Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 010 058
  • 47 206

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aikamme legendaarisin nimenväännös, The Shawshank Redemption --> Rita Hayworth - Avain pakoon tuli telkkarista.

Mikähän elokuvan nimi mahtaa olla esim. Ruotsissa tai Norjassa?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
pernaveikko kirjoitti:
Aikamme legendaarisin nimenväännös, The Shawshank Redemption --> Rita Hayworth - Avain pakoon tuli telkkarista.

Mikähän elokuvan nimi mahtaa olla esim. Ruotsissa tai Norjassa?

http://akas.imdb.com/title/tt0111161/

Tuolla on aika monta eri versiota nimestä, Ruotsissa siis "Nyckeln till frihet" ja Norjassa "Frihetens regn". Leffahan perustuu novelliin "Rita Hayworth and Shawshank Redemption" mistä varmaan tuo suomenlielinen nimi on saanut ideaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Padis kirjoitti:
Kiinnostaa vain uudelta levyltä kuolleen näkökulmasta katsottuna kappale. Jos joku jaksaa olen kiitollinen.

Jag var länge ensam, enda barnet
Ett monster underst i en hembyggd våningssäng
Och på håll såg jag ljusen dö i dimman
Precis när mörkret tändes upp igen

Olin pitkään yksin, ainoa lapsi
Hirviö alinna kotonatehdyssä kerrossängyssä
Ja kaukana jossain näin valon kuolevan utuun
Juuri kun pimeys taas leimahti valoon

Och jag såg dig springa över skaren
I jakten på din sagolika vy
Och du lärde mig att fullständigt försvinna
In i dina tankar,i ditt huvud står jag fri

Ja näin sinun juoksevan poikki hangen
ajaessasi takaa sadunhohtoista mielikuvaasi
Ja opetit minut katoamaan kokonaan
Ajatuksiisi, pääsi sisään, jossa olen vapaa

Ge mig en vinterdrog
Ge mig allt du har
Kom nu, jag är kroniskt låg
Bara mörkret hörs
I ditt öga var en storm jag såg
Som sommarsnö
I döda vinkeln ser jag allt du gör

Anna minulle talvirohtoa
Anna kaikki mitä sinulla on
Tule nyt, olen kroonisesti alamaissa
Vain pimeys kuuluu
Silmässäsi oli myrsky jonka näin
Kuin kesälunta
Kuolleessa kulmassa näen kaiken minkä teet

Och där kommer dom jag ser dom mellan träden
Snälla kan du hjälpa mig att fly
Deras ögon är som mareld över världen
Jag kryper där i askan, fågel Fenix född som ny

Ja sieltä ne tulevat näen ne puiden lomasta
Kiltti voitko auttaa minut pakoon
Niiden silmät ovat kuin noidantuli yllä maailman
Ryömin siinä tuhkassa, kuin uudestisyntynyt Fenix-lintu

Ge mig en vinterdrog
Ge mig allt du har
Kom nu, jag är kroniskt låg
Bara mörkret hörs
I ditt öga var en storm jag såg
Blåsa sommarsnö
I döda vinkeln ser jag allt du gör

Anna minulle talvirohtoa
Anna kaikki mitä sinulla on
Tule nyt, olen kroonisesti alamaissa
Vain pimeys kuuluu
Silmässäsi oli myrsky jonka näin
Puhaltavan kesälunta
Kuolleessa kulmassa näen kaiken minkä teet

Ge mig en vinterdrog
Ge mig sommarsnö
Kom nu, jag är kroniskt låg
Bara mörkret hörs
I ditt öga dansar stormar små
Men det är du som för
I döda vinkeln ser jag allt du gör

Anna minulle talvirohtoa
Anna minulle kesälunta
Tule nyt, olen kroonisesti alamaissa
Vain pimeys kuuluu
Silmässäsi tanssivat pienet myrskyt
Mutta sinä olet se joka viet
Kuolleessa kulmassa näen kaiken minkä teet
 
Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
sampio kirjoitti:
Miksi Valion Aurajuusto maistuu erilaiselta palana ja pussitavarana (muruina)? Perinteinen pala on jumalaisen makuista, mutta tämä murupussi oli aivan järkyttävän makuista.

Luulen että tässä pussiversiossa on seassa myös sitä kevyt aurajuustoa joka myös styroksina tunnetaan. Ennen sen kevyen mallin myyntiin tuloa pussi- ja palaversio oli suurinpiirtein saman makuista mutta sen jälkeen sekoitus on muuttunut sonnaksi.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
sampio kirjoitti:
Miksi Valion Aurajuusto maistuu erilaiselta palana ja pussitavarana (muruina)? Perinteinen pala on jumalaisen makuista, mutta tämä murupussi oli aivan järkyttävän makuista.

Käytännössä olen huomannut muruversion käyvän huomattavasti paremmin ruuanlaittoon. Luulenkin eron johtuvan tästä suunnitellusta käyttötavasta.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tukiremmistä

Vasen kyynärvarsi kipeytynyt salilla, eikä lepokaan ole oikein auttanut. Käynti lääkärillä paljasti vaivan jonkin sortin tenniskyynerpääksi ja lääkäri suositteli tukiremmin käyttöä kädessä ainakin treenamisen aikana. Olen ko. remmejä salilla nähnytkin ja kysymys kuuluu, mistä näitä remmejä saa ja paljonko ne suurinpiirtein maksavat. Em. lääkäri ei oikein osannut kertoa, vaan suositteli itse askartelemaan tällaisen remelin. Haluaisin kuitenkin valmiin kaupasta, ellei se nyt aivan hirveästi maksa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Saman asian ajaa tavallinen sideharso tai semmonen itseensätarttuva 8cm leveä tuki-/ideaaliside. Niitä saa jopa erivärisiä eikä tartte maksaa itseänsä kipeäksi. "Varta vasten" tarkoitukseen suunnitellut remmit ym. maksaa jo aika paljon enemmnä kuin tommonen teippirulla jota voi käyttää muuhunkin.
 

Rocco

Jäsen
sampio kirjoitti:
Miksi Valion Aurajuusto maistuu erilaiselta palana ja pussitavarana (muruina)? Perinteinen pala on jumalaisen makuista, mutta tämä murupussi oli aivan järkyttävän makuista.

Muruina myydään aika paljon ns. hukkatavaraa, mitä ei saa palapakettiin. Eli kaikki reunat, hajonneet palaset yms. Ei sen pitäisi paljoakaan olla erilaatuista, mutta onhan se aina. Sama juttu jos ostaa parmesaania raasteena tai palana. Aivan eri makuista tavaraa, vaikka onkin sama juusto.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Suojatien päälle pysähtymisestä

Taas armoton väittely käynnissä töissä...

Onko suojatien päälle pysähtyminen kielletty laissa, asetuksissa tms?

Mielestäni autokoulussa näin opetettiin, mutten finlexistä löytänyt päivänselvillä hakusanoilla.

Edit: Löysin itse: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267 Jostain syystä ei löytynyt finlexin omalla haulla, vaan vain Googlella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Target kirjoitti:
Käytännössä olen huomannut muruversion käyvän huomattavasti paremmin ruuanlaittoon. Luulenkin eron johtuvan tästä suunnitellusta käyttötavasta.
Itse en tykästynyt pussikamaan edes ruuanlaitossa, liian pistävän makuista minulle. Käytännöllistähän se on, sen vuoksi sitä kokeilinkin, mutta maku niin paljon erilaista, notta enpä enää osta.

Kiitos kaikille pohdinnoista.
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Mitä hemmettiä. Olen ihmetelly jo kauan ku kielessä on ihme laikkuja missä ei ole peitettä. Ja frendi sano, että on mukamas karttakieli. Whuaat? Kuinkaha yleistä tää karttakielisyys on? :D
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisyydestä en tiedä, mutta siitä voi päästä eroon lisäämällä sinkkiä ruokavalioonsa. Vaikka sitten purkista. Terv. Prof. Gredulin
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Paljonko on järkevää ottaa rahaa viikon reissulle Teneriffalle kun tarkoituksena on kuitenkin viettää railakastakin lomaa? Entä saako sieltä nostettua Visa Electronilla riihikuivaa? Entä tarjoiltavat lentokoneessa, paljonko esim öl kustantaa?
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
puuha-pete kirjoitti:
Entä saako sieltä nostettua Visa Electronilla riihikuivaa?

Pitäis ainakin saada ja ainakin pari vuotta sitten sai. Eli etsit itsellesi pankkiautomaatin, missä on tuo Electronin logo kyljessä.

Rahan kulutusta taas on aika vaikeaa arvioida, kun sitä menee jokaisella vähän eri tavalla :)
 

M10

Jäsen
puuha-pete kirjoitti:
Entä saako sieltä nostettua Visa Electronilla riihikuivaa? Entä tarjoiltavat lentokoneessa, paljonko esim öl kustantaa?

Visa Electronilla sai ainakin San Franciscossa asti nostettua rahaa automaatista kuin automaatista.
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
puuha-pete kirjoitti:
Paljonko on järkevää ottaa rahaa viikon reissulle Teneriffalle kun tarkoituksena on kuitenkin viettää railakastakin lomaa? Entä saako sieltä nostettua Visa Electronilla riihikuivaa? Entä tarjoiltavat lentokoneessa, paljonko esim öl kustantaa?

Jaa-a, paha sanoa mikä olisi hyvä summa ottaa mukaan, mutta itse pärjäsin 300 eurolla viikon kyseisellä saarella varsin hyvin, ja vietin railakasta lomaa. Electronilla saa nostettua valuuttaa lähes jokaiselta automaatilta. Lentokoneessa viime reissulla olut maksoi 3 euroa, ja drinkit 4 euroa. Tosin lentoyhtiönä oli MyTravel, Finnairilla muistaakseni oluen hinta taisi olla kaksi euroa (?).
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tuuski kirjoitti:
Miten Weezer voi olla niin rock olematta oikeastaan yhtään rock?

Tai miten Him voi olla love-metal vaikka siinä bändissä ei ole metallia kuin soittimissa. Median hypetyksen syytä tämäkin.
 

Playa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, San Jose Sharks
NHL paitaan numero ja nimi?? mistä??

Tervehdys kaikki!

Sattuuko kukaan tietämään mistä saisi hommattua nimen ja nron pelipaitaan. Hommasin taannoiselta jenkki reissulta atlanta trashersin pelipaidan (tyhjä) ja nyt ajattelin laitattaa selkään nron ja nimen! Eli kuka tekisi tällaisen ompelu työn? ja mielellään pk-seudulla! Siis pitäisi saada paidasta maihdollisimman aidon näköinen eli oikeanlaiset numerot ja kirjaimet olisi hakusessa!

kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saako huonoa ääreisverenkiertoa mitenkään hoidettua? Nimittäin nyt kun ilmat viilenevät, alkavat kädet ja jalat taas olla aivan jäässä. Jotain vippaskonstia kaipailisin, varsinkin tässä tietokonetta naputellessa tuppaa kädet "jäätymään".

P.S. Sama vika muuten taitaa vaivata Jokereiden pelaajia tällähetkellä, kädet tuntuvat "jäätyvän" turhan usein. Eli jos jotain vinkkiä tulee, saman vinkin voi varmaan postata Virmasellekin.
 

ganon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, Jokerit
puuha-pete kirjoitti:
Paljonko on järkevää ottaa rahaa viikon reissulle Teneriffalle kun tarkoituksena on kuitenkin viettää railakastakin lomaa? Entä saako sieltä nostettua Visa Electronilla riihikuivaa? Entä tarjoiltavat lentokoneessa, paljonko esim öl kustantaa?


Muutama viikko sitten tuli Teneriffalla käytyä, niin Visa Electronilla saa kyllä nostettua kyllä rahaa. Veljeni kortti kuitenkin jäi automaattiin, kun automaatti päätti käynnistyä uudelleen juuri ennen kuin rahat tulivat pihalle. Tietenkin päivä sattui olemaan jokin paikallinen pyhäpäivä, jolloin pankit eivät olleet auki.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mahtaako kenelläkään olla tietoa mistä voisi hankkia deaktivoidun Lahti-Saloranta pikakiväärin? Myös deaktivoitu sotilaskivääri M39 kiinnostaisi... Ja ei, Hämeenlinnan SA-kauppa ei kyseisiä aseita myy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös