Astma ja koira - Mahdoton yhtälö?

  • 19 839
  • 40

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Onko muita palstalaisia jotka haluaisivat ottaa koiran mutta se tuntuu mahdottomalta?
Entä onko heitä, kenellä on astma mutta silti koiruus löytyy kotoa?
Keskustelua ns. allergiavapaista koirista, onko kokemuksia?
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Onko muita palstalaisia jotka haluaisivat ottaa koiran mutta se tuntuu mahdottomalta?
Entä onko heitä, kenellä on astma mutta silti koiruus löytyy kotoa?
Keskustelua ns. allergiavapaista koirista, onko kokemuksia?

Vaimolla on astma ja meillä on Bokseri (vielä viime kuuhun asti kaksikin kappaletta). Eipä tuo ainakaan pahentunut ole. Tuskin tuo tuosta paraneekaan. Todettiin tietty piskien hankkimisen jälkeen. Eipä sellaista allergiavapaata koiraa kaiketi olekkaan, vaikka joistain niin väitetään.

Tyttärellä on koira-allergia vaan parantunut kun on meillä saanut ns. siedätyshoitoa.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Astmakohtaus ymmärtääkseni iskee päälle joistakin tietyistä asioista, jotka itse kullekin ovat ainakin jossain määrin yksilöllisiä. Vaikkei koirille suoraan olisikaan allerginen, niin niiden sisään kotiin kantama hiekka ja pöly kannattaa ottaa huomioon. Minulla on astma, olen herkistynyt kissoille, hevosille ja lievemmin huonepölylle. Ja kylla, meillä on koira. Kyseessä on hyvin lyhytkarvainen koira, mutta tassuissa ja turkissa silti tulee hiekkaa ja pölyä sisään ihan kiitettävästi. Oma astmani lienee melko lievä, sillä en tunne että koiran takia oirehtisin. Jos pöly on pahasti myrkkyä, on kyllä vaikea suositella koiran pitoa samassa huushollissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisiko mitenkään mahdollista, että astma/koira-dilemmaa käsiteltäsiin jo aiemmin perustetussa koira-aiheisessa viestiketjussa? http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=32013&page=26&highlight=koira

Minun mielestäni tämä taas voisi olla päteväkin allergiaketju, jossa puhutaan enemmän allergioista, kuin koirista.

Mutta anyway, ketjun aiheeseen. Hyvällä kaverillani on astma ja koira-allergiakin. Tai koira-allergia oli ainakin todettu joskus lapsena, eli yli 20v sitten. Tänä päivänä kyseinen kaverini asustelee tyttöystävänsä ja tämän mäyräkoiran (en tarkoita sellaista mäyräkoiraa, joka sisältää ölppyputeleita) kanssa ihan ongelmitta. Tai koira ei ainakaan ole ongelmia aiheuttanut. Allergia ei vaivaa, eikä astmakaan.

Itselläni on myös koira- ja kissa-allergiat. Joskus lapsena ne kiusasivat kovastikin, mutta vanhemmalla iällä vähemmän. Kissa aiheuttaa vieläkin jonkinlaisia oireita, mutta koirien aiheuttamat oireet ovat jo minimaalisempia. Nuo siis silloin, kun vierailen paikassa, jossa on kyseisiä elukoita. Minä en sellaisia omista, enkä oikein uskalla hankkiakaan.

Sairaanhoitaja-äitini joskus kertoi lukeneensa hänelle tulevasta Allergia-lehdestä, että nykyaikana ei enää annettaisi ehdotonta koiranpitokieltosuositusta allergikoillekaan. Jokainen tapaus on yksilöllinen.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Astmakohtaus ymmärtääkseni iskee päälle joistakin tietyistä asioista, jotka itse kullekin ovat ainakin jossain määrin yksilöllisiä. Vaikkei koirille suoraan olisikaan allerginen, niin niiden sisään kotiin kantama hiekka ja pöly kannattaa ottaa huomioon. Minulla on astma, olen herkistynyt kissoille, hevosille ja lievemmin huonepölylle. Ja kylla, meillä on koira. Kyseessä on hyvin lyhytkarvainen koira, mutta tassuissa ja turkissa silti tulee hiekkaa ja pölyä sisään ihan kiitettävästi. Oma astmani lienee melko lievä, sillä en tunne että koiran takia oirehtisin. Jos pöly on pahasti myrkkyä, on kyllä vaikea suositella koiran pitoa samassa huushollissa.

Ymmärtääkseni koiran hilse on tämä allergisen reaktion aiheuttaja? Mutta luin juttua karvattomista koirista esim American Hairless Terrier ja siinä kerrottiin että nämä karvattomat koirat voivat sopia allergiselle juuri sen takia että karvattomia on helppo pestä ja näin ollen pitää hilse poissa.
 
Voi olla, että jauhan nyt ihan silkkaa jamppaa, mutta muistaakseni useille allergikoille/astmaatikoille sopivia rotuja ovat villakoirat ja sitten muistaakseni bitch on the fridge. Noilla lähinnä johtuen siitä, ettei karvaa lähde paljoakaan.
Lisäksi muistan mainitun myös espanjanvesikoiran ja vehnäterrierin allergikkoystävällisinä.
Yksilöllistä siis kuitenkin.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Ymmärtääkseni koiran hilse on tämä allergisen reaktion aiheuttaja? Mutta luin juttua karvattomista koirista esim American Hairless Terrier ja siinä kerrottiin että nämä karvattomat koirat voivat sopia allergiselle juuri sen takia että karvattomia on helppo pestä ja näin ollen pitää hilse poissa.

Juuh, jos on allerginen koirille on varmasti allerginen juuri koirien hilseelle. Mainitsinkin että olen allerginen kissoille, hevosille ja huonepölylle, joten varmaan sen takia ei koira itsessään oireita aiheuta. Jos olisin rajummin allerginen huonepölylle, varmaan sitä kautta oireita tulisi. Karvattomista koirista en tiedä, varmaan niihin likaakin sitten vähemmän tarttuu. Ainakin meidän koira mielellään makoilee kukkapenkeissä ja möyrii milloin missäkin, ja toki suoraan sisään päästyään ravistelee itsensä puhtaammaksi. Mieluiten sohvalle, ellei ehdi hätiin...
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Juuh, jos on allerginen koirille on varmasti allerginen juuri koirien hilseelle. Mainitsinkin että olen allerginen kissoille, hevosille ja huonepölylle, joten varmaan sen takia ei koira itsessään oireita aiheuta. Jos olisin rajummin allerginen huonepölylle, varmaan sitä kautta oireita tulisi. Karvattomista koirista en tiedä, varmaan niihin likaakin sitten vähemmän tarttuu. Ainakin meidän koira mielellään makoilee kukkapenkeissä ja möyrii milloin missäkin, ja toki suoraan sisään päästyään ravistelee itsensä puhtaammaksi. Mieluiten sohvalle, ellei ehdi hätiin...

Itselleni oli pienenä erittäin pahassa jamassa tuo astma. Olin sairaalassa vähän väliä yökylässä kun ei henki oikein tupannut kulkemaan. Nykään, astma ok. Ikää on siis nyt 24v. En käytä säännöllisesti lääkkeitä mutta kun menen vierailemaan johonkin missä on koira niin eihän siellä kauaa viitsi olla. Tosin taas esim siskon koirasta ei juurikaan tule oireita koska olen tavallaan tottunut siihen?
Minulle pahimmat ärsykkeet olivat hevonen, kissa ja koira (tässä järjestyksessä). Siitepölystä ei ole haittaa minulle.
 

Morgoth

Jäsen
Onko muita palstalaisia jotka haluaisivat ottaa koiran mutta se tuntuu mahdottomalta? Entä onko heitä, kenellä on astma mutta silti koiruus löytyy kotoa? Keskustelua ns. allergiavapaista koirista, onko kokemuksia?

Jos sairastaa rasitus astmaa niin ei kai sillä ole vaikutusta? Usein vain ihmisillä taitaa olla se allerginen astma ja ovat astman lisäksi siis vielä allergisia koirille/kissoille tai siis astma tulee juuri tuosta allergiasta. Enemmän kai on kiinni miten voimakas allergia on, mutta jos on voimakkaasti allerginen niin ei kai 'allergiavapaa' eläinkään auta, kun kuitenkinkusesta&paskasta ja hilseestä ne allergiset reaktiot kuitenkin alkavat eivätkä eläimet karvoista.

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että kisaa mietimme, mutta vaimo on allerginen ja astmaatikko eikä hänellä ainakaan ole sanottavaa eroa onko kissa 'allergiavapaa' vai ei.

Ei kai tuollaista voi yleistää tai se mikä toimii jollakin ei välttämättä toimi toisella, mutta jotenkin sellainen kutina että jos allergia on vain lievä niin ongelmaa ei tule, mutta oikeasti jo pahasti allerginen niin kannattaa vain unohtaa. Nähnyt läheltä myös ihmisen jolla on voimakas allergia mutta silti pitää eläintä. Ei siinäkään sen ihmisen terveyden kannalta ollut mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Meillä on vaimo ja poika allergisia koiralle, ja muutenkin kärsivät pahoista allergioista. Koiria on 3kpl Yorkshiren terrierejä, joista ei ole mitään ongelmaa. Ko. koirista ei lähde karvaa, ja ne eivät pahemmin hilseile (ok, niiden turkkia hoidetaan myös hyvin).

Allergialääkärin mukaan on todennäköisestä että pojallemme olisi kehittynyt astma ILMAN näitä koiria, eli koirat ovat lieventäneet muuten erittäin pahoja allergia-oireita.

Tietty jorkit ovat aika itsepäistä ja lyhytpinnaista porukkaa noin muuten, eli "nyrkkiä" saa heiluttaa aika rajusti jos haluaa pitää ne siivosti käyttäytyvinä ja tottelevina.

Ja vastoin muuten yleistä luuloa, jorkit OVAT lapsiystävällisiä koiria, meillä ainakin leikkivät lasten kanssa jatkuvasti ja sietävät erittäin pitkälle hännästä ja korvista vetämistä ym.
 

Bay

Jäsen
Meillä on kotona parivuotias Glen of Imaalinterrieri ja en ole saanut siitä mitään oireita vaikka koira-allerginen olenkin. Koirasta ei lähde hilsettä eikä karvakaan irtoa kuin nyppimällä silloin kun uusi karva on alta tulossa. Rotu on Suomessa ja maailmalla vaan melko harvinainen, viime vuonna niitä taidettiin rekisteröidä n. 40 Suomessa.
 

tutzba

Jäsen
Aikamoinen allergikko ja astmaatikko olen itse, mutta tässä vuosien mittaan on oireet vähentyneet.

Pienempänä riitti että olin koiran kanssa hetkenkin hiukan lähemmin, ja heti oli silmät vuotamassa. Nykyään pystyy touhuamaan ihan eri tavalla, eikä se oikein hengen päälle ota mitenkään. Tulevaisuudessa olisi tarkoituksena hankkia oma koira, vaikka allerginen olenkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Vasta johonkin muualle kirjoitinkin, että olen itse kärsinyt astmasta 6-vuotiaasta lähtien eli reippaasti toistakymmentä vuotta.

Meillä kotonakotona on yhdeksänvuotias bichon frise, jonka kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Ilmeisesti jokin taikuus bichoneissa on, koska tyttöystäväni cockeri saa kyllä aikaan allergisen reaktion eli silmiä kirvelee, käsiä ja jalkoja kutittaa, yskittää, kurkkua kutittaa muuten vain...

Ja koirille allergiseksi minut todettiin seitsemänvuotiaana. Muutama vuosi myöhemmin meillä kotona olikin sitten jo koira. Eikä tosiaan ole ongelmia ollut.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ketjun avaajalle suosittelen koiran ottamista hoitoon esim. viikonlopuksi ja jos ei ongelmia ilmene, niin pidemmäksikin aikaa. Itse ainakin tuolla tavalla sain selville, ettei allergisia reaktioita tullut.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Ketjun avaajalle suosittelen koiran ottamista hoitoon esim. viikonlopuksi ja jos ei ongelmia ilmene, niin pidemmäksikin aikaa. Itse ainakin tuolla tavalla sain selville, ettei allergisia reaktioita tullut.

Siskon koira oli pari viikkoa hoidossa kun he olivat reissussa, ei oireita juuri lainkaan.
Onko tietoa jollakin että mistä saa koiria "lainaksi"? Esim juuri näitä amerikan karvattomia terriereitä tai bichon friesejä?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Allergia"vapaita" koirarotuja ei ole vaan jokainen allergikko reagoi koiriin omalla tavallaan. Tässä ketjussa on mainittu mm. bichon frise, villakoira, espanjanvesikoira, jotka tuntuvat olevan hyvin siedettyjä rotuja. Näistä roduista ei irtoa karvaa vaan niiden turkit leikataan. Irtoavan karvan mukana seuraa enemmän hilsettä, joka allergiaoireet aiheuttaa. Kuten sopuli tuossa edellä mainitsi, on allergikolle hyvä konsti testata omaa koiransietokykyään hoitamalla koiraa. Aluksi vaikka pari tuntia, sitten päivä ja lopulta useita päiviä. Lääkäreiltä ei kannata kysyä, koska he ovat ehdottomasti koiraa vastaan. Allergian puhjettuakin heidän ainoa ohjeensa on hankkiutua eroon koirasta. Harkintaa on kuitenkin syytä käyttää, sillä kaikkiin ihmisiin ei siedätys tehoa ja lemmikistä luopuminen on raskasta.
 

Ukko

Jäsen
Taloudessamme on kolme allergikkoa joista yhdellä lisäksi astma.
Villakoiria on ollut enimmillään kolme kappaletta ( 2 kääpiötä ja yksi iso ) joista kaksi on jo poistunut koirien taivaaseen ja jäljellä oleva 17v. muori nukkuu parhaillaan sylissäni.
Itselläni todettu sekä rasitus- että allergia-astma murrosiässä ja saan edelleen välittömästi allergiaoireita vieraillessani koira- tai kissaperheessä. 10 v. tyttäreni oireilee vieraillessaan ratsastusta harrastavan kaverinsa luona ( tallivaatteet eteisessä ). Kotona meistä kummallakaan ei ongelmia.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Avokilla on astma ja meillä on kaksi koiraa ja viisi kissaa. Ratkaisevaa on mille reagoi. Meillä emäntä on käynyt allergiatesteissä viimeksi teini-iässä ja silloin reagoi vain hiukan kissaan ja koiraan. Ilmeisesti siedätyshoito on toiminut, sillä aika hyvässä kunnossa tuo tuntuu olevan. Eipä sillä, mieluummin hän itse muuttaisi ulos, kuin luopuisi kissoistaan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Minulla on nimenomaan allerginen astma, sekä taloudessa on koira tällä hetkellä. Aikoinaan, kissa laukaisi tuon astman, jolloin kissasta jouduttiin luopumaan. Sittemmin varhaisessa teini-iässä, kun poikasen kunto oli korskeimmillaan (eli ei astmasta haittaa), perheen kesken päätimme hankkia koiran. Bichon Frisé "allergiakoirana" oli valinta. Ei minkäänlaisia allergisia oireita minulla, joten lisää koiria, kohta niitä tuli jo ovista ja ikkunoista ja kas, kennel!

Astmani kesti mainiosti koko tuon ajanjakson ensimmäisten koirien poistumaan saakka. Kunto oli nimittäin kova koko tuon ajan, liekö syynä harrastukset (joista nykyään vain kirjoitellaan netissä)?

Nykyisellään, avokilla ja minulla on Coton de Tuleaur (kottoni siis)... sekä ikää kertyneenä sivuunkirjoittaneella, eikä kunto ole enää niin trimmattuna; selkeästi oirehtii allergia/astma koirasta. Etenkin jos sattuu olemaan minun vuoroni karstata tai pestä koira, eli koiran karva ja iho ei ole parhaassa tikissään. Mitä likaisempi koira, sitä enemmän epiteeliä ilmassa on oma kokemukseni.

Myöskin, on todettava, että tuossa meni todella monia vuosia välillä kotipuolen kennelin ja nykyisen koiran hankkimisen. Siinä ajassa se aikoinaan hankittu vahva siedätyskin ehtii lientymään, näemmä.

Pomminvarma resepti menestykseen allergisella astmaatikolla ja koiraa hankkivalla on seuraavanlainen:
- Pidä huoli omasta kunnostasi, sillä mitä paremmassa terveydentilassa olet muutoin kuin perussairautesi vuoksi, sitä paremmin kestät allergeenejä. Jokaiseen pieneen ahdistukseen kun ei ota lääkitystä avuksi ja syyllistä koiraa, vaan jaksaa (ja jaksaa, ja painaa, ja jaksaa) sen totuttelun ylitse, alkaahan se hellittää.
- Pidä huoli koirasi kunnosta, sillä puhdas ja terve koira ei "pölise ympäriinsä" jakaen autuasta epiteeliään allergikon iloksi.
- Pidä huoli siisteydestä, eli jos taloon hankitaan villakoira entisen sohvan alla viihtyneen kennelin lisäksi, hankit vain ongelmia. Joskus auttaa niinkin yksinkertainen kikka, kuin pitää makuuhuone (sekä etenkin sänky, jossa on päiväpeite) koiralle pääsemättömänä alueena kokonaan. Näin ollen ainakin saat yösi nukuttua helpommin, ja jaksat allergiasi kanssa paremmin.

Ei se lopulta paljoa vaadi, jos todella haluaa koiran. Lääkkeistä sun muista en ala sepostelemaan mitään muuta, kuin sen, että mitä vähemmän käytät, sen parempi.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Astmaattisena koira-allergikkona asustelen sujuvasti vehnäterrierin kanssa. Kosketuksesta ei mitään oireita, turkkia harjatessa saattaa sisällä tulla hengitysvaikeuksia - muuten ei karva pölise ollenkaan. Muista koirista saan paikallista ihottumaa hetkellisestä kosketuksesta, eli allergia ei ole laantunut oman koiran ansiosta.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Minulla on nimenomaan allerginen astma, sekä taloudessa on koira tällä hetkellä. Aikoinaan, kissa laukaisi tuon astman, jolloin kissasta jouduttiin luopumaan. Sittemmin varhaisessa teini-iässä, kun poikasen kunto oli korskeimmillaan (eli ei astmasta haittaa), perheen kesken päätimme hankkia koiran. Bichon Frisé "allergiakoirana" oli valinta. Ei minkäänlaisia allergisia oireita minulla, joten lisää koiria, kohta niitä tuli jo ovista ja ikkunoista ja kas, kennel!

Astmani kesti mainiosti koko tuon ajanjakson ensimmäisten koirien poistumaan saakka. Kunto oli nimittäin kova koko tuon ajan, liekö syynä harrastukset (joista nykyään vain kirjoitellaan netissä)?

Nykyisellään, avokilla ja minulla on Coton de Tuleaur (kottoni siis)... sekä ikää kertyneenä sivuunkirjoittaneella, eikä kunto ole enää niin trimmattuna; selkeästi oirehtii allergia/astma koirasta. Etenkin jos sattuu olemaan minun vuoroni karstata tai pestä koira, eli koiran karva ja iho ei ole parhaassa tikissään. Mitä likaisempi koira, sitä enemmän epiteeliä ilmassa on oma kokemukseni.

Myöskin, on todettava, että tuossa meni todella monia vuosia välillä kotipuolen kennelin ja nykyisen koiran hankkimisen. Siinä ajassa se aikoinaan hankittu vahva siedätyskin ehtii lientymään, näemmä.

Pomminvarma resepti menestykseen allergisella astmaatikolla ja koiraa hankkivalla on seuraavanlainen:
- Pidä huoli omasta kunnostasi, sillä mitä paremmassa terveydentilassa olet muutoin kuin perussairautesi vuoksi, sitä paremmin kestät allergeenejä. Jokaiseen pieneen ahdistukseen kun ei ota lääkitystä avuksi ja syyllistä koiraa, vaan jaksaa (ja jaksaa, ja painaa, ja jaksaa) sen totuttelun ylitse, alkaahan se hellittää.
- Pidä huoli koirasi kunnosta, sillä puhdas ja terve koira ei "pölise ympäriinsä" jakaen autuasta epiteeliään allergikon iloksi.
- Pidä huoli siisteydestä, eli jos taloon hankitaan villakoira entisen sohvan alla viihtyneen kennelin lisäksi, hankit vain ongelmia. Joskus auttaa niinkin yksinkertainen kikka, kuin pitää makuuhuone (sekä etenkin sänky, jossa on päiväpeite) koiralle pääsemättömänä alueena kokonaan. Näin ollen ainakin saat yösi nukuttua helpommin, ja jaksat allergiasi kanssa paremmin.

Ei se lopulta paljoa vaadi, jos todella haluaa koiran. Lääkkeistä sun muista en ala sepostelemaan mitään muuta, kuin sen, että mitä vähemmän käytät, sen parempi.

Aivan. Tässä nyt on ainoastaan ongelma se että mistähän mahtaisi saada sellaisen otuksen koeajalle pirttiin minkä voisi sitten ottaa jos ei ilmene mitään suurimpia ongelmia?
Olen internetin ihmeellisestä maailmasta katsellut näitä ns allergiavapaita koirarotuja eli joku semmoinen olisi hakusessa.
 

AnZelmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan. Tässä nyt on ainoastaan ongelma se että mistähän mahtaisi saada sellaisen otuksen koeajalle pirttiin minkä voisi sitten ottaa jos ei ilmene mitään suurimpia ongelmia?
Olen internetin ihmeellisestä maailmasta katsellut näitä ns allergiavapaita koirarotuja eli joku semmoinen olisi hakusessa.

Itselläni on astma ja olen joskus lapsena todettu allergiseksi koirille. Reilu vuosi on nyt tullut asusteltua espanjanvesikoiran kanssa ja ei ole minkäänlaisia oireita ko. koirasta tullut. Karvaa tuosta ei lähde ollenkaan, mutta hilseestä en oikein tiedä. Itse voin ainakin kyseistä koirarotua suositella ja kannattaa katsella joitan koira-aiheisia keskustelupalstoja esim ja kysellä onko lähialueilla koiria joihin voisi käydä tutustumassa. Itse kävin muutamassa paikassa espanjanvesikoiraa katsomassa ennen hankintaa.
 

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Asun kahden koiran kanssa (siperianhusky ja lapinporokoira) ja oon koirille allerginen. Omat koirat ei aiheuta juurikaan oireita, mutta vieraat koirat aiheuttavat. Harjatessa tosin nenä alkaa kutiaan ja kädet pesen aina rapsuttelutuokion jälkeen. Välillä on kyllä tukkonen olo, mutta siihen auttaa imurointi ja pölyjen pyyhkiminen. Sänkyyn niillä ei oo mitään asiaa, mutta makkarissa saavat nukkua.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Asun kahden koiran kanssa (siperianhusky ja lapinporokoira) ja oon koirille allerginen. Omat koirat ei aiheuta juurikaan oireita, mutta vieraat koirat aiheuttavat. Harjatessa tosin nenä alkaa kutiaan ja kädet pesen aina rapsuttelutuokion jälkeen. Välillä on kyllä tukkonen olo, mutta siihen auttaa imurointi ja pölyjen pyyhkiminen. Sänkyyn niillä ei oo mitään asiaa, mutta makkarissa saavat nukkua.

Onko sinulla allergia vai astma?

Itsellä astma. Nyt olisi kiikarissa sellainen perun karvaton koira. Olisi tarkoitus mennä tutustumaan ko. rotuun ja mahdollisesti ottamaan "hoitoon" viikonlopuksi ja katsoa tuleeko oireita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös