Kuntavaalit 2008

  • 78 041
  • 622

Viljuri

Jäsen
(snips) Urpilainen ilmeisesti on suhteellisen kevyt politiikko, mutta niinpä tällä hetkellä tuntuvat lähes kaikki puoluejohtajat olevan.

Eri mieltä, oletat ilmeisesti automaattisesti, että meneillään oleva kehitys pohjautuisi pelkästään ns. "elämän sietämättömään keveyteen".

Kevein kaikista on kyllä keskustan Korhonen, joka lukee aivan väärin niitä viestejä, joita keskustan kentältä hänelle suodaan. Mitä tahansa voi tapahtua, mutta vaalien sanoma lienee torjuntavoitoista ja retorisista tyhjäntoimittajista huolimatta se, että äänestäjien preferenssit ovat muuttuneet ja muuttuvat itse asiassa ikärakenteen myötä kiihtyvällä tahdilla tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelma on edelleen vertailukohta. Yleispoliittisina vaaleina vertailu vuoden 2004 kuntavaaleihin on kohtuullisen irrelevantti, vuoden 2007 eduskuntavaalit on oikeampi vertailukohta. Siihen nähden Kepu on suuri häviäjä., demarit aika lailla samoissa luvuissa. Samoin gallupeihin nähden muutos on samansuuntainen.

Ainakin allekirjoittaneelle kunnallis- ja eduskuntavaalit ovat aivan eri asia. Ja itse vertaan tuloksia nimenomaan edellisiin kuntavaaleihin. Niin erilainen luonne vaaleilla on landella. Saapa nähdä, jääkö kepu alle 20% rajan.
 

kymppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep, itsekin vertaisin nimenomaan eduskuntavaaleihin.
Mä en todellakaan vertaisi kuntavaaleja mihinkään muihin vaaleihin. Itse asiassa koko laajan tason puoluepolitiikka vaikuttaa kuntavaaleissa huomattavan vähän.

Tietysti tämä mielipide tulee omasta lähtökohdasta, kun itsellä ei ole mitään "omaa" puoluetta, jota äänestetään joka vaaleissa ja täällä juhlitaan sen voittoa tai selitellään tappiota. Uskoisin kuitenkin, että itsenikaltaisia suomalaisia on todella paljon (vaikka tässä keskustelussa ei olisikaan).

Joka tapauksessa kuntavaaleissa näkökulma on aivan erilainen. Itse en voisi kuvitellakaan äänestäväni vihreitä eduskuntavaaleissa, koska niin älyttömiä ajatuksia puolueesta löytyy ihan johtopaikoilta. Paikallistasolla ratkaistavissa oleviin asioihin mielipiteet sen sijaan ovat huomattavasti lähempänä omiani. Tämä siis ei tarkoita, että olisin vihreitä äänestänyt, mutta näin esimerkkinä. Paikalliset teemat ratkaisevat paljon, eivät kansalliset puolueohjelmat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos verrataan puhtaasti edellisiin kuntavaaleihin, niin SDP on tällä hetkellä jokaisessa vaalipiirissä pakkasen puolella. Eli mielestäni huono tulos, jos asemia menetetään kautta maan tasaisesti. Torjuntavoitto tarkoitti lähinnä ehkä kilpailua Keskustan kanssa.

Kuten pariin kertaan selitetty, torjuntavoitto tarkoitti sitä suhteessa gallupeihin ja ennen kaikkea eduskuntavaaleihin 2007. Valtakunnantason puoluekannatusta on irrelevanttia verrata 2004 vaaleihin, jos puhutaan yleispoliittisesti - kuten nämä analyysit tavataan tehdä. Yksittäisen kunnan tasolla puhutaan eri tavasta verrata sitten. Tämän saman kertoivat kyllä kahdella eri kanavalla nuo pari pykälää ylempänä saman oppiaineen sisälläkin olevat ns. vaaliasiantuntijat, jos kuuntelitte...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Gallupit todellakin ennakoivat yli 3% vaalitappiota?

Ennakoivat selvää kolmatta sijaa. Kolmen suuren osalta järjestys ja erot lienevät ne olennaisimmat.

EDIT: Tämä tarkistamatta mitään. Kuitenkin gallupeihin nähden olennaista on Kepun selkeä tappio - muistelen, että tällä viikolla ylen gallup ennusti kepun menevän ohi demareiden?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin huvikseni katselemassa muutamien tuttujen paikkakuntien tuloksia Ylen tulospalvelusta, Karkkila yhtenä niistä. Punaisen kaupungin maine ei aina ole avautunut mulle, mutta ei kai tuo vasemmistoliiton reilun 32 prosentin osuus äänistä kovin paljon selittelyille sijaa jätä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eri mieltä, oletat ilmeisesti automaattisesti, että meneillään oleva kehitys pohjautuisi pelkästään ns. "elämän sietämättömään keveyteen".

Kevein kaikista on kyllä keskustan Korhonen, joka lukee aivan väärin niitä viestejä, joita keskustan kentältä hänelle suodaan. Mitä tahansa voi tapahtua, mutta vaalien sanoma lienee torjutavoitoista ja retorisista tyhjäntoimittajista huolimatta se, että äänestäjien preferenssit ovat muuttuneet ja muuttuvat itse asiassa ikärakenteen myötä kiihtyvällä tahdilla tulevaisuudessa.

No, minusta Vanhanen on nähty. Konsensushakuinen, ylisovitteleva hallituksen sisällä, ei mitään suuria linjoja, toki näppärää pientaktiikkaa. Katainen on minusta täysi arvoitus - tarpeeksi häikäilemätön menestyäkseen, mutta toistaiseksi ei mitenkään profiloitunut henkilönä, viimeistä piirtoa myöten laskelmoitu, tämä syksy ei ole erityisemmin vakuuttanut finanssi-kriisin suhteen. Urpilaista ei ole vielä paljon nähty, mutta se mikä on nähty ei vakuuta, saa nähdä. Muista ei juuri erotu kuin Soini enkä oikein näe, että hän tästä pystyy juurikaan perussuomalaisia eteenpäin nostamaan. Cronberg oli outo valinta vihreiden johtoon. Nämä ovat hyvien aikojen johtajia, yleensä henkilöt ovat pieniä kun haasteetkin ovat. Ei tapahdu karsintaa tapahtumien toimesta.

Hmm, menisiköhän muuten Keskusta alle 20:n, se olisi kyllä suuri yllätys.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella PS on saamassa kaksi lisäpaikkaa ja erittäin valovoimaisena tähtenä heillä on Koukkuniemen vanhainkodin ongelmat julkisuuteen tuonut sairaanhoitaja Laila Koskela, tällä hetkellä 1473 ääntä.
"Lihaa syövien älykköjen" suosikki Pertti "Veltto" Virtasen äänisaalis on puolestaan tällä hetkellä vain 901.

Tampereella PS saa joko neljä tai viisi lisäpaikkaa. Nykyvaltuustossa ei perussuomalaisia ole, sillä Velttokin valittiin valtuustoon sitoutumattomien riveistä.
 

scholl

Jäsen
Hahhaa!
1987 tuli veret seisauttava eduskuntavaalitulos.
Silloin kokoomus nappasi n. 10 lisäpaikkaa.
Olin aivan varma, että siitä alkoi Suomen siirtyminen oikeistolliseksi valtioksi.
Olin väärässä. Mutta nyt 2008 Suomesta tulee oikeistolainen valtio niin että tuntuu!
Katainen, Stubb, Niinistö jne. Muilla puolueilla ei ole henkilöpuolellakaan mitään jakoa.

Vihdoinkin kansa näkee jo päällepäin ketkä on kaatopaikkaporukkaa ja ketkä ei.
Zysse jää pois ja sitä kautta 7777 ääntä, mutta silti tulee vahva tulos monelta ehdokkaalta. Ei tarvitse mennä läpi jokaisen pienillä äänimäärillä niinkuin smp-läiset Soinin perässä, vaan kokoomus hki on saanut vahvalla rintamalla ääniä.

Tänään muita vituttaa varmaan ihan sairaasti!
Nyt ovat minä ja muut äänestäneet oikein.
 

Fordél

Jäsen
Jos Urpilainen alkoi vituttamaan niin kuka ihme on tuo akka, joka on aina tuolla haastatteluiden taustalla Keskustan puoluetoimistolla? En ole kyllä tollaista linssiludetta ennen nähnyt, mutta ilmeisesti ko. pirkko aloitti jo hyvissä ajoita kamppanjan seuraavia kunnallisvaaleja varten. TeeVeestä tuttu...
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Yksi merkittäistä vaalien tuloksista tapahtui Helsingissä, jossa tämän hetken ennusteen mukaan (yle) vihreät noussee toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Tosin vasta hieman yli puolet laskettu.
Kokoomus lisää paikkoja yhdellä (26).
Vihreät lisää paikkoja kahdella (19).
Demarit menettää viisi(!) paikkaa (16).
Torjuntavoitto syntyi jossain muualla kuin Helsingissä.
Persut nousevat muuten neljään paikkaan ja ovat Helsingissä menestyjiä.

Edit. Jaana Pelkonen yli 2000 ääntä. Julkisuudesta on aika lailla hyötyä.

Oma ehdokkaani menee läpi ja kuului vaalien voittajiin. Äänestin Helsingissä.

Yleisenä linjana kyllä yllätti Keskustan heikko, jopa todella heikko, tulos. Jos sama trendi jatkuu, niin sinipuna on jopa todennäköinen seuraavien eduskuntavaalien jälkeen...mahtaa aiheuttaa eräissä nimimerkeissä jo aikamoista ahdistusta ;D

Ylen haastattelussa Lehtomäki näyttää jo valmistautuvan puheenjohtajuuteen...
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mä en todellakaan vertaisi kuntavaaleja mihinkään muihin vaaleihin. Itse asiassa koko laajan tason puoluepolitiikka vaikuttaa kuntavaaleissa huomattavan vähän.

Tuota, näin nyt vain on tapana tehdä - neljä vuotta on hyvin pitkä aika politiikassa ja itse asiassa kuntavaalit seuraavat hyvinkin tarkasti yleispoliittisia trendejä. Toki erojakin on, esim. muiden osuus on kuntavaaleissa yleensä paljon merkittävämpi kuin eduskuntavaaleissa. Jos kysymys olisi puhtaasti kuntakohtaisista asioista, ei silloin mitään linjoja voisi tuloksista poimiakaan, ne heittelisivät täysin paikallisten asioiden ja henkilöiden tahtiin. Mutta kuten näistäkin tuloksista nähdään niin olennaisimmat trendit selvästi ylittävät yksittäiset kuntarajat.
 

Ottomaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit forever ja muulloin HIFK
Mikä ihmeen eukko on Keskustan vaalivalvojaisissa tehtyjen haastattelujen taustalla aina nyökyttelemässä? Harvinaisen möllin (ei Keinosmaisen) näköistä toimintaa ja aiheuttaa lievää myötähäpeää...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tänään muita vituttaa varmaan ihan sairaasti!
Nyt ovat minä ja muut äänestäneet oikein.

No eipä vituta, itse asiassa päinvastoin.

Perussuomalaiset kohensi asemiaan parhaiten näissä vaaleissa ja siskolle napsahti valtuustopaikka.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kun noista gallupeista on ollut tässä puhetta, niin googletinpa huvikseni muutaman:

HS: SDP 23,1%

Savon Sanomat: SDP 22,1

YLE: SDP 21,5 (tässäkin SDP arvioitu kakkoseksi)

Joten kyllä minä sanoisin että torjuntavoitosta puhuminen on itsepetosta ja väite siitä, että gallupit tällaista vaalitappiota antoi odottaakin, on täysin perusteeton.
 

Wristlock

Jäsen
Illan linssiludepalkinto menee ehdottomasti Kepun tappiojuhlissa pyörivälle tantalle joka vääntää itsensä joka helvetin haastattelun taustalle (n. 30 cm etäisyydelle haastateltavasta) nyökyttelemään.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Stadissa vihreät kepittää demareita sata-nolla! Soininvaara näyttää rökittävän jopa Vapaavuoren. Reilut 5000 ääntä, kun noin 2/3 äänistä laskettu. Taitaa Osmo saada ääniä muualtakin kuin Viikki-Vallila-Kumpula-akselilta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Maikkari voisi kyllä ihan suosiolla jättää nämä asiaohjelmat YLElle ja pistää jotain Salkkareiden uusintoja pyörimään, tämä pökkelö joka ruudussa osoittelee tulosskriiniä jollain tikulla ja samalla änkyttäen seisoo äänimäärien edessä niin että niitä ei näe on kyllä aika tragikoomista katseltavaa.
 

Oadie

Jäsen
Jos Urpilainen alkoi vituttamaan niin kuka ihme on tuo akka, joka on aina tuolla haastatteluiden taustalla Keskustan puoluetoimistolla? En ole kyllä tollaista linssiludetta ennen nähnyt, mutta ilmeisesti ko. pirkko aloitti jo hyvissä ajoita kamppanjan seuraavia kunnallisvaaleja varten. TeeVeestä tuttu...

Juu samaa katselin minäkin. Ehdottomasti illan parasta huumoria tuo akka. Näyttää siirtyvän vaan joka haastattelussa lähemmäs ja lähemmäs kameraa. Kohtelias ainakin kun kiittelee haastattelijaa nyökkäilemällä aina haastattelun päätyttyä. Ristus, mikä linssilude.
 

Fordél

Jäsen
Olen vahvasti eri mieltä siitä, että PS ja Vihreät olisivat mitenkään samoista äänestäjistä kilpailevia puolueita. Ts. harvoin varmaan yksilö tekee valintaansa nimenomaan näiden kahden puolueen välillä. Nukkuvia molemmat varmasti tavoittelevat, se on tietysti selvä.

Juuri näin. PS ja Vihreät eivät todellakaan taistele samoista äänestäjistä vaan kyllä Vihreät napsii äänestäjiä eniten varmasti Vasemmistoliitolta. Lisäksi Vihreillä lienee eniten aina uusia äänestäjiä jos asiaa katsastetaan prosentuaalisesti. Hieno tulos Vihreiltä!

Vielä tässä jännitetään sitä, että tippuuko Kepu alle 20 prossan...Se voisi olla henkisesti jo melkoinen paukku, mutta jos sillä lähtisi Korhonen lätkimään puukottamasta pj:n selkään niin antaa mennä vain!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Soinin henkilökohtainen äänimäärä on kyllä huikea: 6961 tällä hetkellä! Kirkkaasti ykkönen valtakunnallisesti, Soininvaara 1300 ääntä perässä. Soini taisi samalla ilmoittautua seuraavien pressanvaalien mustaksi hevoseksi, sillä kyllä tuo äänivyöry jotain merkitsee niissäkin karkeloissa. Taistelee varmasti Hautalan kanssa nelossijasta. Voi jopa haastaa demarien ehdokkaan, koska mitään Ahtisaaren tasoista timanttia ei demareilla todellakaan ole tarjota.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Helsingin ääntenlaskennan tässä vaiheessa maalaisliittolaiset ovat menettämässä yhden paikan, vähennystä neljästä kolmeen. Vaalien trendi on Helsingissä siis tervehdyttävä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Illan linssiludepalkinto menee ehdottomasti Kepun tappiojuhlissa pyörivälle tantalle joka vääntää itsensä joka helvetin haastattelun taustalle (n. 30 cm etäisyydelle haastateltavasta) nyökyttelemään.
Samalla wanabee-julkkikselle olen tässä itsekkin repeilly. :)

Hieman harmittaa että sukulainen on jäämässä ulos omasta kuntavaltuustostaan. Varmaan kova paikka kun ei sitten pystynyt uudistamaan paikkaansa ja on ollut koko elämänsä politiikassa mukana. Ikääkin on sen verran että tämä jäi varmaan vikaksi yritykseksi. No varmasti Kokoomuksen voitto lämittää...
 
Vihreiden on helppoa menestyä kun muodissa oleva ilmastonmuutosteema jauhtaa ympäristöhenkistä materiaalia eetteriin päivittäin. Siinä on helppo Helsinkiläisen wannabe-vihertäjän äänestää heitä ja tuntea tehneensä jotain maapallon hyväksi.

Itse puolueella on monissa tapauksissa aivan käsittämättömiä ideoita joista monet ovat täydessä ristiriidassa ilmastonmuutoksen tai ympäristökysymysten kanssa.

Jos vihreillä olisi munaa myöntää oleensa väärässä ja kääntyä pro-ydinvoimapuolueeksi ilmastonmuutoksen nimissä, niin heidän uskottavuutensa nousisi kertaheitolla uusiin sfääreihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös