Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 257 783
  • 28 700

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysytään nk "suvakeilta" nyt ihan vakavasti: Olisitteko itse huolissanne, tai ymmärrättekö edes kyseisessä naapurustossa asuvien huolta, kun teillä olisi teini-ikäinen tytär kotona ja naapuriin laitetaan 300 nuorta miestä maista, joissa raiskaamisen yleisyys ja naisten kunnioitus on hieman eri tasolla kuin pohjoismaissa? Vielä kun alue on sellainen, jossa ei juuri tekemistä ole. Eli pidättekö itse huolia täysin irrationaalisena ja itse antaisitte tyttärenne mennä samaantapaan iltamyöhäänkin yksin vastaanottokeskuksen edessä kuin ennen?
 

Murskaaja

Jäsen
No mitä se sitten on? Jokainen vieraasta kulttuurista tuleva mies ei ole rikollinen paitsi maailman parhaassa maassa Suomessa.
Tuo pelon lietsominen on hieman kärjistetty ilmaisu, kun pienen paikkakunnan ulkomaalaisiin tottumattomat ihmiset ovat epäileväisiä tulokkaita kohtaan, jotka esimerkiksi saattavat tulla pyörimään toisten pihoille. En tässä kritisoi pakolaisten ottamista mitenkään, vaan jutun kirjoittaneen toimittajan naurettavaa puusilmäisyyttä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysytään nk "suvakeilta" nyt ihan vakavasti: Olisitteko itse huolissanne, tai ymmärrättekö edes kyseisessä naapurustossa asuvien huolta, kun teillä olisi teini-ikäinen tytär kotona ja naapuriin laitetaan 300 nuorta miestä maista, joissa raiskaamisen yleisyys ja naisten kunnioitus on hieman eri tasolla kuin pohjoismaissa? Vielä kun alue on sellainen, jossa ei juuri tekemistä ole. Eli pidättekö itse huolia täysin irrationaalisena ja itse antaisitte tyttärenne mennä samaantapaan iltamyöhäänkin yksin vastaanottokeskuksen edessä kuin ennen?

Kyllä minä tyttärelleni faktat kertoisin, enkä pidä huolta irrationaalisena.

Missä tällainen vastaanottokeskus on, jossa on 300 nuorta miestä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eli pidättekö itse huolia täysin irrationaalisena ja itse antaisitte tyttärenne mennä samaantapaan iltamyöhäänkin yksin vastaanottokeskuksen edessä kuin ennen?

Pidän huolta irrationaalisena, koska noilla asukkailla ei ole mitään kokemusta ulkomaalaisista, mutta silti on varmaa tietoa. Helsingin keskustassa ovat ehkä joskus käyneet ja rohkeimmat ehkä myös Kanarialla.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysytään nk "suvakeilta" nyt ihan vakavasti: Olisitteko itse huolissanne, tai ymmärrättekö edes kyseisessä naapurustossa asuvien huolta, kun teillä olisi teini-ikäinen tytär kotona ja naapuriin laitetaan 300 nuorta miestä maista, joissa raiskaamisen yleisyys ja naisten kunnioitus on hieman eri tasolla kuin pohjoismaissa? Vielä kun alue on sellainen, jossa ei juuri tekemistä ole. Eli pidättekö itse huolia täysin irrationaalisena ja itse antaisitte tyttärenne mennä samaantapaan iltamyöhäänkin yksin vastaanottokeskuksen edessä kuin ennen?
Mun kaksi tyttöä kävi harrastuksen takia viitisen vuotta kerran viikossa Kaarlenkadun vastaanottokeskuksen lähellä Helsingin Kalliossa. Ei nyt ihan ohi tarvinnut kävellä, kun se ei ollut matkan varrella, mutta siinä kivenheiton päässä se on. Kävelivät ihan itse sörnäisten metroasemalta sinne paikanpäälle. Saivat mennä, eikä pelottanut. Ei pelottanut, vaikka sörnäisten metroaseman vieressä on pahamaineinen piritori ja ties mitä.

On siinä vastaanottokeskuksen lähellä myös mm useampi koulu, kirjasto, urheilutalo, Braahen kenttä, kirkko ja ties mitä. Aika moni teini-ikäinen siitä kävelee ohi ihan päivittäin, myös ilta-aikaan. Ymmärrän kyllä, että pelko on ikävä asia, mutta ymmärrän myös sen, että asioita ei voi hoitaa ihan vaan siltä pohjalta, että jotain sattuu pelottamaan. Vai meinaatko, että jos joku keksii pelätä sinun olemassaoloasi, niin sinut pitää siirtää johonkin muualle asumaan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ymmärrän kyllä, että pelko on ikävä asia, mutta ymmärrän myös sen, että asioita ei voi hoitaa ihan vaan siltä pohjalta, että jotain sattuu pelottamaan. Vai meinaatko, että jos joku keksii pelätä sinun olemassaoloasi, niin sinut pitää siirtää johonkin muualle asumaan?

Minä toivon, että jokainen vanhempi pelkää lastensa puolesta erilaisissa tilanteissa, se on luonnollista. Minusta ei ole lainkaan irrationaalista pelätä vastaanottokeskusta, varsinkin jos se tulee paikkakunnalle, jossa tämän tyylistä toimintaa ei ole ollut aikaisemmin. Tässä kohtaa aikuisten tulisi kuitenkin luottaa faktoihin ja asiantuntijoiden lausuntoihin, mutta tämä tuntuu olevan maahanmuuttokriitikoille vaikeaa.

Minä varoittaisin teini-ikäistä tytärtäni urheilutapahtuman majoitustiloistakin, joukossa välillä tyhmyys tiivistyy.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minusta ei ole lainkaan irrationaalista pelätä vastaanottokeskusta, varsinkin jos se tulee paikkakunnalle, jossa tämän tyylistä toimintaa ei ole ollut aikaisemmin. Tässä kohtaa aikuisten tulisi kuitenkin luottaa faktoihin ja asiantuntijoiden lausuntoihin, mutta tämä tuntuu olevan maahanmuuttokriitikoille vaikeaa.

Pääsääntöisestihän pelko on täysin irrationaalista eikä perustu minkäänlaiseen faktaan. Monet pelkäävät maailman turvallisinta matkustusmuotoa eli lentämistä. Silti nuo samat ihmiset eivät pelkää henkilöautossa matkustamista, vaikka riskit ovat merkittävästi suuremmat.

Itse varoittaisin teini-ikäistä tytärtäni pukeutumisesta, koska valitettavasti maailma ei ole oikeudenmukainen ja sitä voi olla järkevää miettiä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Juuri tuon vuoksi ajoin ne perkeleen tyrnäväläiset ja juupajokilaiset elintasopakolaiset pois rikastuttamasta porilaista yhtenäiskulttuuriamme.

Huumori sikseen, puhut yhtenäiskulttuurista mutta silti jätät tuon vähän olkiukoksi. Koetko siis nyt oikeasti niin että tyrnäväläinen ja porilainen eivät edusta oleellisesti samaa kulttuuriperimää, kieli, historialliset siteet, liikkuvuus jne. On helppo vetää olkiukkoja esiin mutta tosiasiassa Suomessa tosiaan vallitsee kohtalainen yhtenäiskulttuuri ja sikäli lähtökohtaisesti tämän heimodynamiikan säilyttämiseksi on edullista asettaa me eriarvoiseen asemaan "muiden" kanssa, näinhän siis kaikki ihmisyhteisöt toimivat, vain toimenpiteiden syvyys ja vaikuttavuus eroaa tarkastelutasosta riippuen. Se tausta-ajatushan on siinä että periaatteessa jopa minun oma jälkeläiseni voisi olla 100% tyrnäväläinen, puhumattakaan toisesta polvesta ja siksi on minulle edullista yrittää mahdollistaa mahdollisimman pieni eroavaisuus lähtökohdissa tyrnäväläisyyden ja espoolaisuuden välillä. Tai oikeammin, ei ole syytä olettaa että tyrnäväläinen ei voisi muuttua yhteiskunnalle tuottavaksi espoolaiseksi. Siksi siis on minulle edullista maksaa niitä kuluja jotka tällä hetkellä syntyvät yhteiskunnalle tyrnäväläisten "hyysäämisestä". Sama pätee ylipäänsä muihinkin hyvinvointivaltion turvaverkkoihin vaikka minä en itse niitä koko elämässäni tarvitsisi, näen että tiettyyn rajaan asti sosiaalitukiverkosto on turvaverkko omille jälkeläisilleni ja siksi eräänlainen vakuutus, kuten muutkin yksityiset vakuutukset joita olen ottanut.

Tämä sama argumentti ei päde niihin etnisiin ryhmiin jotka tulevat selvästi erilaisista kulttuuripiireistä ja vieläpä integroituvat hyvin heikosti omaamme, ts. on epätodennäköistä että heistä tulisi kanssani tai jälkeläisteni kanssa samaa heimoa. Ei myöskään ole perusteltua nähdä että tietyistä etnisistä ryhmistä syntyisi suurella odotusarvolla "espoolaisia". Tunnet hyvin ROI:n käsitteen, ottaen olemassaolevat tilastot huomioon, minkälaisen ROI:n lasket näiden ongelmallisimpien etnisten ryhmien edustajille ja entä sitten tyrnäväläisen kohdalla. Siitähän tässä loppukädessä on kyse, mitä investoinnilla on saatavissa. Anekdootallisesti, täysin tietoisesti, voidaan todeta että Matti Alahuhta alahärmäläisyyden edustajana voisi olla sellainen esimerkki missä näistä "tyrnäväläisistä" lähtökohdista huolimatta on syntynyt tuottava espoolainen.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Pääsääntöisestihän pelko on täysin irrationaalista eikä perustu minkäänlaiseen faktaan. Monet pelkäävät maailman turvallisinta matkustusmuotoa eli lentämistä. Silti nuo samat ihmiset eivät pelkää henkilöautossa matkustamista, vaikka riskit ovat merkittävästi suuremmat.

Eihän lentopelko suinkaan järjetöntä ole, jatkuvasti kuulee (ja näkee) vakuuttelua painovoiman paikkansapitävyydestä. Pelon suhteettomuus on eri juttu.

Varmaan tyypillisin itkeminen suvakeilta on myötätunnon puute. Tästä oli taas joku yle:n maailmanmatkalaisen kolumni, että kun käydään kriittistä keskustelua syyrialaispakolaisista, niin mikä ihme meitä vaivaa kun olemme niin kylmiä ja kovia?

Itse mietin tuota siinä vaiheessa kun nämä samat ihmiset kertovat mihin se raja tulisi laittaa. Yksi pakolainen on varmasti liian vähän, niin myös sata, ja eikö tuhatkin ole pieni lukema. Missä menee raja, entä miljoona? Mihin unohtui Afrikan miljoonat ja miljoonat jatkuvasti nälkäänäkevät? Miksemme roudaa heitä Suomeen, meillähän on siellä kaupat täynnä ruokaa. Puhumattakaan Aasian sorretuista massoista. Entä Brasilian favelat, mainittakoon nekin nyt tässä.
 

Rankkari

Jäsen
Mediapeliä.
Media tuputtaa positiivistä kuvaa pakolaisuudesta. Kuten..
-He kaikki tulevat sotaa pakoon.
-Heillä ei ole mitään omaisuuta =köyhiä.
-He haluavat tulla Suomeen töihin.
-Heillä on halu mukautua suomalaiseen yhteiskuntaan.

Höpön Höpö! Todellakaan kaikki eivät ole sellaisia. Ja monilla mieli muuttuu, kun pääsee suomalaisen soiaaliturvan piiriin.
Miksi ei tehdä uutisia ja uutisdokumenttejä pakolaisuuden vastaisuudesta? Moni ei halua pakolaiskeskuksia, tai pakolaisia asumaan kotipaikkakunnalleen. Moni ei halua, että maksamiaan verorahoja käytetään noin isossa määrin pakolaisten hyväksi. Miksi pakolaisten kaikkia todellisia kustannuksia, ei uutisoida?

Onko kyse politikoilta käsketystä mediaohjauksesta? Moni media uutisoi mielellään monista muistakin negatiivisistä asiaoista, joten, miksi ei tästä?
Tekopyhyyttä, ja hyvän omatunnon ostoa, on jatkuvasti puolustaa mamu pakolaisuutta.

Miksi somaleista ei pidetä? Johtuuko se heidän erottuvasta ihonväristä? Ehkä osittain, mutta suurempi ongelma on heidän sopeutumattomuus Suomalaiseen yhteiskuntaan. Olen tosin nähnyt muutamia poikkeuksia, siitä heille kaikki kunnia.

Mitäs jos joku joka osaa, niin laittaisi tänne äänestyksen pakolaisuudesta? Vai onko sellainen jo, vai onko se liian rasistista ilmaista mielipidettään?
Mitäs jos joku laittaisi äänestyksen, että osallistuisitko väkivallattomaan pakolaisuuden vastustamis tilaisuuteen?
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Kiitoksia!
Laitako vielä tuon toisenkin aiheen sinne?

"Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime"

Klikaa sivun yläreunasta avaa uusi ketju, kirjaile otsikko, viesti jne. Samalta sivulta alempaa löytyy lisää äänestys tjms. Kirjoita kysymys ja vastausvaihtoehdot ja paina luo ketju.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Syyrialaiset: tervetuloa Suomeen.

Olen samaa mieltä, heillä on myös todellinen kaaos omassa maassaan, joten pakolaisstatukseen on hyvät syyt.

Nyt, kun katsoo maahanmuuttoviraston tilastoja turvapaikanhakijoista vuodelta 2015(tammi-heinä) niin sotatilaisesta Syyriasta on tullut 119 hakijaa. Samaan aikaan Albaniasta 422, Irakista 1337 ja Somaliasta 945.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen samaa mieltä, heillä on myös todellinen kaaos omassa maassaan, joten pakolaisstatukseen on hyvät syyt.

Nyt, kun katsoo maahanmuuttoviraston tilastoja turvapaikanhakijoista vuodelta 2015(tammi-heinä) niin sotatilaisesta Syyriasta on tullut 119 hakijaa. Samaan aikaan Albaniasta 422, Irakista 1337 ja Somaliasta 945.

Juuri tämä itseäkin hämmästyttää, ehkä jopa hivenen ärsyttää.

Eilen YLEn uutiset kävi haastattelemassa paria syyrialaista Turkin jättimäisillä leireillä. Nämä kielitaitoiset sällit olivat hyvin koulutettuja tyyppejä, olivat jo jonkun vuoden tms. olleet leirillä. Mielestäni olisi tärkeää saada tämä aines Suomeen, heistä voisi olla hyötyä eläköityvälle yhteiskunnallemme.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Eihän raitiovaunujakaan kannata Helsingistä lakkauttaa, vaikka joku jää aina välillä niiden alle.

Raitiovaunu on kyllä älytön keksintö ylläpidettäväksi, kun meillä on junat ja bussitkin. Kerran ajoin kaikessa rauhassa autolla, käännyin ja eikös raitiovaunukuski soita torvea. Eivät nuo sopeudu muun liikenteen sekaan. Mutta kai hesalaisilla täytyy ne sitten olla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä kohtaa aikuisten tulisi kuitenkin luottaa faktoihin ja asiantuntijoiden lausuntoihin, mutta tämä tuntuu olevan maahanmuuttokriitikoille vaikeaa.

Pääsääntöisestihän pelko on täysin irrationaalista eikä perustu minkäänlaiseen faktaan.

Boldaukset mun. Tuossa Kirkkonummen tapauksessahan nuo pelot perustuvat nimenomaan faktoihin. Naapuriin tulee yli 200 miestä maista, jotka tilastojen (eli siis niiden faktojen) mukaan raiskaavat lähes 20-kertaisesti enemmän kuin mitä suomalaiset. Eli täysin syystä ovat vanhemmat huolissaan tyttäriensä hyvinvoinnista.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Siis eikö noita ollenkaan suunnitella demografian kannalta? Ilmeisesti päättäjät eivät ollenkaan ole edes tietoisia noista raiskaustilastoista tai paikkakunnan nuorten tyttärien määrästä (ehkä ilmeisempi tosiasia).

Vaikuttanut jo pitkään siltä että toimintaa ohjaavat jäykät, tylsät ja typerät periaatteet jotka on jossain kiveen hakattu eikä voida käyttää harkintaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen samaa mieltä, heillä on myös todellinen kaaos omassa maassaan, joten pakolaisstatukseen on hyvät syyt.

Nyt, kun katsoo maahanmuuttoviraston tilastoja turvapaikanhakijoista vuodelta 2015(tammi-heinä) niin sotatilaisesta Syyriasta on tullut 119 hakijaa. Samaan aikaan Albaniasta 422, Irakista 1337 ja Somaliasta 945.

Albania on oma lukunsa, mutta osa Irakista on sotatila aluetta, eikä Somalia ainakaan Ulkoministeriön mukaan kovin rauhalliselta vaikuta.

Somalia: matkustustiedote - Ulkoasiainministeriö: Matkustaminen ja maat: Matkustustiedotteet
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Boldaukset mun. Tuossa Kirkkonummen tapauksessahan nuo pelot perustuvat nimenomaan faktoihin. Naapuriin tulee yli 200 miestä maista, jotka tilastojen (eli siis niiden faktojen) mukaan raiskaavat lähes 20-kertaisesti enemmän kuin mitä suomalaiset. Eli täysin syystä ovat vanhemmat huolissaan tyttäriensä hyvinvoinnista.

Mitä boldattu tieto on peräisin?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Albania on oma lukunsa, mutta osa Irakista on sotatila aluetta, eikä Somalia ainakaan Ulkoministeriön mukaan kovin rauhalliselta vaikuta.

Somalia: matkustustiedote - Ulkoasiainministeriö: Matkustaminen ja maat: Matkustustiedotteet

Kyllä, sotatila on karmea. Samaan aikaan turvapaikanhakijoita tulee sotaa pakoon, kun taas Suomesta lähdetään lomailemaan kyseisiin maihin, välillä lähetetään sinne pelkät lapset oppimaan olemaan.

Vuonna 2013 Syyriassa pakolaisia oli yli 6 miljoonaa, joista 4 miljoonaa maan sisällä. Somaliassa ja Irakissa levottomuudet eivät ole koko maassa, mutta rauhalliset alueet eivät kelpaa?
Somaliaan paluumuuttanut Said: Vain varakkaat pääsevät täältä Suomeen - Suomen Uutiset
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, sotatila on karmea. Samaan aikaan turvapaikanhakijoita tulee sotaa pakoon, kun taas Suomesta lähdetään lomailemaan kyseisiin maihin, välillä lähetetään sinne pelkät lapset oppimaan olemaan.

Vuonna 2013 Syyriassa pakolaisia oli yli 6 miljoonaa, joista 4 miljoonaa maan sisällä. Somaliassa ja Irakissa levottomuudet eivät ole koko maassa, mutta rauhalliset alueet eivät kelpaa?
Somaliaan paluumuuttanut Said: Vain varakkaat pääsevät täältä Suomeen - Suomen Uutiset

Suomen Uutisten juttu on aika vahvalla värikynällä tehty.

Ymmärtääkseni Somalia on klaanien maa, jossa liikkuminen ei toimi niin kuin Suomessa. Ja tuskin Ulkoministeriö nyt ihan päästään tiedotteitaan väsää. Irakissa taas on sunnien ja shiia muslimien välit eivät ole kovin lämpimät.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja tuskin Ulkoministeriö nyt ihan päästään tiedotteitaan väsää.

Tässä kohtaa on kuitenkin ihan paikallaan muistuttaa, että Ulkoministeriön tiedotteet ovat aika vahvalla värikynällä vedettyjä. Nämä asiat kuuluvat matkailuketjuun, mutta ei niiden mukaan Suomesta kannattaisi oikein poistua, kun kaikkialla on vaarallista.

Mutta kylläpä yhtä lailla myös ulkomaiden tiedotteissa kerrotaan Suomen olevan aika vaarallinen maa, koska talvella on liukasta ja terrorismin uhka on aina olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös