Somalit

  • 20 787
  • 76

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olinpa tässä toissapäivänä lähijunassa keskellä päivää matkustamassa kohti Helsinkiä. Istuin vaunun perällä, ja jossain vaiheessa kuulin keski-ikäisen naisen huomauttavan jollekin junan oviaukossa seisovalle tämän syljeskelystä junan lattialle. Ja kappas, näitä kommentteja seurasi seuraavanlainen vuodatus: "Hajstah vitttu hjuooora!!! Ei mittää väliä! Ei ollenka väliä! Vitttttuuu!! Hjuoraa! Kiss ass! Ei mitaan väliä tällä! Hjuoraa sattana!" :rolleyes:

Noh, tähän keski-ikäinen rouvashenkilö vastasi vain päivittelemällä "Voi herranjumala" ja istui loppumatkan hyvin hiljaa...

Sitten saavuttiin Helsinkiin, ja ulos astuessani yritin katsella jos näkisin tätä kyseistä henkilöä missään.. No, siinähän hän oli, ihan normaalin ja siistin näköinen, ehkä n. 30-vuotias somalimies pieni lapsi rattaissaan, ja poistuessaan junasta moikkasi vielä tätä "uutta tuttavuuttaan" iloisesti toivottaen: "Näkemiin hjuora!"...

Minulla on monia ulkomaalaisia kavereita/tuttuja, osa heistä mustiakin. Itse en miellä itseäni rasistiksi. Kyllä mä ymmärrän senkin että Suomi on paskanen sarvikuonojen maa ja täällä kaikki ovat rasvaisia rasisteja, mutta jotain käytöstapoja voisi odottaa näiltä savannien muslimikuninkailtakin. Onkohan meilläkin kymmenen vuoden sisällä pääkaupunkiseudulla Comptonin ja South Centralin kaltaiset ghetot...
 

Aksu

Jäsen
No, yksittäistapauksia, johon ei kannata liikaa tarttua. Muuten tästä viestiketjusta tulee todella yksipuolinen kun jokainen alkaa puolestaan kertoa vastaavanlaisia kokemuksia, jonka jälkeen onkin sopivaa tuomita tämä pakolaisryhmä alimpaan helvettiin.

No kuitenkin. Maassa maan tavalla ja maan säännöillä. Siinä olet oikeassa ja saman voisivat muistaa suomalaisetkin. Eniten hävettää lukuisilla viron matkoilla esiintyvä käytös, jonka perusteella suomalaiset on helppo leimata varakkaiksi, halveksuviksi kusipäiksi. Kunnoitusta puolin ja toisin, erilaisuus huomioiden.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Aksu
No, yksittäistapauksia, johon ei kannata liikaa tarttua. Muuten tästä viestiketjusta tulee todella yksipuolinen kun jokainen alkaa puolestaan kertoa vastaavanlaisia kokemuksia, jonka jälkeen onkin sopivaa tuomita tämä pakolaisryhmä alimpaan helvettiin.

No onhan näitä juttuja kerrottavina tietysti toisenkin puolisina. Kerran bussissa joku spurgu rupesi haukkumaan vieressä olevan naisen lasta äpäräksi, tämä lapsi kun sattui olemaan puoliksi musta. Mä en voi ymmärtää miten joku edes kehtaa sanoa noin? Samoin eräs perheeni tuttu afrikkalainen, opiskeli Helsingin yliopistossa biologiaa, omassa maassaan korkeastikin koulutettu, eikä saanut täällä muita töitä kun laivan siivojana. Todella ahkera kaveri, ei valittanut koskaan. Kerran faija oli jossakin hänen kanssaan käymässä, ja taas joku puolihitleri rupesi jossain kaupan ovella känisemään kun nää neekerit tulee suomeen syömään meidän verorahoja. Arvaa vaan kilahtiko faija, että ei tässä tapauksessa ei ole penniäkään sun perjantaipullostas menetetty, helppo on noinkin ahdasmielisen ihmisen leimata muut ihonvärin perusteella...

Asennevammaisia taidetaan olla kaikki...
:confused:
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Somput

Tietysti kyseessä oli yksittäistapaus, mutta kyllä somaleiden kanssa ihmisillä on jatkuvasti vaikeuksia. Minäkin tunnen monta ulkomaalaista, myös useita mustia eikä ns. oikeista mustista (somalithan eivät ole täysin mustia ja olemukseltaan enemmän arabien kuin afrikkalaisten näköisiä) kukaan pidä somaleista. Tuntemani mustat (mm. nigerialainen, zairelainen ja amerikkalainen) tekevät töitä ja/tai opiskelevat eivätkä ole joutuneet mihinkään ongelmiin ihonvärinsä tai kansallisuutensa vuoksi. Toki jotkut vajaaälyiset nahkapäät tai spurgut joskus jotain huutelevat, mutta tuttuni lähinnä nauravat näille tapauksille. Lähes täysin se on omasta asenteesta kiinni, miten Suomeen sopeutuu ja kantaväestön kanssa pääsee sinuiksi. Somaleiden nimitys "Afrikan mannet" tuntuu olevan melko osuva: samanlainen asenne molemmilla ryhmillä vaikuttaa yhteiskuntaa ja kantaväestöä kohtaan olevan: mitään epämukavaa, kuten työtä ei viitsitä tehdä, itse käyttäydytään röyhkeästi ja rasistisesti ja kaikki pannaan muiden syyksi. Miksiköhän vietnamilaisista ei joudu lukemaan jatkuvasti negatiivisia juttuja? Olisiko syynä heidän aktiivinen työnhaku ja sopeutuminen yhteiskuntaan Suomen lakien mukaan, omat tavat silti säilyttäen. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus tehdä kaikkea, vaan itsestä se lähtee.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Niin, perinteisen härmäläislogiikan mukaanhan pakolaisissa ärsyttää ennenkaikkea kaksi asiaa:

1) ne tulevat tänne viemään meidän työpaikat
ja
2) ne tulevat tänne vain lorvimaan meidän verorahoillamme.

Somaleista puhutaan paljon, mutta itse en ainakaan suostu niputtamaan koko porukkaa epäkelvoiksi näiden tarinoiden - joista veikkaisin valtaosan olevan urbaanilegendoja - perusteella. Kukin yksilö vastaa itsestään.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti OldTimeHockey
Niin, perinteisen härmäläislogiikan mukaanhan pakolaisissa ärsyttää ennenkaikkea kaksi asiaa:

1) ne tulevat tänne viemään meidän työpaikat
ja
2) ne tulevat tänne vain lorvimaan meidän verorahoillamme.


Ja usein henkilö kuka näin sanoo, on

1) Vailla työtä
ja
2) Elää itse muiden verorahoilla

"Silloin kun kuppa katosi Suomesta tilalle tulivat kateus, ja Chrysler Stratukset"
-Tuntematon
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Edellisen ketjun yhteydessä otin selvää. Kaupunginosassa jossa asun oli -97 232 somalia. Tänäpäivänä varmasti 300. Näen heitä joka päivä, ratikassa, kaupassa, postissa, pankissa... mutta en ole vielä törmännyt yksittäistapaukseen, joka olisi ärsyttänyt minua.

En silti epäile etteikö ongelmia heidän kanssa olisi ollut joissakin tapauksissa.

Ylhäällä oleva juttu tuntuu olevan sairaan ihmisen suunsoittoa, eikä vain huonot käytöstavat. Tai sitten jonkun aineen vaikutuksen alainen.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Somalithan ovat, vaikkakin ovat mustia ihonväriltään niin luonteeltaan enemmän arabeja kuin afrikkalaisia. Sattumaako että USA:kin listaa Somalian terroria tukevaksi maaksi muiden arabimaiden (+ P-Korean) kanssa.

Luokallani oli yksi Somalikaveri ja olihan hän ihan kelpo henkilö, mutta tuntui haluavan kaiken turhan helpolla ja jotkut opettajat päästivätkin hänet helpommalla kuin valkoiset. Pelkäsivät kai rasistiksi leimautumista. Oli muuten varmasti ainoa somali Porissa joka kävi koulua (ja myönsi sen itsekin). Muut somalit istuvat vain kävelykadulla tai muissa kahviloissa ilman haluakaan työntekoon/opiskeluun. Kyllähän Porin tekussa mustiakin on, muuta he ovat pääosin Länsi-Afrikkalaisia.

Tuli muuten lukioajoilta mieleen hassu juttu... Yksi Porin somaleista ajeli aina uudella maastopyörällä koulumme ohi, mies ei koskaan katsonut muuta liikennettä ja pari kertaa meinasimme ajaa autolla yli, mutta "onneksi" tuli aina jarrutettua ajoissa. Kerran sitten päätimme pelästyttää miehen kunnolla kun se taas tuli, ajoimmekin lähelle ja painoin oikein kunnolla kaasua niin että mies luuli että ajamme kohti. Somali sai lähes sydänkohtauksen ja tuli sitten auton viereen soittamaan poskea, juuri samantyylistä kieltä kuin ketjun aloittaneessa viestissä. No me noustiin kaverin kanssa autosta ja aloimme uhota että se saa turpaan jne... Kyllä tuli somalille kiire... Ja mikä parasta, mies alkoi tämän jälkeen katsomaan myös sivulle risteyksissä :)
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Maassa maan tavalla

Niin, itse olen ja en ole rasisti. Rasisti olen siinä mielessä että kaikki elintasopakolaiset voisi ihan hyvin pistää vaikka venäjälle menevään junaan ilman paluulippua, joillain omillakin kansalaisilla menee huonommin kuin näillä elintasopaskiaisilla.

Toinen asia onkin se että miksei suomi ota pakolaisensa suoraan jostain pakolaisleireiltä missä ihmisiilä on oikeasti hätä.

Siinä mielessä en ole rasisti että allekirjoittaneelle on ihan sama minkävärisestä ihmisestä on kyse.

Täältä tähän
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Maassa maan tavalla

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, itse olen ja en ole rasisti. Rasisti olen siinä mielessä että kaikki elintasopakolaiset voisi ihan hyvin pistää vaikka venäjälle menevään junaan ilman paluulippua, joillain omillakin kansalaisilla menee huonommin kuin näillä elintasopaskiaisilla.

Toinen asia onkin se että miksei suomi ota pakolaisensa suoraan jostain pakolaisleireiltä missä ihmisiilä on oikeasti hätä.

Siinä mielessä en ole rasisti että allekirjoittaneelle on ihan sama minkävärisestä ihmisestä on kyse.

Täältä tähän

Täsmällen samaa mieltä.
 

velho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiat HIFK:lle
Tuomiopäivä

Lukekaa hyvät ihmiset Tony Halmeen kirjoittama kirja Tuomiopäivä. Se on täyttä rautaa. Siihen mitään lisäämättä ja siitä mitään poistamatta yhdyn Halmeen näkemykseen pakolaisista, somalit mukaanlukien.

Ei tietenkään pidä yleistää, vaikka 70-90 % pakolaisista käyttäytyy yleisten ennakkoasenteiden mukaisesti. Toki kaikista ryhmistä löytyy kunnon väkeä, jotka elättävät itsensä ja perheensä. Heidän prosentuaalinen osuutensa on vaan niin kiusallisen pieni, ehkä juuri 10-30 %.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mulla ei ole neekereitä vastaan mitään ja tunnen monia. Epäilenpä vaan, että koko ketjua ei olisi avattu, jos huorittelija olisi ollut valkoihoinen. Olisiko nainen muuten edes avannut suutaan, jos syljeskelijä olisi ollut valkoihoinen?

Voisin kertoa lukuisia yksittäistapauksia molemmista roduista.

Sitten lisätään tähän varmuudeksi loppuun, että "neekeri" on tavallinen suomen kielen sana, enkä näe mitään syytä käyttää jotain muuta sanaa, mitä monet tuntuvat tekevän. Hirvi on Hirvi ja neekeri on neekeri. Hirvi on myös eläin, samalla lailla kun neekeri on ihminen. Melko yksinkertaista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Somalit ovat kyllä pahimpia kaikista...Saatanan laiskoja (pääosin) ja taipuvaisia valitsemaan sen 'nopeimman' reitin eli rikokset. Afrikan mannet on muuten helvetin hyvä nimi.

En pidä itseäni rasistina siinä mielessä että toivotan tervetulleiksi ne todellakin apua tarvitsevat ulkomaalaiset jotka ovat valmiita omaksumaan Suomalaiset tavat, ainakin suurimmilta osin ja jotka ovat valmiita tekemään jotain oman itsensä eteen (opiskelu, työ...) Esimerkkinä hyvistä tapauksista voisin mainita vietnamilaiset, perkeleen ahkeria ja tekevät niitäkin duuneja jota Suomalaiset eivät halua.

Tosin pidän kyllä itseäni rasistina siinä mielessä että jos hakija ei oikeasti tarvitse apua vaan on vain paremman ja helpomman elämän perässä niin mielestäni ne vois käännyttää saman tien takas. Ja jos kerran on päässyt suomeen niin vois pistää ne 10vuoden koeajalle jonka aikana yksikin rikos jonka minimi rangaistuksena on vankeutta aiheuttaa välittömän muilutuksen itärajalle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolme somalia oli ehdolla Nobelin-palkinnon saajaksi:Yhdellä heistä oli vakityöpaikka, yhdellä ei ollut lapsia, ja kolmas asui Somaliassa:D
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Suomessa pitäisi olla semmonen systeemi että heti sillä viikolla kun tänne tulee pakolaisia niin saisivat pakollista opetusta Suomen laista, tavoista ja mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Jos
ei kyseistä henkilöä näkyisi oppitunneilla saisi lipun seuraavalle lennolle kotimaahan.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Juupa-juu

Helsinki on nykyään viihtyisämpi mesta elää ja olla kun rotujen, värien ja kielien kirjo on rikastunut viime vuosina.

Joku Lontoo, Berliini tai Pariisi olisi vitumpaljon ankeampia paikkoja, jos siellä asuisi vain eurooppalaista alkuperää olevia ihmisiä.

Minä olen saanut turpaan vain valkoihoisilta, kerran eräs romaani uhkasi minua puukolla, eräs italialainen huijasi minulta kerran n. 1000fmk. Thaimaalaisten kanssa saa olla tarkkana. Brittinaiset ovat ahdistelleet minua sukupuolisesti, suomalaiset painostaneet henkisesti.

Jokaisesta porukasta löytyy kusipäitä ja hyviä tyyppejä melko samassa suhteessa; suomalaisista, ruotsalaisista, somaleista, inkkareista, heteroista, homoista, jokerifaneista jne.jne.

Kuka saatanan hullu haluaa ihan huvikseen tulla jonnekin Suomeen pimeään palelemaan? Kyllä siinä hieman muitakin syitä on takana, kuin ns. haluta olla tekemättä mitään.

Epäluulot ns. erilaisia kohtaan lähtevät yleensä epäilystä itseään, omia mahdollisuuksiaan ja voimavarojaan kohtaan. Esim. nuorilla tollanen on ihan ymmärrettävää, ihan inhimillistä, siinä mitään. Tilanne muuttuu vain pikkuhiljaa toivottomaksi jos ihminen jää umpilumpioksi loppuelämäkseen, eikä pysty käsittelemään ongelmiaan tai kasvamaan, vaan projisoi koko elämänsä ajan negatiiviset fiiliksensä esim johonkin vähemmistöön tms. Tälläisessa tapauksessa myös kyky nauttia elämästä täysipainoisesti jää hieman raajarikoksi.

Monipuolisuus on rikkautta.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Satuinpa olemaan kuulosalla, kun jugoslavialaista syntyperää oleva poika -n.10v.- huusi samanikäiselle mustaihoiselle -tod.näk. somali- silkalla suomenkielellä "VITUN NEEKERI!" Kuka vielä väittää, että pakolaiset eivät omaksuisi suomalaisia tapoja.

Kirjastosta sanakirjan varastava henkilö on kuulemma 90% todennäköisyydellä somali. Muista huomattavista kirjavarkaista mainittakoon lakitieteen opiskelijat.
 

velho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, sympatiat HIFK:lle
Niin

Viestin lähetti ribis
Somalit voitas syöttää sioille.

Niistä vois myös puristaa hyviä jääkiekkoja.:D
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan haja huomiona, Kenian presidentti kielsi Somalien maahan tulon jonkun aikaa sitten, koska Somalit aiheuttivat epäjärjestystä ja rikollisuutta. Ei liennyt ainakaan ihonvärin perusteeella rasisti. Asiasta oli, jonkun afkikkalaisen lehden webbi sivuilla, mutta en vielä löytänyt, katsotaan jos löytyy.
 

Lint

Jäsen
Mulla on sama virsi kuin muillakin. Ei oo mitään ulkomaalaisia vastaan, mikäli oppis edes jotenkin suomalaisille tavoille. Enkä tarkota että niiden pitäis saunoa ja vetää makkaraa kesäisin, vaan että ne noudattais samoja sääntöjä kuin suomalaiset.

Siis harvoin täällä Suomessa tapaa kerjäläisiä, mutta mikäli sattuu tapaamaan, on tämä "kerjäläinen" 80%:n todennäköisyydellä somali tai manne. "Ana kaks euro, mä tartten röökkii" "Ana mule sun kenkät!"

"Hauskin" tapahtuma tapahtui n. viikko sitten kun pelasin kaikessa rauhassa lähikioskilla hedelmäpeliä. Kioskiin tulee tämmönen afrikanmanne hengittämään mun niskaan ja kommentoimaan mun lukituksia ja tuplauksia...Hivenen hiostettuaan tulee taas perinteinen lausahdus "Ana eero". Vastasin ettei minulla ole ylimääräistä. Somali lähti melko pian ulos kioskista. Kun olin lopettanut pelailuni ja poistuin kioskista, oli se sama poika odottamassa siinä kioskin ulkopuolella. Taas sama: "Hei kaveri, ana eero!" Mulla ei ollut edelleenkään antaa ja jatkoin ripeää kävelyä kunnes poika lähes juoksee minut kiinni ja sanoo..."Vitu, anna mule nyt eero. Saat takas ku nahdaan seuraava kerta!"
En uskaltanu nauraa, vaikka mieli ois tehny...

Toi on mun mielestä ihan sairasta. En tiedä kuuluks toi niiden kulttuuriin vai mitä, mut ei kukaan suomalainen oo ikinä mua kohtaan käyttäytynyt tolleen.
 

parkhurst

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnishninja
Ylhäällä oleva juttu tuntuu olevan sairaan ihmisen suunsoittoa, eikä vain huonot käytöstavat. Tai sitten jonkun aineen vaikutuksen alainen.

Sehän tässä mun mielestä kaikkein outoa olikin, keskellä kirkasta päivää fiksulta vaikuttava somalimies, työntää lastaan rattaissa ja huorittelee suomalaisia naisia.

Viestin lähetti pernaveikko
Epäilenpä vaan, että koko ketjua ei olisi avattu, jos huorittelija olisi ollut valkoihoinen. Olisiko nainen muuten edes avannut suutaan, jos syljeskelijä olisi ollut valkoihoinen?

Jotkut keski-ikäiset eukot jaksavat todellakin puuttua joka asiaan... joten ei se välttämättä ihonväristä kiinni ollut. Joka tapauksessa, vaikka "valkolainen" olisi tämä huorittelija ollutkin, esitti hän todella outoa ja epäkohteliasta käytöstä. Jos tapaus erotetaan rotu-yhteyksistään kokonaan, niin voidaan miettiä että mikä tässä yhteiskunnassa ohjaa ihmisen käyttäytymistä yllämainitun tapauksen muodossa?

Muuten olen myös sitä mieltä, että Tony Halme puhuu joskus asiaakin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kuljen lähes päivittäin ruokatunnilla Helsingin asematunnelin kieppeillä. Minua ei lakkaa hämmästyttämästä se määrä joutilaita somaleja, joita siellä pyörii. Näkeekö siellä koskaan päivällä joutilaita vietnamilaisia, ei näe. Vietnamilaiset tekevät duunia.

Eikö näitä pakolais-statuksella eläviä somaleja voisi velvoittaa tekemään jotain hyödyllistä tämän yhteiskunnan ja myös heidän itsensä hyväksi? Suomihan auttaa näitä yksilöitä, kun ottaa heidät vastaan sotaa käyvästä maasta ja maksaa heidän ylöspitonsa. Luulisi nyt helvetti, että joku vastavelvoitekin olisi olemassa.

Kaikkia ihmisiä ymmärtävä Lapanen on tietenkin oikeassa siinä, että väriä nämä pakolaiset tuovat katukuvaan, mutta minusta aikamoisia eroja näiden eri kansallisuuksien välillä tuntuisi olevan ahkeruudessa.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio
Kuljen lähes päivittäin ruokatunnilla Helsingin asematunnelin kieppeillä. Minua ei lakkaa hämmästyttämästä se määrä joutilaita somaleja, joita siellä pyörii. Näkeekö siellä koskaan päivällä joutilaita vietnamilaisia, ei näe. Vietnamilaiset tekevät duunia.

Eikö näitä pakolais-statuksella eläviä somaleja voisi velvoittaa tekemään jotain hyödyllistä tämän yhteiskunnan ja myös heidän itsensä hyväksi? Suomihan auttaa näitä yksilöitä, kun ottaa heidät vastaan sotaa käyvästä maasta ja maksaa heidän ylöspitonsa. Luulisi nyt helvetti, että joku vastavelvoitekin olisi olemassa.

Kaikkia ihmisiä ymmärtävä Lapanen on tietenkin oikeassa siinä, että väriä nämä pakolaiset tuovat katukuvaan, mutta minusta aikamoisia eroja näiden eri kansallisuuksien välillä tuntuisi olevan ahkeruudessa.

Sama täällä, ei se hämmästely lopu vaikka vuosia on saman näyn nähnyt, no ehkä tuo on myös bisnestä, ainakin minulta monesti nuorempana pyydettiin lompakko, liekö rahat olleet lopussa, vai mitä minun lompakollani olisivat tehneet?

Ihonväristä asiat eivät saa olla kiinni, mutta kyllä voi väittää myös eri etnisten ryhmien kulttuurieroilla olevan suurta merkitystä. Toiset yrittävät, toiset eivät.

Minulla on sellainen mielikuva, että Suomeen tulleet Somalialaiset olisivat vauraammasta päästä ja todelliset köyhät Somalialaiset olisivat matkarahojen puutteessa taistelevien klaanien jaloissa.

Edit: Minulle lienee muodostunut huono kuva kyseisestä kansan ryhmästä huonojen kokemusten takia. Mielenkiintoista vain että aikoinaan 9.luokalla ollessani kyseisen vähemmistän edustaja hakkasia tuttuni päätä tappelussa kaappiin(aika sairaan näköistä). Minä menin väliin ja paiskasin henkilön pois iskulla tehostaen, niin muuan tytteli haukkui rasistiksi. Saman olisin tehnyt ihonväristä riippumatta ja olen tehnytkin.

Käytös ja tavat ratkaisevat, ei ihonväri.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös