Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 880 324
  • 8 574

Jeffrey

Jäsen
tuet tietyn ihmisryhmän syrjintää, niin tuleeko silloin nyt edes kohdella tällaista ihmistä mitenkään tasapuolisesti? Tarkoitan siis sitä, että on aika säälittävää valittaa syrjinnästä kun itse sitä kuitenkin kannattaa.

Onhan meillä vaikka kuinka paljon syrjintää harrastavia ihmisryhmiä. On natseja, anarkisteja, äärivasemmistolaisia, feministejä, radikaalifeministejä, islamisteja ja paljon paljon muita. Ihan toivottavaa minun mielestäni olisi se, että heitä ei saisi yksipuolisesti pahoinpidellä oman aatteensa takia.

Se että äärivasemmiston suorittamia väkivallantekoja puolustelee, on erittäin erittäin vaarallista. Kerro missä maailmassa on onnistuneesti muovattu mielipiteitä väkivallalla?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Hämmästyttää että oikeamieliset eivät ole nostaneet seuraavia argumentteja esille.

-Kohtuutonta että anarkistin henkilöllisyys paljastetaan poliisin toimesta
-Onko anarkistia kohti sylkäisty
-Onko anarkistille vittuiltu
-Kyse on vasta epäillystä eikä tuomiota ole annettu
-Onko uhrin vammat syntyneet jo ennen "kärhämää"
-Onko päihdeongelmia

Ei oikeasti hämmästytä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
No kyllä täällä aika moni on jo pidemmän aikaa kantanut. Ja mun on vaikea ymmärtää sitä, ellei koe jonkinlaista sympatiaa näitä kavereita kohtaan.

Onhan toki uusnatseillakin oikeudet esimerkiksi fyysiseen koskemattomuuteen. Mutta jos sä ilmoitat olevasi natsi, joka siis käytännössä tarkoittaa sitä, että tuet tietyn ihmisryhmän syrjintää, niin tuleeko silloin nyt edes kohdella tällaista ihmistä mitenkään tasapuolisesti? Tarkoitan siis sitä, että on aika säälittävää valittaa syrjinnästä kun itse sitä kuitenkin kannattaa.

@Jeffrey vastasikin jo ja eipä mulla siihen lisättävää ole.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Hämmästyttää että oikeamieliset eivät ole nostaneet seuraavia argumentteja esille.

-Kohtuutonta että anarkistin henkilöllisyys paljastetaan poliisin toimesta
-Onko anarkistia kohti sylkäisty
-Onko anarkistille vittuiltu
-Kyse on vasta epäillystä eikä tuomiota ole annettu
-Onko uhrin vammat syntyneet jo ennen "kärhämää"
-Onko päihdeongelmia

Ei oikeasti hämmästytä.

Ehkä oikeamieliset tietää että Jarppi on herkkä runoilijapoika joka vastustaa pahuutta ja oli valmistautunut uhraamaan itsensä meidän kaikkien puolesta.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Poliisi tarkentanut vielä konttipahoinpitelyä.

Ruotsalainen uusnatsi ollut raudoissa - ja nippusiteissä.

Suomalainen, anarkisti Jari, kokenut hetkensä koittaneen ja pahoinpidellyt uusnatsin.

***

Uutisista muuta poimittua.

Paula Risikko ottaa kantaa vihapuheeseen, kun natsit on huudellut marssiessaan.

– Kokoontumis- ja sananvapaus on, mutta kyllähän se, mitä siellä on huudeltu, on mennyt monta kertaa överiksi, Risikko sanoo.


Tämä siis Imatran murhiin liittyvässä yle:n uutisjutussa kun pohditaan syrjäytymisen ehkäisyä.

Imatran kolmoissurma nosti syrjäytymisen jälleen tapetille – Sisäministeri Risikko: ”Tästä pitää tehdä hallituksen kärkihanke” | Yle Uutiset | yle.fi
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ehkä oikeamieliset tietää että Jarppi on herkkä runoilijapoika joka vastustaa pahuutta ja oli valmistautunut uhraamaan itsensä meidän kaikkien puolesta.
Toki. Nostin tämän vain esille sen vuoksi, että esiintyminen jonain tasapuolisena oikeudenmukaisuuden airuina asettuu tässä hieman kummalliseen valoon. Minkäänlaiset sympatiat eivät varmasti vaikuta asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Poliisi tarkentanut vielä konttipahoinpitelyä.

Ruotsalainen natsi ollut raudoissa - ja nippusiteissä.

Suomalainen, anarkisti Jari, kokenut hetkensä koittaneen ja pahoinpidellyt natsin.

Olikohan syynä se ettei hilut yltäneet anarkistin ranteiden ympäri? Tämä on kyllä sen luokan virhe, että asia pitää tutkia ja saattaa vastuulliset poliisit leivättömän pöydän ääreen. Luultavasti näin ei käy vaan "tekevälle sattuu". Luultavasti kumpi tahansa olisi tämän tilanteen nähdyllä tavalla hyödyntänyt, mutta toivottavasti anarkistin tuomiossa painottuu myös se että hän hyökkäsi käytännössä täysin puolustuskyvyttömän ihmisen kimppuun.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Koska en usko sen onnistuneen missään, enkä usko sen onnistuvan nyt myöskään Suomessa.

Jos tasa-arvo halutaan oikeasti saavuttaa, se tarkoittaa myös sitä että me joudumme kohtelemaan tasa-arvoisesti myös heitä, joiden mielipiteet eroavat omistamme.

En minä tiedä onko se onnistunut, enkä ole siitä kovinkaan kiinnostunut keskustelemaan. Ja en usko, että näitä natseja saadaan runnuttamalla käännettyä yhtään mihinkään suuntaan. Ihmettelin vain sitä, miksi he keräävät täällä palstalla niin valtavasti sympatiaa.

Tottakai joudumme, mutta mun on todella vaikeaa löytää itsestäni sympatiaa tällaisille "syrjityille" ja "epätasa-arvosta kärsineille "ihmisille, jotka eivät itsekään sitä tasa-arvoa kannata.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos tasa-arvo halutaan oikeasti saavuttaa, se tarkoittaa myös sitä että me joudumme kohtelemaan tasa-arvoisesti myös heitä, joiden mielipiteet eroavat omistamme.
Tasa-arvonhan kuuluu lähteä ihmisestä itsestään. Ethän sä voi tasa-arvoa saada maailmaan ikinä jos et ensin itse rupea kohtelemaan muita ihmisiä tasa-arvoisesti. Kuinkahan mahdotonta sellainen sitten käytännössä on, mutta luulenpa että meistä itse kullakin tuon sisäistämisessä riittäisi tekemistä.

Niinpä minäkin tässä huutelen tämän tasa-arvon perään netissä ja kohta varmaan kiroan mielessäni kun nuo naapurin virolaiset rupeavat kolistelemaan joka kuuluu minuun asuuntooni. Helvetin vaikeaa on ajatella sitä että todennäköisesti minäkin metelöin täällä siihen malliin että varmasti kuuluu naapuriin ihan samalla mitalla. Mutta ei kun minä ajattelen itsekkäästi vain sitä omaa rauhaani, enkä tahdo käsittää että toisilla ihmisillä on ihan tasavertainen oikeus samaan. Ja ikään kuin sillä että he ovat tuolta lahden eteläpuolelta, olisi silläkään nyt tässä asiassa mitään merkitystä.

Ihan vastaavia elämän pieniä esimerkkejä tämä maailma on pullollaan siitä miten me puhutaan kauniisti jostain tasa-arvosta, mutta silti sen toteuttaminen käytännössä on ihan pirullisen vaikeaa. Silloin kun pitäisi luopua omasta itsekkyydestään.

Luulisi että näillä ääriryhmittymien jäsenillä on monilla jonkinlaisia henkisiä traumoja taustallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
En minä tiedä onko se onnistunut, enkä ole siitä kovinkaan kiinnostunut keskustelemaan. Ja en usko, että näitä natseja saadaan runnuttamalla käännettyä yhtään mihinkään suuntaan. Ihmettelin vain sitä, miksi he keräävät täällä palstalla niin valtavasti sympatiaa.

Tottakai joudumme, mutta mun on todella vaikeaa löytää itsestäni sympatiaa tällaisille "syrjityille" ja "epätasa-arvosta kärsineille "ihmisille, jotka eivät itsekään sitä tasa-arvoa kannata.

Jotenkin kummallista, kun kuitenkin olet noita anarkisteja puolustamassa, jotka eivät kyllä milllään mittareilla kannata tasa-arvoa, vaan ovat valmiina hyökkäämään väkivaltaisesti ihmisten kimppuun. Toki on sinun ihan oma asiasi sallia ja hyväksyä mielessäsi toisen radikaaliin ja tasa-arvoa kannattomattoman liikkeen toiminta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tämä valtava huoli uusnatsien oikeuksia kohtaan oikein kumpuaa? Siis ymmärrän kyllä, jos kyse on ns. aateveljistä, mutta ei kai täällä palstalla nyt näin paljoa uusnatseja voi olla?

En nyt tiedä miksi edes tarttua tällaiseen, mutta eiköhän tässä nyt vaan hieman kyseenalaisteta tätä median, tiettyjen (vihervasemmistoa edustavien) puoluiden edustajien ja monen muunkin erikoista "vasemmistoväkivalta on rauhan väkivaltaa" -ajattelutapaa, kun taas uusnatseja pidetään koko maan selvästi pahimpana turvallisuusuhkana.

Ja on natseillakin ihmisoikeudet. Kuten on myös anarkisteilla.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Jotenkin kummallista, kun kuitenkin olet noita anarkisteja puolustamassa, jotka eivät kyllä milllään mittareilla kannata tasa-arvoa, vaan ovat valmiina hyökkäämään väkivaltaisesti ihmisten kimppuun. Toki on sinun ihan oma asiasi sallia mielessäsi toisen radikaaliin ja tasa-arvoa kannattomattoman liikkeen toiminta.

Yksinkertaisuus ei ole aina kaunista.

En mä heitä halua millään tavalla puolustella. Osasin odottaakin, että tässä saa melko nopeasti itsekin jonkun anarkistin leiman. Edelleen ihmettelen vain sitä, miksi uusnatsien oikeudet ovat täällä niin monelle tärkeä asia, jos aatteeseen ei ole itse muka millään tavalla kallellaan. Ymmärrän huolen äärivasemmiston väkivallasta, mutta en natsien oikeuksista.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Yksinkertaisuus ei ole aina kaunista.

En mä heitä halua millään tavalla puolustella. Osasin odottaakin, että tässä saa melko nopeasti itsekin jonkun anarkistin leiman. Edelleen ihmettelen vain sitä, miksi uusnatsien oikeudet ovat täällä niin monelle tärkeä asia, jos aatteeseen ei ole itse muka millään tavalla kallellaan. Ymmärrän huolen äärivasemmiston väkivallasta, mutta en natsien oikeuksista.

Ei täällä kenellekkään natsien oikeudet mitenkään erityisen tärkeitä ole. Lähinnä porukka haluaa, että näitä molempia paskasakkeja alettaisiin kohdella samalla tavalla, mikä ei nyt toteudu ja on selvä epäkohta. Kai voit yhtyä siihen, että se on helvetin kuvottavaa, että "rauhan väkivaltaa" juhlitaan tuolla ja tietyissä piireissä tota ylipainoista idioottia pidetään suurena sankarina. LI Anderson varmaan antaa poskipusun tuolle sankarille, kunhan mies putkasta pääsee pois.

Ja minä en ole mitään leimoja jakamassa. Saat ihan itse leimata itsesi mihin leiriin haluat tai et halua kuulua.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tätä mun on vain todella vaikea ostaa. Onhan se toki mahdollista, että olen saanut kirjoituksista vääränlaisen kuvan, mutta jotenkin en vain siihen usko.

Jos se, että haluaa että näitä paskasakkeja kohdellaan samalla tavalla tylysti tarkoittaa sinulle sitä, että henkilö välittäisi natsien oikeuksista kamalan paljon, niin kai se sitten on sitä, ainakin sinun mielestä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Edelleen ihmettelen vain sitä, miksi uusnatsien oikeudet ovat täällä niin monelle tärkeä asia, jos aatteeseen ei ole itse muka millään tavalla kallellaan. Ymmärrän huolen äärivasemmiston väkivallasta, mutta en natsien oikeuksista.

Kai tässä on taustalla jonkinlainen vallankumouksellinen "kaikki ovat samanarvoisia" -logiikka, voitko kuvitella?!? Että kaikilla ihmisillä olisi tasan samat (ihmis)oikeudet riippumatta heidän edustamastaan instanssista tms. Kärjistettynä niin, että hardcore-natsillakin pitää olla samat ihmisoikeudet, kuin ihan tasan jokaisella ihmisellä.

Itse ajattelen tämän problematiikan osalta niin, että vaikka suuresti inhoankin suviauvisia heidän edustamansa ajatusmallin vuoksi, niin toivon ja oletan heilläkin olevan samat ihmisoikeudet, kuin jokaisella ihmisellä maassamme on. Ja ei, tämä ei (mielestäni) tee minusta natsisymppaajaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos se, että haluaa että näitä paskasakkeja kohdellaan samalla tavalla tylysti tarkoittaa sinulle sitä, että henkilö välittäisi natsien oikeuksista kamalan paljon, niin kai se sitten on sitä, ainakin sinun mielestä.
Miksei täällä sitten kohdella paskasakkeja yhtä tylysti? Anarkisti ei saa sympatiaa eikä uhria yritetä loata ja syyllistää? Oma pesä kuntoon ensin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poliisi tarkentanut vielä konttipahoinpitelyä.

Ruotsalainen uusnatsi ollut raudoissa - ja nippusiteissä.

Suomalainen, anarkisti Jari, kokenut hetkensä koittaneen ja pahoinpidellyt uusnatsin...

Mikäli näin on tapahtunut, tuomion pitäisi olla kova, raukkamaista touhua. Maijan takaosassa on varmaan kamerat?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksei täällä sitten kohdella paskasakkeja yhtä tylysti? Anarkisti ei saa sympatiaa eikä uhria yritetä loata ja syyllistää? Oma pesä kuntoon ensin.

Keiden nimenomaisten nimimerkkien haluaisit lokaavan uhrin "kunniaa", jotta tasapuolisuus mielestäsi täyttyisi? Tästä viestistäsi paistaa räikeä ja typerä jaottelu "niihin ja meihin" ja tuntuu että tässä myös luokittelet itsesi anarkistiksi ja anarkistia haukkuneet natseiksi/natsien symppaajiksi. Silloinkin kun anarkisti soluttautuu natsikulkueeseen, aloittaa tappelun, pahoinpitelee köysissä olevan ulkomaalaisen, pitäisi ilmeisti taivastella natsien juttuja? Kysynkin miksi, ja mikä logiikka tämän taustalla on.

Joo, Jimi Karttusen lokaaminen oli mautonta enkä siihen osallistunut mitenkään, mutta mitä se tähän juttuun liittyy? Pitääkö nyt tasapuolisuuden nimissä loata jokaisen henkirikoksen tai pahoinpitelyn uhrin nimi tästä eteenpäin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tietysti natseilla pitää olla täysin samanlaiset oikeudet kuin muillakin kansalaisilla, ei kahta sanaa tästä - Suomi on oikeusvaltio.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En minä tiedä onko se onnistunut, enkä ole siitä kovinkaan kiinnostunut keskustelemaan. Ja en usko, että näitä natseja saadaan runnuttamalla käännettyä yhtään mihinkään suuntaan. Ihmettelin vain sitä, miksi he keräävät täällä palstalla niin valtavasti sympatiaa.

Tottakai joudumme, mutta mun on todella vaikeaa löytää itsestäni sympatiaa tällaisille "syrjityille" ja "epätasa-arvosta kärsineille "ihmisille, jotka eivät itsekään sitä tasa-arvoa kannata.

Kun nyt olet takertunut tähän, niin varmaankin pystyt tuottamaan jonkinlaisen koosteen näistä sympatiaa osoittavista viesteistä.

Minulla on teoria, miksi vasemmistoradikalismin vastustaminen saa enemmän sanansijaa täällä: koska natsien vastustaminen on oletusarvo, eivätkä he edes yritä esiintyä hyvinä ihmisinä ei heidän viestistään tarvitse ERIKSEEN irtisanoutua.
Kun toinen leiri sen sijaan pyrkii varastamaan itselleen "hyvisten lipun" ja leimaamaan kaikki oman yhteisönsä ulkopuoliset joko natseiksi tai vastuuta pakoileviksi seminatseiksi, se vähän niinkuin provosoi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Keiden nimenomaisten nimimerkkien haluaisit lokaavan uhrin "kunniaa", jotta tasapuolisuus mielestäsi täyttyisi?
Tietenkään en halua kenenkään lokaavaan uhria. Ihmettelen vain kun eivät kun nallekarkit eivät mene tasan asetelman ollessa päinvastainen. Mihinkään sympatioihin en tietenkään usko.
Tästä viestistäsi paistaa räikeä ja typerä jaottelu "niihin ja meihin" ja tuntuu että tässä myös luokittelet itsesi anarkistiksi ja anarkistia haukkuneet natseiksi/natsien symppaajiksi.
En luokittele itseäni anarkistiksi, mutta jos joku luokittelee, se on minulle yhdentekevää. Viestini oli tietenkin karrikoitu ja kyseinen tehokeino käytössä vain alleviivatakseni sitä että nyt huolena ei olekaan pahoinpitelijän oikeudet. Syitä voi vain arvailla, mutta mistään sympatioista ei varmasti ole kysymys.
Joo, Jimi Karttusen lokaaminen oli mautonta enkä siihen osallistunut mitenkään, mutta mitä se tähän juttuun liittyy?
Lue yltä.
Pitääkö nyt tasapuolisuuden nimissä loata jokaisen henkirikoksen tai pahoinpitelyn uhrin nimi tästä eteenpäin?
Ei tietenkään. Kysymys on vain kollektiivisesta henkisestä kasvusta. Nyt uhrit vihdoin nähdään uhreina ja tekijät tekijöinä. Olisin pettynyt mikäli taustalla vaikuttaisi jotkin muut syyt kuten sympatiat, mutta näin ei onneksi ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös