. Mikä siis neuvoksi?
Ooks resetannu sen microsoft salasanan vaikka toisella koneella tai kännykällä ja koittanut siten?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä. Jännästi ei edes se auttanut.
No sit ollaan kyllä jo jännän äärellä. Kysyykö se varmasti microsoft tilin salasanaa eikä jotain local salasanaa millä on käyttäjä pystytetty? Muistelisin että itellä oli samanlaista ongelmaa aikanaan että pyysi mukamas microsoft salasanaa, mutta oikeasti halusi sen millä käyttäjä oli luotu sille tietokoneelle alunperin.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
No sit ollaan kyllä jo jännän äärellä. Kysyykö se varmasti microsoft tilin salasanaa eikä jotain local salasanaa millä on käyttäjä pystytetty? Muistelisin että itellä oli samanlaista ongelmaa aikanaan että pyysi mukamas microsoft salasanaa, mutta oikeasti halusi sen millä käyttäjä oli luotu sille tietokoneelle alunperin.

Miettisin samaa itsekin. Itselläni on paikallinen käyttäjä pin-koodilla suojattu. Tätä pin-koodiakin koitin, mutta ei toiminut. Mitään muuta salasanaa en tietääkseni ole antanut. Kivasti antoi klikata "olen unohtanut salasanani" ja sieltä ohjeena avata windows ja vaihtaa sieltä. Helpommin sanottu kuin tehty.

E: Tällä hetkellä koitan saada vikasietotilaa jollain ilveellä auki.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Miettisin samaa itsekin. Itselläni on paikallinen käyttäjä pin-koodilla suojattu. Tätä pin-koodiakin koitin, mutta ei toiminut. Mitään muuta salasanaa en tietääkseni ole antanut. Kivasti antoi klikata "olen unohtanut salasanani" ja sieltä ohjeena avata windows ja vaihtaa sieltä. Helpommin sanottu kuin tehty.

E: Tällä hetkellä koitan saada vikasietotilaa jollain ilveellä auki.
Shift pohjassa uudelleenkäynnistä. Saattaa kyllä silti kysellä salasanaa muistaakseni.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole aivan varma koittaako se nyt ladata sitä vikasietotilaa vai menikö jumiin. Mustalla taustalla valkoinen hiiren sensori vain näkyy ja liikkuu. Kaikki tapahtuu aivan helvetin hitaasti.
Kyl kympissä aika vähissä pitäis tommonen musta ruutuilu olla kun yleensä sinistä taustaa ja ilmottaa mitä koittaa tehä. Epäilisin että jumissa, mutta voitha sä hetken sitä tuijottaa.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Kyl kympissä aika vähissä pitäis tommonen musta ruutuilu olla kun yleensä sinistä taustaa ja ilmottaa mitä koittaa tehä. Epäilisin että jumissa, mutta voitha sä hetken sitä tuijottaa.

Nyt aukesi. Palauttaminen ei näköjään onnistu, koska "windowsia ei ole päivitetty kymmeneen päivään". Eli jotain outoa tapahtunut asennuksen aikana. Suoritinkäyttö 69% ja välillä käy nollissa jolloin pystyy normaalisti käyttämään käyttöjärjestelmää. Mitäköhän tässä nyt sitten kannattaa tehdä? Vikaa voi olla monessakin asiassa olettaisin.

E: Muistin käyttö 15%. Onko se normaali käyttöaste?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt aukesi. Palauttaminen ei näköjään onnistu, koska "windowsia ei ole päivitetty kymmeneen päivään". Eli jotain outoa tapahtunut asennuksen aikana. Suoritinkäyttö 69% ja välillä käy nollissa jolloin pystyy normaalisti käyttämään käyttöjärjestelmää. Mitäköhän tässä nyt sitten kannattaa tehdä? Vikaa voi olla monessakin asiassa olettaisin.

E: Muistin käyttö 15%. Onko se normaali käyttöaste?
Joo on ihan hyvät. Eikä tuo suoritinkäyttökää ihmeellinen ole kun kone käynnistetty hiljattain. Winukka vaa duunaa juttuja taustalla. Onko koneessa noin muuten ollut siis vikaa tämän hässäkän lisäksi?
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Joo on ihan hyvät. Eikä tuo suoritinkäyttökää ihmeellinen ole kun kone käynnistetty hiljattain. Winukka vaa duunaa juttuja taustalla. Onko koneessa noin muuten ollut siis vikaa tämän hässäkän lisäksi?

Välillä levyn käyttö nousee sataan latauksia tehdessä ja tekee melkein mahdottomaksi samanaikaisen käytön. Sen takia olen laittanut kaikki päivitykset manuaalisiksi ja tässä päivityksessä olisi ilmeisesti juuri ollut ratkaisu tuohon yleiseen ongelmaan kannettavissa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt tuli vaikea kysymys, kun en juuri nyt pääse koneen tietoihin. Pari vuotta vanha pelikannettava reilu 900e maksanut, ehkä siitä voi asioista tietävä tehdä oletuksen kumpi on?
Toivottavasti SSD sitten. Kuullostaisi kyllä erikoiselta jos SSD olisi onnistunut hajoamaan parin vuoden käytön jälkeen. Onkos takuuta vielä jäljellä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös