Töihin ulkomaille?

  • 6 130
  • 14

J.Petke

Jäsen
Tilanne on se, että saan juuri kouluni loppuun ja olen tällä hetkellä umpikuja-työssä jossa ei ole mahdollisuutta edetä yhtään mihinkään. Koulutukseni on kansainvälinen (kaupallinen) joten suunnitelmissa onkin jossain vaiheessa päätyä töihin ulkomaille. Työvoimatoimiston/Oikotien sivuilla ei ole kuin paikkoja sairaanhoitajille ja au-paireille. Työkokemusta on tällä hetkellä kuitenkin kertynyt kaupalliselta alalta jo viitisen vuotta ja nyt onkin se hetki kun pitää tosissaan hakeutua oman alan hommiin.

Yksi vaihtoehtohan on mennä töihin suomalaiseen yritykseen ja sieltä kautta sitten tulevaisuudessa edetä expatriaatiksi mutta tuo tie vain vaikuttaa niin jumalattoman pitkältä. Toinen vaihtoehto on pistää hakemuksia esim. Monsterin kautta mutta mikäköhän on yritysten mielenkiinto palkata Suomesta työntekijä esim. Tsekkeihin? Ja jos pääsee haastatteluun asti niin aikamoinen summa menee jo lentolippuihinkin. Toki noitakin suoritetaan puhelimitse mutta kaipa nuo haluavat ihmisenkin jossain välissä nähdä. Mitä olen nettiä tutkinut niin esim. Adecco on yksi firma mikä välittää töitä monista maista joten se vaikuttaisikin ihan fiksulta vaihtoehdolta. He suorittavat sen ensimmäisen katselmuksen ja sitä kautta onkin sitten helpompi edetä.

Tiedän, että Jatkoajassa on paljon ihmisiä töissä ulkomailla joten jos tarjolla on jotain vinkkejä tai osotteita niin jaetaan ne kaikkien meidän kanssa ketkä haluavat ulkomaille töihin. Vinkit ulkomailla työskenteleviltä ovat yleensä niitä kaikista arvokkaimpia joten älkää arkailko. Mielenkiintoista on myös tietää, että miten juuri sinä olet päätynyt ulkomaille töihin ja miksi. Oletko ollut tyytyväinen päätökseesi?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja jos pääsee haastatteluun asti niin aikamoinen summa menee jo lentolippuihinkin. Toki noitakin suoritetaan puhelimitse mutta kaipa nuo haluavat ihmisenkin jossain välissä nähdä.

Kulut usein kyllä maksetaan, jos olet päässyt jatkoon jostain karsinnasta. Kansainvälisiin Suomessa toimiviin yrityksiin voi päästä myös haastattelulla pelkästään suomalaisen ison herran kanssa. Kyllä ne siellä toisessa päässä uskovat näkemättäkin.
 

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi vaihtoehto on katsella ulkomaiden monsterista paikkoja jossa tarvitaan suomenkieltä. Näihin on todella vaikea rekrytoijien löytää porukkaa, joten silloin kun joku itseään sinne tyrkyttää on mahdollisuudet kohtuu hyvät. Ongelmana on yleensä se, että nämä työt ovat lähes järjestäen puhelinpohjaisia, joko asiakaspalvelua tai myyntiä. Hieman myöhemmin, siis sitten kun on tällaisen "jalka oven väliin" -paikan saanut, voi yrittää siinä samassa firmassa eteenpäin parempiin duuneihin tai muihin samassa maassa oleviin firmoihin.

Itse siis päädyin ulkomailla opiskelun jälkeen jäämään tänne myös töihin. Peliliikkeenä en ole katunut, mutta juuri tämänhetkinen työ on todella tylsää ja vaihtelua ollaan kovasti etsimässä. Kokemuksena ulkomailla työskentely on erittäin avartava, ja mikäli reissuun lähtee, on hyvä varautua pitempäänkin keikkaan sekä siihen että etukäteissuunnitelmat tulevat melko suurella varmuudella muuttumaan.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko tsekannut EURESin sivut? Työtilaisuuksia 31 Euroopan maasta.

27/05/2010: 918 101 avointa työpaikkaa, 453 208 ansioluetteloa ja 21 441 rekisteröitynyttä työnantajaa.

Mulle tulee vahan valia yhteydenottoja tuolta kun joskus aikoinaan laitoin CV:n sinne ihmeteltavaksi. Aika monenlaista hommaa tarjolla.
 

Puster

Jäsen
Hieman myöhemmin, siis sitten kun on tällaisen "jalka oven väliin" -paikan saanut, voi yrittää siinä samassa firmassa eteenpäin parempiin duuneihin tai muihin samassa maassa oleviin firmoihin.
Juuri näin. Kun on päässyt haluamaansa maahan töihin, on helpompi etsiä sitten niitä järkevämpiä hommia. Ensimmäisen työsuhteen aikana järjestyy pankki-, sosiaaliturva- ynnä muut asiat joiden hoitaminen vain muuttamalla ulkomaille on vaikeampaa. Esimerkiksi Britteihin muutettaessa on todella vaikea avata pankkitiliä, jos ei ole työpaikkaa, asuntoa sekä kaasulaskua. Lisäksi tuo ensimmäinen työnantaja saattaa avustaa muuttokustannuksissa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Hakusanoiksi rohkeasti vaan "timeshare jobs".
Parhaat paikat menevät kyllä suhteilla, mutta voi sieltä silti löytyä joku hyvä lainerin paikka.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olen myös miettinyt ulkomaille lähtöä. Minulla olisi ehkä mahdollisuus tehdä tuollaista kaikkaluontoista projektiduunia, eli muutama kuukausi jossain projektissa ja sitten taas viikoksi pariksi kotiin ja taas uusi projekti jossain toisessa maassa.

Tällaista ehdotteli eräs vuokrausfirma ja mitä olen hieman asiasta kysellyt, niin IT-alalla tämä todellakin toimii kohtuullisen hyvin ja keikkaa on aina saatavilla.

Suomesta alkaa kohta IT-asiantuntijan hommat loppumaan ja alkaa hieman puuduttamaan nämä samat ympyrät, kun olen jo yhdeksän vuotta ollut samassa duunipaikassa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vinkkejä työnhakuun onkin jo tullut. Itse selailin n. reilu vuosi sitten toplanguagejobs-sivustoa kun olin aloittajan kanssa samassa tilanteessa. Tosin tuntuu, että siellä on suurelta osian puhelinmyyntiä tms. tarjolla. Kannattaa myös tutkia firmojen omia sivuja. Itse mm. tutkin kiinnostavan alan firmojen omia sivuja melko paljon, varsinkin isoilla firmoilla on jatkuvasti paikkoja vapaana.

Kannattaa myös katsella töitä, joihin vaatimuksena on suomen kieli. Todella iso kilpailuetu (jos ja) kun puhut sitä äidinkielenäsi.

Työnantaja maksoi minulle työhaastattelun matkustuskulut sen jälkeen kun sain työpaikan. Tähän on varmaan eri tapoja eri yrityksissä, omalla kohdalla näin tällä kertaa.

Olen ollut tyytyväinen päätöksen lähteä ulkomaille. Toki se oli jo tavoitteenakin kun elämäntilanne sen hyvin sallii ja muutenkin olen aina halunnut asua muualla. Itse muutin Saksaan ja ainoa miinus on se, etten osaa saksaa (schollin kuittia odotellessa). En ollut koskaan opiskellut sitä kouluissa, joten se hieman jännitti alkuun, mutta pikkuhiljaa sitäkin on alkanut oppimaan. Kaikki käytännön asiat sujui todella hyvin ja mm. asunnon sain hommattua parissa päivässä. Lomilla on mukava mennä naapurimaihin, erityisesti näin kesällä tulee ajeltua moottoripyörällä paljon.

Minusta ulkomaille kannattaa lähteä edes kokeilemaan, jos mahdollisuus vain aukeaa. En usko, että siinä mitään häviää ja ei kannata pelätä jotain "maitojunalla takaisin" kommentteja kateellisilta kavereilta.
 

scholl

Jäsen
Itse muutin Saksaan ja ainoa miinus on se, etten osaa saksaa (schollin kuittia odotellessa). En ollut koskaan opiskellut sitä kouluissa, joten se hieman jännitti alkuun, mutta pikkuhiljaa sitäkin on alkanut oppimaan.

Eli sinulle kävi kuin Pasi Rautiaiselle. Yksi homma on se, mihin kannattaa panostaa on kyllä kielitaito. Siitä saa helposti itselleen kilpailuedun ja on helppo hakeutua kv.tehtäviin, jos puhuu asianomaisen maan kieltä.

Kaikki käytännön asiat sujui todella hyvin ja mm. asunnon sain hommattua parissa päivässä.

Mielestäni kuitenkin käytännön asioiden hoitaminen alussa Saksassa on se hankalin asia. Ei se asunnonlöytäminen välttämättä, riippuu paikasta, mutta kaikki muu. Siellä on virastot niin hemmetin lyhyen ajan auki per päivä eli saattaa olla, että joutuu ottamaan useamman vapaapäivän, että kaiken saa hoidetuksi.

Lomilla on mukava mennä naapurimaihin, erityisesti näin kesällä tulee ajeltua moottoripyörällä paljon.

Tuo on yksi syy, miksi itsekin olen taas pohtinut hakeutumista ulkomaille. Ajokausikin on melkein koko vuoden.
Minusta ulkomaille kannattaa lähteä edes kokeilemaan, jos mahdollisuus vain aukeaa.

Totta. Kaikille aukeaa, jos on jonkinlainen kielitaito ja aito halu mennä. Yksi vaihtoehto on hakea johonkin projektiin/firmaan vaikkapa harjoittelijaksi. Petke voi hankkia vaikkapa jonkun suosittelijan koulustaan ja hakea harjoittelupaikkoja. En tiedä minkätasoinen koulu se on, mutta esim. yliopistojen rekrytointipalveluiden kautta voi löytyä potentiaalisia hommia. Vaikka se olisi vain muutaman kk pituinen pesti niin siitä saa kuitenkin hyvän ulkomaankokemuksen, joka auttaa hakemaan seuraavaa duunia. Toinen vaihtoehto on hakea suurten firmojen ohjelmiin, jotka on tarkoitettu vastavalmistuneille. Siis sellaisia kv. uraan tähtääviä juttuja.

CV-tuunaus kannattaa ottaa vakavasti, kun haet ulkomaille. Mieti millaisen tarinan pystyt rakentamaan itsestäsi ja pidä se yhden sivun mittaisena.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minusta ulkomaille kannattaa lähteä edes kokeilemaan, jos mahdollisuus vain aukeaa. En usko, että siinä mitään häviää ja ei kannata pelätä jotain "maitojunalla takaisin" kommentteja kateellisilta kavereilta.

Ei tietenkään tarvitse pelätä, mutta kannattaa myös miettiä miten asian ilmaisee ja pitää riittävän matalaa profiilia asiasta. Jos kaverit eivät puoleen vuoteen ennen lähtöä kuule mitään muuta kuinka minä muutan oikein ulkomaille, niin väkisinkin siitä tulee sanomista.

Totuus on se, että jonnekin Eurooppaan muutossa ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin Ouluunkaan muutossa. On se silti taatusti kannattavampaa. Oulussa en ole tosin koskaan käynyt.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielestäni kuitenkin käytännön asioiden hoitaminen alussa Saksassa on se hankalin asia. Ei se asunnonlöytäminen välttämättä, riippuu paikasta, mutta kaikki muu. Siellä on virastot niin hemmetin lyhyen ajan auki per päivä eli saattaa olla, että joutuu ottamaan useamman vapaapäivän, että kaiken saa hoidetuksi.

Itse tein niin, että muutin pari viikkoa ennen kuin työt alkoivat. Oli aikaa hoitaa nuo muuttoilmoitukset, verokortti, sairasvakuutus, pankkiasiat, asunnon etsiminen jne. ja sitten pystyi rauhassa keskittymään töihin. Netistä googlettelin mitä kaikkea pitää tehdä, missä järjestyksessä (esim. jotain paperia et saa ennen kuin olet jonkun toisen hommannut) ja kyselin työnantajalta loput. Byrokratia on aika vahvaa ja mm. pomokaan ei osannnut neuvoa kaikessa oikein mitä tulisi tehdä tai mistä virastolla se ja se dokumentti hoidetaan.
 

scholl

Jäsen
Itse tein niin, että muutin pari viikkoa ennen kuin työt alkoivat.

Niin jos tuo on mahdollista. Nopeatempoisille kavereille se ei aina ole. Parhaimmillaan mulla on käynyt niin, että olen ollut Münchenin lentokentällä, jolloin puhelin soi ja kysytään otanko pestin vastaan, jossa sijoittuisin aluksi Tukholmaan. Kysyin koska se alkaa, vastaus oli huomisaamuna. Silloin koneeseen Helsinkiin, seuraavana aamuna Stokikseen ja suoraan meetingiin koko päiväksi. Illalla hotelliin ja pe koneella taas Hkiin pakkaamaan. Ma aamuna parin matkalaukun kanssa Saksaan meetingiin ja yöllä Stokikseen, jonne oli jonkinlainen asunto ehditty järkkäämään. Mitään perehdytystä ei ehditty pitämään, kun nimeni oli projekteissa jo ehditty tunkea vaikka mihin vastuualueeseen. Tein sitten niin pitkiä työpäiviä, että pankkitilin avaamiseenkin taisi mennä 3kk.

Aina ei toki ole ollut yhtä haastavaa, mutta kyllä se monta kertaa on niin, että kun keskittyy olennaiseen niin ne byrokratiat jää hoitamatta ja menee pitkään ennen kuin koko paketti on ikäänkuin kasassa.
 

Bo'er

Jäsen
Itse tein niin, että muutin pari viikkoa ennen kuin työt alkoivat. Oli aikaa hoitaa nuo muuttoilmoitukset, verokortti, sairasvakuutus, pankkiasiat, asunnon etsiminen jne. ja sitten pystyi rauhassa keskittymään töihin. Netistä googlettelin mitä kaikkea pitää tehdä, missä järjestyksessä (esim. jotain paperia et saa ennen kuin olet jonkun toisen hommannut) ja kyselin työnantajalta loput. Byrokratia on aika vahvaa ja mm. pomokaan ei osannnut neuvoa kaikessa oikein mitä tulisi tehdä tai mistä virastolla se ja se dokumentti hoidetaan.

Minä muutin myös aikanaan Saksaa, itseasiassa jo 6,5 vuotta sitten ja edelleen olen samalla reissulla. Silloin vuoden 2004 alussa kun rantauduin, niin sanaakaan en kieltä osannut. Välillä oli kyllä aika orpo olo, kun ketään ihmistäkään en tuntenut. Vaikka saksalaisia yleensä haukutaan, niin itse ainakin pääsääntöisesti pidän heitä yllättävänkin ystävällisinä ja avuliaina ihmisinä.

Muutto-, virasto- ja pankkiasiat sekä myös asunnon etsintä itsellä meni mukavasti, koska firma palkkasi ns. relocation agentin, joka avusti näissä kaikissa. Duunissa työkielenä on englanti, joten saksankieli on kehittynyt varsin hitaasti. Tosin kyllä jo nykyään ihan kohtuullisesti sillä pärjään.

En ole kyllä päivääkään lähtöä katunut. Ennen tänne muuttoa en ollut käynyt ulkomailla kuin risteilyllä Ruotsissa, sekä pakettimatkoilla kanarialla ja Rodoksella. Nyt täällä keskellä Eurooppaa olen kolunut omatoimisesti kaikki lähinaapurit autolla tai moottoripyörällä. Kuten mainittua, moottoripyöräkausi on pitkä ja muutamassa päivässä ehtii tutustua moneen maahan.

Palkkataso on myös Suomeen verrattuna huomattavasti korkeampi. Ja kaiken lisäksi kaupoissa ruoka ja juomat halvempia verrattuna Suomeen. Eron huomaa vielä selkeämmin ravintoloissa, joissa kympillä saa jo ihan kelpoannoksen, puolen litran bissen vajaalla kolmella eurolla yms. Verotus toki täällä hieman Suomea korkeampi on. Mutta kaiken kaikkiaan ostovoima on huomattavasti Suomea parempi. Jos ei jotain pakottavaa syytä ilmaannu, niin eipä ole kyllä Suomeen mikään hinku lähivuosina palata.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yksi vaihtoehtohan on mennä töihin suomalaiseen yritykseen ja sieltä kautta sitten tulevaisuudessa edetä expatriaatiksi mutta tuo tie vain vaikuttaa niin jumalattoman pitkältä. Toinen vaihtoehto on pistää hakemuksia esim. Monsterin kautta mutta mikäköhän on yritysten mielenkiinto palkata Suomesta työntekijä esim. Tsekkeihin? Ja jos pääsee haastatteluun asti niin aikamoinen summa menee jo lentolippuihinkin. Toki noitakin suoritetaan puhelimitse mutta kaipa nuo haluavat ihmisenkin jossain välissä nähdä. Mitä olen nettiä tutkinut niin esim. Adecco on yksi firma mikä välittää töitä monista maista joten se vaikuttaisikin ihan fiksulta vaihtoehdolta. He suorittavat sen ensimmäisen katselmuksen ja sitä kautta onkin sitten helpompi edetä.

Pari sanasta yllä olevaan lainaukseen. En tunne kaupallista alaa kovin hyvin, mutta näkisin, että Suomalaisen yrityksen kautta expatiksi myynti- tai ostohommiin pääseminen on kiven takana. Teollisella alalla ulkomaille pääsy suomifirman kautta olisi varmasti helpompaa, eli ekana vaihtoehtona tarjoan koulun penkkiä, luet ittes insinööriksi ja Norjan kautta kaukomaille. Siinä on varmaan parhaat edut/liksat saatavilla noin keskipitkän kaavan mukaan. Jos taas haluat kaupalliselle alalle nopeasti, niin muutto Lontooseen ja sieltä työnhakuun ihan välittäjien kautta. Parhaat on töissä ekalla viikolla ja kun kokemus ja tietämys karttuu, pystyy koiran hommat jättämään ja pääsemään töihin ihan hyvilläkin ehdoilla. Alku, eli eka 6-18 kk on kyllä rahan ja ehtojen puolesta paskaa, mut pelimies erottuu ja nousee arvoon arvaamattomaan kunhan vain pitää silmät ja korvat auki. Addeco on sen sorttinen vaihtoehto, että et varmaan mitään häviä jos sen kautta töitä haet, mutta epäilen suuresti sen mahdollisuuksia tarjota mitään eläkevirkaa.

Ite olen ollut kohta parikymmentä vuotta enemmän tai vähemmän poissa Suomesta erilaisissa teollisuuden asiantuntijatehtävissä. Hommat on olleet kestoltaan kolmesta vuodesta neljään kuukauteen, on tullut asuttua yhdeksässä eri maassa ja aika monessa kaupungissa ja voin sanoa, että parempaa elämää tuskin voisi toivoa. Mielestäni parasta hommassa on se, että myytyäni oman liiketoimintani ja alettuani palkolliseksi ei ole montaa suurempaa tunnetta kuin lähtiessä uuteen komennuspaikkaan ja nähdessä uuden kaupungin ääriviivat tai valot. Joka kerta pitää pysähtyä ennen kaupunkia, vetää keukot täyteen ilmaa ja sama tunne täyttää pään: Miten vitussa mä täälläkin taas pärjään? Tuo olotila on mielestäni tavoittelemisen ja saavuttamisen arvoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös