JYP kaudella 2022–2023 – JYP 2.0:n toinen vuosikurssi

  • 650 943
  • 4 984

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
@JypFabu minulla ei riitä aivokapasiteetti ymmärtämään, miten se pöytä ensi kaudeksi yhtään valmiimpi olisi näillä esityksillä, jos iso osa joukkueesta taas vaihtuu?

Ihan sillä, että siellä ei vaihdu ukkoja määräänsä enempää ja valmennus pysyy samana. Siellä on tähän kauteen kuitenkin jo nähty toisteista pelitapaa, joka ei vielä tuota, mutta tuolle pohjalle sitä rakennetaan. Toisaalta, nyt siellä on myös valmennus sanomassa sanasensa, mitä laatua joukkueeseen haluavat ideaansa toteuttaakseen. Vielä ei toki ole ensi kauden pohtiminen aktuellia, mutta tämän verran vastauksena.

Mä ymmärrän kyllä, että kun joukkueeseen enemmän panostettiin, sitä seuraa odotukset, mutta sitä en ymmärrä, että niin täysin unohtuu se mistä tässä ponnistetaan. Sitähän olen toitotellut, olematta mikään rohvessoori, että mikään ei synny hetkessä ja mitä syvemmästä kuopasta kivutaan sitä kauemmin se vie. Välillä luisutaan ja sitten kiivetään taas, eikä oikoteitä ole.

Jotkut on jo kautensa kaivoon heittäneet, mutta minä uskon edelleen parempaan, koska pelissä näkyy ne merkit, joilla se voi oieta. Siltä toki nyt näyttää, että itseluottamuksen kanssa JYP kipuilee ja se vie terää tekemisestä, varsinkin hyökkäämisestä. Keskialue on edelleen mörkö JYP kiekossa, vaikka siellä periaatteessa olisi eväät olla siinä parempi, niin vielä ei vaan osata ja luoteta itseen, jotta siinä pärjäisi.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
JYPillä on viimeiseen 15 peliin kaksi kolmen pisteen voittoa. Viimeiseen kymmeneen peliin yksi. Kovalla pokerilla Rautakorpi kyllä vetää lehdistötilaisuuksissa. Vuosi sitten tähän aikaan JYPillä oli kasassa piste enemmän. Perjantaina on muuten 1-10 kotitappion vuosipäivä. Vuoden takaisessa taaperruksessa oli sentään jotain hauskaa. Nyt on selkeästi vaikeampaa pysytellä neutraalina.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liikunnan Riemu
JYPillä on viimeiseen 15 peliin kaksi kolmen pisteen voittoa. Viimeiseen kymmeneen peliin yksi. Kovalla pokerilla Rautakorpi kyllä vetää lehdistötilaisuuksissa. Vuosi sitten tähän aikaan JYPillä oli kasassa piste enemmän. Perjantaina on muuten 1-10 kotitappion vuosipäivä. Vuoden takaisessa taaperruksessa oli sentään jotain hauskaa. Nyt on selkeästi vaikeampaa pysytellä neutraalina.
Tässä on tullut välillä mietittyä, että mitenköhän Ahvenjärvi pärjäisi tällä nykyisellä kokoonpanolla. Oltaisiinko kymmenen sakissa vai olisiko se sija yhden nykyistä huonompi, sen alemmas ei voi edes Ahvenjärvi voi päästä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sanoisinpa että JYP on nyt pelaajien hankinnan kannaltakin langennut hieman tuohon ”luokkakokous”-ansaan toistamiseen vaikka sitä olevinaan jotenkin reflektoitiin päästämällä Immonen ja Allu Jukureihin. Mitäs tehtiin, no saatana hommattiin tilalle Laurikainen, Puustinen ja Rooba. Ei ole pärjätty pelaajamarkkinoilla edes vähää alusta kun vertaa kilpailijoihin ja oma tuotanto sakkaa myös pahasti varsinkin peräpäässä.

Tuo materiaali ei oikeasti ole TOP-10 materiaali liigassa, luokkakokous-efekti meidät sokaisi jälleen. Mikä on viimeisin ns.kova löytö pelaajamarkkinoilta joka pelaa tasaisesti illasta toiseen. Se on Antti Suomela ja sitä ennen Markus Hännikäinen, viimeiseen viiteen vuoteen pelkkiä keskinkertaisuuksia saatu.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Mikä on viimeisin ns.kova löytö pelaajamarkkinoilta joka pelaa tasaisesti illasta toiseen. Se on Antti Suomela ja sitä ennen Markus Hännikäinen, viimeiseen viiteen vuoteen pelkkiä keskinkertaisuuksia saatu.

Eric Perrin tepsistä takaisin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoisinpa että JYP on nyt pelaajien hankinnan kannaltakin langennut hieman tuohon ”luokkakokous”-ansaan toistamiseen vaikka sitä olevinaan jotenkin reflektoitiin päästämällä Immonen ja Allu Jukureihin. Mitäs tehtiin, no saatana hommattiin tilalle Laurikainen, Puustinen ja Rooba. Ei ole pärjätty pelaajamarkkinoilla edes vähää alusta kun vertaa kilpailijoihin ja oma tuotanto sakkaa myös pahasti varsinkin peräpäässä.

Taitaa Puustinen olla kolmantena maalipörsissä, tietenkin jos odotti että voittaa sen niin pettymys ollut.

Rooba sitten meneekin tuohon osastoon joka pettymys ollut, mutta toisaalta sitä huudon määrää jos olisi pelannut jossain muussa liigajoukkueessa. Enemmän ehkä ihmettelen Teves ja Platt jotka täsmähankintana hankittu, ei sitten lopulta tuonutkaan mitään lisää.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Miten Gardiner on pelannut? Oli viime kaudella hyvä ja IFK:ssakin paineli melko mukavasti. Kysyn tätä, koska en ole hirveästi JYPin pelejä seurannut ja oletin, että tällä kaudella tekee kovaa jälkeä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Taitaa Puustinen olla kolmantena maalipörsissä, tietenkin jos odotti että voittaa sen niin pettymys ollut

Ykkösketjussa vaade on isompi kuin ylivoimalla pommitetut maalit. Osumatarkkuuskin heikkoa, viisikkopelaamisessa tasakentällisin ei ole kärkiketjujen tasoa missään tapauksessa.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa aiemmin tuli tarkasteltua pistekertymää viiden ottelun pätkissä. Nyt on peleistä 21-25 pelattu yksi ja jäljellä KalPa, HPK ja Jukurit back-to-back. Eilinen Ässät ml. kaikki sellaisia, joilta pitäisi pisteitä saada. Mitäpä veikkaatte tämän kuluvan jakson pistemääräksi? Sanon itse optimistisesti 5.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ykkösketjussa vaade on isompi kuin ylivoimalla pommitetut maalit. Osumatarkkuuskin heikkoa, viisikkopelaamisessa tasakentällisin ei ole kärkiketjujen tasoa missään tapauksessa.

Niin no taitaa 2 yv maalia olla noista 8 maalista. Viisikkopeli ei ehkä täydellistä mutta kenelläpä joukkueessa olisi ollut. Odotuksiin nähden paikan täyttänyt, itse jopa vähän huonompaa odotin viimekauden loukkaantumisen jäljiltä.
 

BeardMilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
*Kyllähän tämä kieltämättä huonolle tällä hetkellä näyttää. Ykköskorin hankinnat esimerkkeinä Rooba ja Niku, ovat omaan silmään kuin varjoja siitä, mitä suoritustason odotin olevan. Paljon saa tapahtua, että tällä luokkaporukalla keväällä päästäisiin retkiä tekemään. Nyt jos luokkakuvaan lisää naamoja tulee, toivon niiden olevan ihan joitain muita kuin jo ennestään opettajalle tuttuja kavereita.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin no taitaa 2 yv maalia olla noista 8 maalista. Viisikkopeli ei ehkä täydellistä mutta kenelläpä joukkueessa olisi ollut. Odotuksiin nähden paikan täyttänyt, itse jopa vähän huonompaa odotin viimekauden loukkaantumisen jäljiltä.

En tätä "prosessia" tietenkään Puustisen piikkiin ole laittamassa, sentään saanut välillä jotain aikaankin. Koko joukkueen taso vaan alkaa osoittautua riittämättömäksi. Sekin on myönnettävä että Kemelliltäkin odotusarvo oli siirtyä samalle tasolle mitä Vatanen oli ennen rapakon taakse lähtöä ja vähän on saatu. Kokonaisvaltainen pelaaminen ei edes oikein liigatasoa. Ulkomaalaisosasto on ollut sitten sitä tasapaksuutta ihan sanan varsinaisessa merkityksessä. Jerry on ainut joka säkenöi ja sillä ei kuuhun mennä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Positiivista on että yritystä edelleen löytyy. Ehkä nyt kannattaisi kokeilla jonkinlaisia ketjumuutoksia.

Puustinen voisi mennä kolmoseen mahdollisesti jotenkin niin, että:

Gardiner/Kemell - Platzer - Turkulainen
Gardiner/Kemell - Christoffer - Lahtinen
Puustinen - Lassila - Rooba
Vidgren - Stråka - Petman

Platt tuohon kolmoseen sopisi paremmin mutta ei luultavasti kannata yrittää, jos on joku loukkaantunut henkisesti. Puustinen ollut ihan hyvä mutta ei tuo nyt ihan sillä tavalla kulje etteikö muutoksia kannattaisi kokeilla. Lahtinen ollut hyvä.

Nikulta voisi ottaa käsijarrun pois, eiköhän tämä ole nyt nähty ettei tällä prosenttipelillä tule tulosta. Röyhkeyttä ja vähän vartaloharhautusta peliin niin päästään vielä paremmille paikoille.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Miten Gardiner on pelannut? Oli viime kaudella hyvä ja IFK:ssakin paineli melko mukavasti. Kysyn tätä, koska en ole hirveästi JYPin pelejä seurannut ja oletin, että tällä kaudella tekee kovaa jälkeä.

Käytännössä ollut JYPin paras pelaaja Turkulaisen, Puustisen ja Christofferin ohella. Ehkä kuitenkin enemmän kokonaisvaltaisella tavalla kun on odotettu. Gardinerin rooli on myös muuttunut kun jengissä on nyt Puustinen ja Kemell varsinaisina maalintekijöinä. On ollut ylivoimalla aika hyödytön tuossa neliön keskellä kun JYP pelaa 90% ajasta takakolmiossa vetopaikkaa Puustiselle. Mutta ottanut isoa roolia alivoimalla ja muutenkin tekee koko ajan oikeita asioita kentällä. Joukkueen tuska hyökkäyspelissä kun tuosta helpottuu ja ketjuun löytyy kelvollinen laituri niin uskon että Gardiner vertyy vielä tehojenkin muodossa.

Jos kehityskaarta miettii niin vuodessa heiveröisestä ja kehnokuntoisesta yksiulotteisesta snaipperista on tullut johtava pelaaja liigatasolle. Kova suoritus.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämäkin on itsepetosta, Ässien yv:ssä on nytkin jatkuvalla syötöllä reilusti parempia paikkoja, värilasit eivät ole pelin analysoinnissa eduksi. Kaikkein vähiten kannattaa torjuntamääriä katsoa kun pommitetaan pienistä kulmista itse logoon.

Maaliskuussa sitten todetaan 60 pisteen kauden jälkeen että hienoa peliä pelattiin koko kausi mutta tehottomuuteen kaaduttiin. Näinkö meinaatte?
Vai että oikein itsepetosta, jos kehtaa pitää tehottomuutta yhtenä syynä sille, että maaleja ei tule riittävästi. En puhunut missään kohtaa Ässien pelaamisesta, eikä se liity tähän. Puhuin niistä paikoista, mitä JYPillä eilen oli, mutta ei tehty maaleja. Samalla Ässät teki esimerkiksi voittomaalin viivalta "silmät kiinni", kuten maalintekijä itse asian ilmaisi. JYPillä oli paikkoja maalin edessä, missä siirreltiin vastuuta, tai edessä oli lähes tyhjää maalia, mutta löydettiin silti maalivahdin patja sieltä.

Jos pisteitä tulee nihkeästi koko kauden, niin ei se lämmitä yhtään, vaikka olisi pelattu "ihan ok". En puhu asioista sillä idealla, että haluaisin väkisin kehua joukkuetta, vaan yritän nähdä kaikki tilanteeseen vaikuttavat tekijät. Tehottomuus maalipaikoissa on tällä hetkellä yksi merkittävä tekijä, kun joukkueella on hirveä takalukko päällä maalinteon suhteen. Ei se minun ongelma ole, jos jonkun mielestä näin ei saa sanoa, kun pelissä "ei toimi mikään".

Jos minä näen JYPin ongelmien jakautuvan hieman eri tavalla, mutta en vähättele ongelmien yleistä vakavuutta, niin millä logiikalla minun näkemykseni on värilasien takaa nähtyjä, mutta sinun ei ole? Melkoista ylimielisyyttä, sanoisin.
 
Viimeksi muokattu:

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
*Kyllähän tämä kieltämättä huonolle tällä hetkellä näyttää. Ykköskorin hankinnat esimerkkeinä Rooba ja Niku, ovat omaan silmään kuin varjoja siitä, mitä suoritustason odotin olevan. Paljon saa tapahtua, että tällä luokkaporukalla keväällä päästäisiin retkiä tekemään. Nyt jos luokkakuvaan lisää naamoja tulee, toivon niiden olevan ihan joitain muita kuin jo ennestään opettajalle tuttuja kavereita.

Pakko kyllä yhtyä mielipiteeseen Nikusta. Ei ole kyllä pystynyt olemaan se reppuselkämies mitä ehkä odotettiin. Itse ainakin jollain tapaa odotin Cale Makarmaista dominointia, mutta vähän näyttää siltä että Sami ei pelaa tosissaan ja osittain myös tuo Tampereelta tuttu varmisteleva prosenttikiekko ei ehkä ole omimpiaan Nikun kaltaiselle pelurille. Nikusta saisi ihan älyttömän paljon enemmän irti jos lupa olisi tehdä muutakin kun seisoa syöttölautana sinisellä. Nikun liikkeellä, pelirohkeudella ja kiekonkäsittelyllä pystyisi laittamaan sitä vastustajan pappia solmuun. Mutta ei muuta kun kiekkoa takaisin rumpuun tai pakkipakkia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos minä näen JYPin ongelmien jakautuvan hieman eri tavalla, mutta en vähättele ongelmien yleistä vakavuutta, niin millä logiikalla minun näkemykseni on värilasien takaa nähtyjä, mutta sinun ei ole? Melkoista ylimielisyyttä, sanoisin.

Ollaankohan me nyt mistään muusta erimielisiä kuin siitä että minä tuskastuin tuohon jatkuvaan "peli on ihan mallillaan mutta kun kiekko ei pompi ja ollaan tehottomia"-hokemaan?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ollaankohan me nyt mistään muusta erimielisiä kuin siitä että minä tuskastuin tuohon jatkuvaan "peli on ihan mallillaan mutta kun kiekko ei pompi ja ollaan tehottomia"-hokemaan?
Tuskin ollaan. Minä näen tehottomuuden maalipaikoissa yhtenä ongelmana muiden joukossa. Tuo on vain sellainen näkyvä asia, joka turhauttaa, kun joukkueella on vaikeaa. Yksikin onnistuminen maalipaikassa voisi olla elintärkeä.
 

Kahjupappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nosmokingteam
Maalit tehdään maalilta! Missä meidän hyökkääjät ovat?
Ai niin: Voi sattua, tulla mustelmia ja mielen pahoitusta, jos sinne maalille pitää mennä!
Alkaa jo ottamaan aivoon tuollainen neiteily!
 

Frölunda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Boston
Onkohan nyt käynyt niin, että vastustaja on alkanut tällä kaudella tehdä 'tavallaan maaleja' sekä 'ohhoh!- maaleja' JYPiä vastaan?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Maalit tehdään maalilta! Missä meidän hyökkääjät ovat?
Ai niin: Voi sattua, tulla mustelmia ja mielen pahoitusta, jos sinne maalille pitää mennä!
Alkaa jo ottamaan aivoon tuollainen neiteily!

Olen samaa mieltä, mutta JYP on vähän huono luomaan maalin edus paikkoja. Kovin tuottavaa ei ole tönötellä millään osin kenttää kiekottomana seisoskellen, joten ei niin, mutta liike kiekottomana pitäisi olla agressiivisemmin kohti maalia ajoitetusti. Silloin pakin toimituksestakin luukulle olisi hyötyä ja faktisesti vaaraa, kun kiekottomat eri ajalla porrastettuna sinne hakeutuisivat. Silloin ei myöskään tarvitsisi rännejä kaukalossa puhdistella, kun olisi paikka ja hetki myös maalille toimittaa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Faktahan on se, että voidaan puhua paljonkin pelitavasta tai pelikirjoista ja itsekin niistä tykkään puhua, mutta JYPin tilanne on sellainen, että sillä ei kyllä ole mitään merkitystä miltä se peli näyttää. Pisteitä on saatava paljon, eikä ole enää aikaa sille ajatukselle, että ne kyllä tulee sieltä jos peli on kunnossa.

Eli toistetaan vielä kerran:
JYPin tilanne valitettavasti on juuri nyt se, että pisteitä on pakko saada ja sillä ei ole mitään merkitystä, millaista se peli kentällä on tai miltä se näyttää, kunhan pisteitä tulisi.

JYP on sillassa, lieneeköhän Rautakorpi polttanut sen sillan?
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPin tilanne valitettavasti on juuri nyt se, että pisteitä on pakko saada ja sillä ei ole mitään merkitystä, millaista se peli kentällä on tai miltä se näyttää, kunhan pisteitä tulisi.
RD kuulemma tämän tosiaan tiivisti hyvin: "En oikein usko kädentaitojen kehittämiseen, jos hävitään pelejä".
 

Mighty Mickey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks, SaPKo, Los Blancos
Tuossa aiemmin tuli tarkasteltua pistekertymää viiden ottelun pätkissä. Nyt on peleistä 21-25 pelattu yksi ja jäljellä KalPa, HPK ja Jukurit back-to-back. Eilinen Ässät ml. kaikki sellaisia, joilta pitäisi pisteitä saada. Mitäpä veikkaatte tämän kuluvan jakson pistemääräksi? Sanon itse optimistisesti 5.
Sanotaan 10 pistettä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös