Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 965 433
  • 47 166

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kosovo Poljen taistelun 1389 voittivat kyllä ottomaanit, mutta serbit pitävät sitä omana "voittona", koska ottomaanit eivät valloittaneet kosovoa heti.
Ottomaanit pysäytettiin vasta Wienin porteille.
Kannattaa varmaan katsoa ne uutiset hieman tarkemmin ennenkuin alat muita arvostelemaan.

Tuon taistelun todellakin voittivat ottomaanit eivätkä serbit vaikka serbit itse niin väittävätkin ja juhlivat Kosovo Poljen taistelun voittoa suurena voittonaan ja sitä, että pysäyttivät ottomaanien etenemisen Euroopassa vaikka näin ei todellisuudessa käynytkään.

Seuraavat tekstit löytyvät wikipediasta:

"Kosovo Polje tunnetaan myös taistelukenttänä. Alueen tasangoilla käytiin nimittäin vuonna 1389 kuuluisa Kosovo Poljen taistelu, jossa serbit ja turkkilaiset taistelivat keskenään turkkilaisten voittaessa. Kosovo Poljen taistelulla on tärkeä asema serbien identiteetille ja se on yksi suurimmista syistä miksi Serbia niin kiivaasti vastustaa Kosovon itsenäisyyttä. Vuonna 1989 peräti yli miljoona serbiä osallistui Kosovo Poljen taisteluiden 600-vuotisjuhliin."

ja

"Kosovo Poljen taistelu (serbiaksi Косовски бој or Бој на Косову) käytiin Kosovossa Kosovo Poljen lähellä Pyhän Vituksen päivänä (15. kesäkuuta, nykyisin päivää vietetään 28. kesäkuuta) 1389 serbiruhtinaiden johtamien serbien ja kroaattien ja Murad I:n johtamien osmanien välillä. Taistelusta on vain vähän luotettavaa lähdeaineistoa, mutta sen kriittinen tutkiminen ja vertailu muihin ajan taisteluihin mahdollistaa tietojen rekonstruoinnin. Huolimatta siitä, että Murad I kaatui taistelun aikana, osmanit voittivat taistelun ja valloittivat Kosovon. Taistelu on eräs syy siihen, miksi monet serbit pitävät Kosovoa historiallisesti tärkeänä osana Serbiaa."

Tässä syy miksi Serbia vastustaa Kosovon itsenäisyyttä ja saavat siihen tukea veljeskansaltaan Venäjältä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muutamankin kerran on kuulunut erittäin vaimeasti jotain puhetta tietokoneen kaiuttimista, vaikka ainoa avoinna oleva sivu on Jatkoaika. Ja kaiuttimet ovat siis ihan perinteiset piuhalliset, eli mitään radioaaltoja niiden ei pitäisi pystyä järkeni mukaan kaappaamaan. Ilmiö tosin on ainakin vielä kestänyt sen verran lyhyen aikaa, etten ole ehtinyt kääntää volumea kovemmalle jotta saisin jotain selvääkin. Kuulenko ääniä, vai onko tälle joku selitys?

EDIT: ja ne on muuten vissiin jotkut BBC:n uutiset!
 
Viimeksi muokattu:

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Nyt tuli pläk aut. Kertokaahan missä biisissä Juice laulaa: "hautajaiset seis vainaja puuttuu" tuli vaan mieleen tuosta Häyhä-ketjusta. Kiitos.
 

Luz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Red Wings, Manchester United, Nettan
Tuleekohan oikeeseen ketjuun, mutta tälläinen asia askarruttaa. Oon myymässä tutulle Samsungin Syncmaster 959NF-näyttöä. Oiskohan noin 4 vuotta vanha, koskaan ei oo ollu mitään vikaa ja muutenkin ihan soiva peli. Onko joku ostanu/myyty tälläsen? Mitähän siitä kehtais pyytää?
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Näin heti alkuun todettakoon että olen aika ulapalla kaikissa tietokoneisiin liittyvissä asioissa.

Mutta tosiaan, ongelmani on seuraavanlainen. Ostin tänään koneeseeni kaiuttimet ja kun kytkemisen jälkeen ajattelin testata ämyreiden toiminnan media playerilla alkoi kone herjaamaan että "äänilaitetta ei ehkä ole tai sitten sitä käyttää jokin toinen ohjelma tai se toimii väärin".. Mitähän tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Koneen ostin ihan tuttavaltani joka sen kyllä aika hyvin tyhjensi ennen kuin luovutti minulle. Tällä lienee asian kanssa jotain tekemistä.

Saan kyllä neuvoa viimeistään sunnuntaina kunhan hän kotiutuu reissustansa, mutta olisi sitä ennen kiva saada systeemit pelittämään.
 
Viimeksi muokattu:

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Hyva digikuvien kasittelyohjelma meni kovalevyn kanssa enka muista millaan mika sen nimi oli. Onko taalla kellaan hyvia ehdoituksia mika olis hyva netista ladattava kuvienkasittelyohjelma?

Kiittaen jo nyt.

Jos gimp ei toimi niin sitten Paint.net. Erittäin kevyt mutta toimiva. Ja täysin ilmainen.

http://www.getpaint.net/index2.html

Itse olen käyttänyt tuota tarvittaessa kun töissä tarvitsee hieman manipuloida kuvia. (sen saa näppärästi imutettua pienen kokonsa ansiosta)
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuntopyörä vai spinningpyörä kotiin?

No niin, tarkoitus olisi polkea vähän ylimääräisiä pois vyötäröltä, ja olen tässä miettinyt että kannattaako kotiin ostaa mieluummin kunto- vai spinningpyörä? Spinningtunneilla on tullut jonkin verran käytyä, mutta kumpi sitten kotikäytössä lie parempi? Hintaeroa ei hirveästi ole... Ehdotuksia?
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olisi hakusessa omalle salibandy joukkueelle pelipaitoja, pitäisi olla yhtenäisiä ja nyt ei oikein tunnu löytyvän mistään. Ei edes netistä tunnu löytyvän?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuleekohan oikeeseen ketjuun, mutta tälläinen asia askarruttaa. Oon myymässä tutulle Samsungin Syncmaster 959NF-näyttöä. Oiskohan noin 4 vuotta vanha, koskaan ei oo ollu mitään vikaa ja muutenkin ihan soiva peli. Onko joku ostanu/myyty tälläsen? Mitähän siitä kehtais pyytää?
Mulla on tuolla nurkassa samanlainen näyttö. Käytettynä ostin alkukesästä. Noita vanhoja näyttöjä on vähän huono juttu myydä, kun ei niistä montaa kymppiä saa, vaikka näytöt olisivat hyviäkin. Onkohan se laskenut noiden hintoja, kun muutama vuosi sitten monet nörtit osti litteän näytön, ja noita vanhoja jäi paljon ylimääräisiksi. Noh, itse ostin huuto.netistä kun sattumoisin huomasin tässä lähellä tollaisen. Oli muuten uskomattoman kova homma kantaa krapulassa.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuleekohan oikeeseen ketjuun, mutta tälläinen asia askarruttaa. Oon myymässä tutulle Samsungin Syncmaster 959NF-näyttöä. Oiskohan noin 4 vuotta vanha, koskaan ei oo ollu mitään vikaa ja muutenkin ihan soiva peli. Onko joku ostanu/myyty tälläsen? Mitähän siitä kehtais pyytää?

Littunäyttöjen yleistymisen takia noista ei tosiaan nykyään paljoa kehtaa pyytää. Itse ostin pari viikkoa sitten viisivuotiaan Sonyn näytön ihan liikkeestä eikä sielläkään kehdattu kahtakymppiä enempää pyytää.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Joo, helpommalla pääsee kaatopaikalle kärräämisellä tai jollekin tutulle lahjoittamisella. Kaupustelu ympäriinsä on ihan yhtä tyhjän kanssa mahdollisen muutaman euron vuoksi. Vaivaa menee suuremman summan arvosta.

Yksinkertaistettuna: Teoreettinen arvo voi olla mitä on, mutta ei sitä kukaan kuitenkaan osta sillä hinnalla, koska litteät näytöt eivät enää ole hinnoiltaan tavoittamattomissa, etkä voi kauppaan viedä palasia siitä monitorista maksuna ruokaostoksista.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lähdemme ensi viikolla Viking Linen risteilylle Helsingistä ja auto pitäisi saada johonkin pariksi päiväksi parkkiin.
Minkälaisia parkkipaikkoja terminaalin lähellä on? Ovatko pitkäaikaisparkkeja, johon auton voi jättää pariksi päiväksi? Ovatko kalliita paikkoja?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Kuinkakohan paljon joutuisi lyömään rahaa tiskiin jos haluaisi ostaa tontin Kuusta?

Eikös kansainväliset sopimukset sano, että kuuta ei omista kukaan.

Tosin on kyllä yrityksiä, jotka sieltä tontteja myyvät. Ja toisaalta ääliöitä, jotka niitä ostavat. Kysy sieltä.

Että silleen...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kuinkakohan paljon joutuisi lyömään rahaa tiskiin jos haluaisi ostaa tontin Kuusta?

En tieda, mutta lahella samanlaista kokemusta voisi olla maapalan ostaminen Wyomingista. Sielta maata saa alle parilla tonnilla per 4000m2.

Siihen pari lehmaa, lammasta, pihalle pick up ja pari asetta asekaappiin. Ja ei kun banjot soimaan!
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Mitä eroa on kotikunnalla ja asuinkunnalla?
Luulin, että se on sama asia, mutta sairaalan papereissa kysytään ne erikseen.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mitä eroa on kotikunnalla ja asuinkunnalla?
Luulin, että se on sama asia, mutta sairaalan papereissa kysytään ne erikseen.
Kotikunta on se, missä olet syntynyt. Asuinkunnassa asut nykyään.

Toivottavasti ei mennyt pieleen, maalaisjärjellä tämän sanon.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Kotikunta on se, missä olet syntynyt. Asuinkunnassa asut nykyään.

Toivottavasti ei mennyt pieleen, maalaisjärjellä tämän sanon.

Noinhan se taitaa olla, eli itselläni oli opiskelujeni ajan asuinkuntana opiskelupaikkakunta, ja kotikunta oli se, jossa vanhempani asuivat.

Nyt tosin siirsin käytännön syistä kirjat opiskelupaikkakunnalleni, juuri esimerkiksi tuon sairaalassa käynnin varalta. Saattavat perkeleet käännyttää luukulta pois, mikäli asia ei oo kiireellinen ja sanovat, että käyppäs kotipaikkakuntasi terveyskeskuksessa hoitamassa tämä asia.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Kotikunta on se, missä olet syntynyt. Asuinkunnassa asut nykyään.

Toivottavasti ei mennyt pieleen, maalaisjärjellä tämän sanon.
Meni pieleen. Asuinkunta on kunta jossa asut ilman että olet ko. kunnassa kirjoilla. Yleensä siis asuinkunta = kotikunta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös