Autoiluketju

  • 3 213 662
  • 18 550

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
ipa rules kirjoitti:
Jotta takuu säilyy, on käytettävä merkkihuoltoja.
Mites tää nyt ihan oikeasti menee? Juurihan tuli uutisissa, että takuun säilyminen ei enää vaatisi merkkihuollon käyttämistä. Itselleni tällä ei sinällään ole merkitystä, koska omassa koslassa on takuut ummessa ja olen jo muutaman huollon teettänyt ammattitaitoisessa nyrkkipajassa.

Oliko tuo huoltopalvelujen vapauttaminen kilpailulle pelkkä vitsi?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Roomie kirjoitti:
Mites tää nyt ihan oikeasti menee? Juurihan tuli uutisissa, että takuun säilyminen ei enää vaatisi merkkihuollon käyttämistä. Itselleni tällä ei sinällään ole merkitystä, koska omassa koslassa on takuut ummessa ja olen jo muutaman huollon teettänyt ammattitaitoisessa nyrkkipajassa.

Oliko tuo huoltopalvelujen vapauttaminen kilpailulle pelkkä vitsi?

Delta-auton tapauksessa huollot tulee suorittaa valtuutetussa Delta-huoltokorjaamossa. Tässä tapauksessa asia on toki siinä mielessä erilainen, että Delta-auto jatkaa itse takuuta tällä edellytyksellä. Luulen, että tuo kilpailulle vapauttaminen koskee tehdastakuita.

Eli siis Delta-auton viiden vuoden takuuhan menee niin, että ensin on yleensä kahden vuoden tehdastakuu, jonka jälkeen takuu jatkuu Delta-auton toimesta sinne viiteen vuoteen.
 
Ohmi kirjoitti:
Kone on lähes täydellinen tuohon autoon, kaasua painaessa tapahtuu riittävästi, vaihtamistarve on lähes olematon ja naftaa kuluu maanteillä viiden ja kuuden litran välissä.

Helppo uskoa että vaihtamistarve on olematon kun kyseessä on automaatti. Tai niin no, vaihtaahan se automaattikin...
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Ohmi kirjoitti:
Yksi vika on mikä oli myös edellisessä autossa vuoden 2003 BMW 320i:ssä, eli autosta ei saa jättää ovia lukitsematta yön ajaksi, sillä erinäiset anturit kuluttavat akun loppuun yön aikana. Kaupunkialueella kaikki varmasti laittavatkin ovet lukkoon, mutta maaseudun rauhassa saattaa joskus ovet jäädä auki, jolloin mökkireissusta voi tulla tavanomaista pidempi. Kannattaa siis pitää asia mielessä ja kertoa se myös muille autoa käyttäville - lukitse ovet kun poistut autosta.
Olisikohan tuossa "ominaisuudessa" sitten jotain Valvetronic-lisää, sillä minä en ole törmännyt vastaavaan virtakatoon. Mökillä menee helposti pari vuorokautta niin ettei isäntä ole rattiin kelvollinen ja ratsu, mallia -01, lähtee kuitenkin laakista käyntiin.

Manuaalilaatikkoista 120d:tä kävin joskus ajamassa ja pidin 6-lovista laatikkoa turhan tiheänä dieselille. Ei sillä, että se suuri miinus olisi, itse kun en vaihtamista kaihda, mutta kone ei kuitenkaan jatkuvaa pykältämistä vaadi.
 

Jokke

Jäsen
Nyt nousi autokuume taas parilla pykälällä kun uusi BMW Magazine tipahti eilen postilaatikkoon. Siinä oli esittelyssä 335i Coupe. Kolmelitrainen twin turbo.

Yllättäen suomen sivuilla ei ollut vielä mitään mainintaa. Tosin en jaksanut kovin tarkkaan lukea juttua, joten en tiedä, että koska moinen tulee edes tuotantoon.
 

Tietsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK(NP#33), NYR, Everton, Azzurri, NuPS
Iski autokuume tossa kesän alussa mutta onneksi sain sen suht nopeasti ja edullisesti korjattua...

Ostin meinaan työkaverilta halvalla suht hyvän FIAT Unon vm.-88.
Pientä laittoa vaan ni hyvä kauppakassi/työmatka auto pidemmäksi aikaa...
Leimaakin vielä vuoden loppuun!!!
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Olin jo unohtanut koko ketjun, mutta mainitaan nyt parilla sanalla..
Niin, koskaan ei varsinaista autokuumetta iskenyt, vaikka vuodenpäivät ehdin olla ilman entistä, rakasta ralliautoani. Kuitenkin töissä luppoajalla eksyin nettiautoon, arvaahan sen kuinka siinä käy..;)

Aiemminkin himoitsemani automalli, VW Golf, VR6 2.8 oli tullut hinnoissa mukavasti alaspäin, kiitos Saksasta uitettujen yksilöiden. Ei siinä kauaa mennyt kun ikkunan alla komeili kyseinen peli. Ajaminen on yhtä nautintoa, vaikka auto on wanha (-92). Vuodet Saksassa ovat pitäneet pelin kuosissa, Äkkiä voisi uskoa Golffin olevan liki 10 vuotta nuorempi. Ja olihan siinä teholastu, putkisto ja alustasarja, jotta touhussa on hiukan enemmän meininkiä.. n.190hv ja 255Nm, kyllä niillä Golffi liikahtaa!

No, jottei mene vallan fiilistelyksi, niin eilen ilokseni huomasin, että auto "laskee alleen". Vedet tulee pojalta pihalle, varmaa ei ole vielä mistä, muttei ainakaan vesipumpusta tai letkuista. Todennäköistä on, että lohkolämppärin liitännästä pukkaa pihalle. Toivottavasti. Toivottavasti siksi, että ei ainakaan toivottavasti kannen välistä tai muuten vaan murikan kyljestä... Tarvii hiukan purkaa ja analysoida, jahka pääsen isukin kanssa montulle. Että näin.
 
Crapbag kirjoitti:
No, jottei mene vallan fiilistelyksi, niin eilen ilokseni huomasin, että auto "laskee alleen". Vedet tulee pojalta pihalle, varmaa ei ole vielä mistä, muttei ainakaan vesipumpusta tai letkuista. Todennäköistä on, että lohkolämppärin liitännästä pukkaa pihalle. Toivottavasti. Toivottavasti siksi, että ei ainakaan toivottavasti kannen välistä tai muuten vaan murikan kyljestä... Tarvii hiukan purkaa ja analysoida, jahka pääsen isukin kanssa montulle. Että näin.

Mikäli siinä on ilmastointi niin sehän on kondensaatiovettä.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Marko Lehtinen kirjoitti:
Mikäli siinä on ilmastointi niin sehän on kondensaatiovettä.

Ei oo A/C-nappia..
Ja paisuntasäiliö tyhjeni eilen...
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tekeekö se siis oikein lätäkköä auton alle seisoessa? Sitten siellä joku putkiliitos tihuuttaa. Kansivuodot ovat yleensä sisäänpäin ja tavara tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Zamboni kirjoitti:
Tekeekö se siis oikein lätäkköä auton alle seisoessa? Sitten siellä joku putkiliitos tihuuttaa. Kansivuodot ovat yleensä sisäänpäin ja tavara tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.
tai kansipahvin pettäessä paine purkautuu sylinteristä osittain jäähdytysjärjestelmään, jolloin se kyllä näkyy.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Zamboni kirjoitti:
Tekeekö se siis oikein lätäkköä auton alle seisoessa? Sitten siellä joku putkiliitos tihuuttaa. Kansivuodot ovat yleensä sisäänpäin ja tavara tulee pakoputkesta höyrynä pihalle.

Anteeksi team-moderator-team, että vein autokuumeet hieman sivuraiteille.. Mutta autokuumeen sivutuotteena tuli näitä autoilun nurjempia puolia. Siirtäkää viestit oikeaan paikkaan, jos joku remontti-ketju on olemassa!


Mutta. Eilen purin ylimääräiset häristimet (lähinnä ilmanotto) pois tieltä ja kuivailin sitä urahihnan puoleista päätyä. Kyllä se on vesipumppu, jonka juuresta jäähdytysnestetippa lähtee valumaan kohti maapallon keskipistettä.
Noh, katsoin jo, että saan kaiken tarpeellisen tarvikeosina (vesipumppu, urahihna, kiristin, virranjakajan "rulla"), mutta työ vaan näyttäisi olevan perkeleen paha nakki. Vesipumppu on sellaisessa paikassa, että äkkiä luulisi olevan tarpeen nostaa koko murikka ylös vaihtotyötä varten. Sitä en kuitenkaan usko, koska vesipumppu on käsitykseni mukaan "kulutus-osa", jota vaihdellaan aina silloin tällöin.

Vesipumppu sijaitsee juuri konehuoneen runkopalkin kohdalla, eikä siinä työskentelytilaa ole nimeksikään. Jos sen hihnapyörän saisi irti pumpun päästä, voisi päästä eteenpäin. Siihen tarvii todennäköisesti nikkaroida joku lyhennetty kuusiokoloavain, muuten ei ole tilaa vääntää ruuveja auki. Hihnaston saan varmasti purettua, siinä on selkeät kuviot, samoin laturin, joka on hiukan tiellä. Mutta sen pumpun irrotus..

Tykkään väsätä auton kanssa, mutta en tykkää siitä, että tälläinen vika tulee kohdalle, kun olen omistanut auton 10 päivää ja ajanut viimeisen vuoden fillarilla pääsääntöisesti sitä ennen. Nyt haluaisin ajella kutosella prkl!
Korjausopasta hamuaisin, jos sellaisen vaan löytäisi. Rekisteröidyin jo tietty netin Volkkari-palstoille, mutta tunnareita ei vielä näy.. Sieltä voisi koittaa saada ohjeita ja jopa ostaa oppaan joltakin.

Nyt tarvii vielä sekin punnita, että viedäkö auto ammattimiehelle suoraan, vai lähteäkö itse yrittämään. Kaikki vehkeet on tähän saakka saatu kuntoon, joten rohkeutta kyllä löytyy. Mutta nyt kyllä tarvii kysellä parilta korjaamolta hinta-arvio ko. työlle.

Mitä mieltä porukka muuten on tarvike-varaosista (Motonet ym.)? Itse olen niitä käyttänyt näihin vanhempiin autoihin, eikä ainakaan omana aikana ole uudelleen mennyt vaihtoon, eikä muutenkaan ollut ongelmia. Vesipumppu on tosin melko halpa, joten sen voisi kyllä ostaa merkkiliikkeestäkin, siinä hinnassa ei tuplahinta vielä puraise pahasti. Mutta se kiristin, maksaa tarvikkeenakin liki satasen, mitähän orkkis...

Mutta tällaista se on. Aina kun wanhemman auton ostaa, on nämä riskit tiedostettava. Nyt on vielä pikkujuttu kyseessä, pahempaakin voi olla vielä tulossa, koskaan sitä ei tiedä. Mutta esim. VR6:n kansi- ym. vaivoihin voi aika paljon itsekin vaikuttaa. Auto tykkää että sillä ajetaan, mutta sillä voi ajaa nätistikin;)
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Crapbag kirjoitti:
Mitä mieltä porukka muuten on tarvike-varaosista (Motonet ym.)?

Joitain osia sieltä voi ottaa. Onhan siellä esim. täysin aitoja Boschin osia (ruisku, sytkä yms.). SAABissa motonetin kytkin antautui alle 50 tonnissa. Teki sitten täysjumpan ohimennessään, hyvä jos levyä saatiin irti koko autosta. Kannattaa ainakin vertailla hintoja, esim. em. autoon taitaa pallonivelet olla "alkuperäisenä" pari euroa kalliimmat kuin motonetin vastaavat.

Ja jottei mode-sedät suutu OT:sta, ilmoitan että autokuume on hieman noususuhdanteessa. Nettiautosta yms. saiteilta on tullut katseltua pari vuotta vanhoja SAAB 9-5 farkku-Aeroja automaatilla. Ei vielä onneksi ole kiirettä ;-)
 
Suosikkijoukkue
mikähän tuo olis....
mitähän maksaa...

Terve!

Auton osto eessä, joku kohtalaisen hintanen dieselijyrä ollu kohteena jo pitemmän aikaa. Sattu sitten löytymään yksi sopiva,.ajettu n 170K, mutta 5 tonnin päästä olis jakopäänhihnaremontti luvassa. Mitäs se tällanen tarkoittaa ja kuinkahan hintavasta rempasta mahtaa olla kyse. Autona vW passatti -99. Edes jotain suuntaa antavia lukuja olis kiva saada kyseisen homman kokeneilta tai muuten autoista enemmän tietäviltä.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
JOKERITJYRÄÄ!!! kirjoitti:
Terve!

Sattu sitten löytymään yksi sopiva,.ajettu n 170K, mutta 5 tonnin päästä olis jakopäänhihnaremontti luvassa. Mitäs se tällanen tarkoittaa ja kuinkahan hintavasta rempasta mahtaa olla kyse. Autona vW passatti -99. Edes jotain suuntaa antavia lukuja olis kiva saada kyseisen homman kokeneilta tai muuten autoista enemmän tietäviltä.

En nyt varmana lähde väittämään mitään, mutta jos tuossa Passatissa on ihan "normaali" jakopää, ei remontti ole mikään ihmeellinen juttu. Itse vaihtamalla osat pääsee alkuperäisosilla(kin) varmaan n. haarukkaan 150-250€. Korjaamolla jokunen satku työstä lisää.. Katsele vaikka Motonetin hinnastosta osia, sanoisin että jakohihna, vesipumppu ja jonkinsortin kiristin on ne mitä tarvinnee vaihtaa. Merkkiosat ovat vastaavasti noin puolet kalliimpia. Luulisin, että Motonet:n kataloogissa mainitaankin, mitä jakopäähän tarvitaan, eli on listattuna saman otsikon alle ne kaikki rimpulat.

Jos Passatissa on jakopää kuten omassa Golffissa (ketjut, koneen "sisällä"), mennään tosin vähän kalliimpaan remonttiin. Mutta edelleen uskoisin sen olevan "perus" jakopää.

Eli sanoisin, että ei mikään hirveän kallis remontti ole edessä. Ja kaikille tuo tulee eteen, koska kilometrit täyttyy. Jos sen jättää tekemättä ja odottaa hihnan katkeamista, päästäänkin latomaan euroja tiskiin oikein huolella..
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
JOKERITJYRÄÄ!!! kirjoitti:
Terve!

Auton osto eessä, joku kohtalaisen hintanen dieselijyrä ollu kohteena jo pitemmän aikaa. Sattu sitten löytymään yksi sopiva,.ajettu n 170K, mutta 5 tonnin päästä olis jakopäänhihnaremontti luvassa. Mitäs se tällanen tarkoittaa ja kuinkahan hintavasta rempasta mahtaa olla kyse. Autona vW passatti -99. Edes jotain suuntaa antavia lukuja olis kiva saada kyseisen homman kokeneilta tai muuten autoista enemmän tietäviltä.

Tästä vähän referenssiä:

http://www.pohjoishelsinginauto.fi/hinnastot/0206PHA2B.pdf

Moottorin tiedot olisi auttanut arvausta vähän paremmin :) Jos kyseessä on V6 bensakone, niin hintaa n. 800... 1000 euroa.

Kuinkas usein Golfissa vaihdetaan jakoketju? Mersuun sitä ei vaihdettu kertaakaan 520 000km aikana. Se on juuri hihna, joka usein tarvitsee vaihtaa. Ketjurakenteinen jakopää on käytännössä "huoltovapaa".
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Rodion kirjoitti:
...Kuinkas usein Golfissa vaihdetaan jakoketju? Mersuun sitä ei vaihdettu kertaakaan 520 000km aikana. Se on juuri hihna, joka usein tarvitsee vaihtaa. Ketjurakenteinen jakopää on käytännössä "huoltovapaa".

Jatkan ketjussa ot-meininkiäni;)
Jaa no, autokuume on tällä hetkellä aika kova, koska uusi(wanha) autoni seisoo pihassa odottamassa korjaamon lämpöön. Kiva olisi ajella ja tuntea, kuinka kutonen hörähtää.

Noissa vanhemmissa <97-98(?) VR6 Golffeissa on joku lapsus siinä jakopäässä, ketju ei kylläkään taida hajota, mutta kaikki muut häristimet ympäriltä (laahaimet ym., muovia). Suositeltu vaihto on kaiketi viimeistään siinä ennen 200tkm. Omaani se on tehty 160tkm kohdilla, nyt mittarissa n. 200tkm. Tänään taidetaan päästä kuitenkin korjaamolle sisään, joten huomenna voi päästä taas polkemaan "Veeraa"..

Mutta! Eiköhän tuo JOKERIT JYRÄÄ!!!:n mainitsema Passat mene haarukkaan 350-500€ korjaamolla tehtynä, eli aika liki alkuperäistä arviotani kokonaisuudessaan. Osiin(alkuperäis) menee tosiaan varmaan n. 150-200€.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Normikoneisissa Passateissa jakohihnan vaihtoväli on 90000 ja hintaa vaihdolle kertynee korjaamosta riippuen(ja moottorista) 400-1000 euroa, eli kannattaa tarkalla konetyypillä selvittää parista korjaamosta hinta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Veijari

Jäsen
Veijari kirjoitti:
Nonni! Autokuume on voitettu kanta ja Audi A4 noudetaan huomenna kaupasta...

Näin hehkuteltiin keväällä ja jo nyt tekisi mieli vaihtaa tehokkaampaan kärryyn, hullua! Ihan mopohan tuo 120kw:n kone on kun siihen tottuu, toisaalta kaikkeen varmasti tottuu.

Tuskin tässä nyt kuitenkaan autoa ollaan vaihtamassa, sillä emäntä vetelee meikäläistä hiuksista maan pinnalle tasaisin väliajoin kun vähänkin alan juttelemaan pehmoisia. Pojat on poikia...
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Veijari kirjoitti:
Näin hehkuteltiin keväällä ja jo nyt tekisi mieli vaihtaa tehokkaampaan kärryyn, hullua! Ihan mopohan tuo 120kw:n kone on kun siihen tottuu, toisaalta kaikkeen varmasti tottuu.

Chip 'n' Dale ja Rescue Rangers.
 
Suosikkijoukkue
mikähän tuo olis....
Kiitoksia vaan aiemmista vinkeistä ja hinnoista, arvon tietäjät, vielä yksi kysymys jäi kaivertamaan.


Moniin diiselvolkkareihin on tungettu joitain virityslastuja tai ne on "lastutettu". Mitäs riskejä moisisssa jutskissa on ja paljonko mahdollisesti hinnat kyseiseen operaatioon? Aattelin vaan, ko tähtäimessä on ollut isompikoneinen passatti tai golffi, mutta jos hankkiskin tuon 66kw:n perusmallin (joita löytyy pilvin pimein ja halvallakin), niin saako siihen lisää potkua helpolla ja halvalla (ja luotettavasti) , nimitäin perus 90 heppanen on tosi laiska tuohon koriin nähen.


Mitäs muita merkkejä / malleja kannattas tsekata suht nuorekasta, luotettavaa eikä mitään superlaiskaa diiseliä ostaessa?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
JOKERITJYRÄÄ!!! kirjoitti:
Moniin diiselvolkkareihin on tungettu joitain virityslastuja tai ne on "lastutettu". Mitäs riskejä moisisssa jutskissa on ja paljonko mahdollisesti hinnat kyseiseen operaatioon?

Varsinkaan viisilovinen laatikko ei kestä vääntöä ja kytkin alkaa melko varmasti jossain vaiheessa luistamaan.

Hinnat menevät varmaankin akselilla 200 - 1000 € riippuen ihan mistä koneesta on kyse ja kuinka paljon haluaa siitä tehoa irti. Netistä löytyy tähänkin melkoisesti tietoa eli google vain laulamaan. Itse laitatin omaan fabia rs:ään revon softan ja tehoa tuli mukavasti reilut 190 kaakkia ja vääntöä n. 430. Kyllähän se nyt menee mutta maksoikin 850€. Elämä on joskus mutta nyt on nautinto ajella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös