Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 974 637
  • 47 167

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Fatta beslut saattaa olla "virallisempaa" ruotsinkieltä, kun taas "göra beslut" on selvästi käytetympi tänä päivänä, sekä riikinruotsissa että suomenruotsissa.

Oletettavasti tämä liittyy johonkin koulutehtävään, niin suosittelen tuota Uleåborgirin version käyttämistä varmuuden vuoksi.

Beslut vaatii rektiomaisesti eteensä verbin fatta. Rektio: vrt. "alkaa tehdä", joka on oikein ja "alkaa tekemään", joka on väärin (sääntö, jossa ei ole mitään järkeä).

Pitäisi olla "ruveta tekemään", rai rai.
Puhekielessähän "alkaa tekemään" esiintyy taajemmin kuin "ruveta tekemään" tai "alkaa tehdä". Sama koskenee fastasasharkin pohdintaa ruotsin "virallisemmasta" ja "käytetymmästä" muodosta.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Chris Hansenin luotsaama ohjelma To catch a Predator. Mitä noille hampurilaisille ja muille safkoille tapahtuu mitä pervot roudaavat paikalle? Päätyvätkö ne sitten lopulta kuvausryhmän safkaksi?

MACK
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mikä oli nimeltään se helvetin vaarallisen näköinen turistireitti vuoristossa (suljettiin jokunen vuosi sitten liian vaarallisena), jossa kuljetaan sellaisia parinkymmenen sentin levyisiä, rikkonaisia kivilaatoista ja metallista tehtyjä "siltoja" pitkin? Vähän saman tyylinen kuin tämä Mt. Huashan Kiinassa, mutta tämä reitti oli muistaakseni Euroopassa jossakin (olisiko ollut Espanjassa). Näin joskus videon netissä jossa joku kaveri käveli tuon reitin läpi kameran kanssa ja oli ihan karmean näköistä touhua, mutta en nyt sitten muista yhtään mikä tuon reitin nimi oli ja siksi en löydä sitä videotakaan.

EDIT: Sen verran vielä lisää että tämä oli joku vanha kaivosreitti jota pitkin oli kuljetettu tavaroita kaivokselle.
 
Viimeksi muokattu:

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, AC Milan, RiKi
NHL-osiossa oli jossain vaiheessa ohimennen puhetta, että Firefoxilla on mahdollisuus "kaapata" nettistreameja ja tallentaa niitä koneelle, jotta voisi katsella koneelta sitten jälkeenpäin. Mistähän mahtaisin löytää tällaisen lisäosan? Firefoxin sivuilta ei tunnu löytyvän. Jos jollain tällainen on, voisiko samalla kertoa onko sen kanssa ollut ongelmia vai toimiiko moitteetta?

Nimim. Canalista eroon tahtova NHL-fani.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kumma kyllä, itse en ole koskaan törmännyt puheessakaan mihinkään muuhun versioon kuin fatta beslut.
Kyllä puheessa sanotaan usein göra beslut mutta se on kuten aikaisemmin on todettu väärin. Fatta beslut on se oikea.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kumma kyllä, itse en ole koskaan törmännyt puheessakaan mihinkään muuhun versioon kuin fatta beslut.
Mielenkiintoista että jatkoajan ylivoimaisesti eniten tietävä kirjoittaja ei ole edes kuullut "göra beslut", sillä jopa kirjoitettuna se näköjään lähestyy "fatta beslut". Googlefight tietää.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Mistä olisi mahdollista löytää esim. viime kauden rankkariprosentit pelaajien osalta?
Myös vanhempia kausia saa olla mukana.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
1/1 nyt menee vielä tuurillä, mutta Wojtek Wolskin 10/12 83,3 % on kyllä jo melkoista taidetta. Lakki päästä.

2005-2006 kaudella Jussi Jokinen pisti 9 ensimmäistä rankkaria sisään. Kauden loputtua saldo oli 10/13. Kauden 8:s onnistunut oli Edmontonia vastaan 7.3.2006 pelitilannerankkari, kun toista erää oli jäljellä 5.23. Lisäksi Jokinen pisti 9:nnen saman pelin rankkarikisassa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Avopuolisoni isä sai uuden naisystävänsä kanssa pojan tuossa muutama viikko sitten ja he haluavat ehdottomasti pariskunnan lapselle kummiksi.

Kysyivät sitten avovaimoani ja minua tuohon tehtävään. No vaimoketta asia kiinnostaa, mutta itseäni ei juurikaan nappaa, etenkin, kun appiukon uusi emäntä on kohtalaisen kylmä ja veemäinen ämmä. Sain sellaisen käsityksen, että ehdottomalle apelleni kelpaa kummeiksi vain nimenomaan pariskunta, eli en tiedä miten käy, mikäli itse sanon no thanks.

Avovaimoni luonnollisesti haluaisi olla velipuolensa kummi, mutta minä olen todennut, että kummiksi suostun korkeintaan siskoni lapsille sitten jonain päivänä. Miten tämä homma hoidetaan hienosti? Korostan, että appiukon kanssa ei neuvotella, hän on ehdoton ja periaatteen mies.

Eli ilmeisesti pakko itse antautua kummiksi, että avokkini saa toimia pikkuveljensä kummina. Kusetanko, etten ole käynyt rippikoulua?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Eli ilmeisesti pakko itse antautua kummiksi, että avokkini saa toimia pikkuveljensä kummina.

En tiedä miten itse asiasta ajattelet, mutta ainakin minulle tuo kummin homma on aika tärkeä asia. Minä kyllä sanoisin asiat niin kuin ne ovat ilman mitään antautumista kenellekään. Sinäkin voit olla ehdoton, kun kerran muutkin ovat.

Ei sitä ole pakko kenenkään kummiksi ruveta, varsinkin jos lapsen vanhempia kohtaan on jotain antipatioita.

Se on sellainen asia, että jos sitä alkaa antautua sinne sun tänne, niin sitä saa antautua koko loppu ikänsä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Eli ilmeisesti pakko itse antautua kummiksi, että avokkini saa toimia pikkuveljensä kummina. Kusetanko, etten ole käynyt rippikoulua?

Älä ny hjuva veikko sentää ota kunniatehtävää vastaan, jos se ei tunnu oikealta.
Tee vaikka, kuten Uuno Turhapuro aikoinaan; juuri ennenkuin kuin alkoi aamut intissä, meni hän edellisenä päivänä ilmoittautumaan autokouluun ja haki lomaa just pahasti kesken jääneen koulun loppuun suorittamiseen...


... tai sitten vaan sano, että nou thänks, musta ei ole siihen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli ilmeisesti pakko itse antautua kummiksi, että avokkini saa toimia pikkuveljensä kummina. Kusetanko, etten ole käynyt rippikoulua?
Minä sanoin veljelleni aikoinaan, kun hän pyysi minua tyttärensä kummiksi, että en halua huomioida lasta vain jonkun statuksen vuoksi, vaan aidosti. Lisäksi sanoin, että olen armottoman huono muistamaan merkkipäiviä, enkä halua ottaa sitä riskiä, että pahoitan pikkumuksun mielen unohduksillani. Nämä olivat vilpittömän aitoja syitä, ja velipoika ymmärsi ne. Minulla on jo ennestään yksi kummipoika, joten tiesin mistä puhuin. Nyt kohtaamiset veljentytön kanssa ovat olleet itselleni hyvin helppoja ja luonnollisia, kun ei ole fiilistä, että seurustelen junnun kanssa vain viran puolesta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
... tai sitten vaan sano, että nou thänks, musta ei ole siihen.

Näin kai se on tehtävä.

Kiitoksia moby, Jere ja sampio vastauksistanne, nyt se pienikin epävarmuus karisi ja aion ilmoittaa, että parempi onni ensi kerralla. Kuten jo kirjoitinkin, eri asia mikäli kyseessä olisi oman sisareni lapsi tai jonkun hyvän ystävän / oman sukulaisen.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Tulikohan töppäiltyä?

Kävin tänään tekemässä säästövakuutussopimuksen Alexandria Pankkiiriliikkeen kanssa. 100e/kk suoraveloituksella seuraavat viisi vuotta rahastoihin.

Jos olettaa, että seuraavan viiden vuoden perioodi olisi talouden saralla edes kelvollinen, niin jääköhän tästä edes omilleen? Vai näinköhän minua sitten kuitenkin huijattiin, vaikka itselleni vannoin ettei niin tule käymään.

Kahdenlaista mielipidettä olen kyseisestä firmasta kuullut, joskin pääosin negatiivista. Nyt mietityttää, että tuliko tässä ryssittyä useita satoja euroja johonkin humpuukihommaan?
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt mietityttää, että tuliko tässä ryssittyä useita satoja euroja johonkin humpuukihommaan?

Todennäköisesti kyllä. Hirvittäviä ovat tuon Alexandrian kauppaamien Skandian eläkevakuutuksien kulut. Lisäksi on ollut vahvoja puheita liikkeellä, että tuon verovähennyksen tulee jatkossa saamaan muihinkin sijoituksiin kuin vain vakuutusyhtiöiden tarjoamiin eläkevakuutuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös