Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2022–2023

  • 1 048 132
  • 5 041

Sardion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ainakin Heponiemi vielä sisään
Jos nyt oikein olen laskenut huhuja 1+1, niin Tapparalla on tämän herran kanssa nimet paperissa. Odottaa luultavasti Björkqvistin tavoin NHL-pykälien umpeutumista eli varmaa tulo ei vielä ole.

Joka tapauksessa Tapparalla on haussa vielä yksi hyökkääjä (Heponiemi?), yksi puolustaja ja kakkosmaalivahti. Näitä ruutuja saatetaan kuitenkin täyttää vasta syksystä, kun NHL-leireiltä vapautuu porukkaa.

Ylipäätään tässä taitaa olla joka joukkueella vielä rakentaminen kesken. Yksikään ei ole tietääkseni heittänyt legendaarista ”näillä mennään” -ilmoitusta kehiin.
 
Viimeksi muokattu:

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
No Rauhala ja Puhakka pelasivat tämän kauden nelosessa ja ainakin jälkimmäinen teki varsin hyvät tehot alakentissä pelaavaks.

Ipa on hankkinu kyllä päteviä ukkoja alakenttiin mutta jonkun pitäs maalitkin tehdä.

Tappara tarvinnee ainakin yhden keskushyökkääjän ellei sit Rauhala siirry kolmoseen ja nelosen keskelle juniori. Mutta luulen vahvasti ettei Ojamäki ollut viimeinen hyökkäyspään tulija eikä Bertrand lähtijä.

Boldattuun, niin lähteneet hyökkääjät Baptiste, Saarela, Nikolishin, Beck, Anttila, Jon.Ikonen ja Iso-Mustajärvi tekivät yhteensä 45 maalia (joista 21 teki Baptiste..). Räty, Tuulola, Tikka, Ruokonen ja tuleva laiturihankinta (Haapala?) todennäköisesti pystyvät samaan määrään. Tuulolan veikkaan tekevän noin 15 tästä. Ei Ilveksellä varmastikaan ongelmaa ole maalinteon suhteen, mutta päästetyt viime kaudella oli aivan liikaa ja tähän onkin nyt reilulla kädellä sitten puututtu.

Näin ainakin itse uskon ja olisi aikamoinen pettymys, jos ei nuo tulleet/tuleva pelaajat pysty tuohon samaan maalimäärään.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Boldattuun, niin lähteneet hyökkääjät Baptiste, Saarela, Nikolishin, Beck, Anttila, Jon.Ikonen ja Iso-Mustajärvi tekivät yhteensä 45 maalia (joista 21 teki Baptiste..). Räty, Tuulola, Tikka, Ruokonen ja tuleva laiturihankinta (Haapala?) todennäköisesti pystyvät samaan määrään. Tuulolan veikkaan tekevän noin 15 tästä. Ei Ilveksellä varmastikaan ongelmaa ole maalinteon suhteen, mutta päästetyt viime kaudella oli aivan liikaa ja tähän onkin nyt reilulla kädellä sitten puututtu.

Näin ainakin itse uskon ja olisi aikamoinen pettymys, jos ei nuo tulleet/tuleva pelaajat pysty tuohon samaan maalimäärään.

Viime kauden Ipan päästä päähän hurlumheikiekko antaa tähän tilastoon hieman väärää infoa. En sanoisi että homma toimii jos tehdään ite 30 maalia ja omiin menee 40.

Neloskentät arvioidaan siten parhaiten kuinka paljon on tehtyjen ja päästettyjen maalien erotus. Tapparassa tuskin tarvii alempien kenttien ratkoa pelejä kun katsoo millainen ykköskenttä ja ylivoimasakki on kasassa. Tapparan tuon sakin kolme hyökkääjää tekee yhteensä 150p ens kaudella mikäli kunnossa koko kauden. Silloin alemmat kentät voivat pelata 0-0:aa..
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Viime kauden Ipan päästä päähän hurlumheikiekko antaa tähän tilastoon hieman väärää infoa. En sanoisi että homma toimii jos tehdään ite 30 maalia ja omiin menee 40.

Neloskentät arvioidaan siten parhaiten kuinka paljon on tehtyjen ja päästettyjen maalien erotus. Tapparassa tuskin tarvii alempien kenttien ratkoa pelejä kun katsoo millainen ykköskenttä ja ylivoimasakki on kasassa. Tapparan tuon sakin kolme hyökkääjää tekee yhteensä 150p ens kaudella mikäli kunnossa koko kauden. Silloin alemmat kentät voivat pelata 0-0:aa..

Nooo todennäköisesti sama hurlumhei runkosarjassa jatkuu Ilveksen osalta, mutta napsua jämerämmällä pakistolla. Mutta edelleen mielipiteeni on sama, että vaikea nähdä mitään erityistä maalinteko-ongelmaa Ilveksellä verraten viime kauteen. Enkä nyt ihan saanut kiinni tuosta maalisuhde-viittauksestasi, että mikä 30-40? Ilveksellä kuitenkin oli positiivinen maalisuhde viime kaudella?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Neloskentät arvioidaan siten parhaiten kuinka paljon on tehtyjen ja päästettyjen maalien erotus. Tapparassa tuskin tarvii alempien kenttien ratkoa pelejä kun katsoo millainen ykköskenttä ja ylivoimasakki on kasassa. Tapparan tuon sakin kolme hyökkääjää tekee yhteensä 150p ens kaudella mikäli kunnossa koko kauden. Silloin alemmat kentät voivat pelata 0-0:aa..
Tämä totta. Haaste pitkässä kaudessa on kuitenkin se, että loukkaantumisia ja poissaoloja tulee. Tällöin alempaa hyvä löytyä kyvykkäitä paikkaajia. Tässä Tappara on esimerkiksi Kärppiä perässä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Nooo todennäköisesti sama hurlumhei runkosarjassa jatkuu Ilveksen osalta, mutta napsua jämerämmällä pakistolla. Mutta edelleen mielipiteeni on sama, että vaikea nähdä mitään erityistä maalinteko-ongelmaa Ilveksellä verraten viime kauteen. Enkä nyt ihan saanut kiinni tuosta maalisuhde-viittauksestasi, että mikä 30-40? Ilveksellä kuitenkin oli positiivinen maalisuhde viime kaudella?

Se 30-40 heitto ei viitannut Ilvekseen vaikka sen saattaakin ymmärtää tuosta. Yleisellä tasolla siis tarkoitin että ei se maalintekotaito ja hyvät pisteet oikein merkkaa paljon jos tehotilasto kauden jälkeen on pakkasella koko hyökkäystriolla noin -10.

Ilves onnistui siinä viime kaudella että peleistä saatiin viihdearvoltaan erinomaisia ja talouspuoli kiittää. Ja muutenkin kaikinpuolin nappikausi vaikka mestaruutta ei nyt 'vielä' tullutkaan. Mutta mikäli sama touhu jatkuu niin ei mene montaa vuotta että myös hallin toisessa päässä vietetään mestaruusjuhlia.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Viime kauden Ipan päästä päähän hurlumheikiekko antaa tähän tilastoon hieman väärää infoa. En sanoisi että homma toimii jos tehdään ite 30 maalia ja omiin menee 40.

Neloskentät arvioidaan siten parhaiten kuinka paljon on tehtyjen ja päästettyjen maalien erotus. Tapparassa tuskin tarvii alempien kenttien ratkoa pelejä kun katsoo millainen ykköskenttä ja ylivoimasakki on kasassa. Tapparan tuon sakin kolme hyökkääjää tekee yhteensä 150p ens kaudella mikäli kunnossa koko kauden. Silloin alemmat kentät voivat pelata 0-0:aa..

Ketkä 3?

Aika rohkea veikkaus. Itse en usko että minkään joukkueen top-3 pistemiestä pääsevät lähellekään 150 pistettä. Kuten myöskään en usko että mikään joukkue tulee voittamaan mestaruutta ikinä niin että kolmos ja nelosketju ei tee maaliakaan pudotuspelien aikana. Taisi pudotuspelien parhaan pelaajan titteli tulla tälläkin kaudella Tapparan neloskenttään.
 
Viimeksi muokattu:

PronssiRanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & KOOVEE
Ketkä 3?

Aika rohkea veikkaus. Itse en usko että minkään joukkueen top-3 pistemiestä pääsevät lähellekään 150 pistettä.
Riippumatta siitä kumpi pelaa Lehterän oikealla laidalla Merelä vai Ojamäki. Jo pelkästään tälle kaksikolle on helppo ennustaa sellaiset 110 pistettä. Vasemmalle laidalle jää 40 pistettä, että pidän 150 pisteen ketjua ihan täysin mahdollisena.
Lehterä: 60pts (tämä on alakanttiin omasta mielestä)
Ojamäki/Merelä: 50pts
Vasenlaita: 40pts
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Riippumatta siitä kumpi pelaa Lehterän oikealla laidalla Merelä vai Ojamäki. Jo pelkästään tälle kaksikolle on helppo ennustaa sellaiset 110 pistettä. Vasemmalle laidalle jää 40 pistettä, että pidän 150 pisteen ketjua ihan täysin mahdollisena.
Lehterä: 60pts (tämä on alakanttiin omasta mielestä)
Ojamäki/Merelä: 50pts
Vasenlaita: 40pts

Jos saa pakin laskea mukaan kolmikkoon, niin Kemiläinen rikkoo ehjänä pysyessään pomminvarmasti 40 pistettä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Riippumatta siitä kumpi pelaa Lehterän oikealla laidalla Merelä vai Ojamäki. Jo pelkästään tälle kaksikolle on helppo ennustaa sellaiset 110 pistettä. Vasemmalle laidalle jää 40 pistettä, että pidän 150 pisteen ketjua ihan täysin mahdollisena.
Lehterä: 60pts (tämä on alakanttiin omasta mielestä)
Ojamäki/Merelä: 50pts
Vasenlaita: 40pts

Mun ei tarvinnekaan vastata kun tämä viesti vastaa 100% sitä mitä itse olisin postannu. Omaan noi kolme ja kun kysyjä halusi top-3 nimeä joukkueesta niin Kemiläinen on hyvä stuntti siihen kolmanneks vaikka onkin pakki. Lehterä voitti edellisellä liigakaudellaan pistepörssin ja taidoiltaan pystyy helposti samaan jos rinnalle löytyy (Enlund, Lucenius) tasoo paremmat laiturit.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rohkea se on tämäkin veikkaus

Aika rohkea veikkaus. Itse en usko että minkään joukkueen top-3 pistemiestä pääsevät lähellekään 150 pistettä. Kuten myöskään en usko että mikään joukkue tulee voittamaan mestaruutta ikinä niin että kolmos ja nelosketju ei tee maaliakaan pudotuspelien aikana. Taisi pudotuspelien parhaan pelaajan titteli tulla tälläkin kaudella Tapparan neloskenttään.

Itse olen tässä keskustelussa vähän jopa pyöritellyt silmiä, kun en aukottomasti sitä matematiikkaa ymmärrä, miten Kärppien tai Ilveksen kokonaisuus olisi paremmalla tolalla kuin Tapparalla. Lehterän uskaltaa aivan heittämällä lyödä ainakin kandidaatiksi sarjan parhaaksi keskushyökkääjäksi ja Otto Rauhala oli jo viime kaudella Liigan paras nelossentteri. Tappara vaihtaa ykkössentterin Morleystä Lehterään ja nelossentteri säilyy samana niin jostain syystä Ilveksellä ja Kärpillä on joidenkin mielestä paremmat roolitukset? Itse en tätä allekirjoita.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rohkea se on tämäkin veikkaus



Itse olen tässä keskustelussa vähän jopa pyöritellyt silmiä, kun en aukottomasti sitä matematiikkaa ymmärrä, miten Kärppien tai Ilveksen kokonaisuus olisi paremmalla tolalla kuin Tapparalla. Lehterän uskaltaa aivan heittämällä lyödä ainakin kandidaatiksi sarjan parhaaksi keskushyökkääjäksi ja Otto Rauhala oli jo viime kaudella Liigan paras nelossentteri. Tappara vaihtaa ykkössentterin Morleystä Lehterään ja nelossentteri säilyy samana niin jostain syystä Ilveksellä ja Kärpillä on joidenkin mielestä paremmat roolitukset? Itse en tätä allekirjoita.

En minäkään näin ajateltuna. Lähinnä olen ymmärtänyt perusteluista, että Ilveksen ja Kärppien hyökkäyksissä on enemmän laajuutta kokoonpanon ulkopuolella.

Toki muuten vertailu viime kauteen ontuu, koska ainakin Kärppien hyökkäykseen on tullut todella paljon laatua ja Ilvekseen parempaa roolitusta. Toki niin kuin tääläkin on todettu, että Ilves on vähintään yhden kärkipelaajan verran tätä kaksikkoa jäljessä. Siis hyökkäyksen osalta.
 

George Parros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks 06-07
Tappara vaihtaa ykkössentterin Morleystä Lehterään ja nelossentteri säilyy samana niin jostain syystä Ilveksellä ja Kärpillä on joidenkin mielestä paremmat roolitukset? Itse en tätä allekirjoita.
Eiköhän tällä hetkellä juuri kolmossentteri ja nelosen laituri(t) ole paperilla se ero, joka tukee tätä yleisempää näkemystä.
Eikä tarvi suuri ennustaja olla, että myös Tapparassa tämä tiedostetaan ja yksi luotettava kahden-suunnan sentteri tulee vielä sisään. Saattaa tulla lisäksi ns. karvaperseinen laiturikin (koodinimi "Luoto"), jolloin ollaan sit evenissä myös leveyden osalta.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Mun ei tarvinnekaan vastata kun tämä viesti vastaa 100% sitä mitä itse olisin postannu. Omaan noi kolme ja kun kysyjä halusi top-3 nimeä joukkueesta niin Kemiläinen on hyvä stuntti siihen kolmanneks vaikka onkin pakki. Lehterä voitti edellisellä liigakaudellaan pistepörssin ja taidoiltaan pystyy helposti samaan jos rinnalle löytyy (Enlund, Lucenius) tasoo paremmat laiturit.
Mielipiteensä kullakin. Aikamoista Messiaan viittaa siellä ollaan Lehterän selkään asettamassa kun toisen odotukset on 60 pisteessä (ja tämäkin alakanttiin) ja toisen että mikäli (kun) saa OK-laiturit niin tulee voittamaan helposti pistepörssin.

Sinänsä ymmärrettävää, kyllähän mies saattaa hyvinkin olla jopa suurin suosikki voittamaan pistepörssin. Mutta että helposti? Tai helposti 60 pistettä? Mielestäni tuo vaatii jo aikamoista ehjää nappikautta. Minkälaista pistesaalista odotatte mikäli pelaa nappikauden? 70 pistettä? 80? Enemmän?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tampere ja Oulu
.
.
.
.
.
Muut. Näin se vaan taitaa mennä, kun kattoo lähtökohtia kauteen.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Mielipiteensä kullakin. Aikamoista Messiaan viittaa siellä ollaan Lehterän selkään asettamassa kun toisen odotukset on 60 pisteessä (ja tämäkin alakanttiin) ja toisen että mikäli (kun) saa OK-laiturit niin tulee voittamaan helposti pistepörssin.

Veikkaan että tekee 30 pistettä, koska Tappara puolustaa koko kauden kurinalaisesti ja pelaa tylsää ja voittavaa Tabma Pii HMV kiekkoa. Ylivoimallakin on tarkoitus pelata vain aika pois, jos johdetaan. Tappiolla ja tasatilanteessa ehkä rakennetaan maalipaikka.
 

Hecquefeuille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari-Pekka, Pantse
Hyvä, että keskusteltavaa löytyy, mutta aina on hauska katsoa näitä keskusteluja sivulta ja naureskella muiden värilaseille.

Viimekaudella kesän aikana Kärppien valmennus sai arvosanakseen 10. Lauri Mikkola sai ennen kautta 10 :D. En muista, kuka tälläisen arvosanan antoi, mutta melkonen seppä kyllä oli.

Tampereen ykkönen eli Tappara tulee olemaan vahva.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Vai saiko NHL:ään lähtenyt Tapparan viime kauden paras pelaaja ja nelosen laituri vaan näyttämään Puhakkaan hyvältä pelaajalta…

Ei saanut, vaan nuori pelaaja teki tasonnoston loppukaudesta. Jääaika kasvoi parisen minsaa ja samoin tehoilu ilman YV roolia. Toki oli usein osallisena Luodon maaleissa, vaikuttamassa niihin. Erittäin hieno suoritus vaativassa jarrukentän roolissa, joka pelasi ykkösen jälkeen toiseksi eniten Tapparan ketjuista.

Tapparassakin muuten nuoret pelaajat kehittyy, eikä vain TPSssä, uskomatonta mutta totta.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä tekisin pienen korjauksen:
Kärpät
Tappara
Ilves
HIFK
-
-
-
-
Muut

HIFK tulee todennäköisesti tuonne nousemaan, mutta pakisto ja etenkin veskarit ovat vielä tällä hetkellä sillä tasolla, että ei oikein voi vielä mainita tuon kolmikon yhteydessä.

Jaksaako vääntää muuten ennakoita tulevalle kaudelle? Toivottavasti vanhat ja uudet jaksaisivat vääntää, koska Jääkiekkolehtikään ei enää ilmesty.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mielipiteensä kullakin. Aikamoista Messiaan viittaa siellä ollaan Lehterän selkään asettamassa kun toisen odotukset on 60 pisteessä (ja tämäkin alakanttiin) ja toisen että mikäli (kun) saa OK-laiturit niin tulee voittamaan helposti pistepörssin.

Sinänsä ymmärrettävää, kyllähän mies saattaa hyvinkin olla jopa suurin suosikki voittamaan pistepörssin. Mutta että helposti? Tai helposti 60 pistettä? Mielestäni tuo vaatii jo aikamoista ehjää nappikautta. Minkälaista pistesaalista odotatte mikäli pelaa nappikauden? 70 pistettä? 80? Enemmän?

Mä katselin Lehterän peliä kolme kautta Tapparassa aiemmin. Peliälyltään top-3 kiekkoilijoita joita oon ikinä nähny pelaavan Tapparassa ja silloin Tapparalla oli menossa pelillisesti ylimenokausia. Olkoonkin että tässä on nyt yli kymmenen vuotta väliä ja kaikkea on tapahtunut.

Tuona viimeisenä kautenaa Lehterä onnistui tekemään Luceniuksesta ja Enlundista 'parempia' pelaajia kuin todellisuudessa ovat koska niistä syötöistä mitä Jorsti antaa pitää huonommankin pelaajan osua maaliin usein.

Nyt lisäksi kun katsoo kavereita joiden kanssa mahdollisesti pelaa niin ehjänä pysyessään se top-3:sen pisteet tulee oleen sen 150p. Itse uskon että Waltteri Merelä mikäli pääsee tuon taikurin passeista nauttiin painaa 25 maalin kauden.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
HIFK tulee todennäköisesti tuonne nousemaan, mutta pakisto ja etenkin veskarit ovat vielä tällä hetkellä sillä tasolla, että ei oikein voi vielä mainita tuon kolmikon yhteydessä.
Tuossa laitettiin siis joukkueita järjestykseen suhteessa ”lähtökohtia kauteen.” HIFK saa vielä Hongan ja mahdollisesti toiseenkin laadukkaan puolustajan. Kyllä HIFK on ihan vertailukelpoinen joukkue kolmen kärkeen.
Jaksaako vääntää muuten ennakoita tulevalle kaudelle?
Meinasin jaksaa, koska tänään piti olla polvileikkaus ja mikäs olisi mukavampaa kuin toipilaana varjossa näpytellä voimasuhdearvioita Jatkoaikaan. Nyt kävi kuitenkin niin, ettei leikkaus toteutunut. Tuskin siis minulta on tulossa ainakaan isompaa arviota. Ehkäpä sitten lyhyempi ja jämäkämpi arvio myöhemmin kesällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös