(Hyvän) Päivän maantietovisa – mikä valtio?

  • 196 276
  • 7 951

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@Kauko Viisas jos olen jossain vielä huonompi kuin piilosanojen ratkaisemisessa niin piilosanojen keksimisessä. Varsinkin tuo Tukholma oli sinulta niin hyvin vedetty, että vaikea laittaa paremmaksi.
 
Piilosanahaaste
Aina ei tarvitse kilpailla pisteistä tai kukkaruukuista - voi vain haastaa itsensä ja samalla muut. Siksi haastan teidät maantietoaiheiseen piilosanatehtävään.

Ideana on, että olen valmiiksi valinnut kolme (3) pääkaupunkia, joista olen luonut ok piilosanavihjeen. Teidän tehtävänä on luoda omat versionne kyseisten kaupunkien piilosanavihjeistä, mielellään paremmat kuin minun. Laittakaa mielikuvituksenne ja sanataituruutenne koetukselle.

Vaikka tämä ei ole kilpailu eikä vastauksia arvostella, kiinnitän huomiota (ja saatan kommentoida jakamalla kukkaruukkuja)
  • tekniseen osaan - kuinka hyvin vihje ja vastaus vastaavat toisiaan
  • taiteelliseen osaan - kuinka "sujuva" ja luonnollinen vihje on, kuinka oivaltava tai yllätyksellinen se on
Esimerkkinä arvostelin tuon oman ehdotelmani sanaan Tukholma, jotta saatte hieman kuvaa mitä ajan takaa.

Tukholma – Antti seuraa puolikasta kulkupeliä
(sujuva, mutta vihjeen mukaan vastaus olisi Tukiaholma, tässä sujuvuus eli "taiteellisuus" ohittaa "teknisyyden")

Oslo – Happea ja automaatiota

Bern - ole radon

Saitteko kiinni? Kehitelkää vihjelauseita oheisista pääkaupungeista. Toki voitte niitä tehdä muistakin maista tai kaupungeista tai muista maantietoon liittyvistä kohteista.

Tägään tähän maantiedosta kiinnostuneita (ei välttämättä piilosanoista), mutta mielellään muutkin kiinnostuneet ovat tervetulleita


@redpecka @Iisoppi @Huono pakki @Jykke1978 @Via Dolorosa @Steril @Virveliä kainaloon @Tadu @Jyväsjemmari @Vesuri @Everton @Hiltsu04 @CuJo#31 @Hols Nilgerssön @Rekka Pinne @Poulu Jukki @kyykäärme @Turha Kaukalo @Ishmael @Unkka @heketsu88 @Uleåborgir
Mielenkiintoinen konsepti. Sen verran on jo väsy iskenyt että ei kovin hienoja piilosanoja irtoa.

Tukholma - Suolakeksi-Antti
Oslo - Nurinkurinen ruotsalaisen ammattijärjestön käyttöjärjestelmä
Bern - Ole juuri nyt
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Bern - Boori on norjaksi typpi
Tukholma - munkki Anton I
Oslo - Absistin kauhu

Mä en tajua näitä ikinä enkä yleensä jaksa edes yrittää, mutta näiden "vihjeiden" keksiminen on aika helppoa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kauko Viisas jos olen jossain vielä huonompi kuin piilosanojen ratkaisemisessa niin piilosanojen keksimisessä. Varsinkin tuo Tukholma oli sinulta niin hyvin vedetty, että vaikea laittaa paremmaksi.
Älä lähde tuolle tielle - meissä kaikissa on mitä ihmeellisempää osaamista, kunhan uskaltaa kokeilla ja antaa mennä.
Tässä(kään) leikissä ei voi hävitä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Bern - Belgia ja ranskalainen lentoyhtiö
Oslo - Osoite Belgian kaupungissa
Tukholma - Saarella Työväen Urheiluseurojen Keskusliitto

En tiedä, miten hyvin nuo aukeaa, mutta yritetty on.
 

redpecka

Jäsen
Piilosanahaaste
Mullekin nämä on ihan hepreaa kun en ole harrastanut. Näitä lukiessa olen tajunnut, että ehkä pitää tuntea laatijan taju että tietää kaikki kemiallisten typpijännäoxidien lyhenteet ja roomalaiset numerot ja osata sanoa päälläseisten takaperin "aatu osaa soutaa".

@Iisoppi :n salakaupungit on enemmän meikäläisen heiniä kun niissä pärjää maalaisjärjellä. Voin yrittää kyllä keksiä näihinkin jotain - onhan se helpompaa kuin aukaista toisten laatimia.
 

redpecka

Jäsen
Tukholma -
Oslo -
Bern - Biancan kaveri poistaa Tolkienin maailman lopustaan. Ai niin ja siis ennen poistamista on lisännyt siihen jostain syystä yhden A:n.

Äh, en osaa näitä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensinnäkin kiitos JO NYT haasteen vastaanottaneille. En odottanut näin positiivista vastaanottoa, konsepti on hieman erikoinen. Kommentit boldattuina.

Mielenkiintoinen konsepti. Sen verran on jo väsy iskenyt että ei kovin hienoja piilosanoja irtoa.
Mielenkiintoista on katsoa asioita (keveitä tai vakavia) eri suunnista avoimin mielin.

Tukholma - Suolakeksi-Antti (Tucholma?)
Oslo - Nurinkurinen ruotsalaisen ammattijärjestön käyttöjärjestelmä (käyttöjärjestelmä OS?, nurinkurinen ruotsal. ammattijärjestö ???)
Bern - Ole juuri nyt (be = ole, rn = "are now"???, nuorisolyhenteitäkö? tai jotain, aivan ulalla)
Bern - Boori on norjaksi typpi (Tästä pidin [ehkä koska ymmärsin], oivaltava ja sujuva joskin nämä alkuaineet ovat hieman väsyneitä)
Tukholma - munkki Anton I (nyt en ymmärrä, ellei tarkoiteta Sherwoodin munkkia [Tuck], Anton I???)
Oslo - Absistin kauhu (täysi mysteeri ja siksi saattaa olla aivan loistava yksinkertaisuudessaan?)

Mä en tajua näitä ikinä enkä yleensä jaksa edes yrittää, mutta näiden "vihjeiden" keksiminen on aika helppoa.
Samaa mieltä: minä tiedän kuinka minun ajatukseni kulkee, mutta miten voin tietää kuinka vihjeen antajan ajatus kulkee?
Bern - Belgia ja ranskalainen lentoyhtiö (tämä seuraa omaa sangen suoraviivaista lähestymistapaani, jossa ei taiteellisuus juurikaan merkitse)
Oslo - Osoite Belgian kaupungissa (sama kuin edellä)
Tukholma - Saarella Työväen Urheiluseurojen Keskusliitto (Keksitty liittolyhenne on hyvä idea, mutta ensimmäinen ajatus on TUSK. No, onhan nuo kirjaimet isoilla eli TUK
Näitä lukiessa olen tajunnut, että ehkä pitää tuntea laatijan taju että tietää kaikki kemiallisten typpijännäoxidien lyhenteet ja roomalaiset numerot ja osata sanoa päälläseisten takaperin "aatu osaa soutaa".

@redpecka sen sangen sujuvasti sanookin - ilman piilosanoja.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
@Kauko Viisas
Tukholmassa on munkki Tu(c)k, TPS-legenda Anton Holm (koska ei tullut muita Holmeja mieleen) ja perässä ensimmäinen (I) kirjain (eli 'a')

Oslossa on käännettynä basistin ja solon ekat kirjaimet.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tukholmassa on munkki Tu(c)k, TPS-legenda Anton Holm (koska ei tullut muita Holmeja mieleen) ja perässä ensimmäinen (I) kirjain (eli 'a')

Oslossa on käännettynä basistin ja solon ekat kirjaimet.
En ihmettele lainkaan, että minulle tämä jäi mysteeriksi, mutta rakenteeltaanhan tämä täyttää varmasti kriteerit paitsi tuo Tu(c)k.

Oslo on edelleen mysteeri, ainakin minulle.
 

redpecka

Jäsen
Kaupunkeja Suomesta. @Kauko Viisas voi kertoa mihin kategoriaan nämä kuuluu (tekninen, taiteellinen, sujuva, luonnollinen, yllätyksellinen...)

1. Viiva piste viiva vitoseksi ja humaltuu kivasti
2. Kahdeksas Grön goes L. A.
3. Salanetti nr. 9
4. Ahaa, Pekka Maijanen vetää solmisaation seittemännen
5 . Viides ujo jenkki

En siis tiedä meneekö nämä "sääntöjen" mukaan, mutta kunhan jotain kehittelin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kepeästi hoituvaa edeltää kehästä päästetty esimerkiksi Coca-Cola, ja aluksi: tämmöinen on likviditeettirajoitteinen.

Pariisi
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kaupunkeja Suomesta. @Kauko Viisas voi kertoa mihin kategoriaan nämä kuuluu (tekninen, taiteellinen, sujuva, luonnollinen, yllätyksellinen...)

1. Viiva piste viiva vitoseksi ja humaltuu kivasti
2. Kahdeksas Grön goes L. A.
3. Salanetti nr. 9
4. Ahaa, Pekka Maijanen vetää solmisaation seittemännen
5 . Viides ujo jenkki

En siis tiedä meneekö nämä "sääntöjen" mukaan, mutta kunhan jotain kehittelin.

Kotka
Heinola
Turku - Tor + i on yhtä kuin tori eli turku
Haapavesi
Varkaus

1. Morse-koodin -.- on k, joka muutetaan vitoseksi eli tässä tapauksessa roomalaiseksi viitoseksi = V. Kun k:n muuttaa Kotka-sanassa v:ksi, saadaan votka. 2. H on 8. kirjain, Grön on Eino ja L.A. on la. 4. Haa! Pave, do, re, mi, fa, so, la, si, do, 5. Roomalainen 5, arka ja U.S.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Keksin yhden:
Kapellimestarin etupää liitetään aitajuoksijan takapäähän.
Osmo Vänskästä alkupää Os ja Noora-Lotta Neziristä eli No-Losta loppupää Lo
 

redpecka

Jäsen
@Uleåborgir Ihan oikeat vastaukset ja selitykset paitti tuo kolkki. Et ehkä kehdannut kräkätä kaikkia heti ja annat minulle ja muille vielä mahiksen tuntea jotain, hähähää-onnistumisentunnetta tai sellaista.

Oli kaikki aika numeropainotteisia nuo minun kyhäämät, mutta yritin olla käyttämättä alkemiallisia merkkejä, jotka ovat väsyneitä Kauko Viisaan mielestä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Berliini:

Suomalainen nainen kuuntelee* kioskilla Beady Eyen albumia

* En tiedä, saako näissä piilosanoissa olla sanoja, jotka eivät viittaa itse ratkaisuun.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@Uleåborgir Ihan oikeat vastaukset ja selitykset paitti tuo kolkki. Et ehkä kehdannut kräkätä kaikkia heti ja annat minulle ja muille vielä mahiksen tuntea jotain, hähähää-onnistumisentunnetta tai sellaista.

Oli kaikki aika numeropainotteisia nuo minun kyhäämät, mutta yritin olla käyttämättä alkemiallisia merkkejä, jotka ovat väsyneitä Kauko Viisaan mielestä.
Tuossa kun @Uleåborgir in spoilerit katsoin niin tuo kolmas on sitten tietenkin
Tor+nio

En ole kyllä koskaan piilosanoihin päässyt kiinni vaikka ajoittain yrittänytkin ja jotain vihjeitä saa tajuttuakin. Perusristikot yms. numeeriset pähkylät sen sijaan ovat pässinlihaa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaupunkeja Suomesta. @Kauko Viisas voi kertoa mihin kategoriaan nämä kuuluu (tekninen, taiteellinen, sujuva, luonnollinen, yllätyksellinen...)

1. Viiva piste viiva vitoseksi ja humaltuu kivasti
2. Kahdeksas Grön goes L. A.
3. Salanetti nr. 9
4. Ahaa, Pekka Maijanen vetää solmisaation seittemännen
5 . Viides ujo jenkki

En siis tiedä meneekö nämä "sääntöjen" mukaan, mutta kunhan jotain kehittelin.
No minähän en tiedä onko näissä varsinaisesti mitään sääntöjä, kunhan vihje sisältää vastauksen. Muutoinhan nämä ovat mielipide- ja mieltymyskysymyksiä. Minä pidän suhteeellisen nasevista, lauseenomaisista ja oivaltavista vihjeistä, missä ei tarvitse tietää kovin syvällisesti erikoistermistöjä tai ne on ainakin helpohkosti löydettävissä. Huumorihan ei myöskään ole pahasta.

Tässä mielipiteeni:
1. Oivaltavan yksinkertainen ja sujuva viritys - minäkin sain tästä kiinni. Kotka
2. Tämä on simppeli peruspiilosana (aakkoset, tunnettu henkilö ja lyhenne) ilman mitään hämärtäviä kommervenkkejä. Heinola
3. Tämä on ytimekäs ja pätevä sikäli kuin tiesin oikean vastauksen - kesti hetken oivaltaa tämä. Tornio
4. Tämä kuulosti haastavammalta kuin olikaan, mutta peruskauraa kunhan tietää Pekan ja solmisaation (helposti myös löydettävissä) Haapavesi
5. Taas yksinkertainen ja lyhyt ilman hämärtäviä täytesanoja tai muita kommervenkkejä. Varkaus

Kelpo vihjeitä mielestäni. Kiitos näistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös