Tummaihoisten NHL-joukkue

  • 10 483
  • 56

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Jos kerran etniset vähemmistöt otetaan mukaan niin Intiaanien intiaani Chris Chelios mukaan kehiin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti InSideHockey
...joukkueeseeni haetaan nimenomaan neekereitä, muut etniset vähemmistöt eivät tällä kertaa pääse mukaan.
Jumalauta että repesin, kun mietin The Pentin huutamassa edellistä lausetta puhelimeensa... Vieläkin vedet silmissä.
 

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti InSideHockey
Mutta palatakseni ketjun tarkoitukseen, joukkueeseeni haetaan nimenomaan neekereitä
Varohan sanavalintojasi. Mutta juu, Malhotrahan on perinyt pigmenttinsä intialaisista juuristaan, joten afrojen ryhmään luokittelu saattaisi loukata miestä. Ja em. Salvador kuulostaa myös enemmän latinohenkiseltä, joten olehan tarkkana sen joukkueen kasaamisen kanssa nyt, kun tuollaiset vaatimukset asetit.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti goldenawe
Sarjassamme järkeviä kiekkokeskusteluja...

Itse asiassa tästä tuli varsin mielenkiintoinen ketju. Laji, jota on totuttu pitämään "valkoihoisten" lajina pitää sisällään jos jonkinsortin etnisen ryhmän edustajaa.

Neekeri-sanasta joku aina suuttuu, jos ei muuten niin sen takia että tietää sen olevan väännös sanasta nigger jota taas negrot eivät halua itsestään käyttävän. Suomen kieleen se kuitenkin on pesiytynyt niin pysyvästi että sitä käytetään melko yleisesti vaikka tarkoituksena ei todellakaan olisi loukata keskivertohärmäläistä tummempaa henkilöä. Engl. sana nigger taas on aina halventava ja loukkaava.

Jos ketjua lukee joku tummaihoinen, pahoittelen että käytin sanaa neekeri. Sen tarkoitus ei ollut halventaa teitä.

EDIT: Iker, hyvin sanottu siellä takana XD
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Currently there are about 29 minority players in the NHL, including five Black players on the Edmonton Oilers: Anson Carter, Mike Grier, Georges Laraque, and Sean Brown. Other minority players include and Paul Kariya and Denny Lambert of the Mighty Ducks of Anaheim; Jamie Rivers of the Boston Bruins; Jarome Iginla and Craig Berube of the Calgary Flames; David Tanabe of the Carolina Hurricanes; Jean-Luc Grand-Pierre of the Columbus Blue Jackets; Peter Worrell of the Florida Panthers; Jamie Storr of the Los Angeles Kings; Richard Park of the Minnesota Wild; Joe Juneau, Gino Odjick, Sheldon Souray and Mike Ribiero of the Montreal Canadiens; Scott Gomez of the New Jersey Devils; Theoren Fleury, Sandy McCarthy and Manny Malhotra of the New York Rangers; Fred Brathwaite, Jamal Mayers, Rich Pilon and Bryce Salvador of the St. Louis Blues; Kevin Weekes of the Tampa Bay Lightning; Donald Brashear of the Vancouver Canucks and Chris Simon of the Washington Capitals.

Tummaihoiset ovat kai mainittu.

Sean Brown on ns. puolineekeri eli kaverissa on geenejä molemmista roduista.

Kariya, David Tanabe ja Jamie Storr kantavat japanilaista verta, Park korealaista. McCarthy on puolisi neekeri ja puoliksi intiaani, Malhotra on intialaista perua, Gomez on siis hispaani elikkä Meksikosta päin sukujuuret.

Muut taitavat olla sitten noita intiaani-sukuisia pelaajia. Listalta puuttui tosiaan inuiitti Jordin Tootoo ja intiaaniperimää omaava Wade Redden (?).

www.nativehockey.com listaa seuraavat NHL-pelaajat ns. native-pelaajiksi.

Arron Asham
Jonathan Cheechoo
Dan Cloutier
Scott Ferguson
Theo Fleury
Sandy McCarthy
Cody McCormick Wade Redden
Jamie Rivers
Chris Simon
Sheldon Souray
Darcy Tucker
Joey Tetarenko
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti Hielo
Varohan sanavalintojasi. Mutta juu, Malhotrahan on perinyt pigmenttinsä intialaisista juuristaan, joten afrojen ryhmään luokittelu saattaisi loukata miestä. Ja em. Salvador kuulostaa myös enemmän latinohenkiseltä, joten olehan tarkkana sen joukkueen kasaamisen kanssa nyt, kun tuollaiset vaatimukset asetit.

Tähän voisin sanoa että sana "neekeri" oli täysin painokelpoinen Suomen kielessä joskus 1950-luvulla tai jotain.

Jonain päivänä "Tummaihoinenkin" on rasistinen ilmaus, pitäis sanoa "liiaksi auringonvalolle altistunut".

Minä en ole rasisti, pois se musta.

Muuten, jos "tummat sukujuuret" omaavat lasketaan, niin kaikki pelaajat sinne listaan. Eikös ihminen ole näillä näkymin lähtöisin Keniasta tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti goldenawe
Mustien keskuudessa ameriikoissa on käytössä samalta kuulostava sana koko ajan...se on kuitenkin puhekielessä muodossa "niggUZ" tai "niggas" jossa sanan loppu viittaa äännettynä sanaan US eli yhteisöön ja sanaan BRO, veli...

Minä itse näytän aika arjalaiselta...itte käytän sanaa neekeri aina joskus mutta ei se mitään pahaa mulle tarkoita, arvostelen ihmisiä tyhmyyden enkä ihonvärin perusteella...mulla on ollut paljon luokka- ja työkavereita ihan mustimmasta Afrikasta asti...about 8-9 eri Afrikan maasta.

Mä luulen kans et niille liiaksi "auringonvalolle altistuneille" on ihan sama sanotaanko niitä täällä Suomessa neekereiksi, mustiksi vai miksi. Niille varmaan se suurin ero on äänensävyssä. Jos joku puhuu niille asiallisesti ja nimittää neekereiksi, niin tuskin ne hirveän huonoa tykkäävät.

Mutta tosiaan, jos kootaan tummista joukkue, niin eikö niitten pitäis silloin olla näitä nimenomaan mustia (vaikka Carter) eikä jotain sinne päin (vaikka Malhotra)?

Jos muuten siihen NHL2004-peliin kokoat niitä, niin sullehan kelpaa myös Suomessa Ruotsissa ja Saksassa pelaavat, eikö?

Jos on jotain kysyttävää tyyliin "miten saan noi joukkueeseeni", niin pistä YV:tä.

Mitään en muuten vihaa niin paljoa kuin neekereitä ja rasisteja... (sori, huono vitsi)
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Mä luulen kans et niille liiaksi "auringonvalolle altistuneille" on ihan sama sanotaanko niitä täällä Suomessa neekereiksi, mustiksi vai miksi. Niille varmaan se suurin ero on äänensävyssä. Jos joku puhuu niille asiallisesti ja nimittää neekereiksi, niin tuskin ne hirveän huonoa tykkäävät.


No ei sitten muuta kuin South Centraliin kokeilemaan tuota teoriaa. Me muut JA:n kirjoittajat voidaan maksaa sun matkasi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Master Chief
No ei sitten muuta kuin South Centraliin kokeilemaan tuota teoriaa. Me muut JA:n kirjoittajat voidaan maksaa sun matkasi.
Vähän kuin Bruce Willis Die Hard III-elokuvassa.

Ok, ehkä se kyltti "I hate niggas" oli hieman provosoivaa sinänsä...

Melko kovaotteinen joukkue tosiaan kasaantuisi näistä tummahipiäisistä pelaajista. Taitoakin olisi kohtalaisesti, mutta voimaa ehkä sitäkin enemmän. Pukukopissa lentäisi läppä varmasti aitoon elokuvatyyliin.
"I had the muthafucka by the hair, just ´bout to beat his sorry white ass, know what I´m sayin´, then that bitchass ref came and fucked wid us, know what I´m sayin´..."
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Mä luulen kans et niille liiaksi "auringonvalolle altistuneille" on ihan sama sanotaanko niitä täällä Suomessa neekereiksi, mustiksi vai miksi. Niille varmaan se suurin ero on äänensävyssä. Jos joku puhuu niille asiallisesti ja nimittää neekereiksi, niin tuskin ne hirveän huonoa tykkäävät.

Ei tarvitse matkata merta edemmäs kalaan, voit kokeilla mitä afrosuomalaiset tykkää siitä, että kutsut heitä neekereiksi. Veikkaan, että kyyti voi olla kylmää vaikka kuinka hymyillen heille puhelisit. Itse olen jutellut muutamien somalien kanssa ja heille sana "neekeri" on kirosana - se halveeraa heitä, eivätkä he siedä sitä, että valkoihoinen kutsuu heitä nekruksi. Poikkeuksiakin tietty mahtuu joukkoon, niitä vaan ei ole kohdalle kovinkaan montaa sattunut.

vlad.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti vlad
Ei tarvitse matkata merta edemmäs kalaan, voit kokeilla mitä afrosuomalaiset tykkää siitä, että kutsut heitä neekereiksi. Veikkaan, että kyyti voi olla kylmää vaikka kuinka hymyillen heille puhelisit. Itse olen jutellut muutamien somalien kanssa ja heille sana "neekeri" on kirosana - se halveeraa heitä, eivätkä he siedä sitä, että valkoihoinen kutsuu heitä nekruksi. Poikkeuksiakin tietty mahtuu joukkoon, niitä vaan ei ole kohdalle kovinkaan montaa sattunut.

vlad.

En tiedä missä päin maailmaa hieno ja suuresti arvostamani NHL-analyytikko JF asustaa mutta esim. stadissa asematunneli on oiva tapa testata eri sanamuotojen toimivuutta livenä. Palautteenkin saa hetkessä. Ai miksikö ihmiset täällä takertuvat sanoihisi niin helposti? Mietipä sitä.
 
Oheisessa muutaman vuoden vanhassa listassa lueteltu kaikki tummaihoiset pelaajat NHL:n historiassa. Tietyllä varauksella siihen kannattaa suhtautua, sillä tietääkseni ainakaan Dirk Graham ei ole tummaihoinen. Ei ainakaan näytä siltä ja toisaalta mies oli vuosia Chicago Blackhawksin kapteeni ja Jarome Iginlasta on monesti sanottu, että hän on NHL:n ensimmäinen musta kapteeni.

Willie O'Ree (1958-1961, 45 games)
Mike Marson (1974-80, 196)
Bill Riley (1976-80, 139)
Tony McKegney (1978-91, 912)
Bernie Saunders (1979-81, 10)
Ray Neufeld (1980-90, 595)
Grant Fuhr (1981-present, 675)
Val James (1981-87, 11)
Brian Johnson (1983-84, 3)
Dirk Graham (1984-95, 772)
Eldon Reddick (1986-present, 132)
Steve Fletcher (1987-89, 3)
Claude Vilgrain (1987-94, 89)
Paul Jerrard (1988-89, 5)
Mike McHugh (1988-89 1991-92, 20)
Graeme Townshend (1989-present, 45)
Reggie Savage (1991-present, 34)
Dale Craigwell (1991-present, 98)
Darren Banks (1992-94, 20)
Donald Brashear (1993-present, 101)
Sandy McCarthy (1993-present, 191)
Fred Brathwaite (1994-present, 40)
Craig Martin (1994-95, 20)
Joaquin Gage (1994-present, 18)
Jason Doig (1995-present, 15)
 

pp33

Jäsen
Viestin lähetti Viva Torremolinos
Oheisessa muutaman vuoden vanhassa listassa lueteltu kaikki tummaihoiset pelaajat NHL:n historiassa. Tietyllä varauksella siihen kannattaa suhtautua, sillä tietääkseni ainakaan Dirk Graham ei ole tummaihoinen. Ei ainakaan näytä siltä ja toisaalta mies oli vuosia Chicago Blackhawksin kapteeni ja Jarome Iginlasta on monesti sanottu, että hän on NHL:n ensimmäinen musta kapteeni.

Grahamista oli juttua jossain, taisi liittyä juuri tuohon Iginlan kapteeniuteen. Toinen hänen vanhemmistaan oli puoliksi musta, joten Dirk oli "varttimusta". Jotkut pitävätkin näinollen Grahamia ensimmäisenä mustana kapteenina NHL:ssa.

Jossain vanhassa kuvassa Grahamilla oli muuten ihan näyttävä afro-kampaus.

Ja herra JF:n jutut alkavat yleisesti nousta sille tasolle, että pienen tauon pitäminen olisi paikallaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Ok, ok. Mä vain aattelin et yleensä ihmisille se ei haittaa mitä nimeä heistä käyttää, jos ollaan yhteisymmärryksessä mitä ajetaan takaa.

Mulla vain oli armeijakaverina tummaihoinen kaveri joka sanoi ettei ole mitään väliä miksi kutsuu.

Pyydän anteeksi halventavaa käytöstäni toivottavasti kukaan tummaihoinen ei pahoittanut mieltään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti vlad
Itse olen jutellut muutamien somalien kanssa ja heille sana "neekeri" on kirosana - se halveeraa heitä, eivätkä he siedä sitä, että valkoihoinen kutsuu heitä nekruksi.


Tämä saattaa johtua myös siitä, että somalit ovat oma (nomadiperäinen) etninen ryhmänsä, eivätkä välttämättä halua samaistua "tavallisiin" afrikkalaisiin.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti finnjewel
Tämä saattaa johtua myös siitä, että somalit ovat oma (nomadiperäinen) etninen ryhmänsä, eivätkä välttämättä halua samaistua "tavallisiin" afrikkalaisiin.
Off topicilla jatketaan...
Meikäläisen tietämät afrikkalaiset (ei somaliasta) taasen eivät missään nimessä halua samaistua somaleihin, eivätkä suunnilleen kävellä kadulla samaa puolta. Heillä ei ollut yhtään mitään positiivista sanottavaa tästä kansasta (ovat sama tai pahempi heille, kuin mustalaiset monelle valkoiselle, jne.). Että kukkii se rasisminpoikanen niinkin päin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti BigRedBob
Off topicilla jatketaan...
Meikäläisen tietämät afrikkalaiset (ei somaliasta) taasen eivät missään nimessä halua samaistua somaleihin, eivätkä suunnilleen kävellä kadulla samaa puolta. Heillä ei ollut yhtään mitään positiivista sanottavaa tästä kansasta (ovat sama tai pahempi heille, kuin mustalaiset monelle valkoiselle, jne.). Että kukkii se rasisminpoikanen niinkin päin.


On muuten hauskaa että meidän koulun afrikkalaisista mulla on huonoja kokemuksia pelkästään joistain somaleista. On siellä joku harva hyväkin tyyppi eksynyt joukkoon mutta suuri osa on laiskoja pummeja jotka kopioivat toistensa töitä keskenään.


Minussa kyllä herättää pientä huvitusta ja rasismia kuitenkin se että niin moni afrikkalaista syntyperää oleva nuori esim. pohjoismaissa oleskellessaan pyrkii olemaan niin gangsta ja harlemin räppitähti, sen sijaan että toisi esille oman maansa musiikkia ja tyyliä - koska raakasti sanottuna kuitenkin tulee enemmän bambumajasta kuin New Yorkin betonilähiöstä.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Tottakai joukkueeseen kuuluu NHL:n valkoinen neekeri, eli Olli Jokinen. Huulissa sen salaisuus.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti goldenawe
On muuten hauskaa että meidän koulun afrikkalaisista mulla on huonoja kokemuksia pelkästään joistain somaleista. On siellä joku harva hyväkin tyyppi eksynyt joukkoon mutta suuri osa on laiskoja pummeja jotka kopioivat toistensa töitä keskenään.
Hmm.. Tämän mukaan minäkin olen ilmeisesti laiska somalipummi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti Cube
Hmm.. Tämän mukaan minäkin olen ilmeisesti laiska somalipummi.

Opiskelet siis samassa koulussa kuin minä, olet kotoisin Somaliasta ja kuulut täällä niihin somaleihin joista minulla on huonoja kokemuksia oltuani heidän kanssa samalla luokalla?

Sinua en kyllä tietääkseni tunne.
 

Cube

Jäsen
Viestin lähetti goldenawe
Opiskelet siis samassa koulussa kuin minä, olet kotoisin Somaliasta ja kuulut täällä niihin somaleihin joista minulla on huonoja kokemuksia oltuani heidän kanssa samalla luokalla?
En, mutta käytän lauseita "emmä jaksanut", "lainaa vitonen" ja "anna mä kopioin sun ruotsin aineen" useasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös