Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 858 252
  • 11 239

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kun tuossa katselin kolmosen elokuvaa niin tuli taas mieleen että mitä vittua tuo amerikkalaisten aina hokema "Knock Knock - Who's there?" -vitsi oikein tarkoittaa. Minä en ole koskaan tajunnut tuon ideaa.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Jos ihminen on sokea, millaisena hän kuvittelee asioiden näyttävän? Eli jos sanot sokealle henkilölle, että tuossa edessä on koira, millaisena hän käsittää kyseisen eläimen?

Toki ymmärrän, että tunnustelemalla esineitä tai ihmisiä hän pääsee em.objektien muodoista selville, mutta miten hän kuvittelee värit, jos sanot sokealle ihmiselle, että kädessäsi on keltainen muki?

Tätä on tullut pohdittua pitkään, myös kuuro-mykkä-sokeiden ihmisten kommunikointia olen miettinyt erittäin pitkään. Miten se tapahtuu?

Pitäisi tietää, kehitys- ja liikuntavammaisten parissa on tullut työskenneltyä, mutta näiden asioiden kohdalla on iso aukko.

Asioista tietävät, valaiskaa minua. Ja toki tämä on monien mielestä todella tyhmä kysymys, mutta juuri siksi tätä kysyn.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Toki ymmärrän, että tunnustelemalla esineitä tai ihmisiä hän pääsee em.objektien muodoista selville, mutta miten hän kuvittelee värit, jos sanot sokealle ihmiselle, että kädessäsi on keltainen muki?

En tuohon sinänsä osaa vastata, mutta tästä tuli mieleeni yksi minua niinikään pitkään askarruttanut tyhmä kysymys. Eli miten selität toiselle näkevälle ihmiselle, että millainen on esimerkiksi sininen? Jokainen näkevä ihminen näkee värit todennäköisesti omalla tavallaan, josta johtuu mm. lempivärien vaihtelevuus yksilöstä riippuen. Minun sininen voi näyttää sinun silmissäsi aivan eriväriseltä. Miten siis kuvailet toiselle ihmiselle, minkälaisena sinä näet värin sininen?

Joten jos värin kuvaaminen on toiselle näkevällekin yksilölle mahdoton tehtävä, niin ei kai sitä sokeallekaan voi selittää.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Miksi on jano, vaikka on juonut koko yön?
Tapahtui joskus 50- tai 60-luvulla. Isäni perheen ajokoira oli karannut omille teilleen ja joutunut (tai hakeutunut) reissussa tappeluun. Tulee sitten hurjan näköisessä kunnossa takaisin kotiin. Menee kupilleen ja alkaa juoda. Juo juomistaan, ei tunnu saavan tarpeekseen. Tarkemmin kun sitten koiraa tutkiskeltiin, huomattiin, että tappelukaveri oli repinyt sen kaulaan niin syvän haavan, että vesi valui juodessa ulos.

Onko Kapteeni kenties ollut tappelussa?

P.S. Tiedoksi kiinnostuneille, koira tuli kuntoon. Varmaan otti uutta myllyä pian taas.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Mitä tarkoittaa "toim.huom"?
Toimittajan huomautus tjsp. Käytetään monesti sellaisessa yhteydessä, kun toimittaja lisää oman huomautuksensa lainattuun tekstiin.

Esimerkki:

"Mä luistelin täysillä maalille ja joku heitti kiekon sinne (kiekon syötti Teppo Tulppu, toim. huom.), mä pääsin ekana karoille ja sain survottua sen sisään. Tahtomaali."
 
Suosikkijoukkue
Ilves
En kahlannut ketjua läpi, enkä edes hakua käytttänyt joten voi olla että wanhaa asiaa:

Paljon puhutaan autojen hiilidioksidipäästöistä. Kuinka paljon on ihmisen CO2-päästöt/km? Onko ihmisen ympäristöystävällisempää juosta vai kävellä?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinka usein lääkärit ja sairaanhoitajat ovat itse sairaslomalla? Luulisi että olisivat vähän väliä saikulla kun jokapäivä joutuvat sairaiden kanssa tekemisiin, vai onko lääkäreillä ja hoitsuilla vaan niin iso immunisuoja, etteivät sairastu ollenkaan?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kuinka usein lääkärit ja sairaanhoitajat ovat itse sairaslomalla? Luulisi että olisivat vähän väliä saikulla kun jokapäivä joutuvat sairaiden kanssa tekemisiin, vai onko lääkäreillä ja hoitsuilla vaan niin iso immunisuoja, etteivät sairastu ollenkaan?
Eräs tuttu kertoi kerran kaveristaan, joka oli mennyt töihin jätevesilaitokselle. Ensimmäisen puolen vuoden aikana oli sairastanut "kaiken mitä ihminen voi sairastaa", sen jälkeen ei ole sairastanut mitään koskaan. Kyllä se immuunijärjestelmä tehostuu kun altistus taudin aiheuttajille kasvaa. Uskoisin että sama pätee sairaalahenkilökuntaan.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
kuuro-mykkä-sokeiden ihmisten kommunikointia olen miettinyt erittäin pitkään. Miten se tapahtuu?
Joskus nähnyt telkkarista kuinka kuuro-mykkä-sokea piti viittovan henkilön käsistä kiinni. Sitä miten on ollut mahdollista oppia mitä mikin huiskaisu tarkoittaa en ihan äkkiä pysty ymmärtämään.
 

J.Petke

Jäsen
Joskus nähnyt telkkarista kuinka kuuro-mykkä-sokea piti viittovan henkilön käsistä kiinni. Sitä miten on ollut mahdollista oppia mitä mikin huiskaisu tarkoittaa en ihan äkkiä pysty ymmärtämään.

Televisiosta tuli "hauska" pätkä missä kuuroille vanhemmille syntyi sokea poika. Kommunikoivat siten, että poika antoi kämmenensä mihin vanhemmat sitten tekivät käsimerkkejä eli viittomakieltä. Tokihan tuo alku on opeteltu tulkin avulla mutta on siinäkin ollut varmasti vanhemmilla miettimistä kun ovat saaneet selville että poika on sokea.
 

Duffman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chelsea, Florida Panthers, Azzurri
Mikä on syynä siihen että jatkoajassa on ketjut sekalaisten kysymysten ketju part 2 ja hyvät naurut netistä part 2. Onko edellisistä ketjuista loppunut tila vai mikä tähän on syynä?
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos soitan numeroon, joka ei ole enää käytössä ja sieltä sitten tulee tämä ''tavoittelemanne numero ei ole käytössä liiba laabaa'', niin kuka tämän palvelun tarjoaa? Minun operaattorini vai sen jonka alku numerossa on (esim. 040)???
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kun tuossa katselin kolmosen elokuvaa niin tuli taas mieleen että mitä vittua tuo amerikkalaisten aina hokema "Knock Knock - Who's there?" -vitsi oikein tarkoittaa. Minä en ole koskaan tajunnut tuon ideaa.
Yhdyn kuoroon, samaa olen pohtinut. Kertokaa nyt joku. Minä veikkaan että idea on se ettei ideaa ole, tai sitten huumorintajuni on vain niin paljon huonompi/parempi kuin ameriikanpelleillä etten kykene käsittämään.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yhdyn kuoroon, samaa olen pohtinut. Kertokaa nyt joku. Minä veikkaan että idea on se ettei ideaa ole, tai sitten huumorintajuni on vain niin paljon huonompi/parempi kuin ameriikanpelleillä etten kykene käsittämään.

On niissä idea. Tosin ainakin ei-anglokaaniseen makuun todella surkea. Siis tarkoitushan noissa on verbaalikikkailla.

Ensin koputetaan.
Sitten kysytään, että kuka siellä?
Koputtaja vastaa sitten nimellä. Vaikka nyt Bo.
Ja sitten se varmistaa, että Bo who?
Ja sittenhän se onkin tosi hauska yhdistelmä, kun se kuulostaa että buhuu.

En kyllä äkkiseltään keksinyt mitään, mikä toimisi suomeksi ja sanalla kuka. Enkä kyllä mitään edes hiukan hymyilyttävää lontoolaisversiotakaan. Mutta sittemmin tuo vitsi on kai noussut niin suosituksi, että siitä on lähdetty ihan absurdeille poluille. Eli ei enää yritetäkään väännellä sanoja, vaan sanotaan vaan jotain ihan hölmöä. Ja sepä se onkin hauskaa.

No, ehkä jenkitkään ei ymmärrä kaksi mummoa meni mustikkaan, mutta toinen ei mahtunut sinne -klassikkoa tai ainakaan sitä, kun kaksi miestä meni mestään ja toinen söi makkaraa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi joissakin ratikoissa on jo pitkään lukenut Itämerenkadun pysäkin ruotsinkielisenä nimenä Ästersjögatan?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Miksi joissakin ratikoissa on jo pitkään lukenut Itämerenkadun pysäkin ruotsinkielisenä nimenä Ästersjögatan?

Taitaa muuten olla vain niissä uusissa spårissa, vanhoissa on ihan Ö.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miksi ruotsalaiset näyttävät aina ruotsalaisilta? Vaikka olisivat syntyneet Suomessa kuten Tommy Salo? Tai Martin Dahlin. Neek... Musta. Näyttää silti ihan ruotsalaiselta?
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Joskus nähnyt telkkarista kuinka kuuro-mykkä-sokea piti viittovan henkilön käsistä kiinni. Sitä miten on ollut mahdollista oppia mitä mikin huiskaisu tarkoittaa en ihan äkkiä pysty ymmärtämään.

Jep, taktiiliviittominen on tuttua kauraa, onko se juuri se kieli, millä asia hoidetaan? Toki kuulostaisi siltä, että voisi olla se kommunikointikeino.

Tyhmä kysymys: paljonko hauki maksaa torilla? etten vain offtopicciin syyllisty.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
On niissä idea. Tosin ainakin ei-anglokaaniseen makuun todella surkea. Siis tarkoitushan noissa on verbaalikikkailla.

Ensin koputetaan.
Sitten kysytään, että kuka siellä?
Koputtaja vastaa sitten nimellä. Vaikka nyt Bo.
Ja sitten se varmistaa, että Bo who?
Ja sittenhän se onkin tosi hauska yhdistelmä, kun se kuulostaa että buhuu.

Off-topiccina...

Lystikkäin versio, jonka itse olen tavannut:

*knock knock*
-Who´s there?
-Interrupting cow.
-Wh.....
-*MOOOOOOW*
-Wh.....
-*MOOOOOOW*


KEU KEU.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös