Yleisradio Sotšissa

  • 20 659
  • 97

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Perinteisesti jatkoajassa isommille urheilutapahtumille on järjestetty oma mediaketju lähinnä koskien YLE:ä ja kun en vastaavaa näistä olympiadeista tältä foorumilta löytänyt, niin pistetään pystyyn.

Lyhyesti, eri kisaennakoista olen lueskellut ja huomannut sen, että yleisradio on lähtenyt Venäjälle varsin kattavalla ja raskaalla kokoonpanolla ja näin kisojen alusta lähtien sen on voinut huomata. Niin näköradion kuin varsinaisenkin radion puolella on ollut erittäin laadukasta ohjelmaa ja niissä on ollut mukavasti ennakkospekulaatioita, ajankohtaisuutta, menneiden muistelua sekä haastatteluja. Studiosta on vielä näin alkuun paha sanoa mitään syvällistä, mutta hyvin se on pyörinyt alkuun kuten nytkin höystettynä muutamalla vähän lihoneella entisellä mäkikotkalla. Mertsiähän (karjalalippispäinen) kansa vaatii selostamoon, mutta tilanne valitettavasti on mikä on ja saamme tyytyä hauskuttelevaan Kunnakseen sekä edelleen kehittyvään Juuselaan. Ennekari sopii hyvin radiotaajuuksille hyvänä joukkuelaji selostajana.

Noin muuten YLE on valjastanut vanhat dinot totutusti mukaan kekkereihin ja Christer Sarlinia, Hoopoa ja muistaakseni femmalle curlingia selostavaa Bubia kuunnellessa tulee kerrasta toiseen erittäin nostalginen olo, oltiin näiden sauruksien selostuksista mitä mieltä hyvänsä. Hiltusen Karin ääntä en sentään vielä ole kuullut, mutta eiköhän Karikin ole johonkin hommaan tässä savotassa pestattu, kun oli Lontoon avajaisissakin nukahtamaisillaan Hoopon kanssa selostuskopissa. Nyt sentään näissä avajaisissa ikämiehiä ei oltu laitettu pitkään maratonlähetykseen.

Asiantuntijoista Romar on ollut hyvä, Palander lähinnä vituttaa rehvasteluineen. Hieman väsyneen, negatiivisen, kiukkuisen ja murahtelevan Joren kommentteja on huvittava kuunnella maajoukkuetta koskien, onkohan Jortsulla kengät tallella? Ilmeisesti Suikkanen liittymässä myös kiekkotiimiin.

Laitetaan tänne ketjuun kuitenkin tämän kisan yleisen tason mediahöpinät, kun niitä kuitenkin perinteisesti tulee ja toivottavasti tästä ei tule Mertsi-fanien ja Mertsi-antifanien taistelutanner kiekkopelien lähestyessä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kehutaan nyt täälläkin Ylen Sotshi-sivustoa ja systeemeitä. Näppärä systeemi, josta voi katsoa minkä tahansa lajin, koosteklipit eri tapahtumista ja vaihdella eri lajien välille. Ruudulle saa pikkuikkunaan toisen lajin ja toisen isommaksi, moniajoseurantakin siis onnistuu.

Selostajiakin saa vaihdettua, eli jos ei suomenkielinen selostus miellytä sen saa pois tai esim. englanninkieliseksi. Kaj Kunnaksen kohdalla näin kannattaa tehdäkin.

Muuta moitittavaa ei tästä ole, mutta äsken katosi pätkittäin ääni mäkihyppykisan ekalta kierrokselta.
 

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
Laitetaan tänne kootusti pari ajatusta YLEn toiminnasta, mitä ehdinkin jo muihin keskusteluihin kirjoittelemaan. Selostuksessa toki näitä vanhoja herroja, jotka välillä enemmän tai vähemmän pihalla. Lähinnä siis hiihtoa selostava Jussi Eskola ja meneillään olevaa mäkihyppyä ja ilmeisesti myös yhdistettyä selostava HP Hänninen. Menevät minulla kuitenkin samaan sarjaan Mertsin kanssa eli kyllähän noita kuuntelee, kun on aina kuunnellut. Kunnaksesta en pitänyt naisten jääkiekossa ollenkaan. Lumilautailussa taas oli asiantunteva ja miellyttävä selostaja. Pisteet siitä.

Yksi asia mikä on ihmetyttänyt on tuo äänitarkkailijoiden toiminta. Musiikkia ängetään jokaisen ihan perushaastattelun alle ja oikeastaan ihan jokaiseen väliin. Kaiken lisäksi se on tuollaista mahtipontisen orkestraalia musaa. Selostukset jäävät välillä live-äänien alle. Todella erikoista, että Hännisen selvittäessä mäkeä ja sen K- ja HS-pisteitä soi taustalla tuollainen elokuvamusiikki.

Suurilta mielenpahoituksilta olen vielä säästynyt, vaikka Juuselan ja Haapasalon mukana reissaava pehmolelu on kovasti yrittänyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Studiosta tuli jo avauduttua tuolla liveketjussa,
Voitaisko tehdä vaikka niin #yle, että jokainen voi ihan itse katsoa sieltä somesta ne tyhjänpäiväiset kommentit, ja studio voisi keskittyä itse asiaan, eli esim urheiluun. Nyt studiot on lähinnä twitterviestien läpilukua.

Lisäksi hupia aiheutti, kun slopestylen palkintojenjaossa taitoluisteluselostaja Jere Nurminen pontevasti ilmoitti että pronssi on Iso-Britannian ensimmäinen mitali talviolympialaisissa. Twitter tietysti räjähti tästä, mutta niitä viestejä ei tietenkään luettu, kai.

Muuten olen ihan tyytyväinen.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsehän poltin ylen toimintaan täysin päreeni lontoon kisojen aikana ja avauduin tännekin asiasta kunnolla.

Nyt melkein kaikki on paremmin: on saatu nämä "ylimääräiset nettilähetykset", töllössä ei olla erehdytty näyttämään kuin muutamaan otteeseen jälkilähetyksiä, lähetyksissä on selvä "suora" -merkki. Selostusääni ei myöskään enää tule pahimmillaan sekuntia tai kahta etuajassa, tai ainakaan en itse ole huomannut. Lisäksi selostuskopeissa tuntuu olevan hyvällä prosentilla lajin asiantuntija mukana. Joko itse selostamassa tai sitten kommentaattorina.

Parantamisen varaa jää selkeästi vielä näiden eri seurantapalveluiden integroinnista: olisi kiva, jos ruudussa välillä vilkkuisi vaikka vinkkejä siitä, että nyt nettipuolella / toisella kanavalla alkaa / on käynnissä tämmöinen ja tämmöinen laji tai ratkaisuhetket alkavat. Lisäksi nettipuolen kuvanlaatu on paska. Sotshi-areena on muutenkin sekavasti suunniteltu ja käytettävyydeltään huono. Studiopuolella meininki on aika muovista, mutta niinhän se toisaalta aina.

Ne tässäkin jo mainitut saatanan twitterjutut ja muut voisi kyllä jättää heti pois. Pitää aina laittaa myötähäepäpuuskassa laitteistot mutelle, kun lukevat joidenkin mitäänsanomattomien idioottien mitäänsanomattomia twiittejä tai yrittävät mainostaa hashtagejaan. Se some ei ole mikään itseisarvo, vaikka teillä siellä miten strategiakokouksissa oltaisiin siitä jauhettu. Yrittäkää löytää sieltä jotain lisä-arvoa, kootkaa sinne sivuillenne mielenkiintoisten urheiluasiantuntijoiden / mukana olevien urheilijoiden ym. henkilöiden twitter feedi vaikka ihan aluksi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Itsehän poltin ylen toimintaan täysin päreeni lontoon kisojen aikana ja avauduin tännekin asiasta kunnolla.

Nyt melkein kaikki on paremmin: on saatu nämä "ylimääräiset nettilähetykset", töllössä ei olla erehdytty näyttämään kuin muutamaan otteeseen jälkilähetyksiä, lähetyksissä on selvä "suora" -merkki. Selostusääni ei myöskään enää tule pahimmillaan sekuntia tai kahta etuajassa, tai ainakaan en itse ole huomannut. Lisäksi selostuskopeissa tuntuu olevan hyvällä prosentilla lajin asiantuntija mukana. Joko itse selostamassa tai sitten kommentaattorina.

Parantamisen varaa jää selkeästi vielä näiden eri seurantapalveluiden integroinnista: olisi kiva, jos ruudussa välillä vilkkuisi vaikka vinkkejä siitä, että nyt nettipuolella / toisella kanavalla alkaa / on käynnissä tämmöinen ja tämmöinen laji tai ratkaisuhetket alkavat. Lisäksi nettipuolen kuvanlaatu on paska. Sotshi-areena on muutenkin sekavasti suunniteltu ja käytettävyydeltään huono. Studiopuolella meininki on aika muovista, mutta niinhän se toisaalta aina.

Ne tässäkin jo mainitut saatanan twitterjutut ja muut voisi kyllä jättää heti pois. Pitää aina laittaa myötähäepäpuuskassa laitteistot mutelle, kun lukevat joidenkin mitäänsanomattomien idioottien mitäänsanomattomia twiittejä tai yrittävät mainostaa hashtagejaan. Se some ei ole mikään itseisarvo, vaikka teillä siellä miten strategiakokouksissa oltaisiin siitä jauhettu. Yrittäkää löytää sieltä jotain lisä-arvoa, kootkaa sinne sivuillenne mielenkiintoisten urheiluasiantuntijoiden / mukana olevien urheilijoiden ym. henkilöiden twitter feedi vaikka ihan aluksi.

Mä ainakin olen seurannut muutamaa lajia netistä todella hyvällä HD-laadulla. Sotshi-Areena on omasta mielestäni todella erinomainen ja helppokäyttöinen mutta jos meinaa olla ongelmia, niin katso tuolta lisäohjeita: Näin saat kaiken irti Sotshi Areenasta | Tv | Areena | yle.fi

Twiittien lukemisesta voisi todeta, että hyvä saada ihan tavallisten suomalaisten ääntä kuuluville. Jos twiittejä ei kestä kuunnella, ei ole iso vaiva painaa äänet pois puoleksi minuutiksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Twiittien lukemisesta voisi todeta, että hyvä saada ihan tavallisten suomalaisten ääntä kuuluville. Jos twiittejä ei kestä kuunnella, ei ole iso vaiva painaa äänet pois puoleksi minuutiksi.
Minulle riittäisi, jos ne äänet kuuluisivat siellä missä ne on kirjoitettu, eli twitterissä ym. En muista oliko vanhaan hyvään aikaan esim mäkihypyn kierrosten välissä joku kansanradio, johon kaikenmaailman nobodyt ja alexstubit sai soittaa kuulumisiaan. Toki voin laittaa äänet pois, mutta silti toivoisin studio-osuuksilta jotain muuta. On sanottava kuitenkin, että eilen iltalähetyksissä twitter oli minusta pienemmässä roolissa kuin aamulla.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Ei mitään selkeää ja räikeää valittamisen aihetta, mutta jotenkin noiden studio-osuuksien aikana ei "pääse fiilikseen". En tiedä mistä tämä johtuu, olenko muutosvastarintainen suht uusia/nuoria studioisäntiä vastaan vai onko vain ajanut minusta vain ohi. Esimerkiksi Suomisen Tapsaa kaipaisin nimenomaan tuonne studioon johtamaan orkesteria.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Kyllä tuota Palanderin kommentointia on mukava kuunnella, ainakin minua alkaa hymyilyttään tuo keskinäinen juttelu Vanhatalon kanssa. Hyvä selostajapari :)
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Tuo Nikin ja Villen seikkailusarja on hyväntuulista ohjelmaa. Sotshi-Areenasta löytyy jo kaikki jaksot, joista jokainen kestää n. 5-7minuuttia.

Muutenkin YLElle peukkua. Hyvin mennyt tähän asti.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Twiittien lukemisesta voisi todeta, että hyvä saada ihan tavallisten suomalaisten ääntä kuuluville. Jos twiittejä ei kestä kuunnella, ei ole iso vaiva painaa äänet pois puoleksi minuutiksi.

Ketä ne muka kiinnostaa? Jos kiinnostaa, niin silloin ne varmaan voi lukea suoraan sieltä Twitteristä? On kyllä jotenkin säälittävää, kun kokoajan vähintään toisen studiojuontajan mitää räpeltää jotain laitetta.

Kunnaksen selostukset ja nämä sympaattiset nurejermiset ja nikijuuselat on ihan perseestä, mutta muuten Yle hoitaa hommansa hyvin.

Ville Haapasalo on hyvä hahmo ja ohjelmansa ovat mielenkiintoisia, mutta on kyllä nimennyt sen kirjansa varsin osuvasti. Nimittäin puolet Haapasalon jutuista on ihan haistapaska-osastoa, joita en totta vieköön todellakaan usko. Esimerkiksi Volgassa ensimmäisenä automaattivaihteet ja ilmastointi, hah. Ville Haapasalon jääkiekkourastakin monesti puhutaan, mutta näin lahtelaisena mulla ei kyllä ole Haapasalosta minkäänlaista muistikuvaa kiekkoilun saralta.
 
Suosikkijoukkue
Slovenia & muut sympaattiset
Totuttuun tapaan yle hoitaa olympialaisten lähettämisen ja uutisoinnin mukavalla ja kotoisan tuntuisella ammattitaidolla. Tämä on iloinen asia, on mielestäni säilynyt kisasta ja vuodesta toiseen. Kaksi huomiota olen kuitenkin tehnyt.

Twittersäätö... Itse en juuri SoMe-hössötyksestä välitä, mutta tuohan tuo lähetyksiin tietyn lisämausteen. Koko twitter ja "älypuhelinkollektiivisuus" ovat tietynlaisessa murrosvaiheessa ja uskon että tulevina vuosina homma vakaantuu ja tulee toimimaan. Tänä vuonna vaikuttaa hieman siltä, että YLE on lähtenyt leikkiin mukaan hieman sokeasti koohottaen ja näyttäähän tuo toki vielä hieman siltä, että toimittajatkin pikkaisen vierastavat tätä tulokasta. Pitää muistaa, että älypuhelimet ja SoMe ovat kohtalaisen uusi ilmiö, joka on toistaiseksi tietynlaisella T-mallin Ford tasolla. Ylen puolella docventures sai syksyllä homman rullaamaan erittäin toimivasti.

Ville Haapasalo... Olen varma että jakaa mielipiteet. Itse olen erittäin iloinen siitä, että kansallinen mediamme on saanut mukaansa tämänlaisen venäjäntuntijan, jolla itselläänkin kosketus urheiluun. Osaava esiintyjäkin vielä kaupan päälle. Vyöltä löytyy silkkitie, suomensukuiset, jäämeri ja infernaalinen krapula 30 päivässä. Nyt lisäksi siis Olympiakisat 19 päivässä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muutenkin YLElle peukkua. Hyvin mennyt tähän asti.
Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottu, ja itse olen ihan samaa mieltä. YLE kyllä hoitaa erittäin varmalla rutiinilla nämä hommat, enkä halua edes kuvitella sitä tämä televisiointi olisi jos esim. Maikkari olisi päässyt vallankahvaan näissä.

Selostajat ja kommentaattorit päällisin puolin ihan ok, ja myös tuo Sotshi Areena on todella hyvä lisä. Vaikka nyt suurimmalla osalla katselijoista se pääpaino on telkkarin kautta katselussa, niin silti Sotsi Areena tuo hyvän lisän jos haluaa seurata samanaikaisesti kahta mielenkiintoista kisaa. Äsken tuli testattua vähän enemmän tuota, ja hyvin pelittää.

Mielestäni tuokin on hyvä homma, että tuo varsinainen studio on Helsingissä eikä suinkaan tuolla paikan päällä. Helsingin studioon saadaan paljon enemmän vieraita, ja sekin tuo vähän lisäarvoa tuohon hommaan. Paikan päällä on mielestäni ihan riittävästi toimittajia ja lajista ymmärtäviä henkilöitä, joten hyvä yhdistelmä.

Ehkä pienen miinuksen voisin antaa siitä, ettei esim. YLE Femin olemassaoloa hyödynnetä ihan täydellisesti. En tiedä onko se jotenkin mahdotonta että niitä kisalähetyksiä tulisi lähes aamusta iltaan sielläkin, sillä esim. tänään sieltä tulee ainoastaan kaksi peliä naisten jääkiekkoa. Kyllähän siellä varmasti jotain kisatapahtumia on menossa lähes tauotta, joten ehkä tuota voisi hyödyntää enemmän. Mutta toki en tiedä onko tämä mahdollista, voihan se olla että YLE:n täytyy näyttää sieltä Femiltä sitten suurimmalta osin sitä sille varattua normaalia ohjelmistoa.

Kokonaisuutena kuitenkin sellainen yhdeksikön arvoinen suoritus YLE:ltä tähän saakka.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kehutaan nyt täälläkin Ylen Sotshi-sivustoa ja systeemeitä...

Siis mistä tuolta Sotshi Areenasta saa näkyviin näitä lähtölistoja, väliaikoja jne jne, mitä monet tälläkin palstalla ovat kehuneet?

Kun menen (läppärillä) tuonne Sotshi Areenaan, niin saan sieltä kyllä klikkaamalla näitä eri lajeja käyntiin, mutta esim. lähtölistoja en ainakaan löydä..

Enkö nyt näe metsää puilta?
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Siis mistä tuolta Sotshi Areenasta saa näkyviin näitä lähtölistoja, väliaikoja jne jne, mitä monet tälläkin palstalla ovat kehuneet?

Kun menen (läppärillä) tuonne Sotshi Areenaan, niin saan sieltä kyllä klikkaamalla näitä eri lajeja käyntiin, mutta esim. lähtölistoja en ainakaan löydä..

Enkö nyt näe metsää puilta?

Ihmettelin itsekin miten tuohon kunnon Sotshi Areenaan pääsee läppärillä, kunnes hiffasin miten homma toimii.

Eli:
1. Avaa Sotshi-Areenan selainversio: Sotshin olympiakisat | Tv | Areena | yle.fi
2. Avaa joku lähetyksistä, Live tai tallenne.
3. Klikkaa oikeassa yläkulmassa olevaa talon kuvaa Suomen lipun vieressä.
4. Olet nyt kunnon Sotshi Areenassa.
5. Nyt avatessasi videon, löytyy alhaalta Tilastot -kohta. Klik! Lähtölista ja muut tilastot ilmestyvät ruutuun.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihmettelin itsekin miten tuohon kunnon Sotshi Areenaan pääsee läppärillä, kunnes hiffasin miten homma toimii.

Eli....

Kiitos, nyt nousee täälläkin kisahuuma arvoiselleen tasolle, kun saadaan tilastot ja lähtölistat auki!
 

d00b

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Haapasalo kommentaattorina naisten Kanada-Suomi pelissä. Mitä ihmettä Yle?:)

Kertookohan siitä miten paljon Yle naisten lätkää arvostaa... Hienoltahan tämä kuulostaa, vaadiin saman kaksikon selostamaan ja kommentoimaan myös miesten pelejä.
 
No onhan tuo parivaljakko huikea lisä tälle naisten höntsylle. Teki tästä lähetyksestä katsottavan, se on hienoa! Toivottavasti ovat jatkossakin huutamassa selostamossa. Eipä tuolla tarvi mitään insinööriä olla selittämässä, kun tuottaa pelaajille vaikeuksia ottaa normisyötötkin haltuun.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun mielestäni studiossa ollaan ihan turhan paljon. Kun urheilutapahtumia on tosiaan lähes koko ajan, niin miksei vaan tulisi sitä urheilua. Myös lajien opetusvideot jostakin ampumahiihdosta tuntuvat aika tarpeettomilta, mutta miten vaan tietysti.

Mitään isosti harmittavaa ei kyllä ole tapahtunut, varmaa on laatu siinä suhteessa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kaj Kunnas hoitaa valitsemallaan tavalla nuo selostusjutut ihan mukavasti, mutta mua ärsyttää tuo Kaitsun "kuiskailu" aina väliin. Esimerkiksi jonkun tiukan tilanteen mies selkeästi nostaa äänenpainoaan kunnes sitten alkaa kuiskimaan ja madaltamaan ääntään. Onhan tämä uusi tilanne varmasti Kaitsullekin olla yhtäkkiä siinä kastissa, jotka selostavat olympialaisista yhtä seuratuinta lajia ja pyrkii varmasti olemaan täysin oma itsensä. Silti, saapikkaat ovat isot koska eikös Mertsi hoitanut aiemmissa kisoissa myös nuo naisten lätkät

Haapasalo oli kommentaattoriksi aika eeppinen ratkaisu ja toivottavasti Ville jatkaa jatkossakin kiekkoviisauksineen noissa peleissä.
 
Onhan tämä uusi tilanne varmasti Kaitsullekin olla yhtäkkiä siinä kastissa, jotka selostavat olympialaisista yhtä seuratuinta lajia ja pyrkii varmasti olemaan täysin oma itsensä. Silti, saapikkaat ovat isot koska eikös Mertsi hoitanut aiemmissa kisoissa myös nuo naisten lätkät

Kunnas on selostanut Ylellä Suomen miesten arvokisapelejäkin runsaasti telkkariin jo aiemmin, mutta hän teki sen ruotsiksi. Minun mielestäni ruotsiksi selostaminen käy häneltä paljon luontevammin. Toki ruotsin osaamiseni ei ole kovin hääviä.

Minun mielestäni kaksikko Kunnas-Haapasalo oli viihdyttävä ja ennen kaikkea hauska.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kunnakselle nämä ovat siis vasta kolmannettoista olympialaiset, että tyyli varmaan pysyy jatkossakin. Sanoisin myös minä, että ruotsiksi parempi. Näissä kisoissa on ollut jotenkin korvaankäyvä näissä naisten matseissa.

Hänellä on kyllä ideoita vieraiden suhteen. Mika Poutala oli ekassa pelissä ja siitä tulee vähän vaihtelua iänikuiseen lätkäjargoniin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös