Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 998 547
  • 47 190

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mistä on lähtöisin sana "janari"? Ymmärrän kyllä mitä sillä tarkoitetaan. Kaikkea kehäkolmosen ulkopuolella asuvaa väestöä joka ei tajua mistään mitään vaan lapioi paskaa, mutta kunhan pohdin, että mistä se on saanut alkunsa ja mistähän se oikein on vääntynyt tuohon muotoonsa. Filologeja? :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutulogi sampio arvelee, että janari on jantterin jalostunut versio. Itselläni ei tuohon janariin sisälly sen enempää latausta kuin jamppaan tai jannuunkaan, mutta ymmärrän kyllä että janaria ja varsinkin jantteria voidaan käyttää loukkaavaakin sävyyn. Jantterin alkuperä kun ei kai kellekään intin käyneelle ole hämärän peitossa.
 

kovalev

Jäsen
Mitä teen väärin tai jätän tekemättä, kun yritän kopioida Dvd-levyä. Kone ilmoittaa, että "Vain ensimmäisen datan kopiointi onnistuu dvd-medialle" Eli se kopioi jonkun sekunnin ja sulkee kai levyn sitten ?
En ymmärrä näistä mitään ! Auttakaa joku, pyydän ?! Menee hermot ja paljon kaljaa. Kyseessä ei siis ole mitään alkuperäisiä, kopiosuojattuja levyjä, vaan itse tallennettuja.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Uleåborgir kirjoitti:
Kiekosta matematiikkaan: mitä käytännön hyötyä derivoinnista on?
Derivaattahan määrittää siis ko. funktion muutosnopeutta eli vaikka jotakin ilmiötä tai sen kehitystä seuratessahan sitä voi hyödyntää. Eri asia sitten, onko sekään kovin käytännönläheistä...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Oisko taalla ketaan helevetin hyvaa piirtajaa, joka vois suunnitella mulle tatuoinnin, jonka haluan itselleni. Mulla on aihe ja suuntaviivat, mutta ei toteutusta (kun en halua tikku-ukkoa olkapaahani!). Maksan ihan mielellani hyvasta ja ammattitaitoisesta piirrustuksesta.

Privalla alkuun!
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Näätä kamaa?

Saakohan Käppäfanituotteita stadista? Tarvittais nimittäin yksi raapaisulippis. Nettimyynnin kautta ei oikein kerkeä tuote juhlakalulle ajoissa.

Ja ei. En ole todellakaan kääntämässä takkia, vaan vaimon kummipoika kaipaa kyseistä kapistusta synttärilahjaksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sam#9 kirjoitti:
Saakohan Käppäfanituotteita stadista? Tarvittais nimittäin yksi raapaisulippis. Nettimyynnin kautta ei oikein kerkeä tuote juhlakalulle ajoissa.

Ja ei. En ole todellakaan kääntämässä takkia, vaan vaimon kummipoika kaipaa kyseistä kapistusta synttärilahjaksi.

No ei h*lvetti sä sille mitään kärppälakkia voi ostaa. Vie Jokereiden lippis ja käännytä :D
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Sam#9 kirjoitti:
Saakohan Käppäfanituotteita stadista? Tarvittais nimittäin yksi raapaisulippis. Nettimyynnin kautta ei oikein kerkeä tuote juhlakalulle ajoissa.

Hockey-Corner
Mannerheimintie 39, Helsinki
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Mites nuo vapaapäivät menee nyt pääsiäisen aikana. Onko torstai ja perjantai vapaita? Miten sitten viikon päästä maanantai?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
JuVii kirjoitti:
Mites nuo vapaapäivät menee nyt pääsiäisen aikana. Onko torstai ja perjantai vapaita? Miten sitten viikon päästä maanantai?
Torstai on työpäivä, perjantain ja maanantai vapaita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Twite kirjoitti:
Torstai on työpäivä, perjantain ja maanantai vapaita.

Kenellä on tietoa, että saankohan noista palkkaa, kun en ole ollut vielä uusissa hommissa kolmea kuukautta?

Ainakaan siivousalalla ei makseta arkipyhäkorvauksia ennen 3kk täyttymistä. Nyt olen etäisesti koulutusta vastaavissa sisähommissa eli aivan eri työehtosopimus ainakin.

Mutta missähän tuosta on määrätty, onko joka alalla erikseen? Tietenkin voisin sitä kysyä työnantajaltakin, mutta eipä se toisaalta kysymällä mihinkään muutu, niin siksi kysyn täällä.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Staresky & Hutch -leffassa vanki halusi nähdä "kaksi löhikäärmettä". Mitä tää termi tarkoittaa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Master Chief kirjoitti:
Staresky & Hutch -leffassa vanki halusi nähdä "kaksi löhikäärmettä". Mitä tää termi tarkoittaa?

:)

Ensin Will Ferrellin esittämä vanki tahtoi nähdä lohikäärmeen, ts. Hutchin esittämässä sellaista.
Seuraava toive sitten olikin "todella pervo" eli "kaksi lohikäärmettä".

Tovin päästä sitten näkyikin pätkä valvontakameran kuvaa, missä pojat leikkivät lohikäärmettä.
Ei sen kummempaa käsittääkseni.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Miten Karjalaisen J. itse kommentoi lauluääntään uusimmalla levyllä?
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Dementia iski, eilen tulleessa Raid elokuvassa Perse-Arska sanoi hyvän termin sille miksi Sundman on Lapinlahdessa "lepäämässä". Jäikö kenellekkään termi mieleen?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Haukka68 kirjoitti:
Dementia iski, eilen tulleessa Raid elokuvassa Perse-Arska sanoi hyvän termin sille miksi Sundman on Lapinlahdessa "lepäämässä". Jäikö kenellekkään termi mieleen?
En Perse-Arskasta tiedä, mutta Maradona mainitsi Sundmanin olevan "henkisessä valmennuksessa".
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Andrej kirjoitti:
En Perse-Arskasta tiedä, mutta Maradona mainitsi Sundmanin olevan "henkisessä valmennuksessa".

No niinpäs olikin, kiitos avusta. Taidan kohta lähteä itse "henkiseen valmennukseen", tai sitten laitan kaikki oppilaani sinne:)
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
pernaveikko kirjoitti:
Kenellä on tietoa, että saankohan noista palkkaa, kun en ole ollut vielä uusissa hommissa kolmea kuukautta?

Ainakaan siivousalalla ei makseta arkipyhäkorvauksia ennen 3kk täyttymistä. Nyt olen etäisesti koulutusta vastaavissa sisähommissa eli aivan eri työehtosopimus ainakin.

Mutta missähän tuosta on määrätty, onko joka alalla erikseen? Tietenkin voisin sitä kysyä työnantajaltakin, mutta eipä se toisaalta kysymällä mihinkään muutu, niin siksi kysyn täällä.

Yleisesti ottaen nuo päivät ovat palkallisia vapaapäiviä. Jos taas olet töissä niin ne ovat ns. "punaisiapäiviä" jolloin palkka on tupla tai sitten alan työehtosopimuksen mukaan jollain tapaa korotettu.
 

tutzba

Jäsen
Mitenkäs menettelen kun omistan tällaisen jännän läpyskän nimeltä tuomarikortti jolla saa ilmaislippuja peleihin. Eli, soitanko ihan rohkeasti vaan Hartwall Areenalle ja sanon että pistää tuleen pari lippua finaaleihin, vai saako liput jos vaan meen paikalle? Takana tosin lukee että pleijariliput tilaa tuomarikerhot, mutta en mä sitä usko.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Aukko yleissivistyksessä

Nyt, näiden finaalien lähestyessä on noussut tapetille jokerifanien laajalti viljelemä termi "janari". Olen joskus aiemminkin ko. termiin törmännyt, mutta sivuuttanut sen.
Voisiko joku kertoa, mitä se tarkoittaa? Onko janari ja jokeri sama asia vai kuinka?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lawless kirjoitti:
No janari on stadin slangia ja tarkoittaa maalaista.
Ja Jatkoajassa sanaa väärinkäytetään paljon puhuttaessa mistä tahansa tyypistä, koska on viileämpää kirjoittaa janari kuin jannu. Faktat kuntoon pässit.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lawless kirjoitti:
janari on stadin slangia ja tarkoittaa maalaista.

Ai on? Minä olen kuvitellut, että se on maalaisten toisistaan käyttämä sana.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mutta edelleenkään en ole saanut tyhjentävää vastausta siitä, mistä nimi janari muodostuu. Voihan olla, etten saakkaan. Meinaan, että olishan se kiva tietää, että mistä moinen sana syntyy jos minua janariksi aletaan kutsua.

Jantteriteoria oli kyllä ihan hauska. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös