Pokerikeskustelu

  • 901 869
  • 6 377
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
NL25:n täyteen pöytään 4x buy-in on riittävä summa ns. riskivapaalle pelaajalle. Sen sijaan shorttiin on ladattava tuo moninkertaisesti.
 
Suosikkijoukkue
mikähän tuo olis....
joo, ei tuo 4 buyinniä riitä mihinkään. Vaikka kuinka pelaisit oikein, voi tuon muutaman buy-inin hävitä millä pelillä tahansa. suositeltava on tuo 30 buyinniä, joten 12-25 c pöydässä (max buy in 25taalaa?) se taitaa silloin olla, riippuen siitä, millä rahalla tykkää pöytään tulla, ainakin sen 500 taalaa, mielummin enempikin...
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
sopuli kirjoitti:
En kyllä usko, että on. Tuolla pitää varautua siihen, että kaikki menee huonon päivän sattuessa.

Taikka jos sattuu peräkkäin kolme huonoa päivää jolloin mennään takaa ohi mennen tullen ja palatessa korteilla kun korteilla..

Nim. 11 buy-innin syöksyssä..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Paljon on puhetta tässäkin ketjussa ollut kotipeleistä. Säännöistä ei silti juurikaan ole puhuttu. Pokeri on niin petollisen helpon näköistä, että vaikea uskoa kaiken menevän aina ihan oikein. Monet porukat on varmasti semmoisia jopa, missä ei kukaan ole pelannut aikaisemmin livenä. Ketään väheksymättä, eihän jotain Monopolyakaan osaa pelata lukematta sääntökirjaa vain sillä perusteella, että on nähnyt SubTV:ltä muutaman pelin.

Itsekin olen aika paljon pelannut livenä, mutta aina on ollut mukana monia paljon pelanneita, joten potit on saatu loppujen lopuksi hyvin laskettua. Se kun ei oikeasti ole ihan niin helppoa kuin miltä se tietokoneen ruudulla näyttää. Pot limitissä se on vielä vähän sekavampaa. Pottiomppua ei ole tullut kotipeleissä juuri pelattua, koska hidastaa liikaa, kun koko ajan pitää sumplia.

Keittiön pöydällä ei kilpasääntöjä kaivata, mutta en minä ainakaan viitsi pelata ihan miten sattuu, kun joku meitä fiksumpi on kuitenkin ne säännöt keksinyt. Jos Monopolysta poistaisi vankilan, muuttaisiko se peliä minkä verran? Siitä huolimatta se on siellä ja siksi sitä mielestäni pitää noudattaa. Ja vielä kun pokeri on rahapeli, riippumatta panosten koosta, täytyy sääntöjen olla kohdillaan.

Olen kertaillut pykäliä tältä erittäin lupaavan näköiseltä saitilta.

Loppuun vielä laskutehtävä:

A bets 10
B calls
C goes all-in for 7
D raises to 20
A goes all-in for 12 (total).
B raises to 30.
D calls.

Miten potit menee?
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
pernaveikko kirjoitti:
Loppuun vielä laskutehtävä:

A bets 10
B calls
C goes all-in for 7
D raises to 20
A goes all-in for 12 (total).
B raises to 30.
D calls.

Miten potit menee?

Ainakin itse ollaan pärjätty hyvin, kun ollaan tavallaan eritelty pöydällä eri kasoiksi nuo pelimerkit. Eli kun korotukset on tehty, niin C:n 7 merkkiä otetaan muiden vastaavan määrän kanssa samaan pinoon, jonka C saa voittaessaa. A:n pinoksi tehdään 12, jossa siis A:lta, B:ltä ja D:ltä kultakin 5. Voittaessaan A saa kummatkin nyt edellä mainitut pinot. B ja D laittavat 18 kolmanteen pinoon kumpikin, josta he käyvät kamppailun. Tietysti riippuu tuloksesta miten nuo sitten jakautuvat. Oliko tarpeeksi vaikeasti selitetty ja tajusinko edes mistä puhutaan? Noin meillä ainakin menee :-)
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pernaveikko kirjoitti:
Pot limitissä se on vielä vähän sekavampaa. Pottiomppua ei ole tullut kotipeleissä juuri pelattua, koska hidastaa liikaa, kun koko ajan pitää sumplia.

Pottilyönti = kolme kertaa edellinen bet/raise + loput rojut pöydällä?
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoon A-juniorit, Mathias Klockars (MMA)
Asiantuntijat

Keskustelua lukemalla käy selvästi ilmi, että täällä(kin) foorumeilla on lukuisia pokerista tietäviä kiekkoystäviä. Itse olen aloittanut vasta viime aikoina pokerin.
Onko teillä antaa joitakin hyviä kirjavinkkejä tai sivustoja, joita lukemalla pelinymmärrystä voi kehittää?
kiitos...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
kauppatieteilijä kirjoitti:
Onko teillä antaa joitakin hyviä kirjavinkkejä tai sivustoja, joita lukemalla pelinymmärrystä voi kehittää?
Tervetuloa pokerin ihmeelliseen maailmaan. Oletan, että puhut Texas Hold'emista, mihin suurin osa tämänkin ketjun kirjoituksista liittyy. Pokerista löytyy varmasti tonneittain sivustoja, mutta ehkä kannattaa aloittaa googlettamalla itsensä Pokeritiedon sivuille. Pokeria ei kuitenkaan opi pelkästään lukemalla, joten kannattaa pelata niin paljon kuin aika (ja mahdollisesti kukkaro) antaa myöten opiskelun ohella. Varsinkin lähtökäsien opettelu eri positioista vaati ainakin itseltäni pelaamista ja teorian kertaamista vuorotellen, ennen kuin ne rupesivat jäämään takaraivoon. Pokeritiedon foorumilla on muuten aika paljon mielenkiintoista luettavaa joka lähtöön, riippumatta omasta perustasosta.

Kirjallisuuteen on vaikea antaa täsmällisiä vinkkejä, koska kaiken kattavaa opusta ei ole eikä tule. Jos hakee suomenkielistä perusteosta, Pyysingin Pokerin käsikirja on ihan mukiinmenevä ostos. Monet vannovat myös Sklanskyn teosten nimiin, joten huonoja ne eivät varmasti ole. Pitää kuitenkin muistaa, että jos kirja keskittyy fixed limitiin, ei siitä ole hirveästi apua no-limit -turnauksiin. Pitää siis ensin keksiä, mikä on se pelimuoto, mistä haluaa oppia lisää. Sitten voi pyytää tarkempia kirjavinkkejä.

Tässä nyt ainakin ensi alkuun jotain. Toivottavasti on iloa.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoon A-juniorit, Mathias Klockars (MMA)
Ossi kirjoitti:
Tervetuloa pokerin ihmeelliseen maailmaan. Oletan, että puhut Texas Hold'emista, mihin suurin osa tämänkin ketjun kirjoituksista liittyy. Pokerista löytyy varmasti tonneittain sivustoja, mutta ehkä kannattaa aloittaa googlettamalla itsensä Pokeritiedon sivuille. Pokeria ei kuitenkaan opi pelkästään lukemalla, joten kannattaa pelata niin paljon kuin aika (ja mahdollisesti kukkaro) antaa myöten opiskelun ohella. Varsinkin lähtökäsien opettelu eri positioista vaati ainakin itseltäni pelaamista ja teorian kertaamista vuorotellen, ennen kuin ne rupesivat jäämään takaraivoon. Pokeritiedon foorumilla on muuten aika paljon mielenkiintoista luettavaa joka lähtöön, riippumatta omasta perustasosta.

Kirjallisuuteen on vaikea antaa täsmällisiä vinkkejä, koska kaiken kattavaa opusta ei ole eikä tule. Jos hakee suomenkielistä perusteosta, Pyysingin Pokerin käsikirja on ihan mukiinmenevä ostos. Monet vannovat myös Sklanskyn teosten nimiin, joten huonoja ne eivät varmasti ole. Pitää kuitenkin muistaa, että jos kirja keskittyy fixed limitiin, ei siitä ole hirveästi apua no-limit -turnauksiin. Pitää siis ensin keksiä, mikä on se pelimuoto, mistä haluaa oppia lisää. Sitten voi pyytää tarkempia kirjavinkkejä.

Tässä nyt ainakin ensi alkuun jotain. Toivottavasti on iloa.

Ok...ja kiitos paljon!
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kauppatieteilijä kirjoitti:
Onko teillä antaa joitakin hyviä kirjavinkkejä tai sivustoja, joita lukemalla pelinymmärrystä voi kehittää?
kiitos...

Varmaan kirjoista kannattaa hankkia ensimmäisenä Sklanskyn Theory of Poker. Se ei niinkään keskity yhteenkään pokerimuotoon, vaan selventää pokerin perimmäistä teoriaa erittäin havainnoillisesti. Kirja antaa siis ajattelevalle lukijalle eväät kehittää ymmärrystään pokerista, sen sijaan että pelkästään kertoisi "tee näin"-tyylisesti asioita.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
OneBigRed kirjoitti:
Varmaan kirjoista kannattaa hankkia ensimmäisenä Sklanskyn Theory of Poker. Se ei niinkään keskity yhteenkään pokerimuotoon, vaan selventää pokerin perimmäistä teoriaa erittäin havainnoillisesti. Kirja antaa siis ajattelevalle lukijalle eväät kehittää ymmärrystään pokerista, sen sijaan että pelkästään kertoisi "tee näin"-tyylisesti asioita.

Itse asiassa en ehkä sittenkään hankkisi tuota kirjaa ensimmäisenä. Minulta ainakin meni yli ja lujaa, kun luin sitä ensimmäisenä kirjana. Nyt kun sitä huussissa istuessaan vilkuilee, niin huomaa nyökyttelevänsä. Hyvä kirja siihen, että perusteet eivät unohdu. Patrik Antonius ei muuten ole ikinä lukenut pokerikirjoja, joten ei se välttämätöntä ole, mutta kai siinä muutaman pennin säästää kun ei ihan kaikkiin ansoihin mene.

No Limit: Phil Gordon's Little Green Book on ilmeisesti ihan hyvä kirja aloittelijoille, Ciaffone sitten vähän pidemmälle edenneille.

Fixed Limit: Sklanskyn ja Millerin Small Stakes Hold'em aloittelijoille, edistyneimmille Sklanskyn Advanced Hol'em jotain...

Turnaukset: Harrison on Hold'em osat I ja II

Huomaatteko kuinka ahkerasti jaksoin tarkistaa kirjojen nimet:)

Sklanskyn ja Millerin tuleva kirja NL:stä muuten on Theory of Pokerin kaltainen, mikä on ihan ymmärrettävää, kun molemmat taitavat olla parempia FL:n puolella. Eli enemmän teoriaa, vähemmän käytännön vinkkejä.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelailin tuossa Omppu Hi/Lo sittarin, oli aika "rento" kaveri pöydässä.


Koroteltiin cappiin lopussa, kaveripa ei sitten ymmärtänyt mitä mulla on kun kortit katsottiin. Seurasi keskustelu:

> Dennis21 wins 720 with a Full House, Fours full of Fives
> OBR wins 720 with low 5,4,3,2,A
Dennis21> WTF
OBR> ?
Dennis21> NM
OBR> problem with betting a straight?
Dennis21> I SAID NM
Dennis21> CANT YOU READ

No pakkohan sitten oli vähän lämmittää lisää:

OBR> cant take caps lock off?
Dennis21> NO I CANT SO STFU AND PLAY JEW

Sitten oli itsellä sama käsi taas, mutta tällä kertaa kaveri parin raisen jälkeen foldasi. Hellmuth-vertausta en täysin ymmärrä, liittyykö jotenkin käteen jonka sanoin omanneeni?

> OBR wins 1,050
Dennis21> WRONG UTTTON *
Dennis21> FOCKER... I HAD YOU BEAT
OBR> nut low and straight, sure
Dennis21> QUIT ACTING LIKE PHIL HELMUTH
OBR> you are the one with a problem
Dennis21> BLOW ME..THAT SETTLES IT =]

Tuon jäljiltä kaverilla oli chipit aika finaalissa, ja pudotin pojan kyydistä seuraavassa kädessä.

Taitaa olla +EV vielä lämmittää lisää näitä sankareita, ainakin tämä löi preflopissa joka kerta kun minä tulin mukaan.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OneBigRed kirjoitti:
Pelailin tuossa Omppu Hi/Lo sittarin, oli aika "rento" kaveri pöydässä.

Näitähän löytyy, osaavat Omahan säännöt mutta eivät ole huomanneet sitä "pientä" tosiseikkaa että pelaavat Hi/Lo:ta eikä heillä ole mitään aavistusta Lo:sta.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
On kyllä kivaa löytää tilttaavia jannuja. 1-2$ 5 hengen limit-pöydässä:

Vein aluksi ruotsalaiselta jannulta isohkon potin ässävärillä hänen kurkoväriään vastaan. Hetkeä myöhemmin taas kahdestaan saman tyypin kanssa, molemmilla suora mutta mulla isompi, kiva potti taas kiitos.

Sitten jannu kilahti.

Pre-flop raisea, flopin jälkeen raisea ja joka vitun väliin raisea. Muut 2 pelkäsivät, itse tunnistin tilttaajan heti ekan jaon jälkeen. Mulla kädessä QK, floppiin QQK. Mietin että miten helvetissä saan tästä jotain irti. Ruotsalainen jannu raisettaa. Ilostun tästä, toki olen huolissani että siellä on kurkopari kädessä. Turni ja riveri pikkukortteja ja raisetusta meidän välillä tappiin asti joka kortin jälkeen. Lopussa jannu sitten laittaa raise 4$ ja katson. Ja katso, sillähän on kädessä ristikolmonen ja herttaseiska. Jep, kiitos tästä yli 20$ potista.

Samaa jatkui kunnes jannu meni hetkessä 75 --> 0 ja itse nettosin puolessa tunnissa 57$. Hommaa auttoi vielä se että muut eivät uskaltaneet maksaa jannun jatkuvia raisetuksia (paskakorteilla siis)

Näitä lisää!
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lintu kirjoitti:
Näitähän löytyy, osaavat Omahan säännöt mutta eivät ole huomanneet sitä "pientä" tosiseikkaa että pelaavat Hi/Lo:ta eikä heillä ole mitään aavistusta Lo:sta.

Ja tässähän sankari ei edes tajunnut suoraani, ja oli vissiin aloittamassa jotain saarnaa typerästä pelaamisesta.

Oikeus kuitenkin voitti, ja voitin tämän sittarin =)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Oikeus on voittanut myös tänään omissa pelissäni. Olen siis tehnyt mukavasti tappiota. Sen siitä saa, kun pelaa päin persettä. Tein kaikenlaista typerää, esim. yritin semi-bluffia kunnon calling stationia vastaan. Kaverilla VPIP 67 ja maksaa suunnilleen millä tahansa haita paremmalla itsensä riverille. No ei tietenkään natsannut, ja kaveri toteaa chattiin: "Don't try to bluff me." Helvetin hyvin sanottu, kun ei foldaa ikinä:)
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sopuli kirjoitti:
Oikeus on voittanut myös tänään omissa pelissäni. Olen siis tehnyt mukavasti tappiota. Sen siitä saa, kun pelaa päin persettä. Tein kaikenlaista typerää, esim. yritin semi-bluffia kunnon calling stationia vastaan. Kaverilla VPIP 67 ja maksaa suunnilleen millä tahansa haita paremmalla itsensä riverille. No ei tietenkään natsannut, ja kaveri toteaa chattiin: "Don't try to bluff me." Helvetin hyvin sanottu, kun ei foldaa ikinä:)

Tuo on varmaan ollut suurin vuoto itsellänikin Partyn NL25-peleissä. Se on siellä monille ihan sama onko pöydässä neljän suora tai väri, silti sillä bottom pairilla maksetaan potillisia korotuksia. Kolikon toinen puoli on se, että value betting taas on kovinkin kannattavaa.

Osuin sunnuntai-iltana 6max-pöytään, jossa oltiin myös 100%-varmoja, että mulla ei kädessä ole mitään. Yksi kaveri oli varma koko stackinsa edestä. Kolme kättä maksoi mitä kehtasin pyytää, tuli jo vähän roistomainen olo vikan käden riverillä korottaa 15$ pottiin 0.8$, eli kaverin viimeisten hilujen verran. =)
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
OneBigRed kirjoitti:
tuli jo vähän roistomainen olo vikan käden riverillä korottaa 15$ pottiin 0.8$, eli kaverin viimeisten hilujen verran. =)

Tästä tuli mieleen se hauska tosiasia, että tuollaiset betit foldataan aina silloin tällöin. Kerran kaveri foldasi riverillä 1/49pot-betin ja mulla oli avoin värisuora mennyt ohi ja pistin sen viimeisenkin dollarini siihen kun tiesin että sieltä kuitenkin dollarin bet tulee jos checkaan. Kerran löin aivan paskalla kädellä kunnolla pf buttonilta stiilatakseni blindit, bb maksoi. Noh, floppi täysin ohi mutta koitan silti bluffata sitä, bb maksaa. Turnilla tulee pöytään kolmas hertta ja esitän väriä ja lyön kunnolla, bb maksaa. Riverillä sitten bb päättää foldata suoraan ilmaisen checkin sijaan ja minulle nut low:lla iso potti. Hyvät naurut sai tuosta kyllä.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lintu kirjoitti:
Tästä tuli mieleen se hauska tosiasia, että tuollaiset betit foldataan aina silloin tällöin.

Täytyy olla aika hyvin sisäistänyt Mike Caron ohjeen "Money you dont lose is just as valuable as money you win", että tuohon pystyy. Kyllä minä sen pari taalaa vielä maksan että nähdään kaverin käsi, jos noin pitkälle ollaan menty.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
lintu kirjoitti:
Tästä tuli mieleen se hauska tosiasia, että tuollaiset betit foldataan aina silloin tällöin. Kerran kaveri foldasi riverillä 1/49pot-betin ja mulla oli avoin värisuora mennyt ohi ja pistin sen viimeisenkin dollarini siihen kun tiesin että sieltä kuitenkin dollarin bet tulee jos checkaan.

Juu, tuosta yritin kerran laittaa tänne (huonoa) käsiesimerkkiä. Ideana oli siis lyödä 1/3 pottia riverillä itsellä ohi menneeseen semi-bluffiin. Tuo toimii, jos toinen pelaaja makselee auliisti vetokäsiään riverille asti. Toiminnan vaatimuksena on siis se, että kaveri foldaa enemmän kuin joka neljäs kerta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
OneBigRed kirjoitti:
Kyllä minä sen pari taalaa vielä maksan että nähdään kaverin käsi, jos noin pitkälle ollaan menty.
Joskus tulee itsekin katsottua se viimeinen betsi, vaikka riveri olisi mennyt vetokädellä ohi ihan vain siitä ilosta, että näkee kaverin käden ja voi tehdä jonkinlaisia analyysejä kaverin pelityylistä. Perustelen itselleni, että se on vain investointi tulevaisuutta varten. Ja toki tuohon investointiin liittyy se, että muut luulevat minun olevan calling station. Parhaiten tämä taktiikka toimii silloin, kun on itse juuri saapunut pöytään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös