Pelitapakeskustelu

  • 606 896
  • 4 169

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se on sitä kamppailupelaamista mitä pelaajat haluaa.

Niin, miten kukakin näkee, minusta paini kuuluu molskille ja kiekko kaukaloon, jos ei intensiteetti synny taidolla vaan painimalla, niin miksi panna rahaa turhaan osaamiseen, saman intensiteetin saa aikaan kaljaliigassakin, paljon halvemmalla.

Vielä enemmän rupesi itseä riipimään, kun päätin laittaa seurantaan kuinka suuri osa tehokkaasta peliajasta menee laitamainosten hyväilyyn ja se järkytti. Muistelen, että tosiaan laitamyrräämisen salliminen perusteltiin pelin nopeutumisella ja katkojen vähenemisellä, mutta tällä mutu otannalla tulos on kyllä ihan päinvastainen. Minusta, jos ei n. puoleen minuuttiin saa kiekkoa liikkeelle se on peli poikki ja aloitus, jää pelaamiseen enemmän aikaa. Nyt tuosta sulkemisesta on tullut pelin sielun vastainen taktinen palanen pelata seiftiä ja aikaa. En tykkää, enkä kannata tuon jatkumista. Taito ja kiekollinen osaaminen tuo intensiteetin jääkiekossa, ei painiminen nurkissa kiekko luistimien puristuksissa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen taysin samaa mieltä, turhan pitkään saavat nuhjata siellä laidoissa. Esim alivoima saa aika hyvän edun kun voi pitää kiekkoa laitaa vasten pitkiä aikoja.

Tähän vielä ne poikkaritalkoot niin jopa on kamppailua!

Vissiin se oli joku ajatus lyhentää pelin kokonaisaikaa kun ei tule aloituksia. Olisiko esim TV-yhtiöt tätä vaatineet. Nopeastihan se peli siinä menee kun nojaillaan laitaan ilman katkoja.
 

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
Pekalta mitään pois ottamatta, mutta tuota samaa NHL selostajat jauhavat jokaisessa otteluanalyysissa. Erityisesti vertikaalista keskiviivaa, jonka yli ei saa päästää. Ja noinhan ne änäri joukkueet keskialueelta omalle tultaessa puolustaa.

Muokkaus:
Tarkoitin, että Peksi käyttää itse tyypillistä NHL puolustusta "annetaan isku" esimerkissään ja toisaalta on valmis nimittelemään sitä milloin show- tai pölkkypääkiekkoiluksi.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Tämä että Sihvonen saa paaluttaa mielipidettään siitä "yhdestä ainoasta oikeasta" pelitavasta ihan valtakunnanmediassa ilman vasta-argumentteja on hiukan hölmöä. Aivan kuin Petterin ihannoima pelitapa olisi taktisesti jääkiekon evoluution multihuipentuma josta ei kukaan, varsinkaan ulkomaalainen valmentaja, pääse eteenpäin.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.

Tämä että Sihvonen saa paaluttaa mielipidettään siitä "yhdestä ainoasta oikeasta" pelitavasta ihan valtakunnanmediassa ilman vasta-argumentteja on hiukan hölmöä. Aivan kuin Petterin ihannoima pelitapa olisi taktisesti jääkiekon evoluution multihuipentuma josta ei kukaan, varsinkaan ulkomaalainen valmentaja, pääse eteenpäin.

"Sihvonen nostaa sen sijaan esiin Olli Jokisen, joka valmensi budjetissa sarjan häntäpäähän kuuluvan Jukurit puolivälieriin.

– Suomalaisvalmentajien pitää enemmän miettiä sitä, mitä Jokinen teki pelaajamateriaalillaan"

Mun mielestä tuo on ihan asiallinen ja realistinen myönnytys pelin kehityksen suuntaan. Suurimmalla osalla ei oo tai tule olemaan dynastia-Tapparan resursseja jatkossakaan.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Välillä tuntuu, että pelitapakeskustelussa on hankala löytää ns. kultaista keskitietä. Yhtäältä monille viivelähdöt ovat käsittämätön punainen vaate, ja niiden tarkoitusta ei tunnuta kovin hyvin ymmärtävän. Puhutaan mystisestä "aktiivisesta" pelaamisesta, mitä se sitten tarkoittaakaan. Toisaalta niiden merkitystä myös ylikorostetaan ja vaikka arvostankin Sihvosta analyytikkona suuresti, niin tämä on mielestäni hänelle jonkinlainen sokea piste. Lisäksi pidän Sihvosen määritelmää Meidän pelille turhan laveana. Määritelmän sisään mahtuu niin paljon erilaisia pelitapoja, että käytännössä sen mukaan esim. suurin osa menestyvistä joukkueista pelaisi Meidän peliä muodossa tai toisessa.

Itselleni Meidän pelissä on kyse ensisijaisesti kiekkokontrollista, keskustan tiiviistä puolustamisesta ja yhtenäisestä viisikkona hyökkäämisestä. Pidän Meidän pelistä suuresti sekä taktisesti että katsojan näkökulmasta, mutta jääkiekossa voi menestyä monilla muillakin pelityyleillä. Esimerkiksi Yhdysvaltain viimeisin U20-joukkue teki nopeasta pelin kääntämisestä suoranaista taidetta, ja Slovakian olympiapronssissa keskeistä roolia näytteli Craig Ramsayn aktiiviseen karvauspelaamiseen perustuva pelitapa.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
jääkiekossa voi menestyä monilla muillakin pelityyleillä. Esimerkiksi Yhdysvaltain viimeisin U20-joukkue teki nopeasta pelin kääntämisestä suoranaista taidetta, ja Slovakian olympiapronssissa keskeistä roolia näytteli Craig Ramsayn aktiiviseen karvauspelaamiseen perustuva pelitapa.
Näinpä. Nythän myös esimerkiksi Florida änärin puolella karvaa/taklaa vastustajista mehut pihalle, mikä on ihan kreisiä ”meidän pelin miehille”.

Täällä onkin jo hyvin mainittu tuo sihvoslainen kehäpäätelmä eli voittavat joukkueet pelaavat meidän peliä, ja hävinneet eivät, riippumatta rosterista tai pelaajien otteista. Samaten JYP:n osiossa pelikirja on silloin kunnossa kun voitetaan ja hävitessä se on pielessä, taas riippumatta rosterista tai pelaajien otteista kentällä.

Kenties oleellisin asia lopulta on sovittaa pelityyli joukkueen pelaajille sopivaksi (tai hankkia lukittuuun pelitapaan sopivat pelaajat jos on massia tarpeeksi. Menestyä siis voi monella tavaa
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Näinpä. Nythän myös esimerkiksi Florida änärin puolella karvaa/taklaa vastustajista mehut pihalle, mikä on ihan kreisiä ”meidän pelin miehille”.
Keitä ovat nämä mystiset meidän pelin miehet ja mistä heidänyhteisen kantansa mihinkin pelin yksityiskohtaan voi tarkastaa?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Aloita Sihvosesta
Kirjoitit monikossa ja olen lukenut hyvin paljon Sihvosen tekstejä. Ajattelinkin että tässä nyt on joku oman mielikuvavihollisen varassa operointi menossa. Ei ole olemassa mitään mainitsemasi kaltaisia "meidän pelin miehiä".
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kirjoitit monikossa ja olen lukenut hyvin paljon Sihvosen tekstejä. Ajattelinkin että tässä nyt on joku oman mielikuvavihollisen varassa operointi menossa. Ei ole olemassa mitään mainitsemasi kaltaisia "meidän pelin miehiä".

Esimerkiksi eräs entinen Jatkoajan päätoimittaja oli näitä Sihvosen hännännostajia. Jääkiekossa oli kaksi totuutta, pelikirja ja edistyneet tilastot.

Puhtaasti tämän kulman yleensä ottavat ne joiden anti itse jääkiekolle pelillisesti millään tavalla on lähellä nollaa.

Se on edelleenkin pelaajien peli
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuulinko törähdyksen väärin, vai menikö pelitapakeskustelu juuri 15-20 vuotta taaksepäin, takaisin pimeälle ajalle?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kuulinko törähdyksen väärin, vai menikö pelitapakeskustelu juuri 15-20 vuotta taaksepäin, takaisin pimeälle ajalle?

Tai sitten vaan aivosi jossa kuvittelet, että vain valmentaja ratkaisee, kuulivat Petteri Sihvosen äänen päässäsi hokemassa ”muista mitä olen teille opettanut”

Peli on kehittynyt, sihvoslaisten mielestä väärään suuntaan koska pelaajat ovat kehittyneet. Jääkiekkoliitto on myöntänyt tehneensä ison virheen mennessä pelitapa edellä ja täten Suomessa laiminlyötiin pelitaito. On pelitavan kehittämistä, kun kehittää pelaajia jolloin saa lisää mahdollisuuksia sovellettavaksi.

Valmentajan tehtävä on mahdollistaa paras mahdollinen kokonaisuus olemassa olevista paloista. Suomen maajoukkue kootaan edelleen valitsemalla sopivimmat palat olemassa olevaan malliin. Antti Pennanen oli viime kaudella esimerkki siitä, kuinka Suomessa valmentaja on Jumala. Vierumäellä asuu totuus.

Itselle tuli viime kaudella Pennasesta sama fiilis kuin Winning timessa kuvatusta Westheadista. Minä olen oikeassa, te vain teette väärin. Joka ainoa Ilvekseen tullut pelaaja taantui mitä kauemmin seurassa oli eli mitä syvemmälle pelitapa hakattiin.

Valmentajan tehtävä on olla pelaajien valmentaja, pelin valmentaminen tulee sitä kautta. Ei toisinpäin. On toki helpompaa itselle käsitys (kyllä, viittaan sinuun), että ymmärrän kiekkoa ja olen sille tärkeä kun rakentaa kuvan tuota kautta, että pelaajan tehtävä on sokeana toteuttaa valmentajan visiota.

Puhdas pelitapakeskustelu on työkalu niille jotka itse pelaamisesta eivät ymmärrä vittuakaan.

No, Jukka Jalonen on jumala jne. Jääkiekko on vaan helvetisti muuta kuin Skoda Cup.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kuulinko törähdyksen väärin, vai menikö pelitapakeskustelu juuri 15-20 vuotta taaksepäin, takaisin pimeälle ajalle?

Tarina ei kerro - vielä.

Täytyypä jossain kohtaa kuunnella tuo Pekka Virran Aitio-vierailu uudestaan -kolmetuntinen ei ihan oo ep:n mittainen kestokuuntelussa - kun en muista missä kohtaa uraa, alkuaikoina vai myöhempinä, hänelle ja vissiin muillekin luennoitiin miten turhaa syöttämistä pitäisi välttää. Ja siinä sitten vähän pyöriteltiin päitä.

En toki muista miten tuo turha oltiin avattu.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tai sitten vaan aivosi jossa kuvittelet, että vain valmentaja ratkaisee, kuulivat Petteri Sihvosen äänen päässäsi hokemassa ”muista mitä olen teille opettanut”

Peli on kehittynyt, sihvoslaisten mielestä väärään suuntaan koska pelaajat ovat kehittyneet. Jääkiekkoliitto on myöntänyt tehneensä ison virheen mennessä pelitapa edellä ja täten Suomessa laiminlyötiin pelitaito. On pelitavan kehittämistä, kun kehittää pelaajia jolloin saa lisää mahdollisuuksia sovellettavaksi.

Valmentajan tehtävä on mahdollistaa paras mahdollinen kokonaisuus olemassa olevista paloista. Suomen maajoukkue kootaan edelleen valitsemalla sopivimmat palat olemassa olevaan malliin. Antti Pennanen oli viime kaudella esimerkki siitä, kuinka Suomessa valmentaja on Jumala. Vierumäellä asuu totuus.

Itselle tuli viime kaudella Pennasesta sama fiilis kuin Winning timessa kuvatusta Westheadista. Minä olen oikeassa, te vain teette väärin. Joka ainoa Ilvekseen tullut pelaaja taantui mitä kauemmin seurassa oli eli mitä syvemmälle pelitapa hakattiin.

Valmentajan tehtävä on olla pelaajien valmentaja, pelin valmentaminen tulee sitä kautta. Ei toisinpäin. On toki helpompaa itselle käsitys (kyllä, viittaan sinuun), että ymmärrän kiekkoa ja olen sille tärkeä kun rakentaa kuvan tuota kautta, että pelaajan tehtävä on sokeana toteuttaa valmentajan visiota.

Puhdas pelitapakeskustelu on työkalu niille jotka itse pelaamisesta eivät ymmärrä vittuakaan.

No, Jukka Jalonen on jumala jne. Jääkiekko on vaan helvetisti muuta kuin Skoda Cup.
En kuule päässäni mitään ääniä, mutta tämän perusteella Sihvonen ja hänen hännännostajansa asuvat päässäsi eivätkä maksa vuokraa. Ehkä Sihvonen kuuluu sihvoslaisineen Sihvos-ketjuun.

Tuo kommentti "pelillisestä annista" on muuten perinteiseen ravihevosvertaukseen sopiva.

Tarina ei kerro - vielä.

Täytyypä jossain kohtaa kuunnella tuo Pekka Virran Aitio-vierailu uudestaan -kolmetuntinen ei ihan oo ep:n mittainen kestokuuntelussa - kun en muista missä kohtaa uraa, alkuaikoina vai myöhempinä, hänelle ja vissiin muillekin luennoitiin miten turhaa syöttämistä pitäisi välttää. Ja siinä sitten vähän pyöriteltiin päitä.

En toki muista miten tuo turha oltiin avattu.
Näyttää olevan kolme tuntia materiaalia, pienen äänikirjan verran. Virta on ollut kyllä erinomainen lisäys Iltalehdessä, mutta Virrallahan on vastoin joidenkin käsityksiä tosiaan valtavasti myös itse pelaajien kehittämiseen liittyvää tietoa ja näkemyksiä.

****

@JJLehto palatakseni tähän Panthers-keskusteluun; Panthers todella taklasi etenkin viime keväänä Bruinsin pelinrakentelun sekaisin, ja se aggressiivinen 1-2-2-karvaus oli ja on merkittävä osa heidän identiteettiään vieläkin. Samaan hengenvetoon kuitenkin myös juuri Bruins ja Leafs taklaavat paljon (NHL:n kärkeä) ja karvaavat enimmäkseen samalla muodostelmalla, mutta se jää vain yhdeksi osaksi kokonaisuutta.

Tähän pelaajian sopivuuteen vielä kun menee, niin Leafs hankki tälle kaudelle lisää taklausvoimaa, eli tavallaan vahvisti tuota osa-aluetta, mutta kokonaisuutena joukkue heikkeni kiekollisen pelaamisen suhteen.

Panthers näyttää toistaiseksi vahvistaneen muita osa-alueita ja sen varsinaisia heikkouksia paljon paremmilla hankinnoilla. Saapa nähdä jospa vaikka nostelisivat kannua tällä kertaa!
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
"Sihvonen nostaa sen sijaan esiin Olli Jokisen, joka valmensi budjetissa sarjan häntäpäähän kuuluvan Jukurit puolivälieriin.

– Suomalaisvalmentajien pitää enemmän miettiä sitä, mitä Jokinen teki pelaajamateriaalillaan"

Mun mielestä tuo on ihan asiallinen ja realistinen myönnytys pelin kehityksen suuntaan. Suurimmalla osalla ei oo tai tule olemaan dynastia-Tapparan resursseja jatkossakaan.

Jokinen ja Jukurit kehitti pelaajia, toi mukaan rohkeutta ja sopeutti peliään sen mukaan. Eli käänteinen Pennanen
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Näinpä. Nythän myös esimerkiksi Florida änärin puolella karvaa/taklaa vastustajista mehut pihalle, mikä on ihan kreisiä ”meidän pelin miehille”.

Kannattaa muistaa, että nämä rinkirunkkaajat nauttivat MM-kisoista joissa itse kisat ovat lyhyemmät kuin NHL-playoffit. Turnausjääkiekko on eri laji joka on muodostanut harhakuvaa jonka mukaan Jalosen pitäisi saada kävellä NHL-joukkueen koutsiksi ja melkein valita itse joukkueensa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kannattaa muistaa, että nämä rinkirunkkaajat nauttivat MM-kisoista joissa itse kisat ovat lyhyemmät kuin NHL-playoffit. Turnausjääkiekko on eri laji joka on muodostanut harhakuvaa jonka mukaan Jalosen pitäisi saada kävellä NHL-joukkueen koutsiksi ja melkein valita itse joukkueensa.

Pelitapamielessä olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten Jalonen olisi muuttanut omaa pelitapaansa. Yksi olympiavoitto pienessä kaukalossa kertoo kuitenkin jotain. Kuten sen, että Jalosella olisi saattanut olla jotain annettavaa NHL:ssä.

Jokinen ja Jukurit kehitti pelaajia, toi mukaan rohkeutta ja sopeutti peliään sen mukaan. Eli käänteinen Pennanen

Kun tämä asia tuli esille Sihvosen lainaamisella todettakoon, että Sihvonen oli viimeinen asian myöntänyt. Jokisen pelitapa ja ytimen siirtäminen valmentajista pelaajiin oli aivan myrkkyä sitä ennen. Jokinen toivottavasti on Suomeen maajoukkueen valmentaja muutaman vuoden päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös