Yllättävimmät juonenkäänteet

  • 1 654
  • 6

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mikä viihdetuotoksen juonenkäänne tai "twisti" tuli sinulle puun takaa?

SPOILERVAROITUS! Jos on "tuore" tuotos kyseessä niin mielellään spoilervaroituksen taakse.

Leffat, tv-sarjat, pelit, kirjat, oopperat, näytelmät yms. kaikki sallitaan.

Mä aloitan ilmiselvällä:
Apinoiden Planeetan loppu tuli aika yllärinä aikanaan. Olin onnekas että näin sen niin nuorella iällä että loppu ei ollut kantautunut korviini/silmiini kun onhan sitä loppua hehkutettu maailman sivu.

Shawshankin leffan nimi on jo itsessään iso spoileri mutta olihan ne viimeiset hetket silti taidokkaasti rakennettu. En ole kirjaa lukenut joten en tiedä kuuluuko kunnia Kingille vai ohjaaja/leffakäsikirjoittajalle.

Ja tässä viime aikoina olen maininnut Hitchcockin Psychon melkein joka toisessa viestissäni joten jatketaan samaa kaavaa. Ehkä suurin "twisti" omassa elokuvankatsomishistoriassani oli tämän leffan äiti.

Edit. Kun pelikategiankin tuohon laitoin niin lisätään kyseisen genren suurin käänne koko ihmiskunnan historiassa eli metal gear solid 2:n pelattava hahmo. Raiden oli suurin ylläri sitten troijan hevosen.
 
Viimeksi muokattu:

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän Epäillyt eli Usual Suspects onnistui aikanaan niittaamaan puun takaa, kun selvisi, että kukas se Keyzer Soze sitten loppujen lopuksi olikaan . Helvetin hyvä elokuva tietysti muutenkin, mutta loppu sitten on kirsikka kakun päälle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Elokuvien twistit lopussa
  • Kuudes aisti
  • Prestige
  • The Machinist
  • Memento
  • The others
  • Fight Glub
Christopher Nolan on nero.

Shawshankin leffan nimi on jo itsessään iso spoileri mutta olihan ne viimeiset hetket silti taidokkaasti rakennettu. En ole kirjaa lukenut joten en tiedä kuuluuko kunnia Kingille vai ohjaaja/leffakäsikirjoittajalle.

Varmaan yli 15 vuotta siitä, kun tuon kirjan luin mutta kyllä se loppu teki vaikutuksen.

Nyt kun kirjoista tuli puhetta, niin itse olen "Harry Potter-sukupolvea". Tuskin mitään kirjaa/elokuvaa/peliä tai mitään voi enää koskaan samalla tavalla odottaa. Huikeita juonenkäänteitä siinäkin oli, spekulointi muiden nörttikaverien kanssa seuraavaa kirjaa odotellessa oli huikeinta ikinä.
  • Oraven takaraivossa ollut Voldemort. Lapsena tuon luin ja yllätti täysin.
  • Kutka olikin Matohäntä. Sirius ei ollut paha. Lupin oli ihmissusi. Azkabanin vanki on edelleen yksi parhaista kirjoista koskaan.
  • "Vauhkomieli" ei ollutkaan Vauhkomieli.
  • Sirius kuoli. Oli iso twisti ja varmaan edelleen mua eniten järkyttänyt asia kirjassa, leffassa tai missään "epätodessa".
  • Kalkaros tappoi Dumbledoren
  • Kalkaros ei ollutkaan "pahis". Sen mä jo arvasinkin, mutta oli pakko mainita kun kerrankin olin oikeassa jo etukäteen
Joo, olen hiukan nörtti. Ei se mitään.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Juonenkäänteitä voi olla elokuvan sisällä hyviä ja useitakin, mutta johonkin twistiin perustuvat elokuvat ovat poikkeuksetta paskaa vailla todellista sisältöä. M Night Shyamalan on esimerkki surkeimmasta ja jatkuvasti samaan sortuvuudesta. Twistikerronta on lisäksi kokenut jo sellaisen inflaation, ettei sillä ole tarkoitusta kuin twistin itsensä vuoksi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ei ole mikään leffa eikä mitenkään kaikkien hehkuttama mutta itselle jäi mieleen elävästi mieleen se kuva tyhjästä syksyisestä hautausmaasta...

Eli joskus pari- kolmekymmentä vuotta takaperin tuli telkkarista sarja Alfred Hitchcock esittää tms... Siinä oli lyhyitä, ehkä puolentunnin tarinoita. Eräs siinä esitetty tarina kertoi naisesta joka oli joutunut vankilaan. Hän koitti keksiä syitä miten pääsisi sieltä karkuun ja lopuksi teki vankilan haudankaivajan kanssa sopimuksen että kun seuraavan kerran joku kuolee niin nainen menee arkkuun ja siten ulos vankilasta. Haudankaivajan tehtävä oli sitten käydä kaivamassa se arkku seuraavana yönä ylös ja päästää nainen vapauteen... No kuolinkellot soivat ja nainen kiirehti sovitusti arkkuun vainajan seuraksi ja arkku hautaan. Aikansa haudassa odoteltuaan naiselle tuli mieleen että kenenköhän kanssa hän sitä aikaa siellä haudassa viettää ennen vapauteen pääsyä... Hän kaivoi tulitikut taskusta ja sytytti... Kuka arvaa kenen kanssa se nainen oli haudattu???
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös