Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 970 668
  • 47 166

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Murmelin hakema yhteys kansalaisen ja kunnan välillä lienee "syntymäkotikunta". Tämä on siis äitikän kotikunta hetkellä jona hän on kansalaisen kohdustaan pihalle ponnistanut. Ja älkää kysykö lähteitä, muistan vaan että olen jossain paperissa nähnyt isälläni ko. kohdassa "Sääminki", ja kun asiaa tiedustelin, se minulle selitettiin.

Juujuu, savolaisia on suvussa. Luurankoja sitä on itse kunkin kaapeissa, turha tulla tästä suutaan repimään.
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Asuinkunta on kunta jossa asut ilman että olet ko. kunnassa kirjoilla. Yleensä siis asuinkunta = kotikunta.
Suunnilleen noin sen aluksi ajattelin, mutta jäin miettimään kun syntymäpaikkaa tuossa ei kysytä sitten ollenkaan. Mielenkiintoisia nuo paperit.

Kiitoksia vastanneille.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Vetoketju

Onnistuuko ehjän vetoketjun vaihtamaan päittäin/lisäämään esmes nyt vaikka repussa jotenkin kotikonstein? Tilanne siis; ex-repussa on vahvemmantuntuiset, sekä kaksi vetoketjua, kun uudessa on vain yksi vähän heiveröisen tuntuinen johon tarvisi toinen saada kiinnilaiton yksinkertaistamiseksi. Siinä kysymys. Vetoketjun hammasrivistö siis on ok, mutta ne vetimet olisi aiheena.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Elikäs kaksi kysymystä olisi tarjolla.

1) Millaista juomaa on Riga Balzam ja miten sitä kannattaa nauttia? Isukki toi sitä kun kävi Riikassa...

2) Langaton netti on tulossa kämpille. Ongelma on se, että pitäisi vissiin joku antenni/vastaanotin laittaa koneeseen kiinni. <- vanha ja paska kone. Millä nimellä tuota antennia tai mitä lie kannattaa lähteä etsimään alan liikkeistä ja paljon se maksaa?
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Elikäs kaksi kysymystä olisi tarjolla.

1) Millaista juomaa on Riga Balzam ja miten sitä kannattaa nauttia? Isukki toi sitä kun kävi Riikassa...

2) Langaton netti on tulossa kämpille. Ongelma on se, että pitäisi vissiin joku antenni/vastaanotin laittaa koneeseen kiinni. <- vanha ja paska kone. Millä nimellä tuota antennia tai mitä lie kannattaa lähteä etsimään alan liikkeistä ja paljon se maksaa?

1)Tuohon Balsamiin,että juo kun jäägeriä,mutta älä odota yhtä makeaa makuelämystä. On muuten yllättävän hyvää balsamia. Varsinkin jollei ole muuta tarjolla.

2)
Nörtti ongelmaan en pysty auttaa! Paljon maksaa!! Palaa balsamin avulla.
 

J.Petke

Jäsen
2) Langaton netti on tulossa kämpille. Ongelma on se, että pitäisi vissiin joku antenni/vastaanotin laittaa koneeseen kiinni. <- vanha ja paska kone. Millä nimellä tuota antennia tai mitä lie kannattaa lähteä etsimään alan liikkeistä ja paljon se maksaa?

Joku 40€ maksaa sellainen koneeseen kiinnitettävä wlan-läpsykkä. Porukoilleni meinaa sellaisen hommasin mutta nettiyhteyden saaminen toimintakuntoon olikin sitten jo toinen juttu.

Ja kun selität noilla sanoilla sen niille myyjille niin varmaan ymmärtävät.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Pitääkö paikkansa, että jos ignooraat jonkun, niin hän ei myöskään voi lähettää sinulle yksityisviestiä? Käytännössä näet kuka sinut on ignooranut, jos yrität lähettää yv:n? Yksityisviestin lähettämismahdollisuus poistuu profiilin valikoista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pitääkö paikkansa, että jos ignooraat jonkun, niin hän ei myöskään voi lähettää sinulle yksityisviestiä? Käytännössä näet kuka sinut on ignooranut, jos yrität lähettää yv:n? Yksityisviestin lähettämismahdollisuus poistuu profiilin valikoista.
Pitäisi olla näin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Meni pieleen. Asuinkunta on kunta jossa asut ilman että olet ko. kunnassa kirjoilla. Yleensä siis asuinkunta = kotikunta.
Öh... Viestin alkuosa OK, mutta siis asuinkunta = kotikunta??? NOPE

Neljän vuoden "harharetkeä" lukuun ottamatta olen asunut koko ikäni Turussa. Vuosina 2000-2004 opiskelin Porissa.

Noiden neljän vuoden aikana virallisissa papereissani luki:
Syntymäpaikka: Turku
Kotikunta: Turku
Asuinkunta: Pori

Nykyisellään tripla on jälleen hallussa. Eli kotikunnassasi olet kirjoilla ja asuinkunnassasi asut.

Porista ei pahaa sanottavaa jäänyt (noh.. porilaiset naiset liian usein "Runway on ice"...), mutta porilaista musta ei saa tekemälläkään. Miehen voi viedä pois Turusta, mutta ei Turkua pois miehestä. Virallisista papereista kun katsotaan, niin olen ollut turkulainen koko ikäni.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Niinhän ne sanoo, että on olemassa kyltti joka oikeuttaa U-käännöksen moottoritiellä. "Turku 10."
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Huomenna pitäisi mennä hakemaan uutta passia, ja olen lukenut / kuullut jostain, että nämä kuvat mitä koneista saa ei enää kelpaisi ja kuvat joutuisi ihan liikkeestä asti hakea? Onko näin?

Toinen juttu. Kuinka nopeasti tuo uusi passi ehtii käteeni? Viikon päästä keskiviikkona olisi lähtö Viroon, joten pitääkö ottaa pikapassina vai ehtiikö tuo normipassi hieman reilussa viikossa?

Kiitos vastanneille.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Huomenna pitäisi mennä hakemaan uutta passia, ja olen lukenut / kuullut jostain, että nämä kuvat mitä koneista saa ei enää kelpaisi ja kuvat joutuisi ihan liikkeestä asti hakea? Onko näin?

Toinen juttu. Kuinka nopeasti tuo uusi passi ehtii käteeni? Viikon päästä keskiviikkona olisi lähtö Viroon, joten pitääkö ottaa pikapassina vai ehtiikö tuo normipassi hieman reilussa viikossa?

Kiitos vastanneille.


Ei käy ne kuvat, joita voi ottaa itse kuva-automaatilla. Ei muuta kuin suunta kunnon liikkeeseen ja sieltä otatat ne kuvat.

Normaalipassin toimitus kestää viikon. Nopeamminkin sen saa, kun maksaa lisää.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/suomi/passi
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomenna pitäisi mennä hakemaan uutta passia...
Itse hain itselleni uuden passin keväällä täällä Helsingissä. Toimitusaika oli tasan viikko. Kuvista en osaa sanoa, poliisilaitoksen lähellä oli valokuvausliike, josta sain passikuvat kympillä (liike antoi vielä rahat takaisin takuun, jos kuvat eivät jostain syystä olisi kelvanneet). Uutena juttuna mulle tuli sellainen asia, että nykyään haluavat sen vanhan passin takaisin, siis silloin kun sitä uutta passia hakee. Tulipa tästä mieleeni, pitääkin kiikuttaa se vanha passi sinne poliisiasemalle tuhottavaksi. Siellä passiosastolla oli muuten aika kauheat jonot, itse taisin odottaa tunnin verran silloin keväällä, ja taisipa asiasta olla uutisissakin tässä lähiaikoina (eli kannattaa ottaa esim. iltapulu mukaan, tai etsiä vaikka lähikahvila, jossa käydä jonotusnumeron saatuaan).
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä passiosastolla oli muuten aika kauheat jonot, itse taisin odottaa tunnin verran silloin keväällä, ja taisipa asiasta olla uutisissakin tässä lähiaikoina
Joo, muistan sen hesarin jutun parin viikon takaa:

"Jatkoajan nimimerkki Dynamo jonotti keväällä tunnin passiaan"

Ei vaan, pientä jonotushuumoria nääs. Passista puheen ollen, uuden hankinta on itsellänikin edessä ennen seuraavaa ulkomaankeikkaa. Tuli fiksusti myllytettyä passi läpi pykinpesukoneen perusohjelman, eipä ole enää kovin edustavan näköinen läpyskä puoliksi irti revenneen henkilötietosivun kanssa.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
En tiedä miten paljon on käytäntö muuttunut biopassin kanssa, mutta tässä huomattavasti vaivattomampi oma passinhakuoperaatio. Vuosi oli 2005, joten sain vielä "perinteisen" 10 vuoden mallin.

Homma starttasi sillä, että valokuvattavana ja täytin yhteispalvelupisteessä passinhakukaavakkeen, lappu oli täytetty kuvat mukaan ja virkailija pisti paperit liikkeelle.

Samalla kysyi, että jos haluan passini postissa, minun pitää joko luovuttaa entinen passini tai sitten virkailija leikkaa yhden kulman irti, jolloin passi voidaan todeta käyttökelvottomaksi. Paperin täyttämisessä ja jonottamisessa meni ehkä 10min. Passin tulemisessa kesti about pari viikkoa ja maksun, 45e taisi olla, suoritin passihakemusta vietäessä.

Helppoa, yksinkertaista ja nopeaa. Ei taida enää sama systeemi toimia nyt kun on biopassit?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Itse hain biopassin keväällä. Jonotusaika oli Tampereella ihan helvetillinen, taisin olla myös reilun tunnin, mutta olin toki varautunut tähän lehden kanssa. Täytin tiskillä kaavakkeen, ja toisen kaavakkeen, jolla edellinen, hukkunut passini, mitätöitiin. Sitten vedin tarkasti suorakaiteen muotoiseen lokerikkoon nimeni, maksoin maksun ja neljän työpäivän päästä kävin noutamassa sen. Enkä maksanut mitään ekstramaksuja, vaan se oli valmiina nopeammin kuin luvattu toimitusaika on.

Kuvat kävin ottamassa paikallisessa valokuvausliikkeessä, joka teki sen ihan odottaessa.
 

scholl

Jäsen
Passia ei tarvitse jonottaa, jos osaa taktikoida. Eli loma-aikana esim. ei kannata mennä väijymään. Eikä silloin, jos on joku suosittu vaihtoaika eli viimeiset ajat hankkia vanhanmallinen passi tai ensimmäiset ajat hankkia uudenmallinen passi. Itse kävin anomassa passin kiirastorstai-iltapäivällä, jolloin suurin osa oli varmaan jo ajamassa skutsiin päin Stadista, joten jonoja ei todellakaan ollut.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Olin eilen katsomassa jenkkifutista ja tuomaristossa oli Matti Mäkäräinen-niminen tuomari. Onkohan kyseessä tämä mies?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Onko Viking Linea halvempaa tapaa kulkea veden yli auton kanssa Ruotsiin ja takas? Viking Linella kaksi hlöä +auto -hinta olisi 100-150e / suunta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös