Lauri Tukonen Turun Palloseuraan!

  • 188 437
  • 691

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
Käsittääkseni tunsbe tuossa aiemmin vain kritisoi Tuppuraisen teosta käytävän keskustelun ja kauhistelun vähyyttä, vaikka seurauksena saattaa olla pahimmassa tapauksessa toisen pelaajan uran päättyminen.
That's right! Kiitos khufu.
@Masculine Poikkeuksellinen kyllä, muttei ainutlaatuinen. Törkeä, muttei törkeimmästä päästä mitä kiekossa on ollut. Itse olisin toivonut n. 10-12 ottelun kieltoa.

Tässäkin tilanteessa kun olisi käytössä tämä sääntö, että tekijä on juuri niin kauan pelikiellossa kunnes uhri toipuu olisi ollut kohdallaan. Grattonin tapauksessa todnäk. Lassila pelaisi ennemmin kuin tuon 7 ottelun jälkeen.

@benicio ihan sama missä ketjussa tätä huutelis ni tulis päänaukomista kaikilta kenellä ei ole suosikkiseurana Tepsiä..


Tukoselle tsemppiä parantumiseen. Toivottavasti pääsis tällä kaudella vielä pelailee. Thumb's up and fingers crossed.
 

Jupe#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On sääli miten rikkonaisia kausia Tukosella on ollut, sillä aina terveenä ollessaan hän ollut liigassa johtavia pelaajia nimenomaan monipuolisuutensa ansiosta. Toivottavasti pelihommat eivät olleet vielä siinä mutta jos olivat niin toivottavasti lätkässä saadut kolhut eivät enää haittaisi jääkiekon jälkeistä elämää.

Laurin uraa on tullut seurailtua enemmänkin kun samoilta seuduilta on lähdetty ja Laurin velipojan kanssa tuli oltua samalla luokalla aikoinaan. Hienoja miehiä molemmat!

Tsemppiä Lauri paranemiseen ja uskotaan, että ne paremmat ja kivuttomammat päivät ovat vielä edessä!
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tommi Kovasen urahan päättyi täysin samanlaisen taklauksen johdosta, jossa taklaaja tuli tilanteeseen kolmantena pelaajana. Toivottavasti Tukonen ei kuitenkaan koe samaa kohtaloa, kun pelivuosiakin olisi iän puolesta edessä vielä useita. Paranemisia Tukoselle kuitenkin täältäkin suunnalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@benicio ihan sama missä ketjussa tätä huutelis ni tulis päänaukomista kaikilta kenellä ei ole suosikkiseurana Tepsiä..
Tottakai tulisi, koska ne kenellä ei ole suosikkiseurana tepsiä pystyvät ehkä suhtautumaan tilanteisiin objektiivisemmin. Tukosen ja Grattonin loukkaantumisiin johtaneista rikkeistä on varmaan kaikki oleellinen jo sanottu, mutta itse tiivistäisin sen niin että Tukosen tilanteessa oli mukana paljon huonoa tuuria, Grattonin tilanteessa paljon hyvää tuuria (riippuen miten sille silmälle nyt käy).
Kuten on monesti jo sanottu, tuossa silmä-silmästä säännössä ei tietenkään ole mitään järkeä. Ihan hiuskarvan varassa oli että Marian Hossa olisi ollut nyt pelikiellossa 15 vuotta ihan perus lämärisaatosta. Loukkaantua voi vakavasti 2min, 5min, tai 40 pelin arvoisesta rikkeestä. Tuskin Tukonenkaan pitää reiluna että Tuppurainen olisi poissa yhtä pitkään kuin hän.
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
@#16 tuossa mainitsi tuon Kovasen Tommin. Piti itse myös tästä kysäistä, että eikö teille (@benicio ) tullut silloin Huhtalaa kohtaan mitään mielipahaa?
Ihan hiuskarvan varassa oli että Marian Hossa olisi ollut nyt pelikiellossa 15 vuotta ihan perus lämärisaatosta.
Eiköhän tähän saisi uitettua jonkin pykälän jos ura loppuu. Saihan Raffi Torreskin vaan sen takia 41 ottelun pelikiellon, että oli rikoksen uusia aiemmilta kausilta. Ei tämäkään ollut Tuppuraisen ensimmäinen kerta.
Eikä Lassilankaan(tapahtui SHL:ssä).
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Tottakai tulisi, koska ne kenellä ei ole suosikkiseurana tepsiä pystyvät ehkä suhtautumaan tilanteisiin objektiivisemmin. Tukosen ja Grattonin loukkaantumisiin johtaneista rikkeistä on varmaan kaikki oleellinen jo sanottu, mutta itse tiivistäisin sen niin että Tukosen tilanteessa oli mukana paljon huonoa tuuria, Grattonin tilanteessa paljon hyvää tuuria (riippuen miten sille silmälle nyt käy).
Kuten on monesti jo sanottu, tuossa silmä-silmästä säännössä ei tietenkään ole mitään järkeä. Ihan hiuskarvan varassa oli että Marian Hossa olisi ollut nyt pelikiellossa 15 vuotta ihan perus lämärisaatosta. Loukkaantua voi vakavasti 2min, 5min, tai 40 pelin arvoisesta rikkeestä. Tuskin Tukonenkaan pitää reiluna että Tuppurainen olisi poissa yhtä pitkään kuin hän.

Yritin vastustaa kiusausta jatkaa tätä vääntöä väärässä ketjussa, mutta en sitten malttanut olla vastaamatta. Sori.

Telottu Tukonen elää synkkiä aikoja: "Uran jatkuminen ei ole sataprosenttisen varmaa" - SM-liiga - Jääkiekko - Sport - MTV.fi

"Pelaaja ei halua eritellä niitä vammoja, mitä Tuppuraisen taklaus aiheutti. Itse iskua hän kommentoi lyhyesti.

- No tuota, sanotaan, että kolmantena pelaajana tilanteeseen tuleminen, kyllä siinä olisi ollut aikaa tehdä päätös. En halua lietsoa tässä mitään, mutta jokainen voi itse päätellä, hyökkääjä sanoo hiljaa."

Siinä Tukosen oma, hillitty ja fiksu mielipide. Tuppurainen taklasi tahallisesti selästä laidan lähellä tilanteessa, jossa huonoimmalla tuurilla kaveri taittaa niskansa ja halvaantuu. Siitä vähän paremmalla tuurilla murtuu kasvoista luita ja tulee vakava aivotärähdys. Tukosella kävi tästä ilmeisesti hiukan parempi tuuri, "selvisi" vakavalla aivotärähdyksellä ja parilla menetetyllä hampaalla?.

Ja kun itsepintaisesti haluatte ottaa Lassilan tapauksen esille, niin siinä lopullisen "tuurin" arviointi on vaikeaa koska kaikkia jälkiseurauksia ei vielä tiedetä. Jos ajatellaan, että Lassilan huitaisu olisi voinut osua Grattonia pään ja reisien väliselle alueelle, niin osumakohta oli ainakin lähellä pahinta mahdollista (silmä). En nyt ihan äkkiä keksi pahempaa lopputulosta kuin vakava silmävamma.

Yhteenvetona edellisestä en ihan ymmärrä tuurivertaustasi. Ja Lassilan kilahdus oli edelleenkin täysin idioottimainen, ei kiinnosta tuota tekoa millään tavalla puolustella tai siitä ylipäätään tässä ketjussa jauhaa.
 

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Anteeks, että kommentoin. Mutta minä en jaksa näitä juttuja uskoa, koska sekin että vietti ekan yönsä sairaalassa, ei pidä paikkansa. Kaveri oli ollu huonekaverina ja kerto, että Tukonen lähti hotelliin yöks jonkun tepsiläisen kans. Että se siitä sairaalassa olosta. Kun kerran Grattonille kävi "huonosti", niin pitää kaivella muitakin juttuja esiin, kuinka vaarallista jääkiekkoa on.

Nää on taas näitä median juttuja..
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Masculine Poikkeuksellinen kyllä, muttei ainutlaatuinen. Törkeä, muttei törkeimmästä päästä mitä kiekossa on ollut. Itse olisin toivonut n. 10-12 ottelun kieltoa.

Tässäkin tilanteessa kun olisi käytössä tämä sääntö, että tekijä on juuri niin kauan pelikiellossa kunnes uhri toipuu olisi ollut kohdallaan. Grattonin tapauksessa todnäk. Lassila pelaisi ennemmin kuin tuon 7 ottelun jälkeen.

Ei törkein, mutta huomattavasti tuota Tuppuraisen taklausta törkeämpi ja siksi siitä on puhuttu paljon enemmän. Vaikka lopputulos voi hyvin olla tuossa taklauksessa pahempi, niin tekona se ei silti ole samassa kategoriassa. Tukosen huono tuuri ja ennestään runneltu kroppa näyttelevät valitettavan suurta roolia tässä asiassa.

Toisee ketjuu jo aiheesta kirjoitin, mutta voin laittaa tännekkin lisää tästä järjettömästä "pelikielto = loukkaantumisen pituus"-säännöstä. Kuka on se taho, joka päättää, että pelaaja on pelikuntoinen? Mitä jos pelaaja itse sanoo, ettei voi pelata, mutta lääkäri on toista mieltä? Tämä mahdollistaisi niin helposti vammojen liioittelun tai ihan suoraan keksinisen muodossa vastustajalle pelikiellon hankkimisen, että eihän moista voisi koskaan ottaa käyttöön. Otetaan nyt vaikka aivotärähdys esimerkkinä, sillä sen oireet ovat yksilöllisiä ja lääkärin on vaan uskottava potilasta. Millä voidaan aukottomasti sanoa, että se neloskentän jämäpelaaja loukkaantui oikeasti juuri ennen playoffeja, kun pahimman kilpakumppanin ykkössentteri taklaa häntä hieman huolimattomasti? Miten jo olemassa olevat vammat otetaan huomioon? Monet pelaajat pelaavat jo valmiiksi rikkinäisillä paikoilla, miten tehdään kun tämmöinen vamma pahenee?

Tämä myös mahdollistaisi sen, että pienistäkin rikkeistä voisi saada ihan poskettomia pelikieltoja, jos onni ei olekkaan matkassa. Samalla hyvällä tuurilla suuresta silailusta voi taas selvitä parilla pelillä, kun kohde ei loukkaannu. Eikö tuo sinun oma esimerkkisi jo kerro systeemin huonouden, kun Tuppurainen saisi (tod.näk.) lievemmästä rikkeestä isomman tuomion kuin Lassila, vaan koska toisessa oli enemmän tuuria mukana?
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Anteeks, että kommentoin. Mutta minä en jaksa näitä juttuja uskoa, koska sekin että vietti ekan yönsä sairaalassa, ei pidä paikkansa. Kaveri oli ollu huonekaverina ja kerto, että Tukonen lähti hotelliin yöks jonkun tepsiläisen kans. Että se siitä sairaalassa olosta. Kun kerran Grattonille kävi "huonosti", niin pitää kaivella muitakin juttuja esiin, kuinka vaarallista jääkiekkoa on.

Nää on taas näitä median juttuja..

Epäilemättä luotettava lähde, näin sen täytyy olla.

Ja Tukonen muuten vaan päätti pitää kuukausien loman kiekkoilusta loka-marraskuussa, joka vielä jatkuukin ennalta määräämättömän ajan? Tai kenties kyllästyi koko kiekkoiluun ja päätti siirtyä lopullisesti siviiliin kesken kauden?

Huono provo.
 

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Anteeks, että kommentoin. Mutta minä en jaksa näitä juttuja uskoa, koska sekin että vietti ekan yönsä sairaalassa, ei pidä paikkansa. Kaveri oli ollu huonekaverina ja kerto, että Tukonen lähti hotelliin yöks jonkun tepsiläisen kans. Että se siitä sairaalassa olosta. Kun kerran Grattonille kävi "huonosti", niin pitää kaivella muitakin juttuja esiin, kuinka vaarallista jääkiekkoa on.

Nää on taas näitä median juttuja..

Siis mitä vittua mä just luen. Nää on näitä median juttuja? Ai että Tukonen on poissa peleistä jonkun mediatempun takia?
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Anteeks, että kommentoin. Mutta minä en jaksa näitä juttuja uskoa, koska sekin että vietti ekan yönsä sairaalassa, ei pidä paikkansa. Kaveri oli ollu huonekaverina ja kerto, että Tukonen lähti hotelliin yöks jonkun tepsiläisen kans. Että se siitä sairaalassa olosta. Kun kerran Grattonille kävi "huonosti", niin pitää kaivella muitakin juttuja esiin, kuinka vaarallista jääkiekkoa on.

Nää on taas näitä median juttuja..

Harvoin saa mitään näin surkeaa paskaa lukea missään, edes legendaarisessa Murha.infossa jossa kaikki lobotomian läpikäyneet salapoliisit kokoontuvat...

Aivan sama millä kellonlyömällä Tukonen on sairaalasta lähtenyt, hän on missannut jo seitsemän matsia ja lisää on valitettavasti luvassa. Mitä Tukonen saavuttaisi sillä että hän tulisi antamaan tällaisen lausunnon medialle ja olisi viikon päästä peleissä mukana? Läpällä heittää että ei tiedä jatkuuko ura? Rikkoi vissiin ketsuppipullon siinä laidan vieressä alleen ja otti pikku tirsat vain että voi uhriutua?

Nyt ihan oikeasti niitä valoja päälle! Teikäläisen kohdalla ruumillistuu sanonta "kun on lusikalla annettu, ei voida kauhalla vaatia"...
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
Mitä jos pelaaja itse sanoo, ettei voi pelata, mutta lääkäri on toista mieltä?
Eiköhän jokainen ammattipelaaja halua kentälle takaisin mahdollisimman pian.
Eikö tuo sinun oma esimerkkisi jo kerro systeemin huonouden, kun Tuppurainen saisi (tod.näk.) lievemmästä rikkeestä isomman tuomion kuin Lassila, vaan koska toisessa oli enemmän tuuria mukana?
Tätä en ymmärrä.. Miten helvetissä te voitte pitää tota Tuppuraisen rikettä noin pienenä?!? Tulee kolmantena pelaajana tilanteen ulkopuolelta ajamaan selkään, jossa (jo moneen kertaan todettu) vaara jopa halvaantua.
Itse pelaajan sanoin: "No tuota, sanotaan, että kolmantena pelaajana tilanteeseen tuleminen, kyllä siinä olisi ollut aikaa tehdä päätös. En halua lietsoa tässä mitään, mutta jokainen voi itse päätellä, hyökkääjä sanoo hiljaa."

@Vino :n kommenttia ei tarvitse edes kommentoida, muut teki sen jo.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Ei törkein, mutta huomattavasti tuota Tuppuraisen taklausta törkeämpi ja siksi siitä on puhuttu paljon enemmän. Vaikka lopputulos voi hyvin olla tuossa taklauksessa pahempi, niin tekona se ei silti ole samassa kategoriassa. Tukosen huono tuuri ja ennestään runneltu kroppa näyttelevät valitettavan suurta roolia tässä asiassa.

Mikä huono tuuri? Se, että Tukonen on irti laidasta (sopivalla etäisyydellä lentämään pää edellä laitaan) ja ei huomaa täysin selkäpuolelta kolmantena pelaajana tulevaa Tuppuraista ei ole mitään huonoa tuuria. Se on pelitilanne, joka Tuppuraisella on kokeneena pelaajana kosolti aikaa rekisteröidä. Silti ko. pelaaja päätti ajaa numeroihin. Ei Tukonen ole edes lähellekään se pienin, kevyin ja heikoin pelaaja Liigassa. Samassa asetelmassa jälki on lähes kerta kerrasta pahaa, oli se vastaanottava pelaaja lähes kuka tahansa.

Tukosen tilanteessa setup on todella huono, mutta sillä ei ole tuurin kanssa mitään tekemistä. Tuppurainen päättää tuosta huonosta setupista huolimatta ajaa numeroihin. Tahallisuuden aste on vähintään samaa luokkaa kuin Lassilan sekoamisessa.
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
@khufu kirjoitti sen mitä itse pyörittelin päässäni.

HCTPS:n twitteristä: "Julkaisemme tänään nettisivuillamme Lauri Tukosen haastattelun. Kannattaa pysyä kuulolla. #HCTPS #Liiga"

Tätä odotellessa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän jokainen ammattipelaaja halua kentälle takaisin mahdollisimman pian.
:

Niin, tämähän on toki se olettamus, mutta jos näin tekemällä oman voiton mahdollisuutta voidaan korottaa, niin sekin keino otetaan käyttöön. Monet ovat valmiita tekemään voittamisen takia melkein mitä tahansa. Eli voisitko kertoa miten tuossa tilanteessa toimitaan?

Se että Lassilan lyönti oli tuota taklausta törkeämpi ei tee siitä lievää. Tottakai sekin oli törkeä teko, muttei (onneksi) ihan niin törkeä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä en ymmärrä.. Miten helvetissä te voitte pitää tota Tuppuraisen rikettä noin pienenä?!? Tulee kolmantena pelaajana tilanteen ulkopuolelta ajamaan selkään, jossa (jo moneen kertaan todettu) vaara jopa halvaantua.
Itse pelaajan sanoin: "No tuota, sanotaan, että kolmantena pelaajana tilanteeseen tuleminen, kyllä siinä olisi ollut aikaa tehdä päätös. En halua lietsoa tässä mitään, mutta jokainen voi itse päätellä, hyökkääjä sanoo hiljaa."
Tuppuraisen rike ei ole todellakaan pieni, mutta näillä kahdella tapauksella on vissi ero. Tuppuraisen taklaus - vaikka olikin täysin idioottimainen ja paska ratkaisu - oli kuitenkin pelitilanne, jossa Tuppurainen yritti pelata kiekollista miestä irti kiekosta. Lassilan teko oli täysin itse peliin liittymätön ja kertakaikkisen käsittämätön. Lassilan teko oli täysin tahallinen, vaikkakin lopputulos varmasti paljon pahempi mitä Lassila siinä hetkessä osasi ajatella tai tarkoitti. Tuppuraisen teko oli lähtökohtaisesti vain äärimmäisen tyhmä ja idioottimainen, mutta siinäkään - kuten Lassilankaan tapauksessa - ei yritetty vahingoittaa toista pelaajaa. Ero tulee siitä, että toinen on pelitilanne, toinen ei ole.

Mutta älkää nyt tulkitko viestiäni siten, että millään tavalla puolustelisin tai vähättelisin Tuppuraisen tekoa. Minun puolestani siitä olisi voinut langettaa koko kauden pelikieltoa, vaikka tahallisesta vahingoittamisesta ei ollutkaan kyse.

On kyllä todella murheellista kuulla tällaisia terveisiä Tukosen suunnalta. Toivottavasti toipuminen kuitenkin onnistuu vielä hyvin ja uskon kyllä, että Tukonen pelaa vielä jääkiekkoa. Tämä kausi saattaa olla ohi, mutta ei välttämättä. Tällaiset tapaukset ovat aina äärimmäisen vakavia ja huolestuttavia, mutta myös arvaamattomia. Parhaassa tapauksessa toipuminen täyteen pelikuntoon voi tapahtua 1-2kk aikana, huonoimmassa tapauksessa ei koskaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja kun itsepintaisesti haluatte ottaa Lassilan tapauksen esille, niin siinä lopullisen "tuurin" arviointi on vaikeaa koska kaikkia jälkiseurauksia ei vielä tiedetä. Jos ajatellaan, että Lassilan huitaisu olisi voinut osua Grattonia pään ja reisien väliselle alueelle, niin osumakohta oli ainakin lähellä pahinta mahdollista (silmä). En nyt ihan äkkiä keksi pahempaa lopputulosta kuin vakava silmävamma.

Yhteenvetona edellisestä en ihan ymmärrä tuurivertaustasi. Ja Lassilan kilahdus oli edelleenkin täysin idioottimainen, ei kiinnosta tuota tekoa millään tavalla puolustella tai siitä ylipäätään tässä ketjussa jauhaa.
Siis se oli nimimerkki @tunsbe joka halusi ottaa Lassilan tapauksen esille tässä ketjussa, itse siitä huomautin ja nyt olen vääntämässä asiasta sinun kanssasi. Minulla ei ole juurikaan kiinnostusta siitä jauhaa, mutta tuo skaalasi pää-reisi on aika mielenkiintoinen. Niinkuin Lassila nyt ei mailaansa tuon paremmin hallitsisi. Omani olisi lähinnä kaula-otsa. Toki jos Gratton pysyvän silmävamman saa, ei voida puhua hyvästä tuurista vaan about oletusarvosta mitä tuollaisesta huitaisusta seuraa.
Tuppuraisen taklaus oli toki ruma, mutta seuraus silti lähes pahin mahdollinen, vastaavia selkään ajoja tulee melkein joka kierros (no useita kaudessa kuitenkin), valitettavasti joskus niistä loukkaannutaan vakavasti, yleensä selvitään vähemmällä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän se tulee ikuisesti olemaan jääkiekon ongelmakohta, kun pelaaja on irti laidasta kiekollisena, niin sitä ajetaan edestä tai selästä, tulee sitten kolmantena tilanteeseen tai ei. Mark Messieriä ei koskaan ajettu selästä koska Mark olisi repinyt ajajan pään irti. Näin sen pitäisi Liigassakin mennä.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Siis se oli nimimerkki @tunsbe joka halusi ottaa Lassilan tapauksen esille tässä ketjussa, itse siitä huomautin ja nyt olen vääntämässä asiasta sinun kanssasi. Minulla ei ole juurikaan kiinnostusta siitä jauhaa, mutta tuo skaalasi pää-reisi on aika mielenkiintoinen. Niinkuin Lassila nyt ei mailaansa tuon paremmin hallitsisi. Omani olisi lähinnä kaula-otsa. Toki jos Gratton pysyvän silmävamman saa, ei voida puhua hyvästä tuurista vaan about oletusarvosta mitä tuollaisesta huitaisusta seuraa.
Tuppuraisen taklaus oli toki ruma, mutta seuraus silti lähes pahin mahdollinen, vastaavia selkään ajoja tulee melkein joka kierros (no useita kaudessa kuitenkin), valitettavasti joskus niistä loukkaannutaan vakavasti, yleensä selvitään vähemmällä.

Joo eiköhän me saada tämä vääntö piakkoin ihan rauhallisissa merkeissä lopetettua, en usko meidän olevan itse asiasta lopulta paljoakaan eri mieltä. Keskustelu alkaa mennä hiukan ns. makuasioihin, joista on vaikea löytää muutenkaan objektiivista totuutta.

Oma skaalani mahdolliselle osumakohdalle voi hyvinkin olla pielessä. Se perustuu lähinnä kahteen asiaan: omaan toki jo vanhentuneeseen kokemukseen kaukaloista sekä esimerkkitapauksiin, joissa maalivahti yrittää tapausta vastaavalla otteella huitoa jotakin objektia (kiekko, maalikehikko, kaukalon laita yms).

Ei mulla ole edes mitään kokemusta nykyisistä maalivahtien mailoista, mutta vanhat "puumailat" olivat ainakin sen verran painavia että mailan täydellinen hallitseminen tupesta olevalla otteella ei ole kovin helppoa (pitkä vipuvarsi vaatii yllättävän paljon voimaa). Lisäksi mailanlavan lähtiessä jäästä se lähtee automaattisesti huitaisun voimasta nousemaan liikeradasta johtuen, jolloin etenkin leveä maalivahdinmaila saattaa ottaa odottamattoman paljon ilmaa alleen.

Toinen tekijä on se, että youtubesta taitaa löytyä video jos toinenkin jossa maalivahti yrittää purkaa turhautumistaan huitomalla mailan poikki maalikehikkoon tai kaukalon laitaan yms. Aika monessa näissä lyönti ei lähde ihan niin kuin pelaaja itse kuvittelee, ja NHL-tason molareillakin tämä operaatio epäonnistuu surkeasti. Mielestäni maalivahdinmailan täydellinen hallitseminen viikatelyönnissä varusteet päällä ja samalla eteenpäin luistellen ei ole ollenkaan niin helppoa, kuin valtaosa ihmisistä kuvittelee. Edes jääkiekkoammattilaiselle. Tämän takia uskon, että Lassilalla on voinut olla aito tarkoitus osua Grattonia myös johonkin muualle kuin kaulan ja pään alueille. Totuuttahan tästä asiasta ei tiedä kuin Lassila itse.

Itse osumasta Lassila on tietysti täysin vastuussa ja ansaitsee teosta kovan rangaistuksen, tästä ei tarvitse sen enempää keskustella.

Mitä taas tulee Tuppuraisen taklaukseen, niin mielestäni noita ei todellakaan tule joka pelissä. Selkäänajoja tai laitaanpainamisia voi tulla, mutta ei tuolla alkuasetelmalla mikä Tukosen tapauksessa oli ja mihin aiemminkin viittasin. Se, että Tuppurainen ajaa juuri ikävällä etäisyydellä laidasta olevaa täysin Tuppuraisesta tietämätöntä Tukosta selkään harkitsemisajasta huolimatta ei ole huonoa tuuria, vaan tietoinen päätös. Ihan samoin kun Lassilan pitää tietää että maalivahdinmailalla huitominen ylävartaloon voi aiheuttaa vastustajan vakavan vammautumisen, niin Tuppuraisenkin tulee tietää, että selästä taklaaminen tuosta alkuasetelmasta saattaa päättää toisen pelaajan uran.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Huono tuuri näkyy seuraamuksissa, ei niinkään taklauksessa.

Tässä meillä onkin se keskeinen näkemysero. Mun mielestä vakava loukkaantuminen ei tässä tapauksessa johdu huonosta tuurista, vaan epäsuotuisasta alkuasetelmasta josta Tuppurainen on täysin tietoinen päättäessään taklata Tukosta selkään.
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
Eli voisitko kertoa miten tuossa tilanteessa toimitaan?
Tuomitaan toistaiseksi voimassa oleva pelikielto. Lääkäri toimittaa liigalle todistuksen pelaajan kunnosta.
muttei (onneksi) ihan niin törkeä.
Jos Lassila ois vahingossa osunutkin siihen mihin hänen sanojensa mukaan piti eli jalkaan tai kylkeen ni ei olis Tuppuraiselle vertauskohtaa.
Edelleen, taklaus itsessään ei ollut törkeä vaan se, että tulee tilanteen ulkopuolelta tilanteeseen. Miksei Tuppurainen vaan odottanu et Kemiläinen olis saanu kaivettua kiekon pois Tukoselta. Vastaavasti Kallio olis voinu ajaa Kemiläisen ihan pystyyn laitaan. Ja vastaava haloo olis valmis.
tahallisesta vahingoittamisesta ei ollutkaan kyse
Sellainen kuva siitä tulee kun ajaa ns. turhaan. Eihän se hurjan törkeästi kädet ylhäällä tule, mutta ulkopuolelta ts. pimennosta selkään.
@benicio oletko nähnyt Riksmanin huitaisun Haapalaan v. 2012? Tässä klippi --> Juuso Riksman mailalla päähän Henrik Haapalaa - YouTube Tästä 2+2 ja kurinpidolta 2 ottelua. Onko törkeä? Siis verrattuna Lassilaan. Lavan kärki suoraan kasvoihin. Ja samanlainen eli toisesta pelaajasta johtunut kosto.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
vastaavia selkään ajoja tulee melkein joka kierros (no useita kaudessa kuitenkin), valitettavasti joskus niistä loukkaannutaan vakavasti, yleensä selvitään vähemmällä.

Näitä tulee melkein joka kierros? Ok. Linkki yhteen riittää. Missä tullaan numeroihin yhtä puhtaasti, missä taklaajalla on sama aika jättää teko tekemättä, missä taklattava ei käännä selkäänsä juuri taklaushetkellä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jos Lassila ois vahingossa osunutkin siihen mihin hänen sanojensa mukaan piti eli jalkaan tai kylkeen ni ei olis Tuppuraiselle vertauskohtaa.
Edelleen, taklaus itsessään ei ollut törkeä vaan se, että tulee tilanteen ulkopuolelta tilanteeseen. Miksei Tuppurainen vaan odottanu et Kemiläinen olis saanu kaivettua kiekon pois Tukoselta. Vastaavasti Kallio olis voinu ajaa Kemiläisen ihan pystyyn laitaan. Ja vastaava haloo olis valmis.
Tulen törkeästi ulkopuolisena mukaan täysin harkiten. Toivottavasti minulle ei tuomita pelikieltoa.

Jossittelu on sinänsä turhaa. Sitä voi tehdä aina eikä se kuitenkaan asioita mihinkään muuta. Se mitä on tapahtunut, on tapahtunut. Kun kyseessä on Tukosen oma ketju, keskustellaan vaan tästä tapauksesta tai Tukosesta ylipäänsä. Kyllä, Tuppurainen teki virheen josta Tukonen kärsii edelleen ja on ymmärrettävästi katkera. Tietysti vastaanvanlaisia tilanteita tulee usein, ei täysin samat parametrit täyttäviä mutta sellaisia jossa pelaaja on hieman irti laidasta ja jossa tulee tuuppaisu selästä. Tuppurainen tuli tilanteeseen liian kovaa eikä Tukonen ollut ollenkaan valmis ottamaan kontaktia vastaan. Silloin jälki voi olla rumaa. Ylitörkeä teko ei ollut mutta törkeä kuitenkin. Tuppuraisen suurin virhe tuossa tilanteessa oli holtittomuus. Hän tuli holtittomasti ja liian kovaa tilanteeseen jossa oli kiekontavoittelutilanne kahden pelaajan kesken.

Seuraus tuosta tilanteesta oli lähes pahin mahdollinen. Siihen taas vaikuttaa osaltaan myös Tukosen loukkaantumishistoria varsinkin päävammojen osalta. Toivon todella että Tukonen vielä tuosta selviytyy pelaamaan mutta huolestunut olen Tukosen ja monien muidenkin pelaajien toimesta jolla on useampia aivotärähdyksiä urallaan.

Jari Korhonen sanoi muutama vuosi sitten että jokainen pelaaja tiedostaa riskit kun kaukaloon hyppää. Ehkä siksi pelaajilla on niin korkeat palkat koska siellä on riski sattua pahastikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös